Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 152 en het grote LED avontuur]

Gestart door madmenno zaterdag 03 januari 2009, 17:44:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 152 en het grote LED avontuur]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 152 en het grote LED avontuur]
Hallo allemaal,

Ik open dit topic om te laten zien hoe ik enkele oudere Duitse locs heb opgewaardeerd met relatief weinig kosten.
Ik heb sinds ik in 1996 begon met modeltreinen drie Duitse locs aangeschaft welke ik om nostalgische redenen niet weg wil doen, ookal rij ik nu Zwitsers.
Omdat de ombouw van mijn Hag modellen door verschillende oorzaken nog steeds in de wacht staat wilde ik alvast wat extra ombouwervaringen opdoen op deze oudere locs.
Ik heb al lange tijd de ombouwsetjes 60760 in huis en had nu eindelijk zin om ze eens te gaan inbouwen. Gaandeweg ook nog enkele andere aanpassingen gemaakt met spullen die ik hier en daar nog had liggen.

Ik ben begonnen met mijn oude BR 120 110-2
Dit is mijn eerste loc geweest uit startset 29835. De loc is oorspronkelijk een Delta loc.


Dit is em dus in originele staat.

Ik ben eerst begonnen met het verwijderen van alle bedrading. Ook de motor ging uit elkaar en het hele motordraaistel is schoongemaakt in een badje wasbenzine.
Hierna het ombouwsetje 60760 erbij gepast en het nieuwe 5-polige anker, motorschild, permanentmagneet en koolborstels in elkaar gezet.


BELANGERIJK: Op bovenstaande foto is te zien dat de linker ontstoorspoel een te lang en ongeisoleerd pootje heeft. Deze heb ik al ingekort zodat kortsluiting niet meer mogelijk is. De bovenstaande manier van aansluiten is dus niet aan te raden!!

Hierna de bijgeleverde ontstoorspoelen aan de beide motorpolen gesoldeerd en de decoder geplaatst met behulp van een stukje dubbelzijdige foamtape.



Hierna het geheel netjes bedraad en de draden bijeen gebonden met enkele plastic ty-raps.




Ik heb de originele gloeilampjes voor de verlichting voorlopig nog laten zitten. Later komt er misschien nog LED verlichting in.

Ik heb hierna de motor en de tandwielen een beetje geolied, omdat ik alles schoongemaakt had.
Het testrijden viel toch behoorlijk tegen. De loc gedraagt zich schokkerig en valt vaak stil. Ook veel last van een 'schreeuwend' geluid. Waarschijnlijk de tandwielen. De 60760 is geen hele goede decoder, maar voor dit doeleinde prima geschikt :)

Om dit te verhelpen nog wat geolied, maar het hielp niet veel.

Wel heb ik nog een anti-Alzheimer schakeling ingebouwd door een 1000uF 10V condensator (elco) samen met een 10kOhm weerstand aan de decoder te solderen. Hoe dit precies moet lees je hier. De condensator voed de microprocessor op de decoder als de stroom kort wegvalt. De decoder 'onthoud' hierdoor zijn commandos van de digitale centrale voor een korte tijd. De weerstand zorgt ervoor dat de centrale geen kortsluiting detecteert door het plotseling opladen van de elco.

Helaas hier geen foto van, maar ik zal hierna de ombouw van mijn BR152 uitgebreider behandelen en daar komt wel een foto van de anti-Alzheimer schakeling bij.

Verder heb ik de oude sleper met gat nog vervangen door een sleper zonder gast die ik nog over had van de ombouw van mijn BR146.1

Graag zou ik ook nog de motor zelf bufferen met een elco, omdat de loc nog steeds vaak stilvalt. Ik weet alleen niet of dit gaat bij een 60760 decoder! Misschien kan iemand mij hiermee helpen...

Al met al heeft de oude vertrouwde 120.1 een mooie upgrade gekregen. De loc kan zo weer heel wat jaartjes mee. Veel zal ik er niet mee rijden, maar het is toch mooi om te zien dat een oude loc een nieuw 'hart' heeft :)

Ik zal zo snel mogelijk de ombouw van de BR152 die ik vandaag heb uitgevoerd in dit topic bijzetten.

Groetjes,
Menno
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]
Hoi Menno,

Mooie en duidelijke omschrijving van het ombouwen  :)

Ik moet er nog steeds aan beginnen  :?

