Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter

Gestart door BR53 maandag 02 maart 2009, 20:05:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Geachte lezers,

Onderstaand mijn Wintrack perikelen.
Ik heb een tijdje zitten passen meten in een ruimte van 3m bij 10 m.
Daar ga ik niet alles van gebruiken. Ik doe plm 6,5m bij 3m langs de wanden met een uitsparing in het midden.
Aan de brede kant is eveneens ruimte om te staan.

De baan is deels fantasie, en deels uit DELTAS Modelspoorbanen ontwerpen (de draaischijf en emplacement).
Omdat ik geen verstand heb van blokken of wat is wijsheid bij het leggen van treinbanen wil ik e.a. nog even hier neerleggen voordat de bouw begint over plm 2 a 3 maanden.

De insteek is tijdperk 2 en 3, duits ruhrgebied met aardig wat industrie maar ook wel wat stad/dorp gebeuren.
Er zullen alleen stomers rijden. (denk aan 01,03,50,51,52,53 etc)

Komt'ie dan. Het zijn 3 levels.
Laagste level; schaduwstation, twee stuks aan elkaar verbonden. Voldoende ruimte voor plm 10 loc's met sleep.


Level midden;de hoofdbaan met aansluiting naar level 1 rechts onder. Dubbelspoor gaat naar de schaduwstation.
Daarnaast zit het deels onder het rangeer-emplacement.


Level hoog; Het rangeerdeel + loc-onderhoud. Watervoorziening, zand, kolen etc.


Level all-in;


En de 3D;


Wie wil mag er op schieten met tips en truuks.
Alle opmerkingen zijn bij voorbaat welkom.

BR53

Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp
mooi baanplan! groot schaduwstation, leuk hoor

groeten en succes
Justus
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp
wat ik zo 123 zie ... is dat je draaischijf vrij ver naar achteren is geplaatst...

naar mijn mening is een draaischijf een highlight van een baan en ik zou hem dan ook meer naar voren halen ...

verder zie ik in het schaduwdeel alleen maar doorgaande sporen, ik zou ivm een pendeloptie ook enkele doodlopende plaatsen

verder ben ik jaloers op de grootte die is echt top !

Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Rocofan,

Bedankt voor je reactie.
Je opmerking over een pendel begrijp ik niet helemaal. Waarom moet dat op een doodlopend spoor ?

Wat betreft de plaats van de draaischijf; Het rangeergebeuren moet wat mij betreft zo lang mogelijk. Zeker als ik ook kijk naar het voorbeeld uit het boek. Daarom zit de schijf een beetje ver naar de hoek. Let wel. Aan die kant van de baan is ook ruimte om te staan. Het valt dus mee  :D

Met vr gr
BR53
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Hallo BR 53,

Wat een giganties spoeren plan zeg fantasties heb het nog niet helemaal bekeken maar heb wel een tip alvast voor u.
Plaats de locloods zo dat je vanaf je bedieningspaneel zo de lokloods in kunt kijken geeft een heel mooi beeld.

Veel succes met de uitvoering en bouw hiervan.

Groet Wim.
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Beste Wim,

Ik zal de sporen aan de draaischijf nog een beetje verplaatsen zodat er zicht in de locloods is.
Moet de boel maar een cm of 20 opschuiven naar rechts  :D

Thx
Gr
BR53
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Hoe ga je de baan besturen/automatiseren?

Verder lijkt me zo op het eerste gezicht de perronlengte een beetje kort.

Groet, Anne W
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Ziet er uit als een leuk baanplan :wink:
Ga dit zeker volgen :mrgreen:

Mathijs
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Mooi baanplan en een mooie ruimte.

Uit het schaduwstation is volgens mij meer uit te halen. Je hebt het dubbelspoor compleet doorlopen waardoor je plaats verliest. Volgens mij moet het ook mogelijk zijn met 2 enkelsporige keerlussen te werken waardoor je meer treinen op kunt stellen. Ook is er volgens mij ruimte voor grotere boogstralen.

In ieder geval wens ik je veel succes met bouwen.

Groetjes, John
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
ziet er goed uit
maar wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat je zo een mooi schaduwstation hebt
maar maar 3 stations sporen
ik zou mijn station van 2 of 3 extra sporen voorzien om
bijv een pendeltje neer te zetten of zoeits of bijv een plannetje v terzijde te zetten naast je station
als je nu met meer dan 3 treinen door je station komt heb je geen doorrij mogelijkheid
ikzelf heb bijv plek 3 treinen bij mijn station maar kan er nog met 2 langsheen rijden zodat ik nooit wachtende voor het station heb
is maar een tip
verder ziet het er erg mooi uit
groet robert
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Ik vind het een mooi plan, veel lange sporen en nog voldoende ruimte voor aankleding van de baan. :P
Daarom begrijp ik de "plaatselijke" ronde niet onder het station. De enige functie lijkt me de aanloop naar de brug, maar volgens mij zou je dat ook vanuit de hoofdbaan op kunnen lossen. Door de plaatselijke ronde weg te laten krijg je iets meer ruimte om het station wat verder uit te werken.

