Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw

Gestart door TRUKO zondag 01 maart 2009, 11:21:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Citaat van: nkeer3 op zaterdag 17 april 2010, 22:37:59
Hoi Rutger,
Hoe heb je dat baanplan zo groot uitgeprint? of zijn het allemaal A4tjes aan elkaar geplakt??
succes verder met de bouw
Groet Ruud

Hallo Ruud,

Dat is heel eenvoudig, in Wintrack ga je naar het menu: File -> Page Setup en dan kijg je onderstaande menu te zien. Hier stel je dan de optie 1:1 in (wat ik heb gemarkeerd).


Wel is het belangrijk dat je de juiste layer hebt geselecteerd die je wilt printen, dus bijvoorbeeld alleen je schaduwstation of alleen je zichtbare niveau als actieve layer instellen.

M.vr.gr.
Rutger
Re:Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
succes ziet er super uit
Re:Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Truko tis niet mijn draadje, maar toch bedankt voor de tip.

Gr Ruud
Eerste testrondes gereden op niveau -1
'k kon het vanavond niet laten, eerst rails gelegd op het niveau -1 waar het schaduwstation komt en de loc's laten rijden. Altijd weer leuk om je treinen op de nieuwe baan te zien!!

Hier rijdt de BR64 met 1 rijtuig het Railspiraal in, hij trekt het prima!


Hier zie je de BR01 boven komen met 4 rijtuigen, hij heeft het wel zwaarder met 4 rijtuigen.


Groet,
Rutger
Re:Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Echt mooi Rutger, dit gaat helemaal goed komen :D :D

Mvg Aart
Re:Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hoi Rutger,

Wat een prachtige solide constructie. 8)
Ziet er erg goed uit allemaal.
Veel succes met de verdere bouw.

Gr.
René
Re:Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Citaat van: TRUKO op maandag 17 mei 2010, 22:55:23

'k kon het vanavond niet laten, eerst rails gelegd op het niveau -1 waar het schaduwstation komt en de loc's laten rijden. Altijd weer leuk om je treinen op de nieuwe baan te zien!!


Rutger, heel herkenbaar :lol: :lol:

Ziet er allemaal heel netjes uit.

Groetjes, John
Re:Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
heel netjes gedaan doe zo verder! :P Ik kan hier nog wat ideetjes uit halen :lol:
Frame module 5 is klaar!
Hallo allemaal,

't is al weer een tijdje geleden dat ik een update geplaatst heb, toch is er al weer het e.e.a. gebeurt:
- de definitieve treinkamer is in gebruik genomen
- frame module 5 is klaar en staat op zijn plek
- m'n website is weer bijgewerkt

Het module plan heb ik aangepast n.a.v. voortschrijdend inzicht:
- gekozen voor minder oppervlak voor de tafels
- daardoor loopruimte gerealiseerd rondom de treintafel
- nu ook het tussenframe erin getekend, in het midden onder moet een boogbrug komen.

Zie tekening hieronder.

Groet,
Rutger
Re:Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hallo Rutger,

Even snel je topic doorgelezen en ik moet zeggen: zo'n metalen frame is top als je met lassen handig bent! Helaas niet voor mij weggelegd.
Een kamertje vol en het ziet er allemaal doordacht uit maar is je klimspiraal niet erg steil?

groet,
Michiel
Re:Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Citaat van: Golfer op maandag 18 april 2011, 10:16:00
Hallo Rutger,
Even snel je topic doorgelezen en ik moet zeggen: zo'n metalen frame is top als je met lassen handig bent! Helaas niet voor mij weggelegd.
Een kamertje vol en het ziet er allemaal doordacht uit maar is je klimspiraal niet erg steil?
groet,
Michiel

Hoi Michiel,

Dank voor je reactie, handig met lassen? hiervoor had ik het nog nooit gedaan....dus: veel internet fora lezen en las cursussen doorlezen en proberen, dan kom je er vanzelf.

De spiraal is inderdaad stijler dan 3%; echter proefdraaien met kleine en grote loc's inclusief 6 lange rijtuigen erachter gaf geen probleem. Zelfs als ik de trein tot stilstand bracht op de spiraal, en daarna weer liet optrekken slipte hij niet door.

In deze constructie nog een lus extra maken past niet, dus stel dat dit later toch niet werkt, dan zal ik een andere (spiraal) oplossing moeten maken.

