Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

berglandschap en taluten

Gestart door Marklinlover dinsdag 24 oktober 2006, 21:47:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
berglandschap en taluten
Hallo, wat is jullie ervaring met gips materiaal van de bouwmarkt.
Als basis gebruik ik goedkoop kippengaas of gaas met papier erop van Berka. Hier overheen wil ik een soort (goedkope) gips "boetseren", maar welke kan ik het beste kopen en welke mengverhouding kan ik het beste nemen?. Het gewicht vind ik niet zo'n probleem of is er een lichter materiaal verkrijgbaar?.
Ik heb tot nu toe van Berka een poeder gebruikt wat je met, volgens mij, stijfsel moet mengen. Dit welkt wel maar de droogtijd is wel lang. Het poeder is volgens mij ook gewoon zaagsel van mdf materiaal. Kost een hoop geld. Wie heeft hier ook ervaring mee?
Lodewijk.
Re: berlanschap en taluten
Uiteraard BERGLANDSCAP !!!!!
Sorry.
Re: berglanschap en taluten
Ik ben dislectisch geloof ik, BerglandSCHAP............
Re: berglandschap en taluten
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: berglandschap en taluten
Met gips en kippengaas kun je veel kanten op als je een modelbaan wilt bouwen.

Als basis kun je het fijne "modelgips" of evt. "rotband" uit de bouwmarkt gebruiken. "Alabastine" kan ook maar is relatief duur.
Voor het aanbrengen meng je het gips met water tot je een smeuiig papje hebt, maar een schepje behangplaksel erbij verlengt de verwerkingstijd met globaal de helft.
Dus kun je langer doorwerken en grotere porties aanmaken. Ik heb ook de indruk dat het gedroogde spul dan wat taaier is en minder snel afbreekt.
Je kunt het gips op kleur maken met poederverf, zoals "gebrande sienna" of "oker" waardoor het gips al een basiskleur heeft.

Het aanbrengen doe je op kippengaas of vliegengaas. Let er wel op dat de metalen versies kunnen gaan roesten door het vocht in het gips.
Over het gaas bracht ik meestal "(behang)lijmgedrenkte" keukenrol aan (in vellen), waarop ik vervolgens het gips modelleerde.

Je vroeg ook om een alternatief i.v.m. het gewicht.
Dat kan met PUR-schuim of EPS-platen.

De PUR-schuim kun je in een laag van ca. 2,5 cm over een groot stuk baan snel verwerken. De 2,5 cm slaat op de minimaal uitgeharde dikte. Even oefenen dus, want PUR zet enorm uit.
Ook deze PUR verwerkte ik op het gaas, en legde er na het spuiten snel dubbellaags keukenrol overheen, waardoor ik nog wat kon modelleren.

WERK WEL MET HANDSCHOENEN en DEK je SPOREN EN ZO AF

Na het uitharden kun je PUR alleen verwijderen door snijden , schaven, schuren en pulleken.

Werken met EPS en andere Hardschuim-platen is ook een optie. Echter EPS geeft een enorme rotzooi bij het bewerken. Bovendien is het maar beperkt lijmbaar, o.a. vanwege de oplosmiddelen in de lijm.

Let wel EPS, Hardschuimplaten en PUR zijn relatief duur.

John

P.S. Het meervoud van "talud" (met een D) is "taluds".

Re: berglandschap en taluten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: berglandschap en taluten
CiteerP.S. Het meervoud van "talud" (met een D) is "taluds".

Geen Talutten?

Groetjes,

Robbert
Re: berglandschap en taluten
ja, ik zat ook al een hele tijd te kl**ien met gips, maar hjet soort die ik gebruuikt heb, brokkeld snel af.
Re: berglandschap en taluten
John, wat een geweldig antwoord. Bedankt. Vooral dat beetje behangplaksel door de rotband.
Ik ga het zeker proberen.
Ik hoop dat iemand ervaring heeft met het mdf zaagsel....

Lodewijk.
Re: berglandschap en taluten
Lid sinds: 2006

offline
Re: berglandschap en taluten
Hoi,
goede ervaring met rotband en VEEL behangplaksel.
Niet duur en het "brokkeren 'van het gips is over.
Veel succes,
Karel
Re: berglandschap en taluten
uggehum, excuus voor mij domheid, maar wat is rotband  :oops:
mvg jan-Pieter
Re: berglandschap en taluten
Roodband, knauf pleister product, alleen in het duits staat er rotband op de zakken vandaar ;)
Re: berglandschap en taluten
aha, die ROTtigge duitsers ook heh :D
Re: berglandschap en taluten
Hoi,

Zelf heb ik flexible tegellijm gebruikt ipv gips.
Dit barst-scheurt niet en wat dikker aangemaakt perfect te modelleren.

