Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuw baantje op zolder [Update 07-04-2009: De baan ligt en de trein rijdt]

Gestart door Ovi maandag 02 maart 2009, 23:06:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baantje op zolder [Update 07-04-2009: De baan ligt en de trein rijdt]
Hallo allemaal,

Na alle Marklin-perikelen van de laatste tijd, heb ik ook toch weer eens gekeken naar mijn modeltreinen. Een jaar geleden ooit een plannetje gehad om er een paar losse modules/diorama's van te maken, maar dit bleef alleen maar een idee. Intussen ben ik verhuisd en heb ik een zolder om hier een kleine baan op te zetten. Het leek me leuk om de treinen toch weer rondjes te laten rijden.

Dus toen ben ik maar gaan spelen in Wintrack om op een oppervlakte zoveel mogelijk van mijn rails kwijt te kunnen en toch de mogelijkheid hebben om een beetje scenery er om heen te kunnen bouwen. Onderstaande baanplan kwam hier uit. Hier zit bijna al mijn rails in en heb nog een maar enkele bochten over.



Alle rails heb ik uitgelegd op de plaats waar de baan op zolder komt te staan. Dit heb ik al enige tijd zo liggen. Waar de treinen konden rijden, heb ik er af en toe nog even mee gereden :) Het zijn 5 stoomtreinen die ik zo'n 10 / 15 jaar geleden van mijn ouders heb gekregen of zelf bij elkaar heb gespaard.



Vanavond begonnen met de bouw van het frame voor de baan. Dit worden een soort modules van 60 of 70 bij 100 cm, zodat deze door het trapgat naar zolder kunnen worden verplaatst. Tot nu toe heb ik 2 van de vijf modules kunnen bouwen, nu is het hout alweer op...



Groeten Ovi.
Re: Nieuw baantje op zolder
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nieuw baantje op zolder
Goede avond Ovi,

Een rustig, maar aantrekkelijk railplan heb je.

Blijf dit topic zeker volgen, want ik ben benieuwd hoe je de ban gaat aankleden.

mvg
Henk
Re: Nieuw baantje op zolder
Schitterend baanplan, niet te druk en zo hou je ook nog enigzins realistische peronlengtes over.
Ja ik als Märklin purist voel meer en meer aantrekkingskracht naar het oude vertrouwde M-rail.
Zie hieronder mijn topic:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7080.msg216452#msg216452

Grt. Willem-Jan
Re: Nieuw baantje op zolder
wat een leuk baanpan lekker makelijk 2 treintjes tegelijk laten rijden biertje erbij en genieten maar! veel succes met de bouw

Groet
Reinder
Re: Nieuw baantje op zolder
Leuk baanplan met een aardige rijlengte op klein oppervlak.
Let wel op dat wat langer materieel niet over de 5120 bogen wil.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Nieuw baantje op zolder
Hallo Ovi,

Heel leuk baanplan niet te druk en zeker nog een aardige oppervlakte,
Ziet dat je al met het frama van je baan bezig bent moet zegen dat dat er in iedergeval heel goed maar ook stevig is.

Ga zo verder waarbij ik je veel succes wens maar voor al ook plezier.

Groet Wim.
Re: Nieuw baantje op zolder
Hallo,


leuk ontwerp met weinig middelen.

Als je nog ruimte overhoud en de onderste twee opstel sporen kan verlengen heb je diverse mogelijkeheden voor de scenery. Hoewel je die nu eigenlijk al hebt.

succes met de verdere bouw

martijn

Re: Nieuw baantje op zolder
Een leuk en toch lekker rustig baanplan wat toch voldoende mogelijkheden bied :wink:
Leuk dat er meer mensen zijn die m-rails toch nog gebruiken (ikzelf dan niet maar het is wel leuk om te zien :mrgreen:)

Mathijs
Re: Nieuw baantje op zolder
Bedankt voor alle positieve reacties. Het is nu even wat werk om de frames af te krijgen. Dit vind ik dan ook niet bepaald het leukste werk van de opbouw van een modelbaan. :P

Citaat van: kiezel op dinsdag 03 maart 2009, 08:34:29
Let wel op dat wat langer materieel niet over de 5120 bogen wil.

Ja, hier ben ik me bewust van. Ik heb een testronde met de 5120 bogen gereden en mijn locomotieven hebben hier geen problemen mee. Het zijn dan niet de mooiste bogen om in de baan te hebben liggen, maar om een kleine bocht te maken zijn ze wel makkelijk.

Citaat van: mart op dinsdag 03 maart 2009, 09:05:48
Als je nog ruimte overhoud en de onderste twee opstel sporen kan verlengen heb je diverse mogelijkeheden voor de scenery. Hoewel je die nu eigenlijk al hebt.