M.vr.gr.
Rutger

Even wat foto's van de nieuw treinkamer met de 3 frame modules
Links zie je de frame modules 1 & 2
Rechts is frame module 5

Gr.
Rutger
Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Het is al weer een tijd geleden dat ik een post gedaan heb, werk en prive zaken hebben soms even voorrang.
Maar tussendoor is toch wel het e.e.a. gerealiseerd, de frames zijn klaar en gisteren voor het eerst het complete railplan uitgelegd en al het rijdend materieel op de baan!!!

Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Ha die Rutger.
Prachtig om na zo'n lange periode van "rustig aan doen" een prachtig resultaat te kunnen laten zien! :D
Het materieel op de baan laat zich prachtig zien en het laten rijden geeft natuurlijk een enorme kick voor een volgende update!? O:-D

Veel plezier en succes met een nieuwe bouwperiode.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Vraag over spoorafstand
Hallo Allemaal,

Op mijn baan wil ik graag van Faller de volgende 2 objecten plaatsen:
131279 Overdekte voetgangersbrug
222153 Grote bekolingsinstallatie

Echter in de bouwtekeningen van Faller wordt niet aangegeven wat de spoorafstanden moeten zijn om deze te kunnen plaatsen.
Kan iemand mij helpen met de (hart) afstanden tussen de sporen, dan kan ik daar nu rekening mee houden met het leggen van de rails.

Alvast dank voor de moeite,
Groet,
Rutger
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
131279 Overdekte voetgangersbrug-->tussenruimte 8.7cm
222153 Grote bekolingsinstallatie-->moet zijn 120148, hartafstand 67,4mm

(info van de site van faller. Bij de eerste staat deze maat in de handleiding, bij de 2e in de tekst op de site)

Roy
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Roy,

Dank je! bij de voetgangersbrug heb ik niet goed gekeken, sorry.
V.w.b. de genoemde parallelle spoorafstand van 67,4cm op de Faller site: is dat de totale breedte of zoals jij zegt de hart afstand.....

Dank,
Gr.
Rutger

Citaat van: Roy op dinsdag 07 mei 2013, 20:50:33
131279 Overdekte voetgangersbrug-->tussenruimte 8.7cm
222153 Grote bekolingsinstallatie-->moet zijn 120148, hartafstand 67,4mm

(info van de site van faller. Bij de eerste staat deze maat in de handleiding, bij de 2e in de tekst op de site)

Roy
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
CiteerParallelgleisabstand für Hochbunker: 67,4 mm

hartafstand is dit. (staat er niet direct, maar lijkt mij wel.)

Roy
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
@Roy: dank je.
@Allen: kan iemand dit bevestigen?

Dank,
Gr.
Rutger

Citaat van: Roy op dinsdag 07 mei 2013, 21:12:54
CiteerParallelgleisabstand für Hochbunker: 67,4 mm

hartafstand is dit. (staat er niet direct, maar lijkt mij wel.)

Roy
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hoi Rutger,

Het lijkt mij de hartafstand, o.a. omdat niet elk railtype even breed is. C-rail is breder dan K-rail, bijvoorbeeld. Bovendien gaat het erom dat de sporen recht onder de stortopeningen komen te liggen, met het hart, dus.

Afgaande op deze afbeelding lijkt mij niet dat er bijna 7 centimeter ruimte tussen de dwarsliggers zit; het is aannemelijker dat dat de afstand tussen de spoorharten is.

Met andere woorden: 67,4 mm is m.i. de sfstand tussen de middens van de stortkokers.

Martijn
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hi Martijn,

Dank voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt, echter wat mij wel verbaast is dat de hartafstand tussen de rails welke aangesloten zijn via een normale linkse of rechtse wissel groter is. Dit zou dus betekenen dat je specifiek met bocht stukjes moet gaan werken om de rails op de gewenste afstand te krijgen.

Anderzins: op het plaatje wat je laat zien, lijkt het of de stortkokers los kunnen staan van de kraan, dat betekent dat je dus enige flexibiliteit hebt t.a.v. de railafstand.

Groet,
Rutger
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Citaat van: TRUKO op vrijdag 24 mei 2013, 16:07:18
Anderzins: op het plaatje wat je laat zien, lijkt het of de stortkokers los kunnen staan van de kraan, dat betekent dat je dus enige flexibiliteit hebt t.a.v. de railafstand.

Dat moet ook wel, anders kun je niet rijden met de kraan... :-P
Het gaat dus eigenlijk voornamelijk om de afstand tussen de twee sporen die onder de stortkokers door lopen.