Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.

Gestart door Meine maandag 23 februari 2009, 15:39:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Marklinisten,

Bij het controleren van de 482-011-4, nadat ik deze had omgebouwd met een lokpilot viel mij op dat de verlichting niet werkte.

Ik dacht: de leidingen zijn niet goed in de connectoren gekomen. Van alle geprobeerd, niets hielp.

Vervolgens de Lokpilot aan de Profistand gehangen --> Alles Oke.

Op het printje heb ik vervolgens bij de connectoren de spanning gemeten --> gewoon 21 volt.

Nog een keer met de leidingen en de connectoren geprutst weer niet.

En toen zag ik het:

De lok:


Het probleem:




van dichter bij:




En aan de andere kant is het ledje helemaal weg:





Zonde.

Ik weet zeker dat de verlichting wel gewerkt heeft. Ik rij namelijk met koploper en aan de hand ven de verlichting kan ik zien naar welke kan deze rijdt.

Ik heb er niets bijzonders mee uitgehaald. In totaal heeft de lok misschien 2 uur gereden.

Is dit een bekend probleem?

is er een alternatief?

Meine
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Citaat van: YC52000 op maandag 23 februari 2009, 15:44:23
ik vind het eerlijk gezegd wel grappig


Wat is hier nu grappig aan?!!


Of het een bekend probleem is weet ik niet.. Maar het is precies door hitte dat ze zijn weg gesmolten..


nick
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Met alle respect, maar die printjes zien er hopeloos mishandeld uit.
Die zijn er niet afgevallen, maar afgedrukt.

De kap er waarschijnlijk niet goed opgezet en doorgeduwt tijdens het plaatsen van de kap, waardoor de leds hopeloos en onherstelbaar vernielt zijn.
Ook de print zelf vertoont zichtbare krasschade....

Dit is geen smelt of overspannings schade, maar schade door geweld.
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Is mij ook eens overkomen met een Hobbyloc van Marklin.
Even niet op gepast en met de kap opzetten raak je de ledjes en zijn ze stuk.

gr. Charlie

Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Is mij ook al overkomen. :?
Gebeurt als je even niet oplet en de kap er verkeerd om opzet.
De ledjes zijn erg broos, en breken snel af.
Door de flexibele print is het lastig om dit te herstellen. Zelf heb ik getracht er nieuwe SMD Led's op te solderen, maar dat is gepriegel en geeft contact problemen.

Jammer is dat de LED's in serie staan, en dus geen van de 3 het meer doen als er 1 kapot is.
Ik ben nog van plan een vervangend LED printje te maken met SMD -LED's, maar moet nog zien of dit gaat passen ivm de beperkte ruimte.

Wel kan je het betreffende artikel bij Märklin bijbestellen:

art.nr. 610762 LP Beleuchtung Semiflex  prijs: 4,19 p/stuk

Als je het via marklin.de besteld, komen er nog verzendkosten en BTW bij en kom je voor 2 stuks net even boven de 21 Euro's uit.

Treinsmurf
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Ik had niet aan deze mogelijkheid gedacht.
Ik denk dat dat het gewoon is. Ik heb even in de kap gekeken en zag dat het plexiglas van lampen inderdaad wel heel dicht bij de strip komt.;
Even aantikken en het is gebeurd.

Ik denk dat ik ook ga proberen om zlef een printje te maken.

Meine
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.


Kijk dat is jou probleem. De flex print zit half los en komt naar voren. Bij kap opzetten drukken de lichtgeleiders dan idd de ledjes er af is mij zelf ook één keer overkomen.

Bekend probleem  :roll: ja dus.

Nu je het probleem weet, kun je er wat aan doen en rekening mee houden  :!:

Mvg, Johan
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Citaat van: Meine op maandag 23 februari 2009, 18:15:02
Ik denk dat ik ook ga proberen om zlef een printje te maken.
Mocht het niet lukken stuur me dan de printjes op, Ik heb een heleboel warmwitte leds liggen van Joost die ik er wel op wil bakken. (Als warm/wit tenminste een goede kleur voor je is :)).

Hoor wel via PB en gr, Ben.
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Ik heb het zelf eens gehad met een hobbylok.
Ben toen naar de winkel gegaan en kreeg gewoon garantie op de HELE printplaat. HoeZo geen garantie op verlichting??? :lol:
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Citaat van: nick_9450 op maandag 23 februari 2009, 15:47:01
Of het een bekend probleem is weet ik niet.. Maar het is precies door hitte dat ze zijn weg gesmolten.

