Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Loksound decoder

Gestart door Re460 dinsdag 17 februari 2009, 21:11:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loksound decoder
Re460
gast

Loksound decoder
Hallo,

Ik ben nog steeds aan het worstelen met de mogelijke aanschaf van een Loksound decoder.
Ik heb inmiddels een Marklin lok op het oog waar de decoder in moet komen. Ook weet ik inmiddels dat ik een loksound V3.5 wil met een 21MTC interface (esu nummer 52499?). Ook het geluid wat er op moet komen is bekend. De besturing loopt via een 6021 dus Mfx is niet nodig.
Het geluid wat ik op het oog heb heeft volgens de ESU-site de beschikking over F1 t/m F7. Daar komt het eerste probleem op de control unit heb ik maar F1 t/m F4.

Ook leuk de lok in kwestie heeft op de F0 de frontseinen en sluitsein, op F1 schijnwerper voor en op F2 schijnwerper achter. Heb ik dus nog maar F3 en F4 over.
Hoe de functietoewijzing is weet ik dus niet helemaal. Ik heb begrepen dat je een tweede adres kunt toewijzen, maar hoe werkt dit qua programmering en bediening.

Mijn ideaal plaatje voor de lok ziet er als volgt uit;
F0, frontseinen en een sluitsein.
F1, schijnwerper voor.
F2, schijnwerper achter.
F3, geluid 1.
F4, geluid 2.
F5, geluid 3.
F6, geluid 4.
F7, geluid 5.
F8, geluid 6.

Is dit te realiseren en hoe?

F5 t/m F8 lopen dan waarschijnlijk via het 2e adres.
Verder nog een paar vragen;
-Kun je de geluiden zelf van de ESU-site downloaden en in de decoder laden, is dit lastig ? (ik heb een lokprogrammer). Als je dit zelf kunt kan ik een onbespeeelde decoder aanschaffen.
-Kun je bij een loksound decoder de functie's F1 en F2 wel voor verlichting gebruiken? Zijn deze functie's gewoon middels de groene en paarse draad beschikbaar?
-Op de F4 zit vast de rangeergang, kun je op deze toets gewoon een geluid programmeren?
-Is het mogelijk om een geluidsfragment (b.v. een fluit) van een ander model in de decoder te laden en af te spelen?

Weer een heleboel vragen, alvast dank voor de reatie's.
Groet,
Erwin 
Re: Loksound decoder
Blausee-Mitholz
gast

Re: Loksound decoder
Met een ECoS is mapping kinderlijk eenvoudig. Als het zover is mag je hier langs komen, mappen we de functies zoals jij het wilt.
Neem je 6021 mee kun je meteen zien dat het daar ook op werkt  8)

gaan we meppen  :lol:

Mvg, Johan
Re: Loksound decoder
joostboudewijns
gast

Re: Loksound decoder
Erwin,

Je maakt me nieuwsgierig. In welke lok wil je sound inbouwen?

Ikzelf zit al lange tijd te denken over sound decoders, doe ik het ja of nee.

Hou ons in iedengeval op de hoogte.

Gr Joost
Re: Loksound decoder
Joost, ik wil een sounddecoder inbouwen in lok 29481 (RE 4/4 II cargo)
Ruimte is erg beperkt. Lok heeft een 21 MTC interface. Wil dus een loksound met een 21MTC interface aanschaffen (waarschijnlijk esu nummer 52499) en dan hier het geluid van een Re 4/4 II op zetten.
In het model 29481 in de keuzeschakelaar rail/bovenleiding vervangen door een jumper op de printplaat. Waar dus voorheen de keuzeschakelaar zat is dus nu ruimte voor de speaker. Met een speaker van 2 cm schijnt het te moeten kunnen.
Heb zelf helaas geen ervaring met sound dus hoe je de functie's moet beleggen, wat wel en niet kan en of je de geluiden zelf er op kunt laden weet ik allemaal niet. Heb wel een lokprogrammer en daar schijn je alles mee te kunnen doen.
Het is geen lokpilot3 van 25,- waar je even mee kunt stoeien, die Sounddecoders liggen rond de 120,- en dat is veel geld.
Wordt vervolgd....................
Groet,
Erwin
Re: Loksound decoder
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re: Loksound decoder
Met een lokprogrammer kan er weinig fout gaan dus wees niet bevreesd!
Het is kinderlijk eenvoudig.
Het is machtig mooi om het geluid van de orginele lok te horen!
Het enige wat je nodig hebt is plek in de lok.
Helaas is deze niet altijd aanwezig!

groet

erik
Re: Loksound decoder
Erik,

Bedankt voor de reactie. Inmiddels is het gelukt om de decoder in te bouwen met een 20mm luidspreker.
Lokprogrammer is aan te bevelen bij de programmering van de decoder. Het is inderdaad niet moeilijk. Wel zijn er veel mogelijkheden en dat maakt het wat complex.
Het eindresultaat is echter top. Helaas zijn de decoders wat aan de prijs.
Groet,
Erwin