Groetjes Fulco
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]

Puntje van kritiek. Linkse smoorspoeltje heeft een te lang blank pootje, kans op sluiting met de rechtse koolborstelhouder is vrij groot als het naar beneden verbogen wordt.
Ik zou dat nog even veranderen als ik jou was. inkorten of een isolatie tapeje er omheen.

De smoorspoeltjes plaats ik zel altijd in de draad zelf en bijna nooit aan het schild

Mvg, Johan
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]
Hoi Johan,

Je hebt helemaal gelijk. Het was me eigenlijk nog helemaal niet opgevallen  :oops:
De kans op ombuigen is klein, maar ik zal het toch even aanpassen morgen. Kan ik meteen even een foto maken van de elco :)

Bedankt voor de oplettendheid!

Groetjes,
Menno

P.S. Voorproefje van de BR152...  8)

Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]
CiteerIk heb hierna de motor en de tandwielen een beetje geolied, omdat ik alles schoongemaakt had.
Het testrijden viel toch behoorlijk tegen. De loc gedraagt zich schokkerig en valt vaak stil. Ook veel last van een 'schreeuwend' geluid. Waarschijnlijk de tandwielen. De 60760 is geen hele goede decoder, maar voor dit doeleinde prima geschikt

Dat klinkt wel heel bekend zeg. Ik heb exact dezelfde eraving gehad (meer dan eens) met een ombouw naar 60760, al dan niet met wasbenzinebad. Het echte krijsen is waarschijnlijk inderdaad een kwestie van smering.

Wat echter ook meespeelt is dat het geluid wat de motor produceert afhankelijk is van de decoder die gebruikt is, of liever, hoe de stroom "er uit ziet" die de decoder naar de motor stuurt. Mijn ervaring is dat de 60760 erg rauw klinkt en ook navenant loopt. Da's echt effe wennen als je loc analoog mooi soepeltjes liep... Ik was zelf nogal teleurgesteld.

Je doet er waarschijnlijk weinig aan (smeren helpt idd maar gedeeltelijk). Een andere decoder (met behoud van de motoronderdelen uit het 60760 setje) is een optie wellicht. Scheelt je waarschijnlijk ook het gepruts met de Alzheimer-elco (ik ken het - ook diverse ingebouwd) :-)

CiteerP.S. Voorproefje van de BR152... 
Waarom doet me dat plaatje nou aan Frankenstein denken?  :-P

Martijn

Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]
Citaat van: Acido op zaterdag 03 januari 2009, 19:24:53
CiteerIk heb hierna de motor en de tandwielen een beetje geolied, omdat ik alles schoongemaakt had.
Het testrijden viel toch behoorlijk tegen. De loc gedraagt zich schokkerig en valt vaak stil. Ook veel last van een 'schreeuwend' geluid. Waarschijnlijk de tandwielen. De 60760 is geen hele goede decoder, maar voor dit doeleinde prima geschikt

Dat klinkt wel heel bekend zeg. Ik heb exact dezelfde eraving gehad (meer dan eens) met een ombouw naar 60760, al dan niet met wasbenzinebad. Het echte krijsen is waarschijnlijk inderdaad een kwestie van smering.

Wat echter ook meespeelt is dat het geluid wat de motor produceert afhankelijk is van de decoder die gebruikt is, of liever, hoe de stroom "er uit ziet" die de decoder naar de motor stuurt. Mijn ervaring is dat de 60760 erg rauw klinkt en ook navenant loopt. Da's echt effe wennen als je loc analoog mooi soepeltjes liep... Ik was zelf nogal teleurgesteld.

Je doet er waarschijnlijk weinig aan (smeren helpt idd maar gedeeltelijk). Een andere decoder (met behoud van de motoronderdelen uit het 60760 setje) is een optie wellicht. Scheelt je waarschijnlijk ook het gepruts met de Alzheimer-elco (ik ken het - ook diverse ingebouwd) :-)

CiteerP.S. Voorproefje van de BR152... 
Waarom doet me dat plaatje nou aan Frankenstein denken?  :-P

Martijn



Ik heb gek genoeg bij de BR152 die ik nu ook omgebouwd heb helemaal geen last van krijsen. Deze loopt perfect (op het schokkerige optrekken en afremmen na dan). De 60760 decoder is gewoon een simpel ding en ik verwachtte er eerlijk gezegt ook geen wonderen van :)

Ik heb eens geprobeerd een Zimo MX64 decoder in de BR120.1 te bouwen. Hierdoor liep de loc nog niet erg goed. Zal ook wel aan de instellingen liggen. Heb er niet echt veel aan gedaan. Het liefst zou ik gewoon een ESU Lokpilot v3.0 inbouwen, maar dat vind ik het geld nou ook weer niet waard bij deze locs. Ik rij er zo weinig mee.

