Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bergdiorama

Gestart door chrisdriessen zaterdag 28 februari 2009, 12:42:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Bergdiorama
We hebben nu toch vakantie :lol: kunnen we ook nog wat experimenteren:









De beelden spreken voor zich, heeft iemand nog goede tips waar ik verweerpoeders kan kopen? Op sommige plekjes moet ik de rotsen nog wat donkerder maken:?

MVG Chris Driessen
Re: Bergdiorama
Seb
gast

Re: Bergdiorama
Hoi Chris,

Wat heb je erop gedaan? Gips waarschijnlijk. Hoe dik? En wat heb je erop geverfd nu? het glimt nogal. Als je gips dik genoeg is kan je er bv nog in beitelen om de rosten wat meer uit te laten komen en een echte rotsstructuur te geven al naar gelang het gebergte wat je wilt weergeven. Ik deed dan later met verven, bv acrylverven het gips beschilderen in allerlei tinten. Gebruikte vaak foto van de echte rots om dit na te bootsen. De finishing touch wordt in heel veel literatuur besproken, bv ook MarklinMagazine. Met krijt kan ook hoewel dit vaker bij (plastic) bebouwing wordt gebruikt.
Verven is makkelijker, gaat sneller en heeft verbluffende resultaten. Zeker omdat je maar een klein diorama maakt kun je dit tot in de kleinste details uitwerken. De naaldbomen of wat dan ook, het groen enz maakt het dan helemaal verder af.

Mogelijk wil je hierover meer weten. Topic gerust weer  :) :) :)
MVG
Seb
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Inderdaad heb ik ook gewoon gips gebruikt modelgips van knauf. Het is niet echt centimerters dik. Ik ben erg tevreden met de rotsstructuur.
En dat glimmen valt in het echt ook wel mee al vindt ik dat op de foto de rots iets donkerder lijkt dan in het echt.

Als verwering van de rotsen wil ik eerst drywashen met een donkere tint.
Daarna met een spons lichtjes eroverheen met een andere tint.

Als begroeing gebruik ik denk ik lichte bergoeing dus geen hele bossen op de top.
Re: Bergdiorama
Seb
gast

Re: Bergdiorama
Chris,

Drywashen kan goed. Wet in wet ook, geeft meer realiteit en vooral als je gaat lasuren, het inwassen van de groeven die hierdoor extra diepte gaan krijgen. Het drybrushen op het laatst met witte verf geeft ook weer meer diepte door de zgn lichtval. Ken je dit, het drybrushen?
Ik weet zo meteen geen site die hierover gaan. Ik heb een bibliotheek boeken die dat behandelden.
Zoek eens op internet...diorama bouw, rotsstructuren enz enz. Je leert daar heel veel van.
Gr
Seb
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Een snelle update: Ik heb de rotswand geweatherd. Nu laten drogen en dan gras, struikjes en boompjes planten





chris
Re: Bergdiorama
kenny1647
gast

Re: Bergdiorama
Mooi :D
Gr kenny
Re: Bergdiorama
jordi
gast

Re: Bergdiorama
leuk, nog een diorama. Kan ik nog meer leren voordat ik zelf misschien begin.
ga zo door, leuk.

mvg, jordi 8)
Re: Bergdiorama
Wim N
gast

Re: Bergdiorama
Hallo chris,

Leuk zo'n vacantie om even wat tijd om aan een diorama te werken waarbij je wat vaardigheden wilt gaan uitproberen.
Je brengt het er goed van af gaat er leuk uitzien.

Ik heb alleen even een tip je kunt beter het stukje spaanplaat waar de rails op ligt een klosje hout eronder maken voor het doorbuigen.

Veel succes verder met de scenery.

Groet Wim.
Re: Bergdiorama
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Bergdiorama
ziet er leuk uit
complimenten
misschien kun je die tamiya poeders gebruiken ??
groet robert
Re: Bergdiorama
Mathijs
gast

Re: Bergdiorama
Ziet er inderdaad leuk uit, Wim heeft gelijk als hij zegt dat je beter een klosje hout onder de spaanplaat kunt zetten, volgens mij buigt het nu al aardig door en dat is een beetje zonde.
Voor de rest ziet het er al goed uit, ben benieuwd hoe het verder gaat.

Mathijs
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Het doorbuigen van het vlak van de rails valt best mee. Dit zal wel aan de foto liggen. als je het kan zien met het blote oog zal ik er dan een klosje hout onder lijmen. Ik kan ook gewoon behanglijm gebruiken 8)

Dan nu de update







Dan nu nog de sfeerplaatjes









Het verweren van de berg doe ik later op sommige plekjes mag hij nog wat donkerder maar dat komt later. Ook moet ik de rails nog een beetje verweren en de railzen in een roest kleur verven :P

Dat was het weer.


