Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanplan hoogveld cs

Gestart door hoolsema dinsdag 17 februari 2009, 04:03:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Baanplan hoogveld cs
Nu ik ben over gestapt van k naar c heb ik een aantal baanplanen gemaakt. Maar die bevredigden mij niet dus Trackdesign ingeschakelt. Prachtige firma goeie service klantvriendelijk, en ze hebben daar verstand van zaken. Dus ze hebben een baanplan gemaakt voor me. En ik heb daar steeds commentaar en opmerkingen over gemaakt. Wat er anders kon dus het is ook deels mijn idee. Nou is mijn vraag wat vinden jullie ervan, wat kan er anders. Of mist er een aansluiting ik hoor het graag van jullie want  3362 ogen zien meer dan 4 ogen




ik hoor graag jullie reacties en bevindingen

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
Hee Reinder,

Het sporenplan heeft een aantal zeer positieve kenmerken, zoals de dubbelsporige hoofdbaan waarin nergens wissels aftakkend behoeven te worden bereden om op de hoofdbaan te blijven, een ruime en rustige opzet, slanke wissels etc.
Enkele opmerkingen: de wissels bij het station liggen direct na de boog in de hoofdbaan, het is fraaier om hier een stukje recht tussen te leggen (je hebt zoveel lengte dat dit er wel afkan), ik mis een schaduwstation (maar wellicht heb je daar geen behoefte aan) en de bereikbaarheid van de rolbrug is slecht; locs die van sporen komen verder van het stationsgebouw vandaan moeten flink (onrealistisch) rangeren (via beide hoofdsporen) om daar te komen.

Ik denk dat je met enkele aanpassingen een prachtig baanontwerp hebt. Succes met de verdere uitwerking.

Groet,
Ronald
Re: Baanplan hoogveld cs
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan hoogveld cs
ik denk dat het een prima baanplan is
echter ben ik een scenery man en ik zie nu maar weinig plekken waar je dat kwijt kunt
maar ik weet niet hoe je daar zelf over denkt je zou bijv ook van de midden ruimte wat kunnen gebruiken voor scenery
tot nu toe ziet het er in ieder geval goed uit
succes
groet robert
Re: Baanplan hoogveld cs
de Hoeve
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
mooie tafelvorm en ik zie nogal wat leuke elementen zoals een groot station, een industrie terrein en een locloods. mooie lange treinen mogelijk.

maar wat is de bedoeling van die blauwe sporen?

het geheel ziet er spannend uit (vooral de tafelvorm vind ik nogal sterk), maar toch zou ik zelf niet zoveel overloop spoortjes tussen linker en rechter spoor leggen. hiermee verkort je de vrije baan omdat de trein continue over een soort rangeerterrein rijdt.
je zou bijvoorbeeld het industrieterreinspoor kunnen aftakken vanuit het station en niet vanaf de hoofdsporen.

groeten,
hessel
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
Rorail

dat klopt van de rolbrug maar er is niet echt een andere plek waar hij kan staan aangezien ik het stationsgebouw voor wil hebben en het klopt ik heb geen schaduwstation toegevoegd omdat ik die niet wil inv kosten en dit is mij eerste echte baan dus doe ik nog even geen schaduwstation en die rolbrug ja die had ik nog van mijn vorige baan en die moest er inverwerkt worden maar die ga ik niet uitbundig gebruiken

Remcy

der zijn wel degelijk stukken waar ik ruimte heb voor scenery. En wat bedoel je van de midden ruimte?

als er nog mensen zijn met een reactie of suggestie dan hoor ik het zeer graag

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
die blauwe sporen zijn hoger gelegen sporen. en ja die wissels boven in kan ik wel bij elkaar leggen.
Hessel want vindt je sterk aan de talfelvorm?

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
Mooi plan, maar wat mij opvalt is dat je niet op het spoor langs je hoofdperron kunt doorrijden, dan kom je namelijk in je industrieterrein en moet je achteruit er weer uit. Dit lijkt mij niet handig.

