Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Automatisering schaduwstation

Gestart door Gerrit H. vrijdag 27 februari 2009, 16:16:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Automatisering schaduwstation
Hallo, hier Gerrit H.
Ik ben nieuw op dit forum. Ik ?speel? met Marklin M-HO Analoog omdat ik het zonde vindt van al het materiaal om over te gaan op digitaal ook wat betreft de centjes. Ik heb helaas te weinig verstand van electronica om alles te kunnen realiseren en experimenteer dan ook met het materiaal wat grotendeels prima lukt. Maar ik heb natuurlijk ook een probleem anders melde ik mij niet. Ik heb n.l. een schaduwstation gebouwd met drie opstelsporen die ik redelijk automatisch laat verlopen d.m.v. schakelrails en het marklinrelais 7245 om de rijstroom te wisselen tussen de sporen maar dat lukt met dit relais maar tussen twee sporen. Hoe krijg ik het derde spoor of meerdere erbij geschakeld? Er is vast wel iemand die dit weet.
Heb verder al veel geleerd van het forum, b.v. over de ringleiding in plaats van het spinneweb aan draden.
Re: Automatisering schaduwstation
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Automatisering schaduwstation
Hallo Gerrit,
jouw probleem is eigenlijk niet eens zo heel groot, alleen lees ik dat je de stroomloze secties met slechts 1 relais 7245 schakelt.
Daar gaat het systeem dus fout.

Dit relais kent namelijk (net als de meeste relais overigens) maar twee standen, en zo te lezen maak je gebruik van een van de omschakel-kontakten.
Je zult per spoor een 7245 moeten nemen, en elk spoor apart moeten gaan schakelen. (Je kunt ook wat oude seinen nemen uit de 7000-7100-of 7200-series)

Je moet vervolgens de schakelaar/schakeling die bijv spoor 1 op "groen" zet steeds de beide andere relais op rood laten schakelen. Er kan dus maar een spoor tegelijkertijd "groen" krijgen.
Het is vervolgens handig de vertrekkende trein steeds het "eigen" sein / vertrekrelais weer op "onveilig/rood" te laten zetten. Je kunt dan ook de wissels naar het nu vrije spoor laten omschakelen.

Technisch is het nu ook mogelijk om (in een vaste volgorde) de treinen te laten vertrekken. Hiervoor staan diverse schakelingen in o.a. het Marklin-seinboek.
Dit heb ik echter niet paraat.
Je kunt dit soms wel vinden op het internet. Ik weet dat daar een engelstalige versie circuleert. (Zoek eens op marklin signalbook)

John
Re: Automatisering schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Automatisering schaduwstation
Even wat abstracter...

Bij drie sporen zul je er een "tweetrapsraket" van moeten maken.

Het eerste relais wisselt tussen spoor 1 en het tweede relais.
Het tweede relais wisselt tussen de sporen 2 en 3.

Dat is de basisgedachte. Hierop is bijvoorbeeld de aansturing van de wissels van mijn automatische driesporige schaduwstation op gebaseerd:
Spoor 1 bezet? Dan wissel 1 naar de sporen 2 en 3 laten leiden.
Spoor 2 bezet? Dan wissel 2 naar spoor 3 laten leiden.

Ik hoop dat je ziet welke logica ik duidelijk probeer te maken...

Succes,

Martijn
Re: Automatisering schaduwstation
Dat was een snelle reaktie. Beankt jongens, hier kan ik vast wel wat mee.
Gerrit H.
Re: Automatisering schaduwstation
Lid sinds: 2008

offline
Re: Automatisering schaduwstation
Goede avond Gerrit,

Zie jouw vraag nu pas, maar als je naar   (www.modelspoorh0.nl)  gaat en dan onder downlooads vind je het Marklin boek "Handboek Electrotechniek" in pdf vorm.

Vanaf pagina 99 staat beschreven hoe je een driesporig schaduwstation kan automatiseren.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

mvg
Henk
Re: Automatisering schaduwstation
Re: Automatisering schaduwstation
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Automatisering schaduwstation
Robbert,

de getoonde schakeling behelst weer maar twee sporen.
Op pag 99 van de door Riny genoemde handleiding staat een 3-sporige oplossing, die je met standaard Marklin-onderdelen kunt bouwen.