Chris
Re: Bergdiorama
Mathijs
gast

Re: Bergdiorama
Chris,

Dit is weer een leuke update goed gedaan hoor.
Dat van het doorbuigen zal dan inderdaad wel aan de foto liggen :lol:

Mathijs
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Weer een (kleine) update :lol:

De rails (een beetje) verweerd met een bruinachtioge roestkleur. De railstaven heb ik in een roestkleur van modelmaster geverfd. Misschien nog een keertje eroverheen met de bruinachtige kleur zodat de balast en rails dezelfde kleur zijn





En nu! het seinhuis :P

Re: Bergdiorama
Mathijs
gast

Re: Bergdiorama
Het ziet er alweer een stukje echter uit.
Ben benieuwd naar je seinhuis :wink:

Mathijs
Re: Bergdiorama
H@ns
gast

Re: Bergdiorama
Chris,

Heb jij het grind, naast het rails, er tegen aan gelijmd? Of het je het rails afgeplakt toe je het grind ging leggen.

Groet, Hans
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
@ hans ik heb eerst de rails vastgeplakt. laten drogen en dan het eerste stukje rails en het toekomstige balastbed insmeren met lijm. dan er rustig steentjes overheen. de steentjes zakken dan door de lijm heen je moet ersteeds nieuwe steentjes over heen doen tot dat je (bijna)geen lijm meer ziet. Daarna even laten rusten, 5 minuten. en dan verdunde houtlijm erdoorheen. let op zorg dat je wel geen lijm op waterbasis gebruikt dan gaan de rails los :)(ik heb er ervaring mee, heel vervelend  :P)

chris
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Na een avondje veilen al een aardig resultaat aan mijn seinhuisje. Ditmaal geen foto's die volgen later. Het gaat om een seinhuisje wat ik vele jaren geleden in handen heb gekregen.  :o
(waar koninginnedag in Utrecht wel niet goed voor is, ik heb toen een hele partij oude huisjes, boompjes strooimateriaal en dergelijke voor 25 euri gekocht, waarschijnlijk magik dit beste modelspoordeal noemen voor mij :lol:)

Er zaten veel lijmresten op omdat er een heg op was geplakt maar dit is nu bijna neit meer te zien. Morgen nog (verven) weatheren en dan het interieur en dergelijke verzorgen.

Mijn vraag is: Op die seinhuisjes zitten toch vaker zo'n nummers van seinhuisjes en gegevens? plakposters en dergelijke. Heeft iemand misschien een adres waar deze online staan?

bij voorbaat dank
Re: Bergdiorama
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Bergdiorama
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Dan nu het seinhuisje :lol:

Dit is het voor de verbouwing


Na een avondje veilen en verven en vanmorgen nog even wat geweatherd en dan nu het reslutaat







Zometeen nog het interieur met verlichting verzorgen en dan kan het huisje dicht. Ook de stalen trap krijgt een verbouwing.

chris
Re: Bergdiorama
kenny1647
gast

Re: Bergdiorama
Mooie update!! :D
Ga je ook een baan maken ??
Gr kenny
Re: Bergdiorama
Mathijs
gast

Re: Bergdiorama
Leuk seinhuis hoor :wink:
Ben benieuwd hoe het er uit zal zien als je het helemaal af hebt :mrgreen:

Mathijs
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama




What's next? verder afwerken van het talut. En de trap moet ik niet vergete :lol:
Re: Bergdiorama
Hendrik_marklin
gast

Re: Bergdiorama
Hallo Chris,

Het wordt al een mooi geheel zo.

Alleen het concept van het diorama kan ik volgens mij ergens van?? :lol:
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
ja inderdaad ik heb hier een draadje van eenzelfde diorama gevonden. hier heb ik ook het idee van het seinhuisje van. Misschien niet helemaal orgineel maar ik vond het een erg mooi diorama

Chris
Re: Bergdiorama
Hendrik_marklin
gast

Re: Bergdiorama
 :D bedankt voor het compliment
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Voor het seinhuisje wil ik een soort stroomkabel ernaar toe spannen. dit zie je in duitsland erg veel. Omdat ik tijdperk II en III rijd vind ik dit wel realistsich maar past dat ook in de berggebieden?

Over de grens bij limburg zie je zo'n stroomkabels veel. Dus in plaats van de Elektrische leidingen ondergronds zijn ze bovengronds.
Zou dit op mijn diorama passen?
Re: Bergdiorama
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Bergdiorama
Erg leuk bergdiorama, gaat erg goed.



                                                            Arie
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Vanmorgen mijn seinhuisje afgemaakt :D De trap heb ik intact gehouden en alleen in een roestkleurtje geschilderd.









Vanmiddag heb ik iets minder tijd :( studie moet ook nog doorgaan maarja 2 uurtjes studeren en dan weer verder. Ik heb ook besloten om de stroomdraden te laten. Past niet bij de omgeving

Chris
Re: Bergdiorama
Mathijs
gast

Re: Bergdiorama
Ziet er leuk uit zo met die trap een beetje verkleurd, jammer van die draden maar als het niet in de omgeving past meot je het inderdaad laten.