Succes,

Tim
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
dat klopt maar zal even een toelage geven van mijn idee over dit plan bij het hoofdperron komen alleen treinen met als eindpunt hoogveld CS de sporen tussen perron 2 en 3 zijn de hoofdsporen waar strakt de ice zal stopen en mijn 8 delige koploper en 9 delige ic+ trein en de 3 sporen naast perron 1 zijn voor wachtende goederentreinen

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
de Hoeve
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
hallo Reinder,

ik vind je tafelvorm verrassend door die hoeken, het is geen u-vorm en geen L-vorm, maar een soort combinatie, en dat zie je niet vaak. Het sporenplan bestaat uit een soort vrije baan rondom waarop je lange treinen zich van hun mooiste kant laten zien, en onderweg komen er allerlei interessante spoorse zaken voorbij...

door je sporenplan aan te passen kun je deze sterke dingen benadrukken. ik zou bijvoorbeeld naast een dubbelsporige hoofdbaan, de andere elementen alleen via het station bereikbaar maken. als ik het zo bekijk bespaar je daar dan ook nog heel wat rails mee en ziet het er allemaal wat realistischer (lees: strakker) uit.

kortom: ik vind je ontwerp zeer inspirerend, maar er zijn wel wat spoortjes die ik zelf iets anders zou neerleggen.

groeten, Hessel
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
en welke spoortjes bedoel je dan? oh en de vorm komt door de kamer rechts onder is het halletje op zolder waar de ketel hang. en hoe zou jij de andere elementen aan sluiten dan?

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan hoogveld cs
met het midden van de ruimte bedoel ik de witte l in het midden
en ik zeg ook niet dat je geen scenery ruimte hebt maar ik bedoel
dat mijn baan meer om de scenery draait en dat er bij jou meer rails liggen vandaar de vraag !!
ik ben  een bouwer en niet echt een rijder
maar waarschijnlijk ben jij een rijder
vandaar  :lol: :lol:
groet robert
Re: Baanplan hoogveld cs
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baanplan hoogveld cs
Hallo,

Ik ken je kamer niet goed, maar hoe wil je in het midden gedeelte komen? Ik heb dit nu ook en stap er vanaf omdat goede bereikbaarheid fijn is, en ook leuk voor anderen om in het midden te staan zonder ergens onderdoor te moeten kruipen.

Ik zou het geld voor een schaduwstation niet besparen. Ga naar Houten, daar kan je goed rails kopen voor niet teveel geld. Desnoods maak je het schaduwstation van M rails, je ziet het toch niet en kost niet veel geld.

Persoonlijk zou ik dat verborgen stuk rails niet verbegen en de wissels er daar uit halen (bespaart geld en heeft weinig functie). Je hebt namelijk weinig zichtbare vrije rijruimte en dat is naar mijn mening toch het mooiste van het rijden.

Het stationsgedeelte is mooi ruim opgezet. Bij het industrieterrein zou ik de tafel iets breder maken zodat je meer ruimte krijgt om een wat groter industriegebouw neer te zetten. Hetzelfde bij het station om er nog iets van een straatbeeld bij te maken.
Re: Baanplan hoogveld cs
de Hoeve
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
hallo Reinder

ik ben er even voor gaan zitten, om het allemaal zo duidelijk mogelijk te vertellen.
je geeft aan dat je met mooie lange passagierstreinen wilt rijden. je hebt mooie lange perrons en het dubbelsporig hoofdspoor loopt recht door het station. ik zie ook verschillende terreinen met veel speelmogelijkheden. dus de ideeen zijn echt goed en het zal een baan worden die niet gauw verveelt.

maar ik mis in het spoorontwerp eigenlijk een zo lang mogelijke vrije baan zonder wissels en overlopen. het hoofdspoor wordt onrealistisch vaak afgetakt. in de echte wereld zijn dit levensgevaarlijke kruispunten die zoveel mogelijk moeten worden vermeden.

daarom zou ik alle aansluitingen en overlopen uit de hoofdbaan weghalen en industrie, rangeerterrein en lokverzorging op een extra enkelsporige binnenring aansluiten.
dit scheelt heel wat wissels en kruisingen omdat je een dubbelsporig traject aftakt.
je krijgt dan dat lange en snelle treinen over de dubbelsporige hoofdbaan op een spoordijk voorbij zoeven en interessante rangeer- en treinbewegingen op de binnenring te zien zijn.