Groet,
Ronald
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Citaat van: Tilly op woensdag 04 maart 2009, 10:50:04
Mooi baanplan en een mooie ruimte.

Uit het schaduwstation is volgens mij meer uit te halen. Je hebt het dubbelspoor compleet doorlopen waardoor je plaats verliest. Volgens mij moet het ook mogelijk zijn met 2 enkelsporige keerlussen te werken waardoor je meer treinen op kunt stellen. Ook is er volgens mij ruimte voor grotere boogstralen.

In ieder geval wens ik je veel succes met bouwen.

Groetjes, John

John,

Thx voor de tip.
Ik zal de mogelijkheid van enkelsporige keerlussen er eens in verwerken,
Je hebt gelijk dat dat meer opstelsporen oplevert.
Het beperkt echter het tegelijkertijd op en afrijden van de schaduwgebeuren.

Moet ik eens grondig afwegen. :-)

Thx en gr
BR53
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Citaat van: remcy op woensdag 04 maart 2009, 11:11:43
ziet er goed uit
maar wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat je zo een mooi schaduwstation hebt
maar maar 3 stations sporen
ik zou mijn station van 2 of 3 extra sporen voorzien om
bijv een pendeltje neer te zetten of zoeits of bijv een plannetje v terzijde te zetten naast je station
als je nu met meer dan 3 treinen door je station komt heb je geen doorrij mogelijkheid
ikzelf heb bijv plek 3 treinen bij mijn station maar kan er nog met 2 langsheen rijden zodat ik nooit wachtende voor het station heb
is maar een tip
verder ziet het er erg mooi uit
groet robert

Remcy/Robert,

Ja dat zat mij ook al een betje dwars, dat beperkte aantal sporen met perron en doorrijmogelijkheden.
Even kijken of daar een mouw aan te passen is. De ruimte is in de breedte toch een beetje beperkt.

Thx en Groeten
BR53
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Citaat van: rorail op woensdag 04 maart 2009, 11:12:23
Ik vind het een mooi plan, veel lange sporen en nog voldoende ruimte voor aankleding van de baan. :P
Daarom begrijp ik de "plaatselijke" ronde niet onder het station. De enige functie lijkt me de aanloop naar de brug, maar volgens mij zou je dat ook vanuit de hoofdbaan op kunnen lossen. Door de plaatselijke ronde weg te laten krijg je iets meer ruimte om het station wat verder uit te werken.

Groet,
Ronald

Ronald,

Dat spoortje vanaf het station naar de brug en vervolgens onder de draaischijf ligt er om wat hoogteverschil/brugdelen in de baan te krijgen, aansluitingen te creeren voor de de overkant van de baan (de aansluiting van het spoor onder het rangeerperron door) en om een trein van richting te laten veranderen op de hoofdbaan.

Maar, ik zal ook in het licht van bovenstaande reactie, meer station/perronsporen met doorrij-mogelijkheden hier nog eens goed naar kijken.

Thx en groeten
BR53
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Allen,

Het bovengrondse deel heb ik licht aangepast.


De inspiratie heb ik elders op dit forum opgedaan (samen met de opmerkingen hierboven natuurlijk).

Nu de enkelsporige schaduwstations nog.

met vr gr
BR53
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Hoi Br53,

Je hebt een mooie ruimte ter beschikking :) Maar heb je er al eens over gedacht om de U 90 graden te draaien naar links bijv.

En dan niet rondjes te rijden in het zicht maar gewoon een lang 'recht' stuk waarbij je bij de poten in een spiraal komt naar een schaduwstation ( Wat je dan aan beide kanten op verschillende hoogten kan doen waardoor treinen eigenlijk altijd op en neer pendelen tussen de schaduwstations en daarbij dan een tijdens hun reis in beeld komen en weer verdwijnen ?

Je hebt namelijk een ruimte om realistisch te bouwen en persoonlijk vind ik de bogen in het zicht en het rondje om de kerk in het zicht niet zo heel erg mooi terwijl je de mogelijkheden hebt om echt iets straks neer te leggen.

Gr. Remco.
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Remco,

Ik snap je uitleg niet. De u 90 graden draaien ? Dat kan niet wegens de beschikbare ruimte toch ?
Kan je het wellicht voorzien van een tekeningetje ?

Met vr gr
BR53
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Bij deze:



Het gaat even om het idee ;) dus let niet te veel op mijn brute paint skills ;)

Gr. Remco.
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
OOh.. ikke snap...
Zal er eens in verdiepen...

Bedankt voor je meedenken!

gr
BR53
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Graag gedaan!

Gr. Remco.
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Nieuwe baan 6x3 - Ontwerp - Periode II en III - 130 meter
zeer top
en goede sporen erbij gemaakt
succes
groet robert