Hallo Nick, Het is een bekend probleem. Niks hitte, niks wegsmelten, maar gewoon omdat de ledjes op een flexprint zitten en onder drukspanning staan en breken ook zoals Johan zegt, maar dan nog komt de kap ertegen aan.
Citaat van: chris op maandag 23 februari 2009, 15:58:04
Met alle respect, maar die printjes zien er hopeloos mishandeld uit.
Die zijn er niet afgevallen, maar afgedrukt.

De kap er waarschijnlijk niet goed opgezet en doorgeduwt tijdens het plaatsen van de kap, waardoor de leds hopeloos en onherstelbaar vernielt zijn.
Ook de print zelf vertoont zichtbare krasschade....

Dit is geen smelt of overspannings schade, maar schade door geweld.
Ook dit acht ik onwaarschijnlijk. Ik denk wel dat de printjes erg fragiel zijn, en dat de ledjes dus snel breken.

Goed, Ik denk dat ik maar eens contact opneem met Ben. Hij stelde voor om de ledjes erop te solderen

Groet, Jasper
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Die printbaan staat rond.
Dus het ledje zit er onder spanning op.
Vroeg of laat scheurt de soldering dus los.
Vorige week nog 4 van die printjes van nieuwe leds voorzien.

Dus Ben als je ze vast zet de print een licht voorspanning geven tijdens het solderen.

Robin
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

online
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Zoals inmiddels al duidelijk is, komt het door het loskomen van de geplakte print, in samenwerking met kap loshalen en plaatsen.
Je schuift ze dus gewoon af als je een beetje pech hebt.

Ik heb er ook al een aantal gerepareerd, en ben bezig met vervangingsprint met helwitte , warmwitte (schijnwerpers) en rode sluitlichten. (de rode en warmwitte kan je aansturen via F2 en F3, als je 2 Mosfet (versterker) plaatst op de originele print.
Het etsen is al lastig, maar solderen van de 0603 leds gaat ook niet vanzelf; het is echt werken op de 0,1-0,2mm.
Als je led niet exact is geplaatst, dan wijkt je verlichting af en dat zie je direct.

Mocht je zelf overgaan tot het solderen van nieuwe leds, let er dan op dat dit het zelfde type is, want de speling tussen led en kap is minimaal.

Op termijn kom ik met vervangende printen. Ik heb al een paar bestellingen staan.

Gr. Marcel
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
mss vervangen door een set van digirails.
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Citaat van: Jasperkc op woensdag 14 januari 2015, 20:19:17

Goed, Ik denk dat ik maar eens contact opneem met Ben. Hij stelde voor om de ledjes erop te solderen


Gedaan en PB terug. Maar mijn post over die ledjes is van 5 jaar geleden. Heb inmiddels geen ledjes meer en bijklussen doe ik niet want sinds ik niet meer bij een baas werk heb ik het keidruk. ;)

Gr, Ben.
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Heren, kijk eens naar de datum van het start bericht!
« Gepost op: maandag 23 februari 2009, 15:39:33 »
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de bewuste loc al enige tijd geleden hersteld is. ;)
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Citaat van: Jasperkc op woensdag 14 januari 2015, 20:19:17

Goed, Ik denk dat ik maar eens contact opneem met Ben


Volgens mij is er een nieuw slachtoffer op zoek naar hulp.

Robin
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Hallo Robin en andere lezers,

Inderdaad er dient zich een nieuw slachtoffer aan! Ik heb een loc van Hoyer en die heeft dezelfde ledstrips als die zitten in de SBB Cargo lok. Ook hierbij vallen de ledjes eraf. Ik heb tegelijk er ook een vraag over. Ik las dat Marcel nieuwe ledstrips wil maken. Hierin ben ik wel geïnteresseerd. De Hoyer lok is volgens mij niet toegelaten in Zwitserland en heeft dus ook geen zwitsers licht nodig. Ik ben dus op zoek naar ledstrips met wit en rood licht. Welke lok van Märklin heeft de ledstrips ingebouwd die front en sluitseinen hebben? Of gaat Marcel strips maken waar front en sluitseinen op zitten maar geen zwitsers licht, dat bestaat nl. al.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk gesteld is. Met andere woorden, ik zoek een ledstrip E610762 maar dan ook met sluitseinen.

