Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  Omruilen blauwe trafo
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Omruilen blauwe trafo  (gelezen 16926 keer)

JanHe

  • Gast
Omruilen blauwe trafo
« Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 21:14:17 »

Op mijn baan gebruik ik nog een blauwe trafo.
Bij een bezoek aan een modelbouwwinkel hoorde ik dat die trafo 210V is ipv 230/240V.
Omruilen is nog mogelijk. Kon dan voor € 50,- een 60VA transformator krijgen.
Nu rijd ik volledig analoog en krijg de indruk dat ik dus niets aan een 60VA trafo heb. Ik heb begrepen dat die bedoeld is voor digitaal gebruik.

Wat kan ik nu het beste doen?

Jan
Gelogd

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 21:19:04 »

210V? Dat is wel heel oud. Staat dat ook op de trafo? Volgens mij kan dat weinig kwaad hoor. Je uitgangsspanning zal bij 230V wel iets hoger zijn, maar geloof nooit, dat je dat merkt.

Roy

Freak

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 21:28:10 »

Hallo Jan,

Je kunt de blauwe trafo gewoon blijven gebruiken. Het omwisselen is meer een commercieel verhaal. De netspanning is tegenwoordig 230V +/- 6%. Het verschil tussen de maximale en nominale spanning is te verwaarlozen.
De trafo van 60VA, analoge rijregelaar, kun je ook als voedingstrafo voor een digitale regelaar gebruiken.

Mvg,
Peter
Gelogd

tobo

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 21:28:20 »

hoi Jan ,

Er zijn diverse draadjes over ( zoek even met "trafo") , maar over het algemeen zijn de "geleerden"het er toch wel overeens dat je de oude gewoon kunt gebruiken zonder probleem.

Dan omruilen is een mooie verkoop techniek.
Vindt je de andere kleur mooi, prima, de 60VA is niet uitsluitend voor digitaal hoor.
 gr Tobo.
Gelogd

Erik Baas

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 21:35:53 »

210 Volt lijkt me onwaarschijnlijk, 220 kan wel. Overigens merk je het verschil tussen 220 en 230 wel degelijk, bij locs waarvan het omschakelrelais kritsch afgesteld is - maar dat is bij te stellen, m.b.v. het relaisveertje.
Gelogd

minirailz

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 21:58:09 »

ik heb voor E40 een 60VA trnsfo gekoht, marklin.
zonder inruilactie bij handelaar 8)

Dennis
Gelogd
Trein voor Rotterdam Eindhoven en Maastricht.
Trein gaat niet verder, einde van dit gedicht. André van Duin

marklinfan

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009, 17:30:00 »

nou de oude 220v trafos die blauwe dus zijn niet goed voor je digitale locs .daar kan je decoder kapot van gaan.dat is hier weleens verteld op het forum
Gelogd

KlaasZ

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009, 19:38:31 »

Dat komt omdat sommige van die oude trafo's een veel te hoge omschakelspanning afgeven. Maar dat heeft niks met de netspanning te maken, dat deden die trafo's ook al toen de netspanning nog 220V was.
Gelogd

marklinfan

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009, 19:54:07 »

dat heeft te maken met stroom van de decoder
Gelogd

KlaasZ

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009, 20:00:03 »

Ik kan je even niet volgen. Ligt het nou aan de trafo, of aan de decoder?
Gelogd

Herman05

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Railplaza.nl
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 28 februari 2009, 10:31:10 »

De decoder kan de omschakel spanning van de trafo niet altijd aan. Denk dat Märklinfan dat bedoeld.

