Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vervangen gele leds door witte

Gestart door 100%erik woensdag 18 februari 2009, 23:35:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vervangen gele leds door witte
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Vervangen gele leds door witte
Ik wil in mijn gutzold lok graag de lelijke gele frontverlichting vervangen door witte leds.
Nu heb ik er witte leds in gesoldeerd maar branden ho maar! :(
Wat kan het probleem zijn?
Er zit een esu loksound decoder in de lok.
Moeten er andere waarden voor de voorschakelweerstanden gebruikt worden?
p.s het lijkt wel of de 3 frontseinleds in serie met 1 weerstand staan :?

Wie weet de oplossing???

groet

erik
Re: Vervangen gele leds door witte
Weet je zeker dat je de leds goed hebt gemonteerd? Plus en min aan de goede kant?
Witte leds hebben een hogere doorlaatspanning dan gele, maar dat kan volgens mij het probleem niet zijn. De stroom wordt daardoor wel iets minder, maar er zou toch in ieder geval licht uit moeten komen.
Re: Vervangen gele leds door witte
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re: Vervangen gele leds door witte
Ik heb ze ook omgedraaid maar dat maakt geen verschil helaas.
Met mijn led tester doen de leds het prima

groet

erik
Re: Vervangen gele leds door witte
Kun je aangeven hoe een en ander aan elkaar zit? Zijn het gewoon 3 leds en 1 weerstand in serie, aangesloten op de decoder, of komt er meer bij kijken?
Re: Vervangen gele leds door witte
De doorlaatspanning van witte LED's is flink hoger, n.l. zo'n 3,5 V (t.o.v. ca. 2 V voor gele). En als ze alledrie in serie staan, heb je dus 4,5 Volt meer nodig...
Re: Vervangen gele leds door witte
In een digitale loc heb je genoeg spanning. Met 3 witte leds in serie kost dat 10,5V. Maar uit de decoder komt ongeveer 18V, er blijft voor de weerstand nog 7,5V over. Er loopt dus nog stroom, dus er moet licht te zien zijn.
Kijk anders eens wat er gebeurt als je 1 van de leds met een stukje draad kortsluit. Dan gaat er door de 2 andere meer stroom lopen.
Re: Vervangen gele leds door witte
Hallo Erik,

Citaat van: 100%erik op woensdag 18 februari 2009, 23:35:35Wat kan het probleem zijn?
Er zit een esu loksound decoder in de lok.
Hoe heb je verlichting aangesloten tussen de blauwe draad en één van aansluitingen voor de lichtfuncties.

Mvg,
Peter