Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verlichting huizen/lantaarnpalen

Gestart door Freebee zaterdag 28 februari 2009, 22:24:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting huizen/lantaarnpalen
Ik heb hier een gebouw met verlichting en lantaarntjes liggen en normaal wil ik graag alles gewoon uitproberen maar wil het ook niet 'slopen'.
Ik heb de draadjes van een trafo van marklin startset 29180 aangesloten aan de draadjes van de verlichting van het gebouw. Nu komt de vraag...kan ik de stekker insteken zonder iets te slopen?
Zo ja is er een maximum wat ik er op aan kan sluiten? zo nee, hoe moet ik het dan aansluiten?
alvast bedankt voor de reakties


Barry
Re: Verlichting huizen/lantaarnpalen
buckfast_beekeeper
gast

Re: Verlichting huizen/lantaarnpalen
Hallo Barry,

Het beste kan je deze lampjes aansluiten op een transformator met een wisselspanning tussen 12 en 16V. 12V zal iets minder licht geven, maar alleszins minder warmte veroorzaken en de levensduur van de lampjes drastisch verhogen.

Aan welke uitgang heb je de lampjes aangesloten? Aan deze voorzien voor wissels en scenery? Goed en je hoeft niet te vrezen voor je lampjes.
Re: Verlichting huizen/lantaarnpalen
Kan dat gewoon iedere huis,tuin en keuken trafo zijn?
De lampjes heb ik gewoon aan gesloten op de rode/zwarte draadjes die normaal aan de rails horen te zitten. Dus als ik die trafo zou blijven gebruiken dan zijn mijn lampjes sneller stuk. Ik heb gezien dat de trafo 18v is dus is dan eigenlijk wat veel van het goede.
Hoe zit het met de hoeveelheid lampjes wat ik kan aansluiten op een trafo?
Is het erg als ik de draadjes verwissel?

Barry
Re: Verlichting huizen/lantaarnpalen
Hoi Barry,

Het maakt niet uit hoe je de draadjes aansluit. De trafo is wisselstroom. Ben je niet in het bezit van een analoge (ouderwetse regelaar voor treinbesturing). Hoe verder je de draaiknop opendraait hoe hoger de spanning wordt en hoe feller de lampjes gaan branden. Zo kun je testen hoe ver je kunt gaan

Als het lampjes van 3volt zouden zijn gaan ze meteen stuk met een transformator van 16v.

suc6 met testen
Re: Verlichting huizen/lantaarnpalen
ik zie nu dat het een trafo met regelaar is. Dus proberen maar :)
Re: Verlichting huizen/lantaarnpalen
Ik heb ook een vraagje, in deze richting meer. (onnodig om een nieuw topic over te starten... toch ? :P )
Ik heb nog 2 trafo's van 18Va liggen, uit startset. Alleen hier zit zo'n busje aan om hem in de aansluitrail te steken. Als ik die bus eraf knip, en sluit het aan op een paar verdeelplaatjes. Kan er dan gewoon verlichting op ? En hoeveel lichtjes zouder erop kunnen?
Kan dit, en is dit verstandig

Groeten, Gijs  8)
Re: Verlichting huizen/lantaarnpalen
Dat zou je kunnen doen, Hoe om maakt niks uit gezien het wisselstroom is. En hoeveel lampjes is moeilijk te zeggen zijn het lamjes van 1W dan 18 lampjes. Zijn het lampjes van 0,5W dan 36

De 18Va staat voor het vermogen is hetzelfde als Watt dus 18 watt
Re: Verlichting huizen/lantaarnpalen
Ok, bedankt. Hebben mn trafo s gelijk een nuttige bestemming.  :D
Re: Verlichting huizen/lantaarnpalen
Wat is de uitgansspaning van de 18Va, ?

Groeten, Gijs.  8)
Re: Verlichting huizen/lantaarnpalen
Die zal wel 16V zijn.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting huizen/lantaarnpalen
Danku :D

Gijs  8)
Re:Verlichting huizen/lantaarnpalen
Klopt het dat een 32Va trafo een uitganspanning heeft van 18V en max. 2.0 A ?
En een 18Va 16V en max 1.0 A ?
:lol:
Re:Verlichting huizen/lantaarnpalen
Nee, de spanning is altijd 16V (of hoort dat te zijn). De maximale stroom kun je berekenen door het vermogen te delen door de spanning:
32VA / 16V = 2A
18VA / 16V = 1,125A
Re:Verlichting huizen/lantaarnpalen
Citaat van: Marklin-Gijs op vrijdag 12 juni 2009, 13:00:09
Klopt het dat een 32Va trafo een uitganspanning heeft van 18V en max. 2.0 A ?
En een 18Va 16V en max 1.0 A ? :lol:
Heb je de spanning dan gemeten ?. En zo ja in belaste of onbelaste toestand.

Mvg,
Peter
Re:Verlichting huizen/lantaarnpalen
Heb spanning niet gemeten, maar dacht dat het daar opstond.
Ik vroeg dit namelijk even omdat ik het raar vind dat ze allebij een andere uitgangsspanning hebben. Dus ik wou het hier even checken. :P