Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw

Gestart door TRUKO zondag 01 maart 2009, 11:21:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hallo allemaal,

Op mijn website http://www.derangeerbaan.com/home kunnen jullie de vorderingen van mijn modelspoorbaan zien. Omdat ik gekozen heb voor een andere aanpak v.w.b. de onderbouw, ben ik benieuwd naar jullie reacties...???

Ook website bouwen is nieuw voor mij, dus hij is nog niet gereed, en de reactie pagina werkt nog niet, wellicht willen jullie je reactie hier plaatsen?

Hartelijke groet,
Rutger
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
hallo,

ik vind het wel een leuk idee, ik hoop dat het lukt. Dat is weer eens een andere manier van tafelbouwen. Het lijkt me alleen meer werk, of is dat niet zo. En je moet kunnen lassen, dat kunnen veel mensen ook niet.

En over de site, ik vind hem al goed gelukt hoor. Zelf ken ik daar niks van :mrgreen:

mvg, jordi 8)
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Leuk, een eerste reactie!!

Stevig: leek me nodig om er op te kunnen leunen als je iets verder van je af op de baan iets wilt doen.

Verandering: ja het frame wijzigen is niet te doen als straks de tafel op z'n plek staat, dit betekend dus van te voren heel goed je ontwerpt doordenken en uitwerken. Dat lijkt mijzelf dus niet zo'n probleem.

Bruggen: gewapend beton... :)...da's iets te zwaar... :D... maar door in het frame ontwerp al rekening te houden met hoogte verschillen en een (nog te bouwen) spiraal, verwacht ik daar geen probleem mee.
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hoi Jordi,

Dank je voor het compiment over de site... :)

Meer werk...??? nou juist niet volgens mij, ik heb nl. op andere sites gelezen dat men maanden bezig is om een houten onderbouw te maken. Wat je nu op de site ziet, is in 1 zaterdag in elkaar gelast. dus ja...volgens mij is het veel sneller.... :)


Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Ik heb zelf ook een metalen onderstel uit kokers 20x20x2mm. Bij mij is de reden dat ik zelf in een rolstoel zit en op deze manier redelijk wat hoogte uitspaar en toch een onderrijdt-bare tafel heb. Als ik planken van 120mm of ribben van 75mm zou gebruiken, zou het onderste niveau gelijk hoger uitkomen, waardoor ik nog minder reikwijdte heb om iets op de baan te kunnen doen.
Ik had echter wel een foutje gemaakt in het ontwerp van de metalen delen, wat nu resulteert in een iets te stijle heiling (meer dan 3 gr) en aanpassen is idd (bijna) niet te doen.
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Ziet er netjes uit Rutger, zowel site als stalen onderbouw. Maar ik weet wel waarom je bijna nooit een stalen onderbouw tegenkomt: je hebt kostbare apparatuur nodig (lasapparaat), staal bewerken is veel bewerkelijker dan hout en na een jaartje een tafel even uit elkaar halen en iets anders bouwen gaat ook niet zomaar, met andere woorden, staal is helemaal niet flexibel. En lassen doe je in de garage, hoe breng je grote delen door het trapgat naar zolder?

Succes met de bouw!
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Citaat van: TRUKO op zondag 01 maart 2009, 11:37:40
Hoi Jordi,

Dank je voor het compiment over de site... :)

Meer werk...??? nou juist niet volgens mij, ik heb nl. op andere sites gelezen dat men maanden bezig is om een houten onderbouw te maken. Wat je nu op de site ziet, is in 1 zaterdag in elkaar gelast. dus ja...volgens mij is het veel sneller.... :)




nou, ik heb toevallig ook net een nieuwe tafel, en de onderbouw was klaar in 2 dagen

mvg, jordi
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hallo Corne_mo,

Ja, in jouw situatie kan ik me dat goed voorstellen, dat is dan een goede oplossing!! Ik da de tafel op Ikea poten plaatsen die in hoogte verstelbaar zijn, ik wil ze op 90cm zetten dan heb je lekker de ruimte om er ook onder te kunnen werken.
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hoi Frank,

Citaat van: frank-103 op zondag 01 maart 2009, 11:41:22
hoe breng je grote delen door het trapgat naar zolder?

