Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ervaringen Peco betonrails en/of puntcontactstrips?

Gestart door hossie vrijdag 27 maart 2009, 19:45:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen Peco betonrails en/of puntcontactstrips?
In verband met de verhuizing naar een ander onderkomen gaan we op onze modelspoorvereniging onze H0 baan verbouwen. Nu leek het mij mooi om een stuk modern spoor aan te leggen. Betonrails, ICE tunnelportalen, moderne bovenleiding.

Nu kwam ik op internet de Peco SL-102 code 100 betonrails tegen. Bij Conrad zag ik een puntcontactstrip die je onder deze rails kunt bevestigen:


Het idee is dus om een stuk Marklin baan van deze rails te voorzien. Mijn vraag is, heeft iemand hier ervaring mee? Hoe zit het met de hoogte van de rails t.o.v. K-rails (code 100?), hoe zit het met de spoorbreedte (t.o.v. K-rails), hoe zit het met de bevestiging van de puntcontactstrip, hoe zit het met de afstand tussen de puntcontacten en de bielsen van de Peco rails, hoe zit het met de betrouwbaarheid van de strips?
Re: Ervaringen Peco betonrails en/of puntcontactstrips?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ervaringen Peco betonrails en/of puntcontactstrips?
Code 100-rail heeft een netto spoorstaafhoogte van 2,5 mm (oftewel 0,1 inch).
Zo kun je ook code 83,code 75 enz omrekenen.
Normaal zou je mert Marklin dus geen problemen hebben, want ook de K-rail is  2,5mm hoog.
De C-rail is wat lager en komt het best overeen met code 83.

De spoorafstand zal gelijk zijn, daar ligt het probleem meestal niet.
Wat wel van belang kan zijn is de hoogte van de "bevestigingsmiddelen" ofwel de bevestigingen aan de dwarsliggers.
Bij wissels speelt de spoorafstand, en met name de afstand tussen de spoorstaaf en de geleiderails. Deze kan bij Peco wat te klein uitvallen voor Marklin-wielflenzen. Dit zul je moeten uitproberen.

Ervaring met de middenstrip heb ik nog niet. Het is wel een produkt dat al vrij lang bestaat.

John
Re: Ervaringen Peco betonrails en/of puntcontactstrips?
k-rails is 2,3 mm
Re: Ervaringen Peco betonrails en/of puntcontactstrips?
Ik heb gelezen dat de spoorbreedte van 2-rail en 3-rail iets verschilt, dus vandaar mijn vraag hierover. Ik heb even gezocht, maar ik heb de maten niet terug kunnen vinden.

Over problemen met wissels, het was niet mijn bedoeling om ook wissels te gebruiken, dit zou het denk ik onnodig veel lastiger maken.
Re: Ervaringen Peco betonrails en/of puntcontactstrips?
Een dergelijke middenleider-strip wordt ook gemaakt door peco zelf, aan goedkopere prijs (2.00 euro/ meter in mijn modelspoorwinkel)
Re: Ervaringen Peco betonrails en/of puntcontactstrips?
Hossie,

Kijk eens in het volgende draadje (ietsjes omlaag scrollen) bij de internationale buren. Daar heeft iemand met 2 rail en losse puntcontactstrips een 3 rail baan gemaakt.
Het ziet er geweldig uit, maar het lijkt me wel een lastig werk. Hij heeft trouwens ook 2 rail wissels op deze wijze aangepast.

Groet,
Ronald
Re: Ervaringen Peco betonrails en/of puntcontactstrips?
Ziet er goed uit, onderaan zie je zelfbouw rails en wissels ontstaan. Wat een klus, maar wel erg mooi!