Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Omruilen blauwe trafo

Gestart door JanHe donderdag 26 februari 2009, 21:14:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Omruilen blauwe trafo
Erik Baas
gast

Re:Omruilen blauwe trafo
Citaat van: Erik Baas op woensdag 08 juli 2009, 22:59:06
Een z.g. "verhuistrafo" die de netspanning van 230 naar 220 volt omlaag transformeert lijkt mij de simpelste oplossing ! Iemand met de nodige elektrotechnische ervaring zou daar zelfs een oud 10VA-trafootje voor kunnen ombouwen: een deel van de secondaire wikkeling (10 volt) in tegenfase in serie schakelen met de 230v ingangsspanning, en je hebt een 137 VA (!!) verhuistrafo !

Dit is wat ik bedoel:



Zet de trafo vast op 10 volt en schroef de knop er af, of soldeer een aftakking op 5/8 (220:230)x(10:16)=3/5 van de secondaire wikkeling.

Ter toelichting: de trafo kan 10 VA leveren, dat komt neer op 0,625 ampére; de hele schakeling kan daardoor ook max. 0,625 A leveren, dat is 220 x 0,625 = 137,5 VA. Ergo: één zo'n omgebouwde oude Märklin trafo levert 220 volt voor een heleboel regeltrafo's. :)

Edit: formule "5/8" gecorrigeerd: de verhuistrafo hangt zelf ook aan de (te hoge) 230volt.
Re:Omruilen blauwe trafo
AnalogDriver
gast

Re:Omruilen blauwe trafo

OK, feitelijk dus een oude 10VA trafo verbouwen!

Dan dus de kleine stekkers afplakken / buiten werking stellen, knop er af en een uitgaande 220V aansluiting met stekkerdoos maken.

Hoe soldeer je dan die aftakking op de secundaire wikkeling goed?
En is de secundaire wikkeling herkenbaar? Ik heb 3x trafo open gehad om snoer te vervangen en isolatie te controleren, maar kan mij dit even niet herinnenren.
Re:Omruilen blauwe trafo
Lid sinds: 2008

offline
Re:Omruilen blauwe trafo
ik zou dit soort dingen niet doen als je niet precies weet waar je mee bezig bent !
smijt die oude dingen gewoon weg (of gebruik ze voor verlichting of zo)
en koop voor een zacht prijsje nieuwere types zou ik zeggen.
Re:Omruilen blauwe trafo
Erik Baas
gast

Re:Omruilen blauwe trafo
Citaat van: AnalogDriver op zondag 19 juli 2009, 08:55:46
Hoe soldeer je dan die aftakking op de secundaire wikkeling goed?
En is de secundaire wikkeling herkenbaar? Ik heb 3x trafo open gehad om snoer te vervangen en isolatie te controleren, maar kan mij dit even niet herinnenren.
Het is koperdraad, met een isolatie van lak die je er makkelijk af kunt krabben. De secondaire wikkeling bestaat uit vrij dik draad, en ligt bij een regeltrafo altijd aan de buitenkant. Je kunt de draad ook afknippen op de gewenste lengte.

P.S.: Huub heeft ook gelijk, op beide punten, maar ik gooi niet makkelijk iets weg...  ;)
Re:Omruilen blauwe trafo
Lid sinds: 2008

offline
Re:Omruilen blauwe trafo
Ja maar ik schat jouw technische kennis en besef van gevaren effe anders in dan die van de gemiddelde modelspoorder, Erik  :D
Re:Omruilen blauwe trafo
AnalogDriver
gast

Re:Omruilen blauwe trafo

Zoals ik in dit draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21110.0 al aanhaalde, volgens mij is (lijkt) een smipele en veilige oplossing 2 diodes 'anti-parallel' in de rode voedingsdraad op die oude trafo's.

Idee hier opgedaan.
http://www.modelleisenbahn-analog.de/Bastelecke/lokgeschwindigkeit.htm


Met de spanningsval van 0.7V per diode (paar) is het netjes tot de gewenste 16V met 24V omschakelpuls terug te brengen, toch?

Hoewel je dan best wel wat diodes nodig hebt, want gemeten aan een onbelaste trafo kom ik op 28-29V omschakelpuls. Misschien nog eens meten met een lokje op de baan en zo'n oude 220V trafo.

En dat allemaal om de digi loks en electronische omschakelprints in analoge loks te beschermen.

Hajo


Re:Omruilen blauwe trafo
marklin1992
gast

Re:Omruilen blauwe trafo
210 volt is volgens mij van begin 1900

vr gr patrick
Re:Omruilen blauwe trafo
André (Märklinfan)
gast

Re:Omruilen blauwe trafo
Hallo allemaal,

Nu ben ik aan de beurt met een stukje wetenschap.