Ja, dat was een belangrijk punt bij het kiezen van de maatvoering. Ik heb daarom gekozen voor een module maat van 1mx1,70m. Dat zou volgens de berekeningen moeten passen.

Het frame zoals het nu is heb ik al door 2 trapgaten kunnen krijgen naar de zolder waar het uiteindelijk naar toe moet. Totaal worden het 6 modules..... :)



Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Wat apart zeg... :-)

Ik geloof niet dat ik eerder een gelast frame ben tegengekomen, behalve misschien bij (module)banen die regelmatig verplaatst worden (voor shows en zo). Stevig is het wel!

CiteerMeer werk...??? nou juist niet volgens mij, ik heb nl. op andere sites gelezen dat men maanden bezig is om een houten onderbouw te maken. Wat je nu op de site ziet, is in 1 zaterdag in elkaar gelast. dus ja...volgens mij is het veel sneller....
Veel sneller is het denk ik niet, omdat je voor een dergelijk frame toch grofweg dezelfde handelingen moet verrichten als bij houtbouw: tekenen, meten, zagen en verbinden. Als je je meer op je gemak voelt met metaal en lassen, waarom niet! ;-)

Vaak is een uit hout gebouwd frame een stuk gecompliceerder, zeker als het in situ gebouwd wordt en al helemaal als er gebruik gemaakt wordt van technieken die meteen alle hoogteverschillen in de baan realiseren (spanten).

CiteerHet frame zoals het nu is heb ik al door 2 trapgaten kunnen krijgen naar de zolder waar het uiteindelijk naar toe moet. Totaal worden het 6 modules.....
ZES modules? Allemaal zo groot als deze? Dan moet je echt een megazolder hebben! :shock:

Ik neem aan dat je ook een baanontwerp hebt, maar dat staat nog niet op je site?

Over site gesproken: Voor iemand voor wie het bouwen van een site nieuw is, mijn complimenten! Het gemiddelde knutselwerk van beginnende sitebouwers is doorgaans een stuk dramatischer, dit ziet er echt netjes en overzichtelijk uit :-)


Succes,

Martijn 8)
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hoi Martijn,

CiteerVeel sneller is het denk ik niet, omdat je voor een dergelijk frame toch grofweg dezelfde handelingen moet verrichten als bij houtbouw: tekenen, meten, zagen en verbinden. Als je je meer op je gemak voelt met metaal en lassen, waarom niet! ;-)
Je hebt hier wel een punt, wat ik alleen ervaar is dat het bewerken van het profiel sneller gaat, je hoeft geen inkepingen te maken etc. je last het op elkaar.

CiteerVaak is een uit hout gebouwd frame een stuk gecompliceerder, zeker als het in situ gebouwd wordt en al helemaal als er gebruik gemaakt wordt van technieken die meteen alle hoogteverschillen in de baan realiseren (spanten).
Mijn plan is om in volgende modules ook met hoogte verschillen en spanten te gaan werken, dus wordt vervolgt... :) 

CiteerZES modules? Allemaal zo groot als deze? Dan moet je echt een megazolder hebben! :shock:
Ja, best wel... :)...maar het wordt een U-vormige baan

CiteerIk neem aan dat je ook een baanontwerp hebt, maar dat staat nog niet op je site?
Klopt, maar dat stelt nog niet zoveel voor, ik ben nu bezig om het op de site te zetten....maar geef maar suggesties, da's altijd leuk!!

CiteerOver site gesproken: Voor iemand voor wie het bouwen van een site nieuw is, mijn complimenten! Het gemiddelde knutselwerk van beginnende sitebouwers is doorgaans een stuk dramatischer, dit ziet er echt netjes en overzichtelijk uit :-)
Dank je, maar dat kun jij vast ook, kijk maar eens op " Google/sites" dat is een standaard framework wat door Google wordt aangeboden om een site in te maken. Werkt echt snel, en uitleg in het nederlands. Het is gratis, het enige is dat je een (gratis) GMAIL account moet maken.

Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hallo mensen,

Weer even een update, afgelopen zaterdag weer lekker aan het lassen geweest aan het frame. Niveau 0 en 1 zijn nu klaar. De volgens stap zijn de details voor de helling etc. Op mijn website kun je de foto's zien.

Oh ja, en natuurlijk een mooie loc gekocht zondag op de beurs...!!

http://www.derangeerbaan.com/home

Groet,
Rutger
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Leuk topic, ben benieuwd hoe het allemaal wordt, onderbouw zal inderdaad stevig genoeg zijn om op de baan te leunen als je iets wilt wijzigen.

Mathijs
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Rutger,

ziet er mooi uit. Grote voordeel van ijzer is dat het recht en stevig is. Het hout van tegenwoordig zie je nl  trekken :(

Groetjes en succes met de verdere bouw.
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hallo Tilly,

Tja, hout trekt krom...echter met lassen heb je weer het probleem dat door de geconcentreerde hitte op een plek, het ijzer ook krom trekt. Dit kun je gedeeltelijk tegengaan door weer eerst aan verschillende zijden vast te zetten met een kleine las.

In werkelijkheid is het frame ook iets krom...ik ben benieuwd of ik met meerdere frame modules het voldoende strak/passend kan krijgen zodat ze nog goed aansluiten....

Groet,
Rutger
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Mensen,

Ben weer is stevig aan de gang geweest. Mede door alle mooie en goede ideeen op dit forum, John (Tilly) thanks voor je mooie foto's, en het slimme railspiraal ontwerp van onze Oostenrijkse medespoorder, heb ik het basis ontwerp van het frame gewijzigd waardoor ik meer ruimte heb tussen de niveau's in.

Ook wil ik railspiralen gaan toepassen om het hoogte verschil te overbruggen, ik durfde daar eerst niet aan te beginnen, maar jullie goede foto's en ideeen leven voldoende basis op om dit op te pakken.

Op m'n website staan de nieuwe foto's.

De toekomstige Treinkamer heb ik ook maar is even uitgetekend, als jullie tips hebben voor de spoortafel indeling/vormgeving, altijd welkom!!

Groeten,
Rutger
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Rudger,

ziet er mooi uit. Ga je de frames nog schilderen?

Heb even op je mooie site naar de railplannen gekeken. Het is moeilijk te zien zien maar heb je in Tekening 2: Spoorplan Niveau0 in het midden een slanke C-wissel(24712) ingebouwd? Als dat zo is dan klopt het daar volgens mij niet helemaal. Je kunt daar gewoon de slanke tegenboog 24912 gebruiken en aan de wissel zul je moeten beginnen met railstukjes 24071. Dat zijn die met afneembare bedding.

Groetjes, John
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hallo John,

Dank voor de tip, ik heb het nog eens bekeken en je hebt gelijk, 'k zal het onthouden... :)
Echter, ik heb nu de oppervlakte van de toekomstige treinkamer in beeld en uitgetekend. Dus ik ga eerst maar eens een echt spoorplan maken voor de gehele baan en dan verder met de volgende frame modules.

Als je daar straks kritisch naar wilt kijken graag. Even zo naar de wijze waarop ik nu de frame modules heb opgezet....er kan nu nog van alles gewijzigd worden.... :)

http://www.derangeerbaan.com/home

Groet,
Rutger
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Oh ja, schilderen wil ik doen met Hammerite.
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Citaat van: TRUKO op maandag 16 maart 2009, 20:53:44
Oh ja, schilderen wil ik doen met Hammerite.

Rutger,

goeie keuze :D

Groetjes, John
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Wel leuk, een gelast frame! Maar zelfs ik (als metaalbewerker) zou zelf niet kiezen voor een gelast frame. Op een houten frame kun je straks op iedere plaats een nagel inslaan, of een schroef in draaien, of een plaat of een lat erop schroeven. Jij moet straks overal draad gaan tappen ofzo. Ik denk dat het een beetje lastiger is.