Groeten,
Herman
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Herman /

Bezoek ook mijn eigen website: www.railplaza.nl

redskin

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 28 februari 2009, 11:06:48 »

Je kunt de blauwe trafo gewoon blijven gebruiken. Het omwisselen is meer een commercieel verhaal.
Is niet helemaal waar, de oude trafo's hebben het risico op electrocutie gevaar indien niet goed aangesloten . De nieuwe grijze trafo's hebben daar een beveiliging voor.
http://www.marklin.nl/support/inruilactie-oude-transformatoren
Gelogd

marklinfan

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 28 februari 2009, 11:30:45 »

ik ga niet verder in discussie
Gelogd

Henk

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Henk's modelbaan "HenkieTrein"
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 28 februari 2009, 16:37:38 »

Je kunt de blauwe trafo gewoon blijven gebruiken. Het omwisselen is meer een commercieel verhaal.
Is niet helemaal waar, de oude trafo's hebben het risico op electrocutie gevaar indien niet goed aangesloten . De nieuwe grijze trafo's hebben daar een beveiliging voor.
http://www.marklin.nl/support/inruilactie-oude-transformatoren
Toch blijft het een commercieel verhaal.
Electrocutiegevaar bestaat
  • als je de trafo verkeerd aansluit (de uitgangen aan elkaar verbindt) of
  • als de kabels van de trafo slecht zijn (beschadigd of ingescheurd).
Als je de trafos via een verlengdoos met schakelaar op de netspanning aansluit, is een blauwe en witte trafo even veilig.

groetjes
Henk
Gelogd

marklinfan

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 28 februari 2009, 17:01:58 »

absoluut niet .meer zeg ik er niet over .
je merkt wel als je decoder kapot gaat
Gelogd

Jajekra

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 28 februari 2009, 19:01:46 »

Volgens mij geven de blauwe trafo's aangesloten op 230 volt bij de omschakelspanning, ongeveer 24 volt, een te hoge pulsspanning waardoor de decoder (indien analoog aangestuurd) de geest kan geven.

Jaap
Gelogd
Met vriendelijke groet, Jaap

kiezel

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 28 februari 2009, 20:25:41 »

Mijn duit in het zakje: 8)

Het zijn twee verschillende dingen: de oude trafo's hebben geen beveiliging zodat ze 16V ook weer terugtransformeren naar 230V, maar zoals gezegd kan dat als je je netjes aan de regels houdt niet gebeuren.

Het tweede is dat de oude blauwe trafo's (ook vroeger al) een hogere omschakelpuls kunnen geven. Daar is ook al eens meer over geschreven hier volgens mij. Dus hoger dan 24V (denk aan 27V ofzo). En dat is dan net teveel voor sommige gevoelige decodercomponenten.

Groetjes,
Kiezel :)
Gelogd

Mathijs

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 28 februari 2009, 20:36:42 »

Ikzelf heb me gelukkig nooit hoeven afvragen of ik nou wel een blauwe trafo hield hield of toch een nieuwe ging kopen. Toen ik namelijk mijn vader zijn trein overnam gaf de trafo de geest (of dat bleek ie al gedaan te hebben).
Toen heeft mijn vader gezegd:"ik repareer het wel". Maar gelukkig kreeg ik met mijn verjaardag toen van mijn opa en oma een gloednieuwe 32V analoge (witte) trafo  :P
Die het tot op de dag van vandaag nog steeds doet en tegenwoordig bij mijn (digitale) baan de verlichting verzorgt.

Wat mij opvalt is dat mensen er nu langzaam een welles/nietes spelletje van maken wie er nu gelijk heeft.
Ik kies in deze kwestie geen kant, maar laten nou wel proberen de persoon te helpen met zijn vraag en niet wie er nu gelijk heeft en wie niet.

Mathijs
Gelogd

AnalogDriver

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 28 februari 2009, 20:57:26 »

Mijn duit in het zakje: 8)

Het tweede is dat de oude blauwe trafo's (ook vroeger al) een hogere omschakelpuls kunnen geven. Daar is ook al eens meer over geschreven hier volgens mij. Dus hoger dan 24V (denk aan 27V ofzo). En dat is dan net teveel voor sommige gevoelige decodercomponenten.

Groetjes,
Kiezel :)


Kijk, dat is nu de eerste keer dat ik een zinnig verhaal hoor over die trafo omruil.

Iedereen die even rekent aan % verandering 220>230V kan toch wel begrijpen lijkt mij dat het een onwaarschijnlijk verhaal is dat decoders daar opeens stuk van gaan (24V of 25V, en dan ook nog eens sinus wisselstroom! scheelt kwa vermogen dus nog minder!). Dus dat 'wacht maar tot je decoder stuk gaat' is volgens mij niet gebaseerd op de 220>230V overgang en bangmakerij.

