Met gips en kippengaas kun je veel kanten op als je een modelbaan wilt bouwen.
Als basis kun je het fijne "modelgips" of evt. "rotband" uit de bouwmarkt gebruiken. "Alabastine" kan ook maar is relatief duur.
Voor het aanbrengen meng je het gips met water tot je een smeuiig papje hebt, maar een schepje behangplaksel erbij verlengt de verwerkingstijd met globaal de helft.
Dus kun je langer doorwerken en grotere porties aanmaken. Ik heb ook de indruk dat het gedroogde spul dan wat taaier is en minder snel afbreekt.
Je kunt het gips op kleur maken met poederverf, zoals "gebrande sienna" of "oker" waardoor het gips al een basiskleur heeft.
Het aanbrengen doe je op kippengaas of vliegengaas. Let er wel op dat de metalen versies kunnen gaan roesten door het vocht in het gips.
Over het gaas bracht ik meestal "(behang)lijmgedrenkte" keukenrol aan (in vellen), waarop ik vervolgens het gips modelleerde.
Je vroeg ook om een alternatief i.v.m. het gewicht.
Dat kan met PUR-schuim of EPS-platen.
De PUR-schuim kun je in een laag van ca. 2,5 cm over een groot stuk baan snel verwerken. De 2,5 cm slaat op de minimaal uitgeharde dikte. Even oefenen dus, want PUR zet enorm uit.
Ook deze PUR verwerkte ik op het gaas, en legde er na het spuiten snel dubbellaags keukenrol overheen, waardoor ik nog wat kon modelleren.
WERK WEL MET HANDSCHOENEN en DEK je SPOREN EN ZO AF
Na het uitharden kun je PUR alleen verwijderen door snijden , schaven, schuren en pulleken.
Werken met EPS en andere Hardschuim-platen is ook een optie. Echter EPS geeft een enorme rotzooi bij het bewerken. Bovendien is het maar beperkt lijmbaar, o.a. vanwege de oplosmiddelen in de lijm.
Let wel EPS, Hardschuimplaten en PUR zijn relatief duur.
John
P.S. Het meervoud van "talud" (met een D) is "taluds".