Hallo allemaal,
Zoals beloofd, hierbij het ombouwverslag van de BR152 die ik gisteren uitgevoerd heb.
Het betreft hier de Marklin 34350. Dit is een locomotief uit de bouwserie BR152 met bedrijfsnummer 002-1 in dienst van DB Cargo. De loc is oorspronkelijk uitgerust met een Delta decoder.
Ik wilde de loc graag opwaarderen met een 60760 setje, maar wegens omstandigheden
heb ik ook LED verlichting ingebouwd.
Ook bij deze loc eerst alle bedrading en electronica verwijderd en de nieuwe hoogvermogenmotor in elkaar gezet. Het oude 3-polige anker en motorbehuizing waren nog zo schoon, dat ik er niets aan schoon hoefde te maken. Ik heb er echt ook maar heel weinig mee gereden in de 10 jaar dat ik de loc al heb.
Heb hierna alles netjes bedraad en een testrit geprobeerd te maken.
En toen ging het eventjes fout. De loc heeft namelijk vanaf de fabriek LED dimlichten en sluitlichten wisselend met de rijrichting. Ik was even vergeten dat de voorschakelweerstanden hiervoor op de oude Delta print zaten. Bij het inschakelen van de stroom zag ik dus enkele 'mooie' rookwolkjes uit de LED prints komen ghehe. Ik heb de verlichting dus laten doorbranden...
Ja stom, ik weet het, maar zelf ik maak wel eens een foutje
Heb toen besloten om eens te proberen warm witte LED's in te bouwen. Dezelfde die later ook in de Hag locs worden ingebouwd. Kon ik meteen wat ervaring opdoen met LED verlichting inbouwen.
Heb dus even snel drie LEDs in elkaar gesoldeerd met een 1kOhm weerstand erbij en een test gedaan voor de lichtsterkte. Best lastig te zien op de foto, maar de LED's zijn echt prachtig warm-wit. Heel erg mooi om te zien als je het vergelijkt met de originele geel achtige verlichting.
Oorspronkelijk zat er ook sluitverlichting in de loc, maar die heb ik nu niet ingebouwd. Een goederenloc trekt toch bijna altijd wagons en daarom vond ik sluitverlichting niet nodig.
Na de succesvolle test de LED's vastgelijmt op de oorspronkelijke kunststof beschermkap van de LED print. De originele LED print heeft zulke kleine en kwetsbare LED's dat deze beschermkap erop zat. De print dus verwijderd en de gaten iets uitgeboord. De LED's zijn er dan met secondelijm netjes in te lijmen nadat ze aan elkaar zijn gesoldeerd.
Hierna de nieuwe LED print teruggeduwd in de printhouder op de loc. Deze is in kunststof uitgevoerd dus geen kans op kortsluiting. Past allemaal precies. Alsof het ervoor gemaakt is
De benodigde weerstanden in de bedrading aangebracht en alles netje met stukjes krimpkous geisoleerd.
Ook heb ik de inmiddels bekende anti-Alzheimer schakeling aangebracht. Het lijkt echt te helpen!
Hieronder het resultaat na bedraden.
BELANGERIJK: Op bovenstaande foto's is te zien dat de linker ontstoorspoel van de motor een te lang en ongeisoleerd pootje heeft. Deze heb ik al ingekort zodat kortsluiting niet meer mogelijk is. De bovenstaande manier van aansluiten is dus niet aan te raden!!
Ik heb hierna de kap erop gezet om te kijken hoe de verlichting eruit ziet. De oorspronkelijke lichtgeleiders van de loc hoefden gelukkig niet aangepast te worden.
Het is niet heel goed te zien, maar het valt in het echt behoorlijk op dat het dimlicht ook door de lichtgeleiders van de binnenste verschijners komt. Om dit op te lossen heb ik in de lockap de binnenste lichtgeleiders afgeplakt met een stukje zwarte isolatietape. Het resultaat is verbluffend. Geen enkel straaltje licht meer door de binnenste lichtgeleiders
Kijk en vergelijk!
Hierna de loc geolied en ingereden. Het was ondertussen al een beetje donker geworden en de LEDverlichting kwam nu helemaal goed tot zijn recht.
Echt prachtig om te zien. Moeilijk om een goede foto van te maken...
Hieronder het uiteindelijke resultaat.
Als je goed kijkt kun je op de bovenstaande foto een lelijke kras in de behuizing zien. Deze kras zit zowel op het rode als grijze gedeelte van de lak. De kras is echter zo diep, dat ik het niet zomaar kan overschilderen
De loc loopt trouwens een stuk beter dan de BR120.1 met dezelfde decoder. Ik vermoed dat dit komt doordat de 152 veel zwaarder is en dus minder last heeft van schokkerig gedrag. ik moet de decoders echter nog wel finetunen.
Ik heb ook nog een BR128 die technisch gelijk is aan de 152. Deze ga ik binnenkort op exaxt dezelfde manier ombouwen.
Groetjes,
Menno
EDIT: Ik heb trouwens op aanraden van Johan (een paar posts eerder) bij beide locs het pootje van de linker ontstoorspoel verkort, zodat de kans op kortsluiting weg is genomen.