Roy
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Zelf heb ik de houten platen op het stalen frame gelijmd. Werkt perfect.
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hoi mensen,

@Corne_mo: Ook een idee: het plaatmateriaal verlijmen op het frame....had ik nog niet aan gedacht!! :)

Klopt inderdaad, in het andere geval moet ik altijd voorboren als ik iets wil bevestigen, maar dan wil ik metaalparkers gebruiken en niet tappen, da's wel veel werk...

@Big Roy: En ja, jij bent al van je vak metaal bewerker, ik niet, daarom vindt je wellicht het werken met hout leuk, het leek mij juist leuk om met metaal aan de gang te gaan. En ook zie ik er toch wel een aantal voordelen in, met name dat je frame minder volumineus wordt. Maar ieder zijn ding!!

Groet,
Rutger
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Het laswerk aan het module frame is klaar!! Nu gestart met de voorbereidingen voor de ringleiding. 't schiet op nu...straks nog schilderen...afwerken...en dan naar boven tillen...

Ook heb ik de structuur van m'n site aangepast, hopelijk kun je nu nog makkelijker je weg vinden.

Groet,
Rutger
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Jongens, vraag: wat doen jullie tegen het stof op je baan, behalve met een lux reinigingswagen rondrijden?

Dekken jullie je baan af? Of zijn er andere slimme ideeen?

Het lijkt me dat na verloop van tijd je hele baan onder een laag stof zit.....

Het is bij mij nog niet zover...maar dan toch...

Bedankt voor jullie reacties!

Groet,
Rutger
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Ruter,

goeie vraag. Ben zelf bezig met het onderste nivo, stofzuig elke dag 8) en toch zie je stof op je baangedeelte :( Wat ik straks zowiezo ga doen is nivo 1 helemaal inpakken en pas dan verder met nivo 2 8)

Groetjes, John
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hallo John,

Ja, dat kan nu nog zolang er geen scenry op staat. Maar ik vraag me nu juist af hoe doen medespoorders dat als je baan vol staat met scenery, welke erg kwetsbaar is.

Bijvoorbeeld:
- legt men er een laken overheen?
- een rolgordijn wat aan de wand/muur/dakbeschot vast zit, wat je over je baan heen trekt en vast zet?

Want ook op de scenery komt veel stof te liggen op den duur.

Groet,
Rutger

Bouw metalenonderbouw voor spoorbaan...1e bijna klaar...!!!
Mensen,

Zo, het eerste module frame is bijna klaar. Maar is even uitgezocht hoe ik hier foto's kan plaatsen, dus daar komen ze:
Dit is 1 Module frame van 17cmx100cmx24cm, en uitneembaar in 2 helften:


Dit is het vanaf de bovenkant gezien, de buisjes die je ziet zijn voor geleiding van de bedrading vna Niveau1 naar Niveau0:


Dit is het bedienings tableau, het kleine bovenste frame is voor de CS2, daarnaast komt een TFT scherm voor Koploper plus bijhorende toetsenbord en muis:


Het bedienings tableau zit al in de hammerite, maar daar heb ik nog geen foto van.
Alle details kunnen jullie vinden op mijn site.

Groet,
Rutger
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Rutger,

ziet er allemaal profi uit, nu maar hopen dat het past :wink:

Groetjes, John
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hallo Rutger,

Ben het met john eens dat het profi uit ziet.
Maar hou je rekening met het geluid van de trienen.
veel succes verder met de bouw.