bijvoorbeeld:
je kan de blauwe sporen met een grote boog (is dan tevens uithaalspoor), via een (extra?) spoor over het industrieterrein, op spoor 1 en 2 aansluiten (geteld vanaf het stationsgebouw). ook zou ik het perron tussen spoor 3 en 4 leggen, zodat spoor 2 gebruikt kan worden om de goederentreinen vanaf de hoofdbaan binnen te halen en naar het rangeer terrein te trekken (of natuurlijk omgekeerd: samenstellen op het rangeer terrein en klaar voor vertrek naar de hoofdbaan).
het zou ook een verbetering zijn om het lokdepot in de binnenring op te nemen, zodat de loks voor vertrek zonder veel rangeerwerk aan treinen in zowel het station als op het rangeerterrein kunnen worden aan- en afgekoppeld (zie ook @rorail).
spoor 5, 6 en 7 van het station zou ik zodanig in het hoofdspoor opnemen dat een trein het station af en toe kan overslaan (bijv. overdekken of door een collise te plaatsen of onder het station door te leggen). de rijlengte tussen de station stops wordt dan nog veel groter, en je kunt de drie sporen gebruiken als een soort schaduwstation om de treinen af te laten wisselen.

net als anderen zie ik het nut niet zo van de overdekte sporen en het verhoogde rangeerterrein, want nederlands materieel staat gewoon op een rangeerterrein in het zicht. ik zou de hele baan vlak houden, maar wel met een spoordijk.

let op, als de functie van de stationssporen verandert, moeten ook de wisselstraten worden aangepast.

ik hoop dat als je deze ideeen verder uitwerkt, je echt een superbaan zult hebben.
succes en met vriendelijke groeten,
Hessel.
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
@falcon de baan is bij het station al 90cm breedt en dat is voor mij het max ik heb niet zulke lange armen snapje

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
even alles op een rijtje

  • perron 2 1 spoor naar links dus dat tussen het hoofdperron en perron 2 3 sporen liggen
  • en dan het blauwe spoor aansluiten op het industrieterein als ik je goed begrijp
  • en dan de wissels weg halen uit het ontzichtbare stuk
  • en dan kan ik de 2 wissels rechts boven naar links verplaatsen

en bij stationsporen 6-7 dacht ik persoonlijk aan de situatie bij amersfoort waar je na de laatste perron nog wachtsporen hebt voor de goederentreinen

maar ga overleggen met trackdesign of we nog wat dingen kunnen veranderen want je hebt hele goeie punten aangegeven dankje

Reinder

als iemand nog een reactie heeft dan hoor ik het graag

Re: Baanplan hoogveld cs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanplan hoogveld cs
Hallo Reinder.
Persoonlijk vind ik dit een heel mooi baanontwerp.
Goed doordacht en, ongetwijfeld, aansluitend op jouw speciale wensen.
Natuurlijk zal iedereen die dit baanontwerp kritisch bekijkt, op- en aanmerkingen hebben maar die zijn dan vaak persoonlijk.
Wel een hele goede opmerking van Hessel, vind ik dan hè, is de opmerking over de vele aftakkende wissels.
Ook vanuit het financiële oogpunt bekeken zou een nevenlijn heel goed mogelijk zijn.

De mogelijkheden voor scenery zijn redelijk aanwezig maar net als Robert, ook weer persoonlijk hoor, zou ikzelf iets meer ruimte daarvoor vrij houden.
Heb je de plaats voor het station bewust gekozen of is dit zo gegroeid?
Je kijkt nu tegen (of over) het station naar alle sporen en er is geen mogelijkheid om je stationsgebouw d.m.v. achtergrond, enigszins te integreren met achtergrond bebouwing.

Voor de rest lijkt mij dit ontwerp geweldig leuke rij mogelijkheden te bieden.
Veel succes,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.    
Re: Baanplan hoogveld cs
de Hoeve
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
Hoi Reinder!

ik hoop dat je de forum opmerkingen en suggesties nog een paar keer aan trackdesign kunt aangeven, want over de wisselstraten is ook nog wel het een en ander te zeggen.
is trackdesign een bedrijf dat baanplannen voor je uitdenkt? of tekenen en printen ze alleen voor je?

nog een toevoeging: ik zou echt ALLE overloopjes en aftakkingen uit de vrije baan halen (ook die aftakking van de industrie en van de blauwe sporen). maar goed, je moet nu eerst afwachten wat ze doen met de punten die je aangaf en hoe het er dan uitziet.

