Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Dubbelsporige aftakking
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Dubbelsporige aftakking  (gelezen 4676 keer)

corne_mo

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Dubbelsporige aftakking
« Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 07:00:43 »

Hoi allemaal,

waarschijnlijk is dit al eens eerder besproken, maar zoeken leverde zo snel niks op.
Ik wil onderstaande in C-rail uitvoeren, maar zoals je ziet kom ik een stukje rails te kort (ivm de 188,3 vs 171,7 mm geometrie).



Wie heeft er een oplossing voor deze configuratie? De onderlinge afstand dient 77,5 mm te blijven.

Alvast bedankt voor jullie hulp,
mvg,
Corné
Gelogd
c-rails, tijdperk IV+V, 6021+6051, koploper

Olav

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 07:22:59 »

Als je het geheel nu iets naar links verplaatst?

Het is trouwens sowieso niet aan te raden een wissel zonder recht stuk ertussen direct aan een boog te koppelen.

Door iets naar links te verplaatsen heb je meer mogelijkheden een stukje op maat te kunnen vinden.

Groeten

olav
Gelogd
Groeten

Olav


ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

Freak

  • Gast
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 08:42:04 »

Ben het met Olav eens.
Plaats dan voor de wissels in het bovenste spoor een 24188 en in de onderste een 24172.

Mvg,
Peter
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 09:18:49 »

Hi Olav,

Persoonlijk zou ik dit oplossen met 24094 en een 24077. Dat geeft de helft minder lengte verlies voor je eventuele achterliggende stations of opstelsporen.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 09:24:53 »

Het is trouwens sowieso niet aan te raden een wissel zonder recht stuk ertussen direct aan een boog te koppelen.

Groeten

olav

In dit geval is het geen enkel probleem, er is geen tegenboog dus mag het wissel rustig direkt achter de boog liggen, de boog loopt nog even door in het wissel.
Prima oplossing zo om max ruimte te verkrijgen.

Is geen passtukje voor?

Mvg, Johan
Gelogd

Onyx

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 09:37:33 »

...In dit geval is het geen enkel probleem, er is geen tegenboog dus mag het wissel rustig direkt achter de boog liggen, de boog loopt nog even door in het wissel.
...

Is dit een probleem of levert het extra problemen op zo'n wissel evt. met tegenboog, direct na een bocht??
Gelogd

KlaasZ

  • Gast
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 09:44:47 »

Het hoeft in model niet direct problemen op te leveren. Maar in het grootbedrijf wordt een boog direct voor een wissel zoveel mogelijk vermeden. En dat is omdat er anders te grote zijdelingse krachten op de wisseltong werken.
Gelogd

corne_mo

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 11:28:51 »

Bedankt voor jullie reacties zo ver. Ik wil de wissels zo ver mogelijk naar rechts om inderdaad zo veel mogelijk ruimte te besparen. Eventueel zou het ook nog mogen met de kruising direct na de binnenbocht en iets met een meegebogen wissel in de buitenbocht, maar dat kreeg ik helemaal niet voor elkaar.

Soms verlang je terug naar de m-rails met alle passtukjes.  :D

Als er nog andere ideeen zijn zijn ze van harte welkom.

mvg,
Corné
Gelogd
c-rails, tijdperk IV+V, 6021+6051, koploper

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 18:17:45 »

Dit komt dan het meest in de buurt, met maximale ruimtebesparing.



Ik weet niet waarom, maar met exporteren im Wintrack valt een deel van de bovenste text weg.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

corne_mo

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 18:52:55 »

Helaas kost me dat toch weer 8 cm.  :(
Maar als er geen andere oplossing is....
Gelogd
c-rails, tijdperk IV+V, 6021+6051, koploper

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 21:33:43 »

Helaas kost me dat toch weer 8 cm.  :(
Maar als er geen andere oplossing is....

Ik weet het Corné.... :?
En ik moet je zeggen, dat ik er zelf ook niet bij stil had gestaan dat het C-rail programma niet voorziet in kleine passtukje.