PJ
Re: berglandschap en taluten
aha, ook een goeie, ga het denk ik met behanglijm proberen...
Re: berglandschap en taluten
Lid sinds: 2006

offline
Re: berglandschap en taluten
Hallo PJ,kan je dit nader verklaren .Dit klinkt goed in de oren.

groetjes Huib
Re: berglandschap en taluten
Hoi Huib,

Bij de bouwmarkt kun je tegellijm in poeder- of pastavorm krijgen.
De tegellijm is ook in flexibele uitvoering te krijgen. Deze heb ik gebruikt zodat er geen scheurvorming optreed na uitharden.
Na het spannen van het gaas heb ik oude lakens in stroken gescheurd. Deze heb ik vervolgens ingesmeerd (beide zijden) met de flexibele tegellijm en op het gaas aangebracht. Nadien smeer je er nog een extra laag (of meerdere lagen) op. Dikker aangemaakt of de pasta uitvoering is ideaal voor verdere vormgeving. Na uitharden heb ik het geheel geverft met een pot matte Histor muurverf 6736 (bruinachtig "overleven")
Bijkomend voordeel van de flexibele tegellijm vind ik dat bij plaatsen van b.v. bomen je toch redelijk makkelijk met b.v. een prikben een gaatje in het oppervlak maakt maar dit niet gaat "brokkelen" zoals bij gip. Ook laat het gen witte resten achter (tegellijm is reeds grijs van kleur).

Wat betreft het maken van rotswanden heb ik in de dierenspeciaalzaak of tuincentrum stukken kurk gekocht welke als b.v. achterwand in een aquarium of terrarium gebruikt worden. Dit is net echt en met wat spuitverf (busje grijse grondverf mat) zelf naar eigen idee te perfectioneren.

Zal proberen hieronder een fotootje te zetten.









Groet,

PJ   
Re: berglandschap en taluten
Heb de laatste tijd veel met gips gewerkt (asfaltweg ) . Om een goede afdruk te krijgen heb ik porceleingips gebruikt , wel duurder maar veel mooier en sterker . Daarnaast is het aan te raden om een beetje agepon ( breekt de oppervlaktespanning van water )
en een goede hap houtlijm te gebruiken .
Re: berglandschap en taluten
Lid sinds: 2006

offline
Re: berglandschap en taluten
Dit klinkt goed PJ,hartelijk bedankt voor je uitleg.Dit is zeker het proberen waard.

groetjes Huib
Re: berglandschap en taluten
gebruik goldband is eigenlijk hetzelfde als rotband alleen de verwerkingstijd bij goldband is veel langer
goldband 1,5 uur
rotband 15min
Re: berglandschap en taluten
Gelukt ! (Sascha bedankt)
maar..... zoals te zien is het nog lang niet af....

PJ
Re: berglandschap en taluten
woopietrein
gast

Re: berglandschap en taluten
Roofmate, het blauwe alternatief van het Piepschuim.
Minder rotzooi, en meer precisie mogelijk.
Echter, niet alle bouwmarkten hebben dit fantastische spul wat verkrijbaar is in verschillende diktes.
Maar het werkt lekker en is lekker licht.
Re: berglandschap en taluten
Citaat van: vandomm op zaterdag 11 november 2006, 10:14:49
Daarnaast is het aan te raden om een beetje agepon ( breekt de oppervlaktespanning van water )

Met een scheur dreft of een willekeurig ander vloeibaar afwasmiddel breek je ook de oppervlaktespanning van water. (Als ik het goed begrepen had). :)
Re: berglandschap en taluten
Citaat van: Robbert op woensdag 25 oktober 2006, 09:14:36
CiteerP.S. Het meervoud van "talud" (met een D) is "taluds".
Geen Talutten?

Nee, kijk anders maar in het van Dale woordenboek:


ta·lud (het ~, ~s)
1 schuinte van het zijvlak van aardwerken, dijken, spoorbanen, vestingwerken => beloop


mvg,

Matthijs
Re: berglandschap en taluten
woopietrein
gast

Re: berglandschap en taluten
hou het effe bij het lijntjuhhhhhhhhhhhhhhh
Re: berglandschap en taluten
Ik heb hele goede resultaten (meen ik)met modelgips rotsen .gegoten in woodland mallen.
Daarna op een latjes frame,wat ik met behanglijm en oude kranten een vorm had gegeven,geplakt met houtlijm.
DE kieren er tussen met wc papier ,in een slappe gips mengsel gedoopt,dicht gesmeerd.
ik vond het resultaat wel aardig.

/img]


[/img]


wim b.
Re: berglandschap en taluten
niet slecht voor een beginneling :-D

Mooi resultaat , kom je ze bij mij ook maken?
Re: berglandschap en taluten
Bij ikke ook dan he :D
Re: berglandschap en taluten
Nee ik eerst, ik heb het onderwerp aangesneden.

Lodewijk.
Re: berglandschap en taluten
tip voor een mooie asfalt straat of weg.

zaag de weg uit hardboard,glimmende zijde mat zwart spuiten.
na zorgvuldig drogen.
De weg bestooien met gips (DROOG) en dit dan daar na met en kwast of doek er weer licht af wrijven.
Resultaat een echt lijkend asfalt weg.

beetje proberen kan nooit kwaad.

wim b.
Re:berglandschap en taluten
Beste Lodewijk
je kan ook van zo´n muggen horretje een berg maken
al maak je eerst van hout ( plaatje multiplex ) een figuur van een berg daar niet je dat muggen horretje aanvast met een niet pistool
dan maak je in dat muggen horretje een paar plooien
en dan kan je met het gips van de bouw markt snel gips of model gips dan doe je dat in een emmer dan voeg je bij dat gips water toe maak dat zo dat je een beetje een papje hebt  je kan dan wat ik ook heb gedaan met je hand met of zonder handschoen het gips aan brengen op dat muggen horretje en ga dan zo verder tot dat het zo zit zoals je het wilt hebben
Met vriendelijke Groet Dylan  8)