Groet, Jasper
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Die Duitse set ziet er erg interessant uit, maar begrijp ik nou goed dat er dan ook een nieuwe decoder in moet?
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
op de set van schonwitz past een 21 pins decoder (esu).Wil je een marklin MSD dan moet je het vermelden bij aankoop.Als je daar dan de cabine verlichting bijkoopt is alles voorzien.Enkel nog functies mappen.
Voor de Piko is de set van digirails geschikt.Daar kan je de gebruikte decoder bewaren omdat het enkel de lichtprintjes zijn.
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Citaat van: bellejt op donderdag 15 januari 2015, 11:14:35
Of deze : wel iets duurder maar werkt perfekt.Heb ik ook gebruikt.

OEF.... 15 euro verzendkosten...... wel mooi, dat dan wel weer....
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
als je zoekt is er een goedkopere leverancier (denk ik).

Aanpassing: 11,95 euro verzend bij MKE.
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Hallo Iedereen,

Bedankt voor het meedenken, maar op de stripjes van Schönwitz zit ook het zwitsers licht en dat zoek ik niet. Ik zoek de ledstrips met rode sluitseinen erbij en witte leds. Het goedkoopste op dit moment is de ledstripjes bestellen bij keuterman en dan betaal ik voor 2 strips ?12,- + portokosten.

Groet, Jasper
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
de rode zullen dan volgens mij niet branden want daar is die print niet op voorzien.Of is dat een luessy print die ik daar zie ? Dan kan je eventueel zelf aanpassingen maken en de rode lichten op AUX1/2 aansluiten en mappen.
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

online
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
De decoder heeft wel aansluitingen voor rood. Dat is niets meer dan een aansluiting van het signaal van de gele frontseinen aftakken.
De 2 extra functies, welke de decoder bezit zijn niet versterkt, en moeten eerst door een transistor of mosfet versterkt worden. Met een tweede mosfet kan je de sluitlichten apart schakelbaar maken via F1,

Gr. Marcel
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Hallo John,

Ik ben volgens mij niet erg duidelijk geweest. Misschien kan ik ook beter een topic openen over de vraag van de lok waarover ik het heb. Ik ben voor een vriend van mij een Hoyer lok aan het repareren en daarbij zijn ook de ledstrips aan de beurt om vervangen te worden. De lok waarom het gaat is de lok 36858. Deze lok had een decoderplaat met algehele kortsluiting. Ik heb deze decoderplaat eruit gesoldeerd en vervangen voor een decoderplaat van Rainer luessi. Deze decoderplaat heeft ook al een 21polige aansluiting voor de 21pins decoder. Ik heb er nu dus ook een lopi 4 inzitten. Alles doet het behalve de verlichting. Ik ben dus nu op zoek naar een ledstrip waar ook sluitseinen op zitten zodat ik op deze hobbylok ook rode sluitverlichting kan schakelen. Deze vraag is echter zo moeilijk dat ik hem beter niet had moeten stellen. Voor mij was het alleen maar de vraag of het mogelijk was om sluitseinen erop te hebben. Misschien dat er ook een ledstripje te koop is met daarop al gelijk de rode ledjes. Maar ook dit is een te moeilijke vraag.

Maar laat maar.

Ik ga morgen wel eens mijn licht opsteken in Rijswijk. Misschien kan iemand mij daar verder helpen.

Zucht! Jasper
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Hallo Jasper,

Ik zie dat de Lussie 8011 MTC waarvan ik vermoed dat je die gebruikt hebt, ook losse soldeerpads heeft voor de frontseinen. Je zou dus op je ledstrip rode leds kunnen lijmen en deze daarmee verbinden. Of een nieuwe printplaat laten maken waar ook rode leds opzitten, ik wil je daar best mee helpen als je dat zou willen. (Stuur dan maar een PB/Mail).

Gr, John
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Citaat van: Jasperkc op vrijdag 16 januari 2015, 17:05:28

Ik ga morgen wel eens mijn licht opsteken in Rijswijk. Misschien kan iemand mij daar verder helpen.


Loop even langs de stand van Modelspoorwijzer.net of Beneluxspoor.net. Zij kunnen je vast helpen.