Ben ik ff blij dat K-rail gebruik. :mrgreen:
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

EgMaf

  • Gast
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 23:23:29 »

Wat je ook kunt doen, is 3 meegebogen wissels in de bocht leggen, zodat het daar van 2 naar 3 sporen gaat. Dan hoef je alleen nog in de middelste van die 3 sporen een normale wissel te leggen en je hebt je dubbelsporige aftakking. En dat zelfs bijna 20cm korter dan nu :)
Gelogd

corne_mo

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 06:32:00 »

EgMaf, ik zit er even over de denken, maar volgens mij heb ik er dezelfde lengte voor nodig, want ik heb dan toch de wissel en de kruising nodig na de bocht?
Heb je er misschien een plaatje bij?

mvg,
Corné
Gelogd
c-rails, tijdperk IV+V, 6021+6051, koploper

EgMaf

  • Gast
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 07:44:34 »

Ik bedoelde dus ongeveer zoiets:
Gelogd

hoolsema

  • Gast
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 15:33:17 »

die tweede oplossing is het mooist en dat scheelt aanzienlijk ruimte

Groet
Reinder
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 16:05:46 »

Ik heb de oplossing van Egmaf nog even geoptimaliseerd, ivm met de ongelijkheid rechtsonder.

Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Erik Baas

  • Gast
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 17:12:36 »

Wel jammer is dan dat je in de buitenbocht een lelijke knik overhoudt (rechtsonderaan beginnend):
- bocht 24130
- buitenbocht meegebogen wissel: eerst 77 mm rechtuit, dan een bocht als 24130
- 24230
Vooral op dat korte rechte stukje kun je de indruk krijgen dat de loc "slingerend" over de baan rijdt...
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 17:56:05 »

Wel jammer is dan dat je in de buitenbocht een lelijke knik overhoudt (rechtsonderaan beginnend):
- bocht 24130
- buitenbocht meegebogen wissel: eerst 77 mm rechtuit, dan een bocht als 24130
- 24230
Vooral op dat korte rechte stukje kun je de indruk krijgen dat de loc "slingerend" over de baan rijdt...

Dat valt wel mee als je bedenkt dat in de buitenboog van een boogwissel ook een recht stuk zit, namelijk aan het begin bij de wisseltongen.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Erik Baas

  • Gast
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 21:14:48 »

Dát is ook juist het rechte stukje wat ik bedoel.  :p
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 22:13:43 »

Dát is ook juist het rechte stukje wat ik bedoel.  :p

Maar daar kom je nooit onderuit als je boogwissels toepast.
PS, ik doel niet op het 077 passtukje rechtsonderaan, maar op het stukje recht spoor dat in elke boogwissel zit.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Erik Baas

  • Gast
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009, 00:22:02 »

Inderdaad, en dat rechte stukje is dan ook mijn grootste bezwaar tegen die boogwissels...
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009, 05:47:39 »

Inderdaad, en dat rechte stukje is dan ook mijn grootste bezwaar tegen die boogwissels...
OK, dan zitten we op dezelfde golflengte.  8)
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

BR 66

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Try not. Do or do not. There is no try.
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009, 11:26:40 »

Kun je dan alleen in de buitenbocht de bochtwissel niet in naar voren schuiven en tussen de 2 wissels een bocht toevoegen (nl. 24130). en de buitenbocht vervolgen met 2 24130's en een 24077? dan kom je volgens mij ook het zelfde uit en heb je geen rechte stukjes in de bocht zitten.

Ik kan het helaas hier niet uittekenen maar ik hoop dat ik duidelijk ben.

Met vriendelijke groet,

Marco
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Marco

Dribbel

  • Gast
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009, 12:06:46 »

Jip: Zo bedoel je:




« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 februari 2009, 13:06:53 door Dribbel »
Gelogd

BR 66

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Try not. Do or do not. There is no try.
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009, 12:19:38 »

Helemaal   :!:

Thanks Dribbel voor het uittekenen. hoef ik dat niet meer te doen .......

Kan misschien wel op de website komen onder de baanplannen (oplossingen ?)

met vriendelijke groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 februari 2009, 12:59:46 door Jip »
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Marco

corne_mo

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Dubbelsporige aftakking
« Reactie #25 Gepost op: zondag 01 maart 2009, 14:19:42 »

Eigenlijk toch raar dat M* hier geen standaard oplossing voor heeft.  :?
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
mvg,
Corné
Gelogd
c-rails, tijdperk IV+V, 6021+6051, koploper
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.098 seconden met 25 queries.