Maar dat er oudere, en dan is de vraag hoeveel ouder, trafo's zijn die toen op 220V al 27V omschakelpuls gaven, tja, dat loopt misschien een beetje te veel op voor zwakke decoders.

Kiezel, weet je ook of dit de donkerblauwe trafo's betreft of de licht blauwe?


Hajo

PS Ik maak mij overigens niet zo'n zorgen, rij rustig met digi loks op oude trafo's analoog. Mocht er echt een stuk gaan, wat mij vrij onwaarschijnlijk lijkt, tja, dan zet ik er wel een ander in. Geen reden om stel mooie oude trafo's in te ruilen of bij grofvuil te zetten.

Gelogd

Wilfried

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 28 februari 2009, 21:19:12 »

De uitgangsspanning van een trafo kun je eventueel meten met een multimeter die hiervoor geschikt is.
Je kunt dan zelfs de spanning aflezen van begin tot eind als je regelaar opendraaid.
Gelogd
Groetjes, Wilfried.

KlaasZ

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #20 Gepost op: zondag 01 maart 2009, 14:01:39 »

Iedereen die even rekent aan % verandering 220>230V kan toch wel begrijpen lijkt mij dat het een onwaarschijnlijk verhaal is dat decoders daar opeens stuk van gaan
Als je kijkt naar de maximale spanning, dan is het verschil nog kleiner. In het 220V tijdperk was de tolerantie 10%, de spanning mocht dus maximaal 242V worden. In het 230V tijdperk is de tolerantie teruggebracht naar 6%, dat geeft een maximale spanning van 244V. Dus een verwaarloosbaar verschil.

 
Citaat
(24V of 25V, en dan ook nog eens sinus wisselstroom! scheelt kwa vermogen dus nog minder!).
Dat snap ik niet. Mag je uitleggen, want dit slaat volgens mij nergens op.

Algemene opmerking: wat mij betreft is het geen welles/nietes spelletje, maar het boven water krijgen van de waarheid. Er wordt over deze trafo's hier en daar teveel onzin geschreven, en dat moet ontzenuwd worden, om te voorkomen dat die indianenverhalen blijven rondzingen.
Gelogd

AnalogDriver

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #21 Gepost op: zondag 01 maart 2009, 14:33:13 »


 
Citaat
(24V of 25V, en dan ook nog eens sinus wisselstroom! scheelt kwa vermogen dus nog minder!).
Dat snap ik niet. Mag je uitleggen, want dit slaat volgens mij nergens op.

Algemene opmerking: wat mij betreft is het geen welles/nietes spelletje, maar het boven water krijgen van de waarheid. Er wordt over deze trafo's hier en daar teveel onzin geschreven, en dat moet ontzenuwd worden, om te voorkomen dat die indianenverhalen blijven rondzingen.

Algemeen opmerking: helemaal eens!


Mijn opmerking over sinus: het is wel wisselstroom, en niet constant 24, 25 of 27V
Dus sinus beweging van de spanning. Dus tijdsduur dat die piek optreed is ook nog eens minimaal relatief gezien. Rest van de tijd in die 50Hz sinus is de spanning sowieso lager.

Ik kan mij voorstellen, maar wellicht kan een elektronica specialist dit  bevestigen/ontkennen, dat componenten niet tegen een DC constante 25-27V kunnen, maar nog net wel tegen korte piekspanningen van dus een fractie van 1/50ste seconde (en dat 50x per seconde). 

Relatie met vermogen: spanning alleen doet weinig, het gaat om de stroomsterkte bij die spanning. Hoe was die formule ook alweer?  :)




Gelogd

kiezel

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #22 Gepost op: zondag 01 maart 2009, 14:44:18 »

Kiezel, weet je ook of dit de donkerblauwe trafo's betreft of de licht blauwe?

