Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

waarvan wordt groen strooiesel gemaakt??

Gestart door ralph-marklin dinsdag 10 februari 2009, 17:28:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
waarvan wordt groen strooiesel gemaakt??

Beste mensen,

Wie weet waarvan groen strooiesel wordt gemaakt.
En heeft misschien tips om dit zelf te maken??

mvg Ralph
Re: waarvan wordt groen strooiesel gemaakt??
Ik dacht<weet ik niet zeker> van houtsnipper of zo en dat dan in groene water verf  doen.
Zal het denk fout hebben
Re: waarvan wordt groen strooiesel gemaakt??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: waarvan wordt groen strooiesel gemaakt??
Ik dacht dat het kunstof is.

Peter
Re: waarvan wordt groen strooiesel gemaakt??
ik denk dat je ook een blok Oase kan nemen, (zo'n blok waarin je plantjes in kan steken. en die heel erg snel veel water opneemt) als je heb blok dan helemaal verkruimeld en heel fijn maalt, dan heb je strooisel, zelf heb ik het nooit geprobeerd
en er is hier iemand (wie weet ik niet) die het gelooof ik ook zelf maakt
Re: waarvan wordt groen strooiesel gemaakt??
In Modelspoormagazine heeft eens een artikel gestaan van iemand die het zelf maakt. Die verft gewone sponzen met textielverf, snijdt ze dan in stukjes en vermaalt die in een koffiemolen.
Zelf vind ik dat teveel moeite, ik koop het gewoon in de winkel.
Re: waarvan wordt groen strooiesel gemaakt??
ja idd, in de winkel is het 2 a 3 euro voor een zakje
Re: waarvan wordt groen strooiesel gemaakt??
Een locomotief kost minstens 100 euro.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Als je alles voor niks wilt hebben dan kom je niet ver.
Re: waarvan wordt groen strooiesel gemaakt??
Beste Ralph,

Ik maak zelf mijn strooisel. Dit doe ik door eerst zaagsel (te halen bij een aannemer oid) te zeven. Daarna maak ik in een bak verdunde verf aan. Ik gebruik hiervoor waterverdunbare verf die je bij de schilder op kleur kunt laten maken (zo kun je dus je eigen kleur uitzoeken aan de hand van een kleurkaart). Dit verdun ik met koud water (geen warm water gebruiken, heb ik eens gedaan en werkt niet) totdat het gewoon mooi vloeibaar is. Het moet bijna net zo vloeibaar zijn als water zelf. Dan wegwerphandschoenen aandoen en gooi je het zaagsel bij de verdunde verf (ik zou dit in een grote emmer doen). Dit ga je kneden en tegelijkertijd voeg je nog meer zaagsel toe totdat het geen verf meer opneemt (dus het zaagsel blijft dan bruin). dan ga je nog net zolang kneden totdat al het zaagsel wel mooi groen is. Dan haal je dit weer uit de emmer en verspreidt je het over een aantal kranten oid zodat het kan drogen. Ik draaide het dan zelf elke dag om met een roerstokje, zodat het beter droogt en dan kun je ook al de klontjes platdrukken, zodat het meer zaagsel structuur wordt. Dan na ongeveer een week drogen kun je het weer verzamelen en heb je gekleurd strooisel. eventueel kun je het nog zeven met een wat grovere zeef, maar dit hoeft niet perse.

Met 1 blik verf van ongeveer 1 liter kun je een halve vuilniszak met strooisel maken. dus misschien is het handig om blikken te gebruiken van een kwart liter.

Re: waarvan wordt groen strooiesel gemaakt??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: waarvan wordt groen strooiesel gemaakt??
Kun je hier wat foto,s van plaatsen?.

Dan wordt het wat duidelijker allemaal.

Peter
Re: waarvan wordt groen strooiesel gemaakt??
Citaat van: Onstwedde op dinsdag 03 maart 2009, 13:04:30
Beste Ralph,

Ik maak zelf mijn strooisel. Dit doe ik door eerst zaagsel (te halen bij een aannemer oid) te zeven. Daarna maak ik in een bak verdunde verf aan. Ik gebruik hiervoor waterverdunbare verf die je bij de schilder op kleur kunt laten maken (zo kun je dus je eigen kleur uitzoeken aan de hand van een kleurkaart). Dit verdun ik met koud water (geen warm water gebruiken, heb ik eens gedaan en werkt niet) totdat het gewoon mooi vloeibaar is. Het moet bijna net zo vloeibaar zijn als water zelf. Dan wegwerphandschoenen aandoen en gooi je het zaagsel bij de verdunde verf (ik zou dit in een grote emmer doen). Dit ga je kneden en tegelijkertijd voeg je nog meer zaagsel toe totdat het geen verf meer opneemt (dus het zaagsel blijft dan bruin). dan ga je nog net zolang kneden totdat al het zaagsel wel mooi groen is. Dan haal je dit weer uit de emmer en verspreidt je het over een aantal kranten oid zodat het kan drogen. Ik draaide het dan zelf elke dag om met een roerstokje, zodat het beter droogt en dan kun je ook al de klontjes platdrukken, zodat het meer zaagsel structuur wordt. Dan na ongeveer een week drogen kun je het weer verzamelen en heb je gekleurd strooisel. eventueel kun je het nog zeven met een wat grovere zeef, maar dit hoeft niet perse.

Met 1 blik verf van ongeveer 1 liter kun je een halve vuilniszak met strooisel maken. dus misschien is het handig om blikken te gebruiken van een kwart liter.


halve vuilniszak :shock:

Dennis