Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Loksound decoder in Re 4/4 II 29481

Gestart door Re460 dinsdag 17 februari 2009, 07:38:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loksound decoder in Re 4/4 II 29481
Hallo Leden,

Het marklin model van de Re 4/4 II in SBB Cargo uitvoering uit de set 29481 heeft een 21 MTC interface. Heel makkelijk is het dus om de bestaande simpele decoder te vervangen door een Lokpilot3 21 MTC (ESU 52614).
Zelf heb ik echter het plan om een loksound decoder 21 MTC van ESU in de lok te prikken. Als luidspreker wil ik een rond ESU-exemplaar plaatsen met een diameter van 20mm. Deze luidspreker wil ik links van de decoder onder de printplaat plaatsen. Dit is de plaats van de keuzeschakelaar rails/bovenleiding. In dit model zit deze schakelaar op de printplaat en is erg klein. Hierdoor is de reguliere schakelaar vervallen, hierdoor komt plaats vrij voor de luidspreker. Ombouw zou dus simpel moeten zijn. Decoder inprikken en luidspreker plaatsen. Of zie ik iets over het hoofd?
Verder krijg je door het plaatsen van een lokpilot de beschikking over F1 en F2. Met deze functie's kun je de schijnwerpers activeren. De leds hiervoor zitten al op de verlichtingsprint. Het aanbrengen van SMD-voorschakelweerstanden en een draadje naar de verlichtingsprint is dus voldoende. Na ombouw heb je dus de volgende functie's beschikbaar;

F0, frontseinen en een sluitsein met de richting wisselend.
F1, schijnwerpers voor.
F2, schijnwerpers achter.
F3 t/m F? diverse geluidsfunctie's, desnoods via 2e motorola-adres.

Weet iemand hoe je de speaker het best kan monteren lijm of dubbelzijdig plakband? Opening naar boven of beneden?
Graag jullie mening over deze ombouw; goed, slecht, haalbaar of niet, technisch wel of niet mogelijk, moet anders of ........................

Als dit technisch is mogelijk maakt dit de weg vrij voor ombouw van de oudere Re 4/4 II's van Marklin met sound. Het plaatsen van een print met 21 MTC interface (Marklin nummer 100999) en een loksound decoder is dan voldoende.
Groet,
Erwin  :D
Re: Loksound decoder in Re 4/4 II 29481
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Loksound decoder in Re 4/4 II 29481
Hoi erwin,

Ben benieuwd hoe deze ombouw zal gaan verlopen. Volgens mij heb je zowieso een kleinere speaker nodig dan die standaard bij de ESU loksound decoder wordt meegeleverd. Ik heb al eens het plan gehad om een Re4/4 II uit te rusten met zo'n loksound. Toen ik de loksound decoder had heb ik eerst zitten passen en meten voordat ik aan de ombouw zou beginnen, en toen toch maar besloten om het niet te doen. Reden was met name omdat ik niet uitgepuzzeld kreeg hoe ik de speaker erin zou moeten krijgen. De mijne rijdt dus nu rond met een 61600 mfx decoder.

Verder denk ik dat je de speaker het beste omhoog kan richten.
Mocht de inbouw lukken, ben ik erg in het resultaat geïntresseerd. Wie weet begin ik er dan ook nog eens aan met mijn Re4/4 II's.

Treinsmurf