Algemene opmerking: wat mij betreft is het geen welles/nietes spelletje, maar het boven water krijgen van de waarheid. Er wordt over deze trafo's hier en daar teveel onzin geschreven, en dat moet ontzenuwd worden, om te voorkomen dat die indianenverhalen blijven rondzingen.

De uitgangsspanning van een trafo kun je eventueel meten met een multimeter die hiervoor geschikt is.
Je kunt dan zelfs de spanning aflezen van begin tot eind als je regelaar opendraaid.

Zoals men zegt: meten is weten...?

Men neme een onverwoestbare M* 6631 trafo (220V 30 VA) uit eind 80-er jaren met lichtblauwe kunststof kast.
Men neme een multimeter geschikt voor wisselspanning.
Men leze uit en kome tot de volgende ontdekking:

  • Rijspanning loopt van 4,3 tot 17,6 V (!) onbelast
  • Rijspanning loopt van 4,3 tot 17,2 V belast (met rijdende analoge loc)
  • Omschakelspanning is 26,8 V onbelast
  • Omschakelspanning is 26,6 V belast (met omschakelende analoge loc)

E.e.a. gemeten bij een netspanning van 228V (volgens de Soladin inverter van mijn zonnepanelen); op deze 228V heb ik mijn multimeter ook geijkt).

Ter vergelijking heb ik de spanning van mijn Digital transformer 52VA (230V) gemeten (art 6002). Die is 16,3 V onbelast. Helaas heb ik geen witte trafo om metingen op te doen.

Conclusie: de blauwe trafo's (ook de 'nieuwere' lichtblauwe!) kunnen een duidelijk hogere spanning afleveren, die niet slechts te verklaren is door het 4% verschil tussen 220V en 230V.

Groetjes,
Kiezel :)
Gelogd

Erik Baas

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #23 Gepost op: zondag 01 maart 2009, 14:53:20 »

Toevallig heb ik kort geleden zulke metingen uitgevoerd op een "witte" trafo 6647 (onbelast):
  • Rijspanning: 4,85 tot 17,34 V
  • Omschakelspanning: 24,83 V
Gelogd

KlaasZ

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #24 Gepost op: zondag 01 maart 2009, 16:06:52 »

Mijn opmerking over sinus: het is wel wisselstroom, en niet constant 24, 25 of 27V
Dus sinus beweging van de spanning. Dus tijdsduur dat die piek optreed is ook nog eens minimaal relatief gezien. Rest van de tijd in die 50Hz sinus is de spanning sowieso lager.
De waarde die bij wisselspanning wordt opgegeven is de zogenaamde effectieve waarde. Dat is dus de waarde die hetzelfde (verwarmings)effect heeft als een gelijkspanning van dezelfde waarde.
De topwaarde is bij wisselspanning nog hoger, bij een sinus wortel 2 maal zo hoog. Dus als de effectieve waarde b.v. 24V is, dan is de topwaarde bijna 34V.
Gelogd

Freak

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #25 Gepost op: zondag 01 maart 2009, 21:53:50 »

Hallo Kiezel,

Ook even de spanning van een 6631 gemeten. De gemeten waarden komen nagenoeg overeen met jouw waarden. Van de trafo 37540 liggen de waarden ietsjes hoger.
Met een regelbare trafo de spanning teruggebracht naar 220V, de waarden zijn dan ongeveer 4% lager.

@AnalogDriver,

Wie zegt dat er alleen een DC spanning op de elektronica komt te staan ?.
Er zijn enkele type Marklin decoders waarbij ook de digitale (in dit geval analoge) spanning rechtstreeks naar het IC is doorgelust.
Kan je eventueel een schema toesturen waarin dat duidelijk te zien is.


Mvg,
Peter
Gelogd

JanHe

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #26 Gepost op: maandag 02 maart 2009, 19:34:08 »

Beste forumgenoten,

Wat een vraag niet allemaal onbedoeld uit kan lokken.
Als ik nu allemaal goed begrepen heb, kan ik rustig mijn blauwe trafo doorgebruiken en mijn geld beter besteden aan een nieuwe of gebruikte (verlichtings)trafo.

Van mijn kant in ieder geval bedankt voor het meedenken en berichten plaatsen!