Hehe Frankenstein. Het was inderdaad even snel inelkaar gesoldeerd om de LEDs te testen. Ik zal snel het ombouwverslag typen, dan kan je zien wat ik allemaal gedaan heb :)

Groetjes,
Menno
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]
Hallo Menno,

Ik heb het zelfde gehad met mijn BR212, een krijzend geluid, Ik kreeg op dit forum het advies om de motor goed uit te lijnen omdat er nog wel wat speling op de asjes kunnen zitten.
Het motorschild gewoon losmaken en opnieuw vastzetten maar dan de schroefjes aandraaien terwijl je met de vinger al draaiend aan de tandwielen de as "centreert" van de motor. Bij mij werkte het perfect en het schreeuwende geluid was weg.En ik hoef jou niet te vertellen dat je zuinig met olie moet zijn dat weet je wel met jou ervaring, succes.

Groet Herman.
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]
Hoi Menno

Zo'n groot verschil zit er toch niet tussen een zimo MX64 en Esu v3.0?? :?

Misschien heb je nu een iets beter 60760 te pakken, althans voor het krijsen, want nu krijg je weer schokkerig....

Ik heb van al mijn setjes 60760 (5 stuks) de decoders verkocht voor gemiddeld! 22 euro (ex verzending!)....

De Esu v3.0 heb ik voor 24.95 gekocht...

Dan wil je toch niet minder?? :lol:

Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]
Menno,

Kijk even op het draadje BR212 M* 3072, het advies kreeg ik van Kappa.

Groet Herman.
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]
Citaat van: madmenno op zaterdag 03 januari 2009, 19:39:23
Deze loopt perfect (op het schokkerige optrekken en afremmen na dan).

Groetjes,
Menno

Max terugbrengen tot minimaal (zeker tot de helft) en optrek/remvertraging goed instellen. Dan zijn de rij-prestaties stukken beter!
De 60760 staat standaard beroerd afgesteld. Bij fijntuning zijn acceptabele resultaten te behalen.

Mvg, Johan
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]
Bedankt voor de tips allemaal :D
Ik ga het morgen allemaal eens rustig proberen. Ik zal jullie de resultaten laten weten..

Groetjes,
Menno
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 152 en het grote LED avontuur]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 152 en het grote LED avontuur]
Hallo allemaal,

Zoals beloofd, hierbij het ombouwverslag van de BR152 die ik gisteren uitgevoerd heb.


Het betreft hier de Marklin 34350. Dit is een locomotief uit de bouwserie BR152 met bedrijfsnummer 002-1 in dienst van DB Cargo. De loc is oorspronkelijk uitgerust met een Delta decoder.

Ik wilde de loc graag opwaarderen met een 60760 setje, maar wegens omstandigheden :P heb ik ook LED verlichting ingebouwd.

Ook bij deze loc eerst alle bedrading en electronica verwijderd en de nieuwe hoogvermogenmotor in elkaar gezet. Het oude 3-polige anker en motorbehuizing waren nog zo schoon, dat ik er niets aan schoon hoefde te maken. Ik heb er echt ook maar heel weinig mee gereden in de 10 jaar dat ik de loc al heb.

Heb hierna alles netjes bedraad en een testrit geprobeerd te maken.
En toen ging het eventjes fout. De loc heeft namelijk vanaf de fabriek LED dimlichten en sluitlichten wisselend met de rijrichting. Ik was even vergeten dat de voorschakelweerstanden hiervoor op de oude Delta print zaten. Bij het inschakelen van de stroom zag ik dus enkele 'mooie' rookwolkjes uit de LED prints komen ghehe. Ik heb de verlichting dus laten doorbranden...
Ja stom, ik weet het, maar zelf ik maak wel eens een foutje  :lol: :P

Heb toen besloten om eens te proberen warm witte LED's in te bouwen. Dezelfde die later ook in de Hag locs worden ingebouwd. Kon ik meteen wat ervaring opdoen met LED verlichting inbouwen.


