Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hoe werken jullie de draden onder de baan weg

Gestart door erik01 donderdag 19 februari 2009, 20:29:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe werken jullie de draden onder de baan weg
Beste allemaal,

Nu de bovenbouw staat ben ik met de electra begonnen.

Al snel merk ik dat het een hele kunst is om al die draadjes netjes onder de baan te houden.

Hebben jullie tips, handige trucks dingen die achteraf niet werken ?

In diverse "draadjes lees ik vanalles van spijkers t/m snelbinders, maar wat is nu echt aan te bevelen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

grr

Erik
Re: Hoe werken jullie de draden onder de baan weg
tja, eenieder doet wat ie zelf handig vindt. En de een vind het nou eenmaal handiger om kroonstrips te gebruiken ipv soldeerlipjes. Dus probeer uit wat je zelf het makkelijkste vind werken, dat ga ik namelijk zelf ook doen, naar aanleiding van alle tips&trucs die ik op het forum lees.
Re: Hoe werken jullie de draden onder de baan weg
IK HEB ZELF DAN WEL GEEN TAFEL EN NIET VEEL DRADEN MAAR IK VINDT HET VERSTANDIG OM HET VOLGENDE TE DOEN:
1ZORG DAT JE VOOR ALLES EEN VATSE KLEUR GEBRUIKT, DIT VOORKOMT VERWARRING IN EEN LATER STADIUM (MET VERVANGEN VAN DRADEN OFZO)
2IK ZOU BEPAALDE DELEN SAMENBINDEN BIJVOORBEELD EEN STEL WISSELS EN DAN DE DRADEN OP HET LAATST LATEN AFTAKKEN, GELD OOK VOOR LAMPJES ETC.

Iemand op- of aanmerkingen? ben zelf geen expert :lol:

Mathijs

EDIT: had capslock per ongeluk aanstaan sorry :oops:
Re: Hoe werken jullie de draden onder de baan weg
Citaat van: Mathijs op donderdag 19 februari 2009, 20:47:34
2IK ZOU BEPAALDE DELEN SAMENBINDEN BIJVOORBEELD EEN STEL WISSELS EN DAN DE DRADEN OP HET LAATST LATEN AFTAKKEN, GELD OOK VOOR LAMPJES ETC.

Iemand op- of aanmerkingen? ben zelf geen expert :lol:

Mathijs

EDIT: had capslock per ongeluk aanstaan sorry :oops:

als je de lampjes en de gele draden van de wissels op 1 draad/leiding doet , en je zet de wissels om , dimmen de lichten even
Re: Hoe werken jullie de draden onder de baan weg
Ja dat klopt maar ik zeg niet in mijn bericht welke draden hij waarvoor moet gebruiken dat is helemaal aan hem, zelf gebruik ik dan wel geen electrische wissels maar heb mijn verlichting op een aparte trafo zitten  :idea::wink: :mrgreen:

Mathijs
Re: Hoe werken jullie de draden onder de baan weg
Citaat van: Mathijs op donderdag 19 februari 2009, 21:01:17
heb mijn verlichting op een aparte trafo zitten  :idea::wink: :mrgreen:

Mathijs

ik ook  :lol:
Re: Hoe werken jullie de draden onder de baan weg
Voor de verlichting van de scenery (huizen, lantaarnpalen e.d.) gebruik ik om te beginnen een aparte trafo.
Met kabelgoten maak ik een "hoofdleiding", die bij stekkerblokken gesplitst wordt naar "zijleidingen" (ook weer in kabelgoten) die uiteindelijk ook weer met stekkerblokken gespitst worden naar de individuele gebouwen, lantaarnpalen enz.
De kabelgoten en stekkerblokken maak ik vast aan het tafelframe. De leidingen maken dan in sommige gevallen misschien een omweg, maar zitten in ieder geval stevig vast en lopen netjes onder de tafel door.
Een voordeel van kabelgoten is dat je ze open kunt maken om er een draad bij te leggen of weer weg te halen.

Eenzelfde systeem kun je ook gebruiken voor de aandrijving van wissels, seinen e.d.
Re: Hoe werken jullie de draden onder de baan weg
Alles netjes en de goede kleuren gebruiken wil ik ook altijd maar het komt er nooit van .

Denk als ik een foto maak van hoe het er uit ziet onder mijn baan , dat er veel forumleden lachend van hun stoel vallen .

Maar goed alles werkt en heb wel is probleem en kom er altijd weer uit om het op te lossen  :lol: :lol: :lol:

Re: Hoe werken jullie de draden onder de baan weg
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=2141.msg22959#msg22959

Was ook een draadje over het onderwerp, wellicht ook interesant.

m.v.g
Paul