John
Re: Automatisering schaduwstation
Hallo Henk,

Ik heb de pdf gevonden en gedownload, staat er allemaal mooi duidelijk in.
Met twee sporen is het inderdaad heel simpel. Ik heb een aftakking van het hoofdspoor en rijd het station binnen via een driewegswissel en ga er ook zo weer uit. Het schakelen van de wissels achter de trein en het omschakelen van de stroom naar de tweede baan werkt perfect met 1 relais maar dan de derde baan.....? Ik kom er zeker uit. Ik ga het bloksysteem ook bestuderen want dat is ook een mooie uitvinding. De relais 7245 zijn nogal duur, is er een alternatief. Kan ik er ook reedcontacten in stoppen? Had er nog nooit van gehoord maar lijkt me mooi spul. Kan ik die in de Marklinwinkels kopen of is het geen Marklinprodukt? Waar in de baan zou ik monostabiele relais kunnen gebruiken want daar kan ik wel genoeg van krijgen, die kosten haast niets. Tot zover.   Gerrit.
Re: Automatisering schaduwstation
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Automatisering schaduwstation
Hoewel 7245's niet goedkoop zijn, kun je vrij gemakkelijk 2e hands kopen op beurzen en zo.
Als alternatief kun je ook andere "dubbelspoel"-relais voor 16V kopen, bijv van Roco of Viessmann.

Met monostabiele relais kun je wel werken, maar dan heb je e.e.a. aan hulpschakelingen nodig.
In de laatste MIBA-spezial staan hiervan een aantal voorbeelden, maar uiteraard wel in het Duits.

Voor wat betreft de Reed-relais, zowel Marklin als Viessmann verkopen relais die bruikbaar zijn op de modelbaan (en geschikt voor de te schakelen stromen). Bij Reed-contacten uit de electronica-handel moet je goed opletten op het toelaatbaar geschakelde vermogen. Meestal is dit vrij laag.
Ook dan is het gebruiken van hulpschakelingen mogelijk.
Je moet daarvoor wel een beetje handig zijn met de (electronica-)soldeerbout.

Let er ook op dat je bij Reed-contacten onder elke trein magneten moet aanbrengen.

De schakeling zoals je beschrijft met een drieweg-wissel is in principe niet anders dan die met twee achter elkaar liggende wissels. Er is een verschil dat beide wissels normaal niet beide afgebogen kunnen liggen.
Toch raad ik je nogmaals aan het seinboek van Marklin zoals Riny aangaf te raadplegen en de schakeling zo op te bouwen. Dat is (voor een beginner) verreweg het eenvoudigst.

John
Re: Automatisering schaduwstation
Hoe van 2 monostabiele relais een soort bistabiel-relais te maken.
Let op: de schakeling start altijd in de getekende stand als de spanning wordt uitgeschakeld.


Een monostabiel relais trekt aan zolang als de spoel onder spanning staat.
Je kunt een monostabiel relais op een drukknop inschakelen als je een kontakt gebruikt om de drukknop te overbruggen.

Schema:
C1 wordt ingedrukt, Relais R1 trekt aan, en contacten A en B schakelen om. Als nu C1 losgelaten wordt, zal via de groene draad de plus aan het relais verbonden blijven. Het relais blijft aangetrokken.

Als C2 ingedrukt wordt, trekt relais R2 aan, schakelt C om en valt relais R1 af.

Relais R1 moet meerdere schakelaars bevatten (B). Op deze extra schakelaars kunnen dan de andere functies aangebracht.

Voor R2 is 1 verbreekcontact voldoende. R2 maakt eigenlijk van C2 een verbreekcontact.

groetjes
Henk
Re: Automatisering schaduwstation
Bedankt Henk, dit is duidelijk.
Gerrit
Re: Automatisering schaduwstation
Het alternatief is te koop bij conrad bestelnummer 503398 of Bestnr.: 218708