Heb dus even snel drie LEDs in elkaar gesoldeerd met een 1kOhm weerstand erbij en een test gedaan voor de lichtsterkte. Best lastig te zien op de foto, maar de LED's zijn echt prachtig warm-wit. Heel erg mooi om te zien als je het vergelijkt met de originele geel achtige verlichting.
Oorspronkelijk zat er ook sluitverlichting in de loc, maar die heb ik nu niet ingebouwd. Een goederenloc trekt toch bijna altijd wagons en daarom vond ik sluitverlichting niet nodig.


Na de succesvolle test de LED's vastgelijmt op de oorspronkelijke kunststof beschermkap van de LED print. De originele LED print heeft zulke kleine en kwetsbare LED's dat deze beschermkap erop zat. De print dus verwijderd en de gaten iets uitgeboord. De LED's zijn er dan met secondelijm netjes in te lijmen nadat ze aan elkaar zijn gesoldeerd.



Hierna de nieuwe LED print teruggeduwd in de printhouder op de loc. Deze is in kunststof uitgevoerd dus geen kans op kortsluiting. Past allemaal precies. Alsof het ervoor gemaakt is :D
De benodigde weerstanden in de bedrading aangebracht en alles netje met stukjes krimpkous geisoleerd.

Ook heb ik de inmiddels bekende anti-Alzheimer schakeling aangebracht. Het lijkt echt te helpen!
Hieronder het resultaat na bedraden.




BELANGERIJK: Op bovenstaande foto's is te zien dat de linker ontstoorspoel van de motor een te lang en ongeisoleerd pootje heeft. Deze heb ik al ingekort zodat kortsluiting niet meer mogelijk is. De bovenstaande manier van aansluiten is dus niet aan te raden!!

Ik heb hierna de kap erop gezet om te kijken hoe de verlichting eruit ziet. De oorspronkelijke lichtgeleiders van de loc hoefden gelukkig niet aangepast te worden.


Het is niet heel goed te zien, maar het valt in het echt behoorlijk op dat het dimlicht ook door de lichtgeleiders van de binnenste verschijners komt. Om dit op te lossen heb ik in de lockap de binnenste lichtgeleiders afgeplakt met een stukje zwarte isolatietape. Het resultaat is verbluffend. Geen enkel straaltje licht meer door de binnenste lichtgeleiders :)
Kijk en vergelijk!




Hierna de loc geolied en ingereden. Het was ondertussen al een beetje donker geworden en de LEDverlichting kwam nu helemaal goed tot zijn recht.
Echt prachtig om te zien. Moeilijk om een goede foto van te maken...

Hieronder het uiteindelijke resultaat.

Als je goed kijkt kun je op de bovenstaande foto een lelijke kras in de behuizing zien. Deze kras zit zowel op het rode als grijze gedeelte van de lak. De kras is echter zo diep, dat ik het niet zomaar kan overschilderen :(

De loc loopt trouwens een stuk beter dan de BR120.1 met dezelfde decoder. Ik vermoed dat dit komt doordat de 152 veel zwaarder is en dus minder last heeft van schokkerig gedrag. ik moet de decoders echter nog wel finetunen.

Ik heb ook nog een BR128 die technisch gelijk is aan de 152. Deze ga ik binnenkort op exaxt dezelfde manier ombouwen.

Groetjes,
Menno

EDIT: Ik heb trouwens op aanraden van Johan (een paar posts eerder) bij beide locs het pootje van de linker ontstoorspoel verkort, zodat de kans op kortsluiting weg is genomen.
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 152 en het grote LED avontuur]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 152 en het grote LED avontuur]
Hallo allemaal,

Nog even een kleine aanvulling om mijn fout recht te zetten ten aanzien van de ontstoorspoelen op de motor. Ik ben een beetje slordig geweest  :oops:, mijn excuses hiervoor!

Het pootje van de linker ontstoorspoel was bij beide locs te lang en veroorzaakte dus enorme kans op kortsluiting tussen de motorpolen. Johan wees mij hierop en ik heb dit dan ook aangepast. Bij de betreffende foto's in de berichten hierboven staat het al vermeld, maar hieronder toch nog een nieuwe foto voor de duidelijkheid.


Het pootje is ingekort en de spoel kan nu onmogelijk contact maken met de rechter motorpool.