Jan
Gelogd

marklinfan

  • Gast
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 07 maart 2009, 00:37:14 »

of een startset met witte trafo
Gelogd

Aliebengalie

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Als Rotterdammer benk best heel aardig hoor.
Re: Omruilen blauwe trafo
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 07 maart 2009, 07:35:02 »

Beste forumgenoten,

Wat een vraag niet allemaal onbedoeld uit kan lokken.
Als ik nu allemaal goed begrepen heb, kan ik rustig mijn blauwe trafo doorgebruiken en mijn geld beter besteden aan een nieuwe of gebruikte (verlichtings)trafo.

Van mijn kant in ieder geval bedankt voor het meedenken en berichten plaatsen!

Jan

Staan er regelmatig op marktplaats voor niet te veel,dus daar zal je best mee uitkomen.
Wens je veel suc6.

Mvg: Alex
Gelogd
C-rail+iTrain-IB+Loconet-3xAJ-Boosters+K88+K84+K83 decoders van AlbertJan.
Eigen Topic met info en slap geouweneel http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29198.msg509829#msg509829

Groet Alex

Ed3015

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 28 april 2009, 22:12:39 »

Misschien een beetje laat om hier te reageren, maar ik doe het toch.

Bij een wisselspanning, die gemeten wordt met een volt meter, zie je de gemiddelde waarde (eigenlijk de effectieve waarde) van de wisselspanning.

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:230volt_50Hz.svg

Dit alles houd in dat de TOP (of max) waarden wortel 3 hoger liggen dan de effectieve waarde, dus bij 16Volt = 16 * 1,73 = max 27,68 Volt  :?

Bij een schakelspanning van ca. 25 V (kan 22 V tot 26V zijn) geeft dit:

22V = max 38V
25V = max 43,25V
26V = max 45V


En let op: deze is PLUS 45V tot MIN 45V dus tussen de toppen zit 90 Volt (niet vast pakken want dat voel je wel  :shock:)

Ok volgen jullie dit, als om het dan allemaal nog erger te maken hebben we ook nog met de inductie spanning te maken die veroorzaakt wordt bij het loslaten van de schakelspanning (25V).

Een inductiespanningspiek wordt veroorzaakt doordat er door een spoel (de trafo) een stroom loopt en deze wil blijven "stromen" ook als het circuit verbroken wordt (knop weer los laten).

Dit geeft dan de piekjes (storing) in het elektrische circuit (deze piekjes kunnen enkele vele malen hoger zijn dan de basis spanning!)
En als dit op het moment gebeurd dat de sinus op zijn hoogste punt staat dan is natuurlijk deze inductie spanning het hoogst!!!
Statistisch gezien is deze kans vrij klein, maar wel aanwezig. (dus meestal kan het goed gaan en heel soms is er iets stuk).

Nu bij oude trafo's zal er een slechtere ontstoring zijn dan bij de nieuwere modellen. Immer wie dacht er aan gevoelige elektronica voor 1970.
Laat staat dat iemand toen van CE certificering (mag niet storen etc)  of zo gehoord had  :lol:

En als een oude trafo al een condenstator heeft dan is deze toch 30 tot 40 jaar oud of zo... 8)

Niet zo gek dat er soms een decoder stuk gaat.  :(

Ik maak me zelf niet zo druk om 220V of 230V want dat maakt niet zoveel uit.


Gelogd

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 28 april 2009, 22:18:34 »

Ed, het is wortel 2 hoor ! dus x 1,41
Gelogd

Ed3015

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 28 april 2009, 23:01:52 »

Yep het is wortel 2, jullie mogen het zelf omrekenen :lol:
Gelogd

KlaasZ

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 28 april 2009, 23:43:50 »

Ed,

Er zitten in jouw verhaal nog een paar dingen die net bezijden de waarheid zijn. Als je net niet helemaal snapt hoe het in elkaar zit is het niet zo handig om dan "college" te willen geven.
Gelogd

Ed3015

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 28 april 2009, 23:49:54 »

@KlaasZ, wat is er verkeerd aan dan? Buiten de wortel 2.
Gelogd

rorail

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Dieselpower
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 29 april 2009, 01:08:14 »

Even een paar correcties dan:

Bij een wisselspanning van 45V is de top-top spanning geen 90V zoals wordt omschreven. De ene pool heeft wisselend een spanning tussen 45V en -45V; de andere pool = 0V! De maximale spanning (amplitude) blijft dus 45V.