Mathijs
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Ik ben begonnen met het onderste gedeelte van het diorama.
Eerst gipsen. Ik verbaas me er nog steeds over hoe snel dat spul droogt :P





En nog een overzichtje van stan van zaken:
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
edit nu ik de foto's eens goed bekijk zie ik toch dat het een beetje is doorgebogen. In werkelijkheid zie je dit niet. Toch maar eens een blokje hout met behanglijm eronder plakken.
nog bedankt voor de tip 8)

chris
Re: Bergdiorama
kenny1647
gast

Re: Bergdiorama
Je updates vliegen voorbij :D
Mooi!
Gr kenny
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Wat sfeerbeelden in het duister 8)








Re: Bergdiorama
Karo
gast

Re: Bergdiorama
Mooi gedaan zeg dat seinhuis, heel mooi.Zover ben ik nog niet om te weatheren.
Ga ik me later eens in verdiepen.

Ga zo door, blijf het volgen

Groetjes Karolien
Re: Bergdiorama
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bergdiorama
hoi chris


ziet er goed uit

gerard
Re: Bergdiorama
Lid sinds: 2018

offline
Re: Bergdiorama
Hallo Chris,
Als ik u een tip mag geven,Als ik bergen maak gebruik ik ook zoals u gips.
Maar bij het mengen doe ik er al verf in zodat ik al een basiskleur bekom.
Je kunt het donker maken en daarna met lichterkleur bijwerken of omgekeerd.
Maar het spaart veel tijd en moeite uit. :wink:
Op een paar plaatsen breng ik wat extra gips aan zodat ik daarna met een beiteltje er kan uit halen zo bekom je echte rots.
Als je wil stuur ik anders wel een paar foto's.
Met groeten,
Joeri
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Een update











chris
Re: Bergdiorama
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bergdiorama
Chris,

Ziet er goed uit.
Wat is de afmeting van jouw diorama ?

mvg
Henk
Re: Bergdiorama
jordi
gast

Re: Bergdiorama
heel mooi chris, ga je nog wat met dat hout wat nog te zien is doen :?: misschien kun je er een muurplaat tegen maken :idea: :wink:

mvg, jordi
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Citaat van: HO op woensdag 11 maart 2009, 16:56:19

Wat is de afmeting van jouw diorama ?
ongeveer 42 bij 38

@ jordi ik heb vanmiddag nog muurplaten gehaald :lol:
Ook ben ik een speurtocht naar verweerpoeders voor c rails begonnen, die zijn bijna niet te vinden :?
Re: Bergdiorama
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bergdiorama
U kan dit aankopen bij anitadecorm op de beurs in houten
vrg robert
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Inderdaad, volgens mijn dealer heeft anita decor ook die poeders en er decor ook. maar ze zijn niet los verkrijgbaar.

Noch heeft een set maar dat is een learning kit daar zit van alles wat in. Ik zoek dus de variant hierop met een roestachtige bruine kleur. Maarja die is natuurlijk niet te vinden :? Enne bij anita decor kan je alleen bij beursen bestellen? of niet
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Weer een update: Wildgras gezaaid en een muurplaat tegen het talud geplakt.










chris
Re: Bergdiorama
ron101
gast

Re: Bergdiorama
ik gebruik instant rust voor het maken van roest.
ziet er ook echt uit als roest.



groetjes ron
Re: Bergdiorama
OmeLaurus
gast

Re: Bergdiorama
Hey Chris,
Dat ziet er goed uit!
1 opmerkinkje: nu ik de rotsen zo van dichtbij zie zou ik zelf wat hoekiger gehakt hebben.
Re: Bergdiorama
jordi
gast

Re: Bergdiorama
mooi Chris,

misschien is het nog mooier als je de muurplaat hier en daar een beetje weatherd, dmv de wetwash methode ofzow :wink:

mvg, jordi 8)
Re: Bergdiorama
ron101
gast

Re: Bergdiorama
hej weer een uppie  :lol:

ik ben aan het proberen geweest met muurplaten van gips.
kleuren met latex muurverf op kleur gemaakt.
m.v.g. ron
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Hoi ron. Mijn muurplaten kosten een euro, een koopje dus, ze zijn ook al in een goede kleur gespoten/ geverfd. Miischien alleen nog een beetje weatheren.
Ze zijn ook nog een beetje buigbaar. volgens mij zijn ze van architectenkarton gemaakt. t bespaart een hoop werl.

En dan nog een update. Ik laat t diorama even voor wat het is. Ik ben nu bezig met mijn baantje. Slopen dus. Ik begin weer opnieuw :lol:

Bij mijn oude baantje had ik gewoon een plaat met daarop de baan. Nu ben ik verhuisd van kamer en heb ik meer ruimte in een L vorm. Ik begin met een houtconstructie in een duits thema periode III. H0 natuurlijk 8)

Hiervoor zal ik een nieuw draadje openen.

Dus tot laters
Re: Bergdiorama
ron101
gast

Re: Bergdiorama
ben benieuwd  :)

ga dat ook weer volgen :P
Re: Bergdiorama
chrisdriessen
gast

Re: Bergdiorama
Ron dat duurt nog een tijdje. Ik ga geen foto's maken van de opbo[uw van de houtconstructie alleen van t eind resultaat :) Ook moet ik ook nog eerst een baanplan maken :( (een probleem, daar hou ik me nooit aan) :P