Even serieus, ben zojuist aan het meten gegaan aan zo'n oude donkerblauwe Märklintrafo nr. 6413. Het zal niemand verbazen dat ik op de uitgangbussen een omschakelspanning van 29,5 volt gemeten heb. Dus de conclusie moet dan ook zijn: gebruik die oude trafo's niet voor lok's met decoders. Ik spreek uit ervaring, mijn mfx-lokdecoder is letterlijk in rook opgegaan toen ik de rijrichting wilde keren met een omschakelspanning. Op de decoderprint was er een component doorgefikt, vandaar die rook. U bent gewaarschuwd.

                                                   André.
Re:Omruilen blauwe trafo
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Omruilen blauwe trafo
Ik heb laatst 2 oude trafo´s gesloopt. Deed er toch niks mee, en niemand gebruikt ze nog. Dus slopen die hap, en naar het oudijzer ermee.

Roy
Re:Omruilen blauwe trafo
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Omruilen blauwe trafo
Je kunt natuurlijk ook met twee verschillende voedingen gaan werken: één voor de rijspanning en één voor de omschakelpuls: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19155.msg316165#msg316165.

Zodoende kun je de waarde van de omschakelpuls nauwkeurig instellen tot een aanvaardbaar niveau. En als de maximale rijspanning te hoog is, dan rij je toch niet op maximale snelheid!  :lol:
Zelf heb ik met een fine-liner op de schaal van de trafo de 'juiste' stand aangegeven . . . .

Tis maar een ideetje.  8)

Groeten,

Erik
Re:Omruilen blauwe trafo
Citaat van: André (Märklinfan) op vrijdag 05 maart 2010, 22:27:20Op de decoderprint was er een component doorgefikt, vandaar die rook. U bent gewaarschuwd.
En kun je die component niet vervangen ?.

Mvg,
Peter
Re:Omruilen blauwe trafo
marklinfan
gast

Re:Omruilen blauwe trafo
zo zie je maar dat ik al die tijd niet uit me nek heb zitten lullen
Re:Omruilen blauwe trafo
André (Märklinfan)
gast

Re:Omruilen blauwe trafo
Hey JanHe,

Als je verstandig bent gebruik die oude blauwe trafo niet om je loc's mee te bedienen, vooral niet als er een decoder in zit.

Hey marklinfan,

Natuurlijk heb je al die tijd niet uit je nek zitten lullen.
Ik redeneer altijd maar zo "Meten = Weten", dat is mijn wetenschap.
Je kan er een hele theorie op loslaten maar dat wil nog niet zeggen dat dit in de praktijk ook werkelijk zo werkt.
Zoek de verschillen in de mens: De ene die puur uitgaat van theoretische kennis, een andere die de theorie ook in de praktijk onderzoekt of toepast en weer een andere die door schade en schande wijs geworden is.
In de gebruikshandleiding van een decoder van ESU wordt daarin ook gewaarschuwd voor een omschakelspanning met oude Märklintrafo's.

Hey Freak,

Natuurlijk kan je die (smd)component vervangen, dat is een ander verhaal, maar misschien doe ik dat wel in een andere topic.

Groetjes André.
Re:Omruilen blauwe trafo
AnalogDriver
gast

Re:Omruilen blauwe trafo
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 09 februari 2010, 21:15:35

Zoals ik in dit draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21110.0 al aanhaalde, volgens mij is (lijkt) een simpele en veilige oplossing 2 diodes 'anti-parallel' in de rode voedingsdraad op die oude trafo's.

Idee hier opgedaan.
http://www.modelleisenbahn-analog.de/Bastelecke/lokgeschwindigkeit.htm


Met de spanningsval van 0.7V per diode (paar) is het netjes tot de gewenste 16V met 24V omschakelpuls terug te brengen, toch?


En dat allemaal om de digi loks en electronische omschakelprints in analoge loks te beschermen.



Om maar even mijzelf te citeren.

Ik heb dit eindelijk eens uitgevoerd en de baanspanning dicht bij een stroomaansluitpunt gemeten.









Vóór toepassing diodes:
onbelast 17.4 V AC rijspanning.  25.9 of 26V AC omschakelpuls
belast met rijdende lok 16.6 V AC rijspanning. 

Met 1 set diodes
onbelast 17.2 V AC max rijspanning.

Met 2 sets dioden, dus 2x spanningsval

Max rijspanning, belast  15.2 V AC


Omschakelen belast 25.2 V




Maar dat is op deze trafo en die is al gemaakt voor 230Volt!!
Dus ook deze produceert belast een wat hogere spanning dan aangegeven.

Mijn conclusie: ik moet naar de belaste waarden kijken.


De oudere trafo's die ik het liefst zou monteren -nostalgie en regelaar voelt beter aan- produceren meer spanning, dat heb ik al eens gemeten.
Dus meer setjes diodes nodig.

Alleen -vraag voor de electronica kenners hier- wordt de sinus vorm dan teveel afgetopt en geen sinus maar een blokvormige spannig?
En is dat erg voor analoog bedrijf?


T.z.t. pak ik er een echt oude trafo bij en herhaal ik dit.


Gr., Hajo