Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Dubbelsporige aftakking

Gestart door corne_mo woensdag 25 februari 2009, 07:00:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dubbelsporige aftakking
Lid sinds: 2009

offline
Dubbelsporige aftakking
Hoi allemaal,

waarschijnlijk is dit al eens eerder besproken, maar zoeken leverde zo snel niks op.
Ik wil onderstaande in C-rail uitvoeren, maar zoals je ziet kom ik een stukje rails te kort (ivm de 188,3 vs 171,7 mm geometrie).



Wie heeft er een oplossing voor deze configuratie? De onderlinge afstand dient 77,5 mm te blijven.

Alvast bedankt voor jullie hulp,
mvg,
Corné
Re: Dubbelsporige aftakking
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dubbelsporige aftakking
Als je het geheel nu iets naar links verplaatst?

Het is trouwens sowieso niet aan te raden een wissel zonder recht stuk ertussen direct aan een boog te koppelen.

Door iets naar links te verplaatsen heb je meer mogelijkheden een stukje op maat te kunnen vinden.

Groeten

olav
Re: Dubbelsporige aftakking
Ben het met Olav eens.
Plaats dan voor de wissels in het bovenste spoor een 24188 en in de onderste een 24172.

Mvg,
Peter
Re: Dubbelsporige aftakking
Hi Olav,

Persoonlijk zou ik dit oplossen met 24094 en een 24077. Dat geeft de helft minder lengte verlies voor je eventuele achterliggende stations of opstelsporen.
Re: Dubbelsporige aftakking
Blausee-Mitholz
gast

Re: Dubbelsporige aftakking
Citaat van: Olav op woensdag 25 februari 2009, 07:22:59
Het is trouwens sowieso niet aan te raden een wissel zonder recht stuk ertussen direct aan een boog te koppelen.

Groeten

olav

In dit geval is het geen enkel probleem, er is geen tegenboog dus mag het wissel rustig direkt achter de boog liggen, de boog loopt nog even door in het wissel.
Prima oplossing zo om max ruimte te verkrijgen.

Is geen passtukje voor?

Mvg, Johan
Re: Dubbelsporige aftakking
Lid sinds: 2018

offline
Re: Dubbelsporige aftakking
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 25 februari 2009, 09:24:53
...In dit geval is het geen enkel probleem, er is geen tegenboog dus mag het wissel rustig direkt achter de boog liggen, de boog loopt nog even door in het wissel.
...

Is dit een probleem of levert het extra problemen op zo'n wissel evt. met tegenboog, direct na een bocht??
Re: Dubbelsporige aftakking
Het hoeft in model niet direct problemen op te leveren. Maar in het grootbedrijf wordt een boog direct voor een wissel zoveel mogelijk vermeden. En dat is omdat er anders te grote zijdelingse krachten op de wisseltong werken.
Re: Dubbelsporige aftakking
Lid sinds: 2009

offline
Re: Dubbelsporige aftakking
Bedankt voor jullie reacties zo ver. Ik wil de wissels zo ver mogelijk naar rechts om inderdaad zo veel mogelijk ruimte te besparen. Eventueel zou het ook nog mogen met de kruising direct na de binnenbocht en iets met een meegebogen wissel in de buitenbocht, maar dat kreeg ik helemaal niet voor elkaar.

Soms verlang je terug naar de m-rails met alle passtukjes.  :D

Als er nog andere ideeen zijn zijn ze van harte welkom.

mvg,
Corné
Re: Dubbelsporige aftakking
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Dubbelsporige aftakking
Dit komt dan het meest in de buurt, met maximale ruimtebesparing.



Ik weet niet waarom, maar met exporteren im Wintrack valt een deel van de bovenste text weg.
Re: Dubbelsporige aftakking
Lid sinds: 2009

offline
Re: Dubbelsporige aftakking
Helaas kost me dat toch weer 8 cm.  :(
Maar als er geen andere oplossing is....
Re: Dubbelsporige aftakking
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Dubbelsporige aftakking
Citaat van: corne_mo op woensdag 25 februari 2009, 18:52:55
Helaas kost me dat toch weer 8 cm.  :(
Maar als er geen andere oplossing is....

Ik weet het Corné.... :?
En ik moet je zeggen, dat ik er zelf ook niet bij stil had gestaan dat het C-rail programma niet voorziet in kleine passtukje.

