Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Railstaaf isolatie

Gestart door ModelspoorKelder maandag 02 maart 2009, 18:28:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Railstaaf isolatie
ModelspoorKelder
gast

Railstaaf isolatie
Ja, ik ben dan eindelijk ook zo ver dat ik mijn baanplan kan gaan verwezenlijken. Dus sinds een paar weken ben ik driftig aan het klussen.
Nu ben ik met een schaduwstation bezig, en zoek ik een oplossing voor het volgende: in een bocht moet ik een detectie maken voor koploper. Dat wil ik doen door de rechter railstaaf t.o.v. de linker te isoleren, geen probleem.
Maar heeft iemand nu een tip waarmee ik kan voorkomen dat de kopse kant van de geisoleerde spoorstaaf per ongeluk contact maakt met de volgende rail, die niet geisoleerd is? Ik heb wel eens gehoord dat nagellak daarvoor te gebruiken is. Maar aangezien ik geen vrouw of vriendin heb, is me dat nog nooit bevestigd  :P
Heeft iemand een idee?
Re: Railstaaf isolatie
buckfast_beekeeper
gast

Re: Railstaaf isolatie
Re: Railstaaf isolatie
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Railstaaf isolatie
Hallo Modelspoorkelder,

als je K rail gebruikt, kan je gebruik maken van Fleischmann Profirail isolatie moffen, tevens slijp ik 1 mm. van de kopkant van de railstaaf af, waardoor de andere staaf nog steeds perfect aansluit. Maak overigens de isolatie altijd aan de binnenkant van de bocht, dus de binnenste spoorstaaf, en nooit de buitenste hiervoor gebruiken. De wielflensen drukken harder tegen de buitenkant van de bocht waardoor je een beter massacontact hebt,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Railstaaf isolatie
Lid sinds: 2007

offline
Re: Railstaaf isolatie
Citaat van: wissels op maandag 02 maart 2009, 19:35:29
Hallo Modelspoorkelder,

als je K rail gebruikt, kan je gebruik maken van Fleischmann Profirail isolatie moffen, tevens slijp ik 1 mm. van de kopkant van de railstaaf af, waardoor de andere staaf nog steeds perfect aansluit. Maak overigens de isolatie altijd aan de binnenkant van de bocht, dus de binnenste spoorstaaf, en nooit de buitenste hiervoor gebruiken. De wielflensen drukken harder tegen de buitenkant van de bocht waardoor je een beter massacontact hebt,

met vriendelijke groet,

Walter

Beste walter,

wellicht maak ik een denkfout, maar als ik consequent aan de binnenzijde van de bocht de isolatie tussen de spoorstaven aanbreng, wissel ik steeds de massa aansluiting van de ene naar de andere spoorstaaf, waardoor er, bij terugmeldkontakten ( ik neem aan dat iedereen daar de isolatie voor gebruikt ) er problemen kunnen ontstaan, omdat nu ook de aansluitingen van de massa steeds wisselen van L naar R .
Tegenover een geisoleerd stuk rail moet ik dan altijd een massa aansluiting maken.

Ik sluit alles aan een en dezelfde zijde aan, heb dus aan dezelfde  zijde de massa en isoleer dus ook altijd aan dezelfde zijde.
Bij gebruik van bochten met een voldoende grote radius hebben ook de wielen aan de buitenzijde van de rail voldoend massakontakt.

Re: Railstaaf isolatie
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Railstaaf isolatie
Hallo Peter,

ja er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, zoals bij een S bocht, echter ik ben voor 95% consequent door de binnenbocht te isoleren, en het gaat om een advies,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Railstaaf isolatie
ModelspoorKelder
gast

Re: Railstaaf isolatie
Citaat van: wissels op maandag 02 maart 2009, 19:35:29
als je K rail gebruikt, kan je gebruik maken van Fleischmann Profirail isolatie moffen, tevens slijp ik 1 mm. van de kopkant van de railstaaf af...

Sorry, was ik vergeten te vermelden, maar ik gebruik C-rails.
Dat van dat massacontact is een goede tip!