Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.

Gestart door paulH vrijdag 12 maart 2010, 20:45:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
De geluidsmodule in mijn koploper produceert opeens motorgeluid. Dit heeft hij het afgelopen jaar niet gedaan.
Het klinkt als het blazen van ventilatoren.
Zodra de hoorn of de functie ?stations omroep? aan gaat stopt het motorgeluid, de mededeling komt. Als deze is afgelopen komt het motorgeluid weer terug.
Het motorgeluid kan ik niet afzetten.  Heeft iemand dezelfde ervaring, en hoe kan je dit uitzetten.

m.v.g.
Paul
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Heb je niet per ongeluk op F25 gedrukt? :wink:
Ik zou proberen een algehele reset te geven. Als het dan niet weg is ben ik bang dat er een probleem is.

groet Hennie
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
F25 ?? dat was toch het geluid van de WC deur dicht doen?   :shock:

Algehele reset, hoe doe je dat, gewoon spanningsloos maken werkt niet.

m.v.g
Paul
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
in een keer goed!! :lol:
In CV 8 een 8 zetten. Hoe? Zie het boekje van de lok.

groet Hennie
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Een reset helpt denk ik niet, want de koploper heeft een aparte "domme" geluidsmodule.
Maar het valt te proberen.
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Je zou haast beginnen te denken aan een onbedoelde doorverbinding op de geluidsmodule.
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Ik zal de CV8 eens proberen. Ik moet even kijken hoe dit gaat, maar dit lukt wel.

Ik denk echter niet dat het zal helpen. Ik heb het geluid opgenomen en ik zal het vandaag op You tube zetten.

Het lijkt wel een poging van Markin om dit geluid toe te voegen maar niet heeft vrijgegeven. Waarom dit geluid na een jaar opeens naar voren komt is mij een raadsel.

Ik ben benieuwd of er meerdere koplopers dit verschijsel hebben.
m.v.g.
Paul
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Nu komen we ergens. Het geluid wat je hoort is niet een motorgeluid maar de franse stationsmedeling. Er zitten namelijk twee geluiden ingebakken. Als de decoder op z'n hollands gezegd  een opduvel krijgt terwijl een van de beide functietoetsen aanstaat krijg je even dit franse gebabbel. Ik zou eerst even testen of het ook komt als die functietoetsen uit staan. Als het permanent is dan ben ik bang dat er toch iets meer aan de hand is.

Succes Hennie
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Citaat van: Populier op zondag 14 maart 2010, 11:23:15
Nu komen we ergens. Het geluid wat je hoort is niet een motorgeluid maar de franse stationsmedeling. Er zitten namelijk twee geluiden ingebakken. Als de decoder op z'n hollands gezegd  een opduvel krijgt terwijl een van de beide functietoetsen aanstaat krijg je even dit franse gebabbel. Ik zou eerst even testen of het ook komt als die functietoetsen uit staan. Als het permanent is dan ben ik bang dat er toch iets meer aan de hand is.

Succes Hennie
Nee dit is niet het geval, de franse melding komt ook wel eens langs als er slecht kontakt wordt gemaakt.
Daarbij de functie stationsomroep verwacht nog steeds een trein uit Zandvoort.

m.v.g.
Paul
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Zo, het filpje staat op You Tube.



m.v.g.
Paul
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Ik dacht dat dit de eerste ervaring met vreemde mededelingen was. Ik kan mij uit de discussies niet herinneren dat er meer geluiden in deze module zitten ingebakken, dus zal er wel iets raars aan de hand zijn. Garantie verlopen?

groet Hennie

leuk filmpje maar vervelend geluid zeker als het, zo het lijkt, permanent is.
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Hoi,

Hier is wat meer info te vinden. Bij mij koploper heb ik een draadje om gesoldeerd om het motorgeluid te krijgen 8).

De soundmodule is gewoon een klein printje, welke aan gestuurd word door de decoder. Het wilt weleens gebeuren dat deze gewoon zelf wat geluiden laat horen :shock:. Je kan waarschijnlijk een nieuwe module bestellen bij je marklin dealer.

Hier kan het bestelnummer van de module vinden.

Succes,

Sander
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Seinwezen,

Bedankt voor de info. Ik heb de koploper open gemaakt en een gekeken. Mijn soundmodele staat er niet bij maar wel een gelijkende. Ik ga eens kijken wat ik er mee kan, het motorgeluid heeft wel wat .
Als ik de soundmodule op een bepaalde manier aanraak. dan gaat het geluid omhoog als hof de loc gaat rijden.

Ik zal de door jouw genoemde draadjes eens goed bekijken.

Bedankt,
m.v.g.

Paul
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Paul,

Op http://decoder.x-train.de/index.php?seite=sounddec/DVM09.php vind je een aantal versies van de geluidsmodule
en de bijbehorende geluiden.
De Koploper staat ook in de tabel, misschien kun je daar wat meer wijs worden.
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Hallo Kappa,

Citaat van: Kappa op zondag 14 maart 2010, 20:27:30
Op http://decoder.x-train.de/index.php?seite=sounddec/DVM09.php vind je een aantal versies van de geluidsmodule
en de bijbehorende geluiden.
De Koploper staat ook in de tabel, misschien kun je daar wat meer wijs worden.
Ik heb deze ook gezien in het andere draadje. Mijn soundmodule staat er niet bij. Ik heb DO 816.
Maar hij lijkt erg op op de 722. Hier heb ik het het draadje van de omroep omgesoldeerd naar pin 4.
En ik krijg een franse geluid uit de module als ik op F2 druk. Tot zover is het de juiste module
Het motorgeruis heeft een andere manier van aansturen omdat dit snelheidsafhankelijk is.