Inductie is het verschijnsel dat door een wisselend magnetisch veld een wisselstroom wordt opgewekt. Een wisselstroom in een spoel (de primaire transformatorwikkeling) levert een in fase gelijke wisselstroom in een andere spoel (de secundaire transformatorwikkeling) op. Dus de transformator werkt juist door inductie.
Dat een elektrisch verschijnsel wil "doorzetten" na afschakelen of andersom langzaam wil opstarten na inschakelen zijn in- en uitschakelverschijnselen en geen inductie. Dit kan inderdaad gepaard gaan met flinke pieken. De hoogte van een dergelijke piek is afhankelijk van de opbouw van een elektrisch circuit maar niet van het moment van schakelen binnen de sinusvorm van de wisselspanning. Een in-/uitschakelpiek duurt langer dan de 1/50e seconde van een volledige cyclus van de stroom.

Groet,
Ronald
Gelogd
ECos/k-rail/NS-Railion-Internationaal

KlaasZ

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 29 april 2009, 08:54:29 »

Als aanvulling op het verhaal van Ronald:

En als dit op het moment gebeurd dat de sinus op zijn hoogste punt staat dan is natuurlijk deze inductie spanning het hoogst!!!
Dit is een vage aanduiding. Welke sinus is op zijn hoogst, de spanning of de stroom? Daar zit bij inductieve belastingen een faseverschil van 90o tussen.
De inductiespanning is het hoogst op de top van de stroom, dat is dus de nuldoorgang van de spanning.
Ook inschakelstromen zijn het grootst als je inschakelt op de nuldoorgang van de spanning.

Citaat
Nu bij oude trafo's zal er een slechtere ontstoring zijn dan bij de nieuwere modellen. Immer wie dacht er aan gevoelige elektronica voor 1970.
Laat staat dat iemand toen van CE certificering (mag niet storen etc)  of zo gehoord had  :lol:

En als een oude trafo al een condenstator heeft dan is deze toch 30 tot 40 jaar oud of zo... 8)
Kun je aangeven wat voor ontstoring er in een trafo zit of zat? Ik zou het niet weten.
Gelogd

Robber

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 29 april 2009, 09:49:48 »

En als een oude trafo al een condenstator heeft dan is deze toch 30 tot 40 jaar oud of zo... 8)

Als er een condensator in zou zitten (maar die zit er echt niet in) dan zou je die er meteen uit moeten knippen als je digitaal wilt rijden. Bij die oude aansluitrails met een condesator moet je die er immers ook altijd uithalen als je digitaal wilt gaan, volgens marklin.
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 april 2009, 10:38:05 door Robber »
Gelogd

KlaasZ

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 29 april 2009, 10:20:22 »

Robber, nou ga jij ook een beetje de fout in. Een condensator in de trafo doet bij digitaal geen kwaad. Het gaan om condenstoren in de railaansluiting, die moeten er uit.
Maar afgezien daarvan, in een trafo zit helemaal geen condensator, zoals je zelf al constateert.
Gelogd

Freak

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 29 april 2009, 10:22:47 »

De soap wordt alleen maar groter.

Mvg,
Peter
Gelogd

Robber

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 29 april 2009, 10:49:31 »

Robber, nou ga jij ook een beetje de fout in. Een condensator in de trafo doet bij digitaal geen kwaad. Het gaan om condenstoren in de railaansluiting, die moeten er uit.
Maar afgezien daarvan, in een trafo zit helemaal geen condensator, zoals je zelf al constateert.

Je hebt gelijk, ik was even vergeten dat er nog een centrale tussen de trafo en de rails zit. :oops: Ik dacht heel simpel, wat maakt het nu uit of de condensator in de rails zit of in de trafo.

Citaat van: Freak
De soap wordt alleen maar groter.

