Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ombouw 3071 naar digitaal

Gestart door Bert-1958 zaterdag 28 februari 2009, 15:56:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw 3071 naar digitaal
Bert-1958
gast

ombouw 3071 naar digitaal
hoi alle, ik wil mijn tee 3071 ombouwen naar digitaal ik wil een esu decoder gebruiken, zijn er zaken waar ik nog op moet letten bij het ombouwen, ik denk b.v. aan de dubbele sleper, moet ik hier een sleper schakeaar toepassen of is dit niet nodig. ik heb dir n.m. wel eens gelezen.
en is de inbouw verder het zelfde als bij b.v. een 3000 locje nm. het schakerelais verwijderen en zo verder.

ik hoor graag jullie ombouw reactie.

gr Bert :P :P
Re: ombouw 3071 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw 3071 naar digitaal
Hoi Bert,

Wil je de motor behouden, dan moet er een permanent magneet in: ESU 51960.

Voor motorombouw naar 5 polig, heb je nodig:
Motorschild: 210881
Anker         : 210888
Magneet    : 210882

ESU levert ook modules met sleperomschakeling:
51966 : Schleiferumschaltungsplatine für die Verwendung mit LokSound V3.5, LokPilot V3.0 mit 21-poliger mtc-Schnittstelle  29,50 €

Als je dan een ESU decoder met 21 polige connector koopt (61601), dan kun je deze direct op bovengenoemde module prikken, makkelijk en netjes en niet echt duur.

En uiteraard moet het relais eruit.
Re: ombouw 3071 naar digitaal
hoi ad bedankt voor je reactie,ik wil mijn huidige motor behouden, ik heb alleen nog een aanvullende vraag over de tweede sleper.
kun je deze nu wel of niet  verwijderen, ik heb dit namelijk eens gelezen op het forum, maar ik kan het niet meer vinden, als dat zo is heb ik sleperomschakelaar niet nodig toch.
heb je deze ervaring?

gr Bert en nogmaals bedankt :P :P
Re: ombouw 3071 naar digitaal
Hoi Bert,

Je kunt de tweede sleper wel verwijderen, maar zou dat niet doen. Bouw een sleper-omschakelaar gewoon erin en je treinstel stopt dan goed en op tijd voor seinen. Verwijder je de tweede sleper, moet je je stopsectie(s) voor seinpalen langer maken, anders stopt het treinstel niet op tijd (lees: stuurstandrytuig rijdt seinpaal voorbij). En dat gaat natuurlijk niet.

Groetjes

HarryS
Re: ombouw 3071 naar digitaal
Lid sinds: 2008

offline
Re: ombouw 3071 naar digitaal
Het inbouwen van een 5-polig anker in de motor is niet noodzakelijk hoor !
Het kan altijd achteraf ook nog als het gewone resultaat niet bevredigend is voor je.
Het betreft een 3- of 4-delige trein en zoveel power is niet echt nodig naar mijn idee.

grv Huub