Groetjes,
Menno
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 152 en het grote LED avontuur]
Hi Menno,

Ziet er beter uit zo  8)
Prima ombouw verslag zo. Heb je de decoder al afgeregeld?

Mvg, Johan
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 152 en het grote LED avontuur]
Hoi Menno,

Tipje: Ik zou de bout nog even tegen de soldering van de rechter spoel aanhouden zodat de tin mooi vloeit. Nu heb je een zgn "koude las" waarbij je het risico loopt dat-ie na verloop van tijd loslaat.

Martijn ;-)
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 152 en het grote LED avontuur]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 152 en het grote LED avontuur]
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 04 januari 2009, 14:18:54
Hi Menno,

Ziet er beter uit zo  8)
Prima ombouw verslag zo. Heb je de decoder al afgeregeld?

Mvg, Johan

Bedankt Johan!
Ik ben inderdaad al even bezig geweest met het instellen van de decoder. Heb bij beide locs de maximum snelheid zowat gehalveerd naar 31 en de minimale snelheid op 3 gezet.
De locs rijden hierdoor al een stuk beter. Helemaal mooi is dat het 'schreeuwen' van de BR120.1 helemaal verholpen lijkt te zijn. Zowel op lage als hoge snelheden en zowel heen als terug 'bromt' de motor zoals het zou moeten :)
Het optrekken van de locs gaat ook prima, al heb ik het idee dat de decoder maar 14 echte rijstappen heeft. Je merkt hierdoor duidelijk als de loc naar een rijstap hoger gaat. Het is nou niet bepaald 'traploos'
Het afremmen loopt alleen nog steeds niet echt lekker. Zeker bij wat sterker afremmen gaat het gepaard met wat schokken. Vooral de 120 heeft hier last van. ik vermoed toch dat dit te maken heeft met het gewicht van de loc. De 152 is veel zwaarder en heeft gewoon wat meer impuls en rijdt wat soepeler uit om het zo maar te zeggen.

Ik heb van Peter (FREAK) nog hulp gekregen bij het eventueel bufferen van de motor zelf. Ik ga dit binnenkort eens even uitproberen als ik de passende elco in huis heb.

Groetjes,
Menno
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 120.1 met 60760 setje]
hiermee helemaal eens, heb een railbus uit de jaren zestig vermoedelijk die niet meer om aan te horen was, even de vijsjes van het motorschild een beetje gelost en weg was het probleem. Ik heb wel eens iets gelezen over het plaatsen van kogellagers voor de as van het anker maar dag gaat mijn technisch kunnen (voorlopig) te boven.


Citaat van: de iris op zaterdag 03 januari 2009, 19:51:05
Hallo Menno,

Ik heb het zelfde gehad met mijn BR212, een krijzend geluid, Ik kreeg op dit forum het advies om de motor goed uit te lijnen omdat er nog wel wat speling op de asjes kunnen zitten.
Het motorschild gewoon losmaken en opnieuw vastzetten maar dan de schroefjes aandraaien terwijl je met de vinger al draaiend aan de tandwielen de as "centreert" van de motor. Bij mij werkte het perfect en het schreeuwende geluid was weg.En ik hoef jou niet te vertellen dat je zuinig met olie moet zijn dat weet je wel met jou ervaring, succes.

Groet Herman.
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 152 en het grote LED avontuur]
Een heel leuk verslag om te lezen Menno, ga zo door 8)

Mathijs
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 152 en het grote LED avontuur]
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Opwaarderen van enkele oudere DB beestjes [BR 152 en het grote LED avontuur]
Leuk verslag om te lezen, Menno.

Ik heb nog een aanvulling voor je op de tekst:

"Om dit op te lossen heb ik in de lockap de binnenste lichtgeleiders afgeplakt met een stukje zwarte isolatietape. Het resultaat is verbluffend."

Je kunt ook zwarte krimpkous van ca. 2 mm gebruiken. Dit werkt ook zeer goed. Je hoeft het niet te laten krimpen.
Heb ik zelf toegepast op de reeks 22/23/25.5 van de SNCB.
Eerst lichtgeleider voor geel/wit licht uit kap drukken; krimpkous in uitsparing onderstel drukken; kap erop, en lichtgeleider terug plaatsen. Hierna is de rode verlichting totaal van de wit/gele gescheiden. Een lust voor het oog.  :D

Succes verder.

Groeten, Marcel