Maar ik ga eens kijken wat ik hiermee kan.

m.v.g.
Paul
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Citaat van: Seinwezen op zondag 14 maart 2010, 13:08:20
Hoi,

Bij mij koploper heb ik een draadje om gesoldeerd om het motorgeluid te krijgen 8).

Sander

Ik heb het andere draadje erop nagekeken en zie dat jij dezelfde geluidsmodule als mijn koploper hebt.
Ik ben benieuwd welk draadje (fysiek) je omgezet hebt. zou je hier wat over kunnen vertellen?

Ik moet er wel bij zeggen dat ik met een Easy Control van Tams werkt.
Deze centrale werkt naar behoren maar ondersteund geen MFX.

m.v.g.
Paul

Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Hoi Paul,

als je op de site kijkt die Ad/Kappa in zijn berichtje gezet heeft, kan je de module vinden bij type 0628A.
Hier staat een tabelletje met pin nummers. Als je bijvoorbeeld de draad van pinnummer 4 naar pinnummer 2 verzet, krijg je een ander geluid bij de functietoets.
Hieronder de verschillende pinnummers met bijhorend geluid.

pinnummer 2   W   Lüfter       
pinnummer 3   G   Bahnhofansage (französisch)       
pinnummer 4   R   Bahnhofansage (niederländisch)       
pinnummer 5   Y   E-Lok Horn


Het maakt niet uit hoor, dat je een tams easy control hebt. De functies zijn met elke centrale gelijk.
Ze zijn niet MFX specifiek.

Succes,

Sander
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Hmmm... ik heb het idee dat deze geluidsmodules niet geheel stabiel zijn. Mijn Koploper is ondertussen al bijna drie maanden weg vanwege problemen met de geluidsmodule :-(

Die problemen kenden drie fasen:

1. Af en toe flarden geluid, waaronder de drietonige omroepgong die vooraf hoort te gaan aan het Nederlandse omroepbericht maar die ik nog niet eerder gehoord had... kennelijk zit die er wel ergens in verstopt. Het was echt "gebabbel", korte stukjes alsof iemand met een sampler zat te spelen.

2. Bovengenoemd gedrag verdween spontaan en maakte plaats voor éénmaal de typhoon, iedere keer zodra de Koploper spanning kreeg. Niet zoals het hoort, maar daar kon ik nog wel mee leven, het was alsof-ie even liet weten dat-ie er nog was ;-) Op die ene toeter na functioneerde het verder naar behoren.

3. Op een dag veranderde het gedrag opnieuw, maar nu zo dat hij met geen mogelijkheid meer stil te krijgen was. Zolang het stel spanning had liet de module afwisselend de typhoon en het omroepbericht (inclusief herhaling maar zonder de gong) horen. Onophoudelijk, tot je er sta-pel-gek van werd... :-?

Tegen die laatste variant hielp helemaal niets, hij was niet meer stil te krijgen dus heb ik 'm maar weggebracht.

Ik ben redelijk technisch ondelegd maar ik kan echt geen zinnige verklaring bedenken voor deze drie verschijnselen :-P

Martijn
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Paul, ik vrees dat Martijn gelijk heeft.
Ik heb al diverse reacties gelezen, waarin het spookgedrag van de geluidsmodules aan het licht kwam.
En je omdat je twee jaar garantie hebt, kun je het beste de Koploper naar je dealer brengen ter reparatie.
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Heb gisteren een nieuwe Koploper uit Göppingen gekregen. Heb haar maar voorlopig op de stapel gelegd. Tot nog toe zijn 2 koppelingen van haar voorganger gesneuveld. Durf het nog niet aan om het spul in elkaar te zetten. Misschien is de geluidsmodule ook wel kaputt :x
De doos ligt bovenop de Olympische misschien beïnvloeden ze elkaar wel :lol:

groet Hennie
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Citaat van: Kappa op woensdag 17 maart 2010, 09:38:09
Paul, ik vrees dat Martijn gelijk heeft.
Ik heb al diverse reacties gelezen, waarin het spookgedrag van de geluidsmodules aan het licht kwam.
En je omdat je twee jaar garantie hebt, kun je het beste de Koploper naar je dealer brengen ter reparatie.

Zojuist een telefoontje van mijn dealer gekregen dat m'n Koploper weer terug is. Wat er precies gerepareerd is vermeldt de bon niet, alleen zoiets als "garantie/omruil" dus ik denk dat ewr gewoon een nieuwe geluidsmodele in is gegaan.
Re:Motorgeluid uit geluidsmodule koploper, hoe uit te zetten.
Citaat van: Acido op vrijdag 19 maart 2010, 14:19:07
Zojuist een telefoontje van mijn dealer gekregen dat m'n Koploper weer terug is. Wat er precies gerepareerd is vermeldt de bon niet, alleen zoiets als "garantie/omruil" dus ik denk dat ewr gewoon een nieuwe geluidsmodele in is gegaan.

Gelukkig kan je nu weer van de Koploper genieten, hij (of zij) blijft mooi. Ik heb mijn koploper met de verkregen info van Seinwezen en kappa nog eens bekeken.
Ik heb b.v. de doorverbinding op de geluidsmodule eruit gehaald. en waarrempel er komt opeens een stoomfluit uit. Maar het motorgeluid blijft. Ik vind het motorgeluid wel leuk, ik wil het houden maar ik experimenteer nog hoe ik het uit kan krijgen. Perongeluk is mij dit al een keer gelukt.

Bedankt voor juilie bijdrage allemaal.

m.v.g.
Paul