Ja, grappig he dat dit onderwerp zoveel losmaakt bij de mensen. In een eerder draadje over dit onderwerp liepen de emoties zelfs zo hoog op dat het hele draadje gearchiveerd moest worden.  :D
Gelogd

lokje 23

  • Forumkok
  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 29 april 2009, 11:52:06 »

hoi.

het was terug leerreik.
maar voor leken is dit terug even denken.
moet het nu omgeruild worden of niet dat was de vraag. en daar heb ik nu echt nog geen doeltreffend antwoord op gevonden . voor mij wel maar voor de persoon die de vraag stelde weet ik niet.
maar goed dat dergelijke discuties er zijn dan weten we terug meer wat de waarden van onze trafo's zijn. en dat wist ik zelf niet.
dus zeker terug dank .
lokje 23
Gelogd
lokje 23  ( lucien )

AnalogDriver

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 30 april 2009, 11:08:01 »


Ik vind het verhaal wel verduidelijkend, wist ook niet dat een volt meter de effectieve spanning meet, en niet de top.


Qua omruiling: volgens mij kan dat niet meer, toch?

Het gaat nu meer om: gebruik je die oude trafo's nog voor digi loks of niet?


Nu wil ik graag de mooie hele oude donker blauwe trafo's blijven gebruiken, want die regelaars zijn zo fijn.
Is er nou niet zoiets als een spanningsbegrenzingsschakeling op de markt voor al die oude Märklin trafo's die de uitgangs(baan)spanning iets begrenst zodat het digi electronica safe is?
Gelogd

Freak

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 30 april 2009, 11:22:02 »

Is er nou niet zoiets als een spanningsbegrenzingsschakeling op de markt voor al die oude Märklin trafo's die de uitgangs(baan)spanning iets begrenst zodat het digi electronica safe is?
digi elektronica safe ?. Indien je met een dergelijke trafo een booster of centrale wil voeden zal deze echt niet defect raken omdat de trafo een iets hogere spanning heeft.

Verder google maar eens op effectieve spanning meten, kom je genoeg lectuur tegen.

Mvg,
Peter
Gelogd

KlaasZ

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 30 april 2009, 11:29:20 »


Ik vind het verhaal wel verduidelijkend, wist ook niet dat een volt meter de effectieve spanning meet, en niet de top.
Als bij wisselspanning/wisselstroom een waarde wordt gegeven zonder nadere aanduiding, dan is dat altijd de effectieve waarde.

Wat het meten betreft, dat ligt eigenlijk nog wat ingewikkelder. De meeste voltmeters (zowel die met een wijzer als de digitale) meten de gemiddelde waarde, maar geven op de schaal/display de effectieve waarde aan. Dat kan omdat er bij sinusvormige wisselspanning een vaste factor zit tussen de gemiddelde en de effectieve waarde. Als de spanningsvorm niet sinusvormig is klopt de omrekenfactor dus niet meer en krijg je een verkeerde waarde te zien.
Daarnaast heb je ook nog digitale meters die True RMS kunnen meten. Die meten daadwerkelijk de effectieve waarde en geven die ook aan, ongeacht de spanningsvorm.

Citaat
Is er nou niet zoiet als een spanningsbegrenzingsschakeling op de markt voor al die oude Märklin trafo's die de uitgangs(baan)spanning iets begrenst zodat het digi electronica safe is?
Voor zover ik weet is dat niet op de markt, maar je zou het zelf kunnen bouwen. Hoewel zoiets voor wisselspanning een stuk lastiger is dan voor gelijkspanning.
Gelogd

KlaasZ

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 30 april 2009, 11:32:43 »

Indien je met een dergelijke trafo een booster of centrale wil voeden zal deze echt niet defect raken omdat de trafo een iets hogere spanning heeft.
Volgens mij doelt AnalogDriver op het gebruik als analoge regelaar, waarbij hij de omschakelspanning wil begrenzen.
Gelogd

Freak

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 30 april 2009, 13:36:46 »

Is er nou niet zoiets als een spanningsbegrenzingsschakeling op de markt voor al die oude Märklin trafo's die de uitgangs(baan)spanning iets begrenst zodat het digi electronica safe is?
Als je inderdaad bedoeld om de omschakelspanning te begrenzen is er wel een oplossing.
Bij bepaalde EMI/EMC metingen gebruiken we elektronica waarin een dergelijke beveiliging inzit.
Wil dit stukje wel voor je optekenen en aanpassing voor de juiste begrenzing.
Afhankelijk van wat je wil bestaat dit uit 3 of 4 componenten.