Waarschijnlijk heb ik hier nog een klein beetje ruimte over, dan zal ik deze verlengen.

Gr. Ivo.
Re: Nieuw baantje op zolder
Veel Succes met de bouw van je baan!
Het baanplan ziet er uit!
Gr kenny
Re: Nieuw baantje op zolder
Vandaag de overige drie frame-modules in mekaar gezet en op zijn plaats gelegd. het is toch best een heel oppervlak geworden.



De modules heb ik vastgezet met dikke M10 bouten en moeren vastgezet. Dit zit wel stevig vast nu.



Nu moet ik gaan bedenken hoe ik het met de poten ga oplossen. Ik wil deze wel in hoogte verstelbaar maken. De poten kunnen ook niet al te hoog zijn, omdat ik dan tegen het schuine dak zit. Iemand nog een idee?

Nou dat was het dan voor vandaag. Tot de volgende update maar weer.

Groeten Ivo.
Re: Nieuw baantje op zolder
Gewoon op kleine wiellen eronder?? zodat je nog kan verplaatsen en niet tegen het schuinen dak komt.. dat lijk met het beste
Mooie update!
Gr kenny
Re: Nieuw baantje op zolder
Ovi,

Je baanplan ziet er rustig uit. Welk tijdperk ga je gebruiken? Zal je vorderingen van je baan volgen. Wellicht leerzaam.

Gr, Hans
Re: Nieuw baantje op zolder
Citaat van: kenny1647 op zaterdag 07 maart 2009, 17:10:29
Gewoon op kleine wiellen eronder?? zodat je nog kan verplaatsen en niet tegen het schuinen dak komt.. dat lijk met het beste
Mooie update!
Gr kenny

Bedankt Kenny! Dat is wel een goede tip.

Citaat van: H@ns op zaterdag 07 maart 2009, 17:10:54
Ovi,

Je baanplan ziet er rustig uit. Welk tijdperk ga je gebruiken? Zal je vorderingen van je baan volgen. Wellicht leerzaam.

Gr, Hans

Hans,

Ik ga voor tijdperk III.

Gr, Ivo,
Re: Nieuw baantje op zolder
Ivo ;) graag gedaan ;)
Veel plezier met de bouw van je baan ;)
Gr kenny
Re: Nieuw baantje op zolder [Update 11-03-2009: Blauwe ondervloer]
Vanavond heb ik de baan uitgesneden op blauwe ondervloerplaten voor laminaat, om de geluiden van de M-rails straks te gaan dempen. Ik had nog wat van deze platen liggen en zag dat er meerdere mensen zijn die dit als dempingsmateriaal voor de rails gebruiken. Tevens worden het ook direct de mallen voor het houtwerk voor onder de rails. Ik kan zo makkelijk de mallen op de houten MDF platen puzzelen en aftekenen.

Hier nog even een foto'tje van de bijna afgeronde werkzaamheden.



Nu ga ik lekker bankhangen en voetbal kijken met een biertje er bij :P. Tot de volgende update.

Groeten Ivo.
Re: Nieuw baantje op zolder [Update 11-03-2009: Blauwe ondervloer]
Mooie update ! je doet het goed!
Gr kenny
Re: Nieuw baantje op zolder [Update 11-03-2009: Blauwe ondervloer]
Nou het geluid moet nu haast minder zijn toch? al getest toevallig?

Mathijs
Re: Nieuw baantje op zolder [Update 11-03-2009: Blauwe ondervloer]
hoi ivo
geloof dat die baan wel goedkomt tussendoor een biertje geeft inspiratie  :lol:

ikzelf gebruik ook ondervloer van laminaat maar dan die op de rol (had ik nog staan).

suc6 met je baan..
Re: Nieuw baantje op zolder [Update 11-03-2009: Blauwe ondervloer]
Citaat van: Mathijs op woensdag 11 maart 2009, 21:13:22
Nou het geluid moet nu haast minder zijn toch? al getest toevallig?

Mathijs

Hoi Mathijs,

Ik heb het getest op een kleine testbaan, en het scheelt erg veel. Al weet ik niet wat er gebeurt als ik de rails met schroeven vast zet. Zou de schroef het geluid dan weer geleiden naar het hout? Misschien dat ik de rails dan gewoon los laat liggen, maar dit ga ik eerst testen als het zover is.

Groeten Ivo.
Re: Nieuw baantje op zolder [Update 11-03-2009: Blauwe ondervloer]
Citaat van: Ovi op woensdag 11 maart 2009, 22:50:14
Citaat van: Mathijs op woensdag 11 maart 2009, 21:13:22
Nou het geluid moet nu haast minder zijn toch? al getest toevallig?

