Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails

Gestart door treinsmurf vrijdag 20 februari 2009, 23:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Bouw van overweg in bochten

Hier een leuk knutsel experiment met het verbouwen van C-rails. waarmee je zelf een overweg kunt maken.
De standaard overweg van märklin is niet in bochten te gebruiken. Dit experiment toont aan dat ook met C-rails met kleine aanpassingen een overweg in een bocht goed te realiseren is. Het is weliswaar een onbewaakte overweg, maar met een paar andreas-kruisen met knipperende LED's is het toch tot een mooi geheel te maken.

We nemen voor dit experiment een standaard C-rail bocht 24130.
Hiervan duwen we met de achterkant van de schroevedraaier de puntkontakten (puko's) uit de bedding.



Het laatste stukje doen we door met de punt van een schroevedraaier de puko's vlak te drukken zodat ze verzonken met de bielzen zitten.



Nu draaien we de rail om en met een punttang trekken we voorzichtig de middenrail iets omhoog totdat deze net even boven de sleuf uitsteekt.



Nu knippen we het middenstuk van de middengeleider door.



De middengeleide die nog aan de rails bevestigd is drukken we voorzichtig weer terug in de rails.
Het losse stuk zullen we een beetje met een veil gaan bewerken zodat de hoeken schuin aflopen en de slepers hier niet achter blijven haken.



Als we de rail nu omkeren ziet het er als volgt uit. In het midden mist nu het stuk met puko's.


Zoals gezegd bewerken we het middenstuk met een sleutelveil, zodat de uiteinden schuin aflopen.



Ook de 2 buitenste puko's veilen we een beetje zodat het metaal onder het zwart zichtbaar wordt en het soldeer beter zal pakken. Nu klemmen we het middendeel in een soldeerhulpje en solderen aan de buitenste puko's 2 draden. (Eerst de puko's vertinnen).



De buitenste gaatjes van het deel waar het middenstuk verwijdert is, boren we met een boortje de gaten wat uit zodat de draden er makkelijk doorkunnen.



Vervolgens plaatsen we het middendeel terug door de draden vanaf de bovenkant van de rail, door de uitgeboorde gaten te doen en het middendeel op zijn kop weer terug in de rails te drukken.
Eén en ander ziet er dan als volgt uit:



Hee, dat is geinig  :o de middenrail is nu even hoog als de buitenste railstaven van de rail.  8)



We draaien de rail om en solderen de draden aan de contacten van de middenrail.



Nu nemen we een stuk balsa hout en knippen we stukjes uit ter breedte van de spoorwegovergang en zo smal dat deze netjes tussen de railstaaf en de middengeleider past.



Vervolgens bewerken we deze stukjes balsa hout met een sateh prikker en trekken zo de struktuur van de balken erin. Hierna wordt het balsa hout met een mooie bruine kleur verf geschildert.



Terwijl dit ligt te drogen, schilderen we de railstaven met een roestbruine verf.  Ik heb hiervoor Humbrol matt 62 gebruikt. Haal gelijk een doek of tissue over de bovenkant van de rail zodat hier geen verf achterblijft, wat voor contactproblemen kan zorgen.



Nu plakken we de stukjes geschilderde balsa hout met een beetje superlijm op de rails.



Nu gaan we de rails pimpen.

We doen een beetje houtlijm in een bakje en verdunnen dit met wat water.
Met een kwastje brengen we vervolgens deze lijm aan tussen de bielzen.



Vervolgens bestrooien we dit met wat fijn balast materiaal.


Na enkele seconden kun je de rail weer schuin boven het bakje hangen en door zachtjes er tegenaan te tikken zal het overtallige balast materiaal er vanaf vallen en worden de bielzen weer zichtbaar.

Nu doen we hetzelfde met de zijkanten van de rail.



Het pimpen van de rail is nu klaar, en we laten het geheel even drogen.





Nu knippen we nog 2 brede stroken balsa hout voor de oprit en afrit van de spoorwegovergang.
We zorgen dat deze netjes op de rail aansluit. Deze worden vervolgens geschildert met bijvoorbeeld straatverf van Faller. Dit laten we even drogen, waarna we met een schuurpapiertje deze licht bewerken zodat we wat kleurschakeringen op het wegdek krijgen. (slijtageplekken).
Vervolgens plakken we met schilderstape banen af en schilderen de banen met witte verf.
Als het een en ander droog is, lijmen we de op en afrit aan de rails vast.

Hier het eindresultaat van de overweg in een 24130 bocht.



Natuurlijk kan deze techniek op elke C-rail worden toegepast.
Nu alleen nog het een en ander op de baan plaatsen en de overweg voorzien van andreas kruisen.