Mvg,
Peter
Gelogd

AnalogDriver

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #46 Gepost op: vrijdag 01 mei 2009, 10:06:06 »

Is er nou niet zoiets als een spanningsbegrenzingsschakeling op de markt voor al die oude Märklin trafo's die de uitgangs(baan)spanning iets begrenst zodat het digi electronica safe is?
digi elektronica safe ?. Indien je met een dergelijke trafo een booster of centrale wil voeden zal deze echt niet defect raken omdat de trafo een iets hogere spanning heeft.

Verder google maar eens op effectieve spanning meten, kom je genoeg lectuur tegen.

Mvg,
Peter


Nou, de uitleg hier gegeven is even voldoende.

En ik wil weten hoe je analoog safe laat rijden met die paar (15-20) digi loks die ik nu heb. Dus niet via booster of centrale :)

Even oplossingen als MS of andere ansturing en omschakelen analoog/digi daar gelaten, echt analoog rijden met oude trafo's en  digi loks.


Is er nou niet zoiets als een spanningsbegrenzingsschakeling op de markt voor al die oude Märklin trafo's die de uitgangs(baan)spanning iets begrenst zodat het digi electronica safe is?
Als je inderdaad bedoeld om de omschakelspanning te begrenzen is er wel een oplossing.
Bij bepaalde EMI/EMC metingen gebruiken we elektronica waarin een dergelijke beveiliging inzit.

Wil dit stukje wel voor je optekenen en aanpassing voor de juiste begrenzing.
Afhankelijk van wat je wil bestaat dit uit 3 of 4 componenten.


Mvg,
Peter


Nou, graag!  En ik denk dat je daar nog wel wat meer mensen hier een plezier mee doet die ook van die oude trafo's hebben, zeker als je nog analoog rijdt maar ook wat digi spul hebt.

3-4 componenten, klinkt als haalbaar voor iemand met basis electronica kennis en soldeer ervaring.  :D :D

Als je wat hebt getekend, graag!

Hajo
« Laatst bewerkt op: vrijdag 01 mei 2009, 10:10:14 door AnalogDriver »
Gelogd

AnalogDriver

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #47 Gepost op: woensdag 08 juli 2009, 22:41:08 »

Peter, heb je oer bovenstaande al eens nagedacht? Blijkt het toch niet zo makkelijk?

Ik hoop nog altijd hiervoor iets te vinden, want heb meetingen nu gedaan aan mijn trafo's:
de lichtblauwe zijn 17.8 17.9 om 27.nogwat V
de donkerblauwe bijna 19 V met omschakel 29V
Gelogd

Erik Baas

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #48 Gepost op: woensdag 08 juli 2009, 22:59:06 »

Een z.g. "verhuistrafo" die de netspanning van 230 naar 220 volt omlaag transformeert lijkt mij de simpelste oplossing ! Iemand met de nodige elektrotechnische ervaring zou daar zelfs een oud 10VA-trafootje voor kunnen ombouwen: een deel van de secondaire wikkeling (10 volt) in tegenfase in serie schakelen met de 230v ingangsspanning, en je hebt een 137 VA (!!) verhuistrafo !
Gelogd

Freak

  • Gast
Re:Omruilen blauwe trafo
« Reactie #49 Gepost op: woensdag 08 juli 2009, 23:04:38 »

Hallo Hajo,

Doel op deze regel ?
Citaat
3-4 componenten, klinkt als haalbaar voor iemand met basis electronica kennis en soldeer ervaring.

Had ik je indertijd geen schemaatje gestuurd dan ?.


Mvg,
Peter
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.534 seconden met 22 queries.