Groet Wim.
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
ziet er profi uit maar ik denk voor 80% van de meeste niet haalbaar om op deze manier een onderbouw te maken.
houten frame is meer haalbaar maar ieder zijn idee.
kennis van mij heb ik aangestoken met het big m* virus, en die maakt het van aluminium profielen..
is zijn werk en dus goedkoop voor hem.
maar ik ga dit wel volgen ben benieuwd waar je op stuit  :lol:

groetjes ron..
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Goedemorgen,

@Ron101: waar ik op stuit..... :D....'k heb er al een paar gehad...waarbij het ontwerp wat ik gemaakt had, niet realistisch was in de praktijk. Als je nl. goed kijkt naar de ontwerptekeningen op mijn site versus hoe het frame er nu uitziet...is er gaande weg de bouw al het e.e.a. gewijzigd. Maar er zal vast nog meer volgen.... :D
Trouwens wel leuk dat die kennis van je ook gestart is, kun je is vragen of hij foto's kan publiceren van zijn frame...dat vindt ik wel interessant.

@Wimn: ja jongens dat geluid, misschien een beetje simpel van mij uit, maar ik zie iedereen met geluidsdempend materiaal werken, en ik denk dan.... :shock: waarom??? de rijdende treintjes is toch een leuk geluid??? Kunnen jullie uitleggen waarom je het e.e.a. zou moeten isoleren?

Dank voor jullie reacties,
Gr.
Rutger

@John: of het past..... :?...waarom denk je dat ik het frame al een keer los heb geslepen en als 2 modulaire helften nu heb gemaakt..... :)....nu zou het wel moeten passen....
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Truko,

nou, treinengeluid is mooi, als het maar gedempt is. Zonder demping vind ik het geluid te overheersend. Oke, een 1:1 trein maakt ook geluid, maar deel dat geluid eens door 87? ( :?)

Rails met demping eronder klinkt in mijn ogen (oren) vele malen beter. Je hoort dan mooi het tikken van de railovergangen.

Roy
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Citaat van: TRUKO op vrijdag 27 maart 2009, 08:58:26
Goedemorgen,

@Ron101:
Trouwens wel leuk dat die kennis van je ook gestart is, kun je is vragen of hij foto's kan publiceren van zijn frame...dat vindt ik wel interessant.

hij moet eerst verhuizen voor hij kan beginnen  :D
alleen zal ikzelf daar een topic voor aanmaken terzijnertijd omdat mijn kennis (nog) geen computer en i-net heeft
ik hou jullie dan wel op de hoogte  :P
mvg. ron
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Zo, weer even een kleine update. Het laswerk is nu echt klaar... :) nog een laatste beugeltje eraan gelast voor het ophangen van een TL balkje...toch wel handig zo'n forum he!!! :D

En nu aan het schilderen: het bedieningstableau zit al in de Hammerrite.


Groetjes,
Rutger
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Zeer mooi!! Ben zeer benieuwd naar de rest van je bouw =D het begint :D Veel succes met de rest!
Gr kenny
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
ziet er erg goed uit
ik ben heel benieuwd hoe dit allemaal gaat worden
succes met je vorderingen
groet robert
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hallo allemaal,

Zo, even een kleine update...hij is er!! de CS2. en gelijk even gecheckt of hij past op het frame!!


Snel even een baantje gelegd op de eetkamer tafel...en rijden....geweldig die BR64 met geluid, toch wel een hele aanvulling op de beleving!!

Verder druk aan het schilderen geweest van het frame, alles zit nu in de Hammerite. Nu een kwestie van uit laten harden en dan aan de slag met het opbouwen. Tegen die tijd zal ik weer wat foto's plaatsen.

Groet,
Rutger
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Ziet er toch goed uit zo die CS2 op "zijn plekkie"

Mathijs
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Zo,

mooi dinkie :D
maar die stop knop is inmiddels wel voor blinde en slechtziende hè O_o
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Is wel handig, als jij in paniek een knop moet indrukken, dan ram je op je CS (of ie dat leuk vindt is anders) en dan krijg je stop.
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Ja en nu is de knop eigenlijk altijd bereikbaar en hoef je niet te zoeken :wink:

Mathijs
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
@Giant: Gelukkig is het frame sterk genoeg voor een beste dreun op die knop.... :D :D :D

@Mathijs: Ja, de MDF plaatjes die in het frame komen heb ik nu in de lak staan...dus ff wachte en dan kunnen die erin. Dan staatie echt op z'n plekkie!!