Ben ik ff blij dat K-rail gebruik. :mrgreen:
Re: Dubbelsporige aftakking
Wat je ook kunt doen, is 3 meegebogen wissels in de bocht leggen, zodat het daar van 2 naar 3 sporen gaat. Dan hoef je alleen nog in de middelste van die 3 sporen een normale wissel te leggen en je hebt je dubbelsporige aftakking. En dat zelfs bijna 20cm korter dan nu :)
Re: Dubbelsporige aftakking
Lid sinds: 2009

offline
Re: Dubbelsporige aftakking
EgMaf, ik zit er even over de denken, maar volgens mij heb ik er dezelfde lengte voor nodig, want ik heb dan toch de wissel en de kruising nodig na de bocht?
Heb je er misschien een plaatje bij?

mvg,
Corné
Re: Dubbelsporige aftakking
Ik bedoelde dus ongeveer zoiets:
Re: Dubbelsporige aftakking
die tweede oplossing is het mooist en dat scheelt aanzienlijk ruimte

Groet
Reinder
Re: Dubbelsporige aftakking
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Dubbelsporige aftakking
Ik heb de oplossing van Egmaf nog even geoptimaliseerd, ivm met de ongelijkheid rechtsonder.

Re: Dubbelsporige aftakking
Wel jammer is dan dat je in de buitenbocht een lelijke knik overhoudt (rechtsonderaan beginnend):
- bocht 24130
- buitenbocht meegebogen wissel: eerst 77 mm rechtuit, dan een bocht als 24130
- 24230
Vooral op dat korte rechte stukje kun je de indruk krijgen dat de loc "slingerend" over de baan rijdt...
Re: Dubbelsporige aftakking
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Dubbelsporige aftakking
Citaat van: Erik Baas op donderdag 26 februari 2009, 17:12:36
Wel jammer is dan dat je in de buitenbocht een lelijke knik overhoudt (rechtsonderaan beginnend):
- bocht 24130
- buitenbocht meegebogen wissel: eerst 77 mm rechtuit, dan een bocht als 24130
- 24230
Vooral op dat korte rechte stukje kun je de indruk krijgen dat de loc "slingerend" over de baan rijdt...

Dat valt wel mee als je bedenkt dat in de buitenboog van een boogwissel ook een recht stuk zit, namelijk aan het begin bij de wisseltongen.
Re: Dubbelsporige aftakking
Dát is ook juist het rechte stukje wat ik bedoel.  :p
Re: Dubbelsporige aftakking
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Dubbelsporige aftakking
Citaat van: Erik Baas op donderdag 26 februari 2009, 21:14:48
Dát is ook juist het rechte stukje wat ik bedoel.  :p

Maar daar kom je nooit onderuit als je boogwissels toepast.
PS, ik doel niet op het 077 passtukje rechtsonderaan, maar op het stukje recht spoor dat in elke boogwissel zit.
Re: Dubbelsporige aftakking
Inderdaad, en dat rechte stukje is dan ook mijn grootste bezwaar tegen die boogwissels...
Re: Dubbelsporige aftakking
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Dubbelsporige aftakking
Citaat van: Erik Baas op vrijdag 27 februari 2009, 00:22:02
Inderdaad, en dat rechte stukje is dan ook mijn grootste bezwaar tegen die boogwissels...
OK, dan zitten we op dezelfde golflengte.  8)
Re: Dubbelsporige aftakking
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Dubbelsporige aftakking
Kun je dan alleen in de buitenbocht de bochtwissel niet in naar voren schuiven en tussen de 2 wissels een bocht toevoegen (nl. 24130). en de buitenbocht vervolgen met 2 24130's en een 24077? dan kom je volgens mij ook het zelfde uit en heb je geen rechte stukjes in de bocht zitten.

Ik kan het helaas hier niet uittekenen maar ik hoop dat ik duidelijk ben.

Met vriendelijke groet,

Marco
Re: Dubbelsporige aftakking
Jip: Zo bedoel je:




Re: Dubbelsporige aftakking
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Dubbelsporige aftakking
Helemaal   :!:

Thanks Dribbel voor het uittekenen. hoef ik dat niet meer te doen .......

Kan misschien wel op de website komen onder de baanplannen (oplossingen ?)

met vriendelijke groet,

Marco
Re: Dubbelsporige aftakking
Lid sinds: 2009

offline
Re: Dubbelsporige aftakking
Eigenlijk toch raar dat M* hier geen standaard oplossing voor heeft.  :?
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
mvg,
Corné