Mathijs

Hoi Mathijs,

Ik heb het getest op een kleine testbaan, en het scheelt erg veel. Al weet ik niet wat er gebeurt als ik de rails met schroeven vast zet. Zou de schroef het geluid dan weer geleiden naar het hout? Misschien dat ik de rails dan gewoon los laat liggen, maar dit ga ik eerst testen als het zover is.

Groeten Ivo.

klopt de schroeven geleiden het geluid door.
ikzelf ben van plan om de rails niet door en door vast te schroeven, maar op enkele punten.
kan ook zijn dat ik het probeer met dubbelzijdig plakband of lijm.
Re: Nieuw baantje op zolder [Update 11-03-2009: Blauwe ondervloer]
Ziet er goed uit Ivo :!:
Succes verder.

Gr.
René
Re: Nieuw baantje op zolder [Update 23-03-2009: Niveau 0]
Hallo allemaal,

Na een paar avonden hout zagen, kan ik weer verder met de onderbouw.

De complete baan uitgesneden uit de blauwe ondervloer ligt al een tijdje op zijn plaats.


Afmeten van de ondervloer op het hout. De blauwe ondervloer kon makkelijk worden gebruikt om het hout te verzagen.


De eerste houtdelen liggen al op zijn plaats.


Al het hout is gezaagd op de parallelle bochten na. Hiervoor had ik helaas geen hout meer.


Niveau 0 ligt al vast op zijn plaats. Vooraan het stijgende spoor naar het station, en achteraan het dalende spoor (de baan wordt straks in tegenovergestelde richting van de loc gereden).


Het kleine stuk wat er nu ligt heb ik al met een trein bereden. Na wat schoonmaken van de oude rails liep deze probleemloos door deze bochten:)

Tot de volgende update maar weer.

Groeten Ivo.
Re: Nieuw baantje op zolder [Update 23-03-2009: Niveau 0]
Dat begint al aardig op te schieten.
ziet er goed uit, is alleen de helling niet te stijl?

of lijkt dat maar?
Succes verders

martijn
Re: Nieuw baantje op zolder [Update 23-03-2009: Niveau 0]
Hoi Martijn,

De helling is volgens WinTrack 4,2%. Dit is wel stijl, maar het is alleen om te dalen naar niveau 0 en het ligt uit het zicht. En ik moet zeggen dat het op de foto er toch wat stijler uitziet dan dat het in het echt is.

Het stijgende deel van de baan is wel netjes 3% gebleven.

Groeten Ivo.
Re: Nieuw baantje op zolder [Update 23-03-2009: Niveau 0]
Zeer mooi update , je baan gaat er zeer goed uitzien
Doe zo verder!
Gr kenny
Re: Nieuw baantje op zolder [Update 07-04-2009: De baan ligt en de trein rijdt]
Vanavond de baanondersteuning in zijn geheel gelegd. Snel afgemaakt, omdat het de laatste dagen flink warm was onder het zolderdak. Alles zit goed vast en de baan ligt in zijn geheel. De treinen rijden nu weer hun eerste rondjes! :D

Hierbij een paar foto's van de huidige stand van zaken.







Ik hoop dat het nog even bewolkt blijft, zodat ik nog een tijdje kan doorbouwen aan de zolderbaan. Ik zie me daar in de zomer nog niet zitten zweten. :P

Groeten, Ivo.
Re:Nieuw baantje op zolder [Update 07-04-2009: De baan ligt en de trein rijdt]
Hoi Ivo,

Ik hoop ook dat het nog niet te heet wordt bij jouw op zolder, want ik wil graag nog wat updates van jouw mooie baan zien voor het zomer wordt.

mvg
Henk
Re:Nieuw baantje op zolder [Update 07-04-2009: De baan ligt en de trein rijdt]
Heel mooi om te horen (nou ja eigenlijk te zien en lezen :P) dat de treinen nu kunnen rijden. Als de treinen succesvol hun eerste rondje maken is dat (in mijn ogen althans) altijd zeer leuk om te zien.

Mathijs
Re:Nieuw baantje op zolder [Update 07-04-2009: De baan ligt en de trein rijdt]
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Nieuw baantje op zolder [Update 07-04-2009: De baan ligt en de trein rijdt]
ziet er goed ui
groet robert
Re:Nieuw baantje op zolder [Update 07-04-2009: De baan ligt en de trein rijdt]
mooi baantje ! het rijd en dat is al goed , je kan bijna beginnen met seceny?
Gr kenny