Treinsmurf.
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Hoi Smurf,

leuk stukje.
Met wat extra ballast vind ik de C rail er al veel beter uit zien.
Op deze manier is er prima op elke plek van de baan een overweg te bouwen.

Nu alleen nog wat zalf er op smeren tegen zijn acne :mrgreen: :mrgreen: :wink:

mvg,

Romar
verdwaalde gelijkstroom rijder : - P
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Hallo Treinsmurf,

Heel leuke duidelijke beschrijving met veel foto's heb je geplaatst bedankt daarvoor, heb je erg netjes gedaan heel.

Ik zal nog wel even twee stopstrepen voor de rails maken anders stoppen de auto's op de rails.
Maar verder neem je idee zeker mee voor mijn opbouw van me modelbaan want nu kn je overal een spoorwegovergang plaatsen.

Nog succes met de verdere aankleding van de spoorwegovergang.

Groet Wim 
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
mooie oplossing treinsmurf

ziet er mooi uit zo en goedkoope oplossing en toch mooi
geen happerende loks zo
en het balsa hout 1mm of 1,5mm?
ziet er goed uit en voor iedereen te doen (denk ik)
ga er zeker gebruik van maken

m.vr.gr Wilfred

Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
goede tip
en het ziet er erg goed uit
bedankt
groet robert
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Alweer zo'n mooie bijdrage, treinsmurf !
Ga je e.e.a. nog in boekvorm uitbrengen ?

Ik heb veel meer bewondering voor mensen die van alles zelf maken dan voor mensen die van alles zelf kopen  :D
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Hey leuke en handige bijdrage hoor :)
Altijd handig om te weten dat het ook zo kan.

Mathijs
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Ik had dit draadje nog niet gelezen, maar het bewijst weer eens dat je een rasechte modelspoorbouwer bent, treinsmurf.  :D

Ziet er erg goed uit en een prima idee, alleen wordt het bij k-rail wat anders.
Maar bij k-rail kun je gewoon een draad op de pukos solderen, want die zijn breder en houden makkelijk een draad boven zich.
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Treinsmurf,

mooi verslag en knap gedaan. Bewijst maar eens dat er met een beetje handigheid veel meer uit de C-rails te halen is.

Groetjes en bedankt voor het plaatsen, John
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Mooie en leerzame uitleg met foto's.
Ziet er goed uit, volgende uitdaging : straatspoor bij industrie of een tram ???

Willem-Jan
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Hallo Treinsmurf,

Hier hebben we wat aan , bedankt voor je moeite.
Ga het zeker nabouwen.

gr Tobo
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Mooie duidelijke uitleg, hier hebben we wat aan.
Weet iemand anders misschien toevallig hoe je knipperende andreas kruizen erop kunt krijgen ? Dat ze ook echt werken wanneer een trein erover komt ?

Groeten, Gijs
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Hoi gijs,

Je kunt natuurlijk kant en klare andreas kruizen hiervoor kopen waar een knippermodule bij zit.
Een doe-het-zelf oplossing staat nog wel bij me in de planning, maar ben nog even druk met een aantal andere dingen en zal dus nog een aantal weken duren voor ik hieraan toe kom. Geduld dus, is een volgend projectje.

Treinsmurf
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Hoe gaat het met de sleper, loopt deze er soepel overheen.

Het ziet er in iedergeval super uit.

Peter
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Hoi Peter,

Ja, deze gaat er soepel overheen. Geen problemen met de slepers dus.

Treinsmurf
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
Citaat van: treinsmurf op donderdag 26 februari 2009, 17:48:56
Hoi gijs,

Je kunt natuurlijk kant en klare andreas kruizen hiervoor kopen waar een knippermodule bij zit.
Een doe-het-zelf oplossing staat nog wel bij me in de planning, maar ben nog even druk met een aantal andere dingen en zal dus nog een aantal weken duren voor ik hieraan toe kom. Geduld dus, is een volgend projectje.

Treinsmurf

Dag treinsmurf,
ik heb zeker geduld :D, maar ik vroeg het niet alleen richting jou hoor ;), was meer ook een beetje in het algemeen bedoeld :P

Groeten, Gijs  8)
Re: Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
ik heb een gedeelte van mn keerlus in een dorp liggen en ja met bochten.

super idee om na te maken weer een stuk dorp waar een weg loopt   :D
Re:Zelf spoorwegovergang maken in bocht of rechte C-rails
ha, erg leuk gemaakt!
dit ga ik denk ik zelf ook doen. kost bijna geen geld. kost alleen even tijd, om naar de gamma telopen. :D

oh ja, dat draadje, is dat zwart of bruin. bij avondlicht hier kan ik het niet goed zien.