Gr, Ben.
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Hallo Ben,

Toevallig heb ik dat gedaan. Helaas, ze konden mij niet verder helpen. Er was niemand die bekend was met het probleem. Ik ben ook nog even langs gegaan bij Hobby in Praktijk en ook daar konden ze mij niet verder helpen. Ik heb inmiddels al een aanbod gehad van Marcel (lok1200) en ook Kees Bleeker heeft aangegeven mee te willen kijken. Ik ben dus uiteindelijk best blij met het resultaat. Maar mijn vraag of er ook mogelijkheden waren om ledstripjes te maken met rode sluitverlichting, dat ging iedereen boven de pet.

Jasper
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Hallo Jasper,

die zijn er toch ook bij Luessi, zie link,

http://luessi.ch/shop/catalog/product_info.php?products_id=2345

met vriendelijke groet,

Walter

Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Citaat van: Jasperkc op zondag 18 januari 2015, 21:01:39
Maar mijn vraag of er ook mogelijkheden waren om ledstripjes te maken met rode sluitverlichting, dat ging iedereen boven de pet.

Hallo Jasper,

Ik heb je aangeboden om hierbij te helpen om te kijken of dit te realiseren is/te realiseren. Zie ook mijn vorige bericht hier...
Mocht je het willen kan je nogsteeds PB'en/mailen naar me.
Of het echt goedkoper is om zo'n flex printje te laten maken dan een setje uit de verkoop kan ik echter niet garanderen, maar hier is snel genoeg achter te komen als de maten van die print bekend zijn.

Gr, John
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Hallo Walter,

Ik zoek de printjes voor de Hoyer lok en die heeft naar mijn weten geen zwitserse lichtschakeling aan boord. Ledstrips kosten 6 euro per stuk, maar dan heb je geen sluitseinen erop zitten en dat wil ik nou juist wel. Zodoende ook mijn vragen hierover.

Hallo John,

Heb op dit moment even de printjes liggen bij Kees Bleeker en ga nog met Marcel in gesprek over het maken van printjes. Ik wil jou niet passeren (als ik dat al heb gedaan, sorry daarvoor) maar in ieder geval bedankt voor het aanbod.

Groet, Jasper
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Hallo Allemaal,

Om de verwarring nog groter te maken. Ik ben voor een vriend van mij bezig om voor de SBB Cargo lok 482 011-4 nieuwe printjes te plaatsen van Rainer Luessi. Ik heb de printjes in bezit en ook geplaatst. Nu nog electrisch aansluiten, maar dat lukt vooralsnog niet. Er zit een beschrijving bij en daar staat op dat als je de ledstripjes aan wilt sluiten op een printje van Märklin, dan moet je de flatband kabel eraf halen en de draadjes rechtstreeks aansluiten op de decoderprint. Ik vraag mij dan ook gelijk af of het niet mogelijk is om direct de stripjes in de flexprint aansluitingen te doen middels een speciale stekker. Ik kom er nu dus ook niet uit en vraag om hulp!

Groet, Jasper
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Gewoon die stekker eraf solderen/wegbreken.
Hoewel een echte decoder voor die locs ook geen kwaad kan als je toch bezig bent.

Optie twee is een cm of twee van die flexibele print afknippen en dan de printsporen kaal krabben,daar kun je prima op solderen.
Dan heb je zelf je stekker gemaakt.

Robin
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Hallo Iedereen'

Het is gelukt. Ik heb vandaag de draadjes gesoldeerd. Met hulp van de wiki waarin een hele duidelijke afbeelding stond van de decoderprint van de 60949/60948. Ik heb eerst van het lichtprintje van Rainer Luessi de platte kabel eraf gesoldeerd en vervolgens 4 draadjes eraan gesoldeerd volgens de meegeleverde tekening. Er zitten op het lichtprintje de volgende uitgangen: 3 punts frontsein, zwitsers licht en rood sluitlicht. Als er foto's moeten komen, dan hoor ik het wel.

Groet, Jasper
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Jasper,

ik zou je soldeerwerk wel willen zien kan er zeker iets uit leren.

Tks

Grts

Johan
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

online
Re: sbb Cargo 482-011-4 ledjes vallen eraf.
Mooi,

Want ik kom er nog even niet aan toe.

Gr. Marcel