Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

verlichting

Gestart door Remie woensdag 04 maart 2009, 17:51:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting
Remie
gast

verlichting
Hallo, ik heb 4 faller gloeilampen gekocht. De winkelier zei dat het kon. Dus ben ik aan de slag gegaan. Ik heb lichten in mijn plan V gezet. Deze lichten zijn aangesloten op de sleper en op de wielen. Nu wil de trein niet meer rijden. Als ik de draden van de sleper haal dan wil de trein wel rijden :shock: Beetje vreemt vind ik dit. Kan iemand mij helpen?
Re: verlichting
Aliebengalie
gast

Re: verlichting
Heleboel mogelijkheden , en vragen.
Hoe zwaar (vermogen) leverd je transformator?
Branden je lampjes wel die je gemaakt hebt?
Re: verlichting
Remie
gast

Re: verlichting
Ja, deze branden en ik heb de trafo uit startset 29010
Re: verlichting
Aliebengalie
gast

Re: verlichting
Ik ken die travo gegevens niet,maar vermoed dat die niet voldoende spanning levert voor die lampjes en je loc tegelijk.
Misschien staat er op je lampjes nog gegevens waardoor je uitkan rekenen wat het verbruik is.

Mvg: Alex
Re: verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verlichting
Vier lampjes parallel.
Kan zijn dat dit te laagohmig wordt, waardoor de spanning in elkaar dondert.
Probeer eerst eens een lampje en test of de trein dan rijdt.
Voeg dan een lampje toe en kijk wat er gebeurt.
Kwestie van trail and error.
Re: verlichting
Remie
gast

Re: verlichting
Probleem is opgelost, ik heb er een 2de sleper onder geknutselt. Nu gaat via sleper 1 de voeding van de motor en sleper 2 is voor de voeding van de lampen. Het werkt nu prima!
Re: verlichting
Aliebengalie
gast

Re: verlichting
Mooi.
Dit betekend dus dat het wel met 1 sleper kan,maar je voedings draadje van je sleper te dun is om zowel de motor als de verlichting aan te sturen.
Maar leuk voor je dat alles werkt.

Mvg: Alex
Re: verlichting
Remie
gast

Re: verlichting
Ik ben echt blij, de verlichting is overal gelijk, dus niet op 1 plaats feller of zo. Ik wil ook poppetjes kopen, want de 6 die er nu in zitten is niet genoeg :wink:
Re: verlichting
Remie
gast

Re: verlichting
Ik heb de 2de sleper weg gahaald om te isoleren. en nu rijd alles gewoon en de lichten brande rara hoe kan dat?ik weet het antwoordniet