Groet,
Rutger

Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Zo, het schilderen van het frame  is klaar...'k ben begonnen met de ringleiding, het eerste stukje ligt!


Ik leg eigenlijk een "Sterleiding" dus ik heb de maken met een aantal verbindingen die ik moet leggen. Hier onder een voorbeeld d.m.v. verbinden in de kroonsteentjes. Maar ik ben nog niet helemaal tevreden, solderen zou mooier zijn??? Of hebben jullie nog andere slimme suggesties?


Groetjes,
Rutger
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Hoi Rutger,
Ik ben Rian, conducteur van op het forum van Modelspoormagazine.be, en heb een vraagje voor je. Hoe krijg je zo'n kader ooit nog weg als je gaat verhuizen?
Re: Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Citaat van: conducteur op woensdag 08 april 2009, 09:14:54
Hoi Rutger,
Ik ben Rian, conducteur van op het forum van Modelspoormagazine.be, en heb een vraagje voor je. Hoe krijg je zo'n kader ooit nog weg als je gaat verhuizen?

Hallo Rian,
Allereerst voorlopig geen verhuisplannen... :D...maar kijk eens naar alle andere spoorfans die een vaste constructie bouwen op de treinkamer zelf, die moeten echt alles afbreken.
Als je op mijn website kijk http://www.derangeerbaan.com/home dan zie je dat ik het frame uit 2 helften heb opgebouwd. Beide helften zouden door het trapgat moeten kunnen volgens alle metingen die ik gedaan heb. Ook ben ik een keer met het eerste frame naar de zolder geweest...en dat ging!!!

Mijn maximale maat is 1,70mx1,00mx0,13m dus als ik daar binnen blijf moet het lukken...en dan zou ik in staat moeten zijn om om zelf de modules weer los te koppelen en te verhuizen..

Groet,
Rutger

Re:Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Zeer mooi al !
Ben benieuwd naar de rest
Re:Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Citaat van: TRUKO op woensdag 08 april 2009, 21:00:54
Citaat van: conducteur op woensdag 08 april 2009, 09:14:54
Hoi Rutger,
Ik ben Rian, conducteur van op het forum van Modelspoormagazine.be, en heb een vraagje voor je. Hoe krijg je zo'n kader ooit nog weg als je gaat verhuizen?

Hallo Rian,
Allereerst voorlopig geen verhuisplannen... :D...maar kijk eens naar alle andere spoorfans die een vaste constructie bouwen op de treinkamer zelf, die moeten echt alles afbreken.
Als je op mijn website kijk http://sites.google.com/site/derangeerbaan/ dan zie je dat ik het frame uit 2 helften heb opgebouwd. Beide helften zouden door het trapgat moeten kunnen volgens alle metingen die ik gedaan heb. Ook ben ik een keer met het eerste frame naar de zolder geweest...en dat ging!!!

Mijn maximale maat is 1,70mx1,00mx0,13m dus als ik daar binnen blijf moet het lukken...en dan zou ik in staat moeten zijn om om zelf de modules weer los te koppelen en te verhuizen..

Groet,
Rutger


Dat klinkt alsof je er goed over hebt nagedacht en het werkt ook nog :D Heel goed bedacht :wink:
Als je het over een sterleiding hebt, worden het dan niet héél véél draden?

Mathijs
Re:Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Rutger,

ziet er weer netjes uit.

Groetjes, John
Re:Mijn modelspoorbaan met een metalen frame als onderbouw
Mensen,

Bedankt voor al jullie leuke reacties!!

De afgelopen dagen tussendoor weer bezig geweest, het schilderwerk is klaar, de bedradingskokers zitten erop zoals jullie hebben kunnen zien.

Ook de eerste kruisverbinding voor de "sterleiding" is klaar...nog 2 te gaan.


M'n site heb ik ook weer geupdate, op http://www.derangeerbaan.com/frame-modulebouw/bouw-frame-module-1/08-montage-bedradingskokers-ringleiding kunnen jullie het e.e.a. volgen.

Groet,
Rutger