Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Beveiliging dubbel schaduwstation

Gestart door BR53 dinsdag 03 maart 2009, 21:26:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beveiliging dubbel schaduwstation
Geachte medelezers,

Een banenplan ontwerpen is redelijk gelukt volgens mij. (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14608.0)
Nu nog de beveiliging. Ik heb geen idee wat hier allemaal voor komt kijken.

Waar ik naar op zoek ben is een mechanisme waardoor de loc's die naar beneden rijden automatisch op een "leeg" spoor komen.
Dat mag dan op het kleine (roze) maar ook op het grote groene schaduwstation zijn.

De loc's mogen wat mij betreft op alle sporen zowel van links als van rechts komen. (is dat logisch??)
Wat komt hier nu voor kijken aan apparatuur ? Ik lees berichten over bezetmelders, reedcontacten, decoders, K83's (wat dat dan ook mag zijn).

Ik rij nu met een tweetal MS'en. Ik schakel de wissels en kruisingen nu met de bekende grijze schakelkastjes.

Hier de tekening;


Graag jullie reactie,

Groeten
BR53
Re: Beveiliging dubbel schaduwstation
Ik mag aannemen gezien de grootte van je baan dat je (deels) geautomatiseerd wilt rijden? Het schaduwstation ligt straks immers geheel uit zicht. Die vraag zul je eerst moeten beantwoorden denk ik.

Gr, Ben.
Re: Beveiliging dubbel schaduwstation
Citaat van: spoorman op dinsdag 03 maart 2009, 21:35:27
Ik mag aannemen gezien de grootte van je baan dat je (deels) geautomatiseerd wilt rijden? Het schaduwstation ligt straks immers geheel uit zicht. Die vraag zul je eerst moeten beantwoorden denk ik.

Gr, Ben.

Beste Ben,

Weet ik niet. Deels geautomatiseerd zegt me niet zoveel.
Ik heb iets gelezen over een CONRAD schaduwstation module. Volgens mij zou ik zoiets kunnen gebruiken.
Is dan geautomatiseerd rijden nodig ?
Wat ik zou willen is dat de wissels automatisch zo staan dat er niet gebotst wordt (zijn de loc's te duur voor :D) en dat er dus ook gestopt wordt op het schaduwstation met een "stopsectie??".

Beantwoord dit je vraag in eerste instantie ?

Met vr gr
BR53
Re: Beveiliging dubbel schaduwstation
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Beveiliging dubbel schaduwstation
Beste Br 53,

Ik zou me als ik jou was maar eens verdiepen in Modelspoorautomatisering, o.a. via de PC en een passende Centrale of via Raptor, Centrale en Automatisering in één.

Als je komend weekend naar Rail 2009 in Houten gaat, vind je daar in ieder geval de Silberberg baan van de Modelspoorgroep Den Bosch, die is geautomatiseerd.

Verder zullen er misschien nog wel meer geautomatiseerde banen zijn, wellicht is er bij de collega's van het Benelux Forum ook wat te zien over automatisering.

Groet, Anne W