Hessel.
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
hoi Hessel

Durf het bijna niet te vragen maar hou zou jij het station maken dan je mag de foto gebruiken daarvoor en welke overloopjes bedoel je

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
de Hoeve
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
Hoi Reinder,
je boft ontzettend dat ik toevallig een vrije dag heb. dus ik wil wel een tekening maken, het is een schematische weergave geworden.

dit is maar een voorbeeld van hoe ik een station opbouw. ik heb geprobeerd jouw wensen daarbij als uitgangspunt te gebruiken.
neem het alsjeblieft niet klakkeloos over: het is en blijft jouw baan!

probeer te begrijpen waarom het zo in elkaar zit, misschien kan het ook anders, stel jezelf vragen zoals "wat kost het als ik ook nog ....". volgens mij vind je het dan ook leuk worden  :)



om te bepalen of dit emplacement voldoet aan je wensen, kun je naspelen hoe een goederentrein binnen komt en naar het rangeerterrein wordt gesleept.
bijv. binnenlopen van af noordkant (van boven af dus)
wissel a naar links (b ook links)
wissel c naar links (d ook links)
wissel e recht, binnenlopen op spoor 2
wissel e en d recht en met een rangeerlokje vanaf het terrein komen en de trein deel voor deel naar het rangeerterrein trekken)
de lok vertrekt ondertussen naar het lokdepot:
wissel f links (g rechts)
wissel h en l recht
wissel m links, lok afstellen

ik raad je aan zelf eens na te gaan hoe een stoptrein wordt samengesteld op het rangeerterrein en via spoor 1 naar het zuiden vertrekt. leuke speeltjes zijn wagons op het industrieterrein verzamelen en via het rangeerterrein de hoofdbaan opsturen...

veel succes, en groeten
Hessel
Re: Baanplan hoogveld cs
SpongeBob
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
Hallo Hessel,

Misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar als de goederentrein vanaf het noorden komt en stop op spoor 2. En vervolgens komt er een rangeerlok vanaf het industrieterrein, dan kan deze toch nooit de wagons "lossen" op het rangeerterrein? De lok zit dan namelijk aan de voorkant, en komt op een doodlopend spoor. Hoe krijg je daar dan weer je lok voor weg.

Volgens mij moet je dan je rangeerlok eerst via spoor 1 laten gaan, en dan vervolgens onderaan koppelen, en dan het terrein op duwen.

Ik heb niet zoveel verstand van hoe het in de werkelijkheid gaat, maar dit lijkt mij logischer.

Groetjes, René
Re: Baanplan hoogveld cs
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Baanplan hoogveld cs
Dan zou je de rangeerlok op een ander spoortje kunnen zetten. De lok die voor de trein stond afkoppelen en op een ander spoortje (Misschien is het aanleggen van een kopspoortje zelf handiger! 8) zetten. Dan de rangeerlok ervoor die het zaakje richting rangeerterrein duwt. :D
Re: Baanplan hoogveld cs
de Hoeve
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
twee scherpe opmerkingen! dat betekent dat er goed wordt nagedacht...

Citaat van: DJ Ronald op donderdag 19 februari 2009, 13:50:21
Misschien is het aanleggen van een kopspoortje zelf handiger!
de aansluiting tussen lokdepot en station maakt het mogelijk dat loks vanaf de stationssporen makkelijk naar het lokdepot kunnen en rangeerloks direct van het depot naar de aangekomen treinen kunnen.
Eigenlijk is het beter om te voorkomen dat rangeerloks van het hoofdspoor gebruik maken, en de aansluiting tussen station en depot verleggen naar alleen spoor 1 en 2. het depot functioneert in beide gevallen als kopspoortje.
Zolas getekend is het mogelijk dat loks vanaf het hoofdspoor naar het depot kunnen, maar ik denk eigenlijk niet dat dat de bedoeling van Reinder met de hoofdbaan is. die treinen worden voor rangeerbewegingen juist naar spoor 1 en 2 geleid.

Citaat van: SpongeBob op donderdag 19 februari 2009, 13:27:25
Volgens mij moet je dan je rangeerlok eerst via spoor 1 laten gaan, en dan vervolgens onderaan koppelen, en dan het terrein op duwen.

Ik heb niet zoveel verstand van hoe het in de werkelijkheid gaat, maar dit lijkt mij logischer.

Groetjes, René
Ik heb het rangeerterrein slechts schematisch aangegeven. De werkelijke sporenloop zie je in de allereerste post van dit topic (de blauwe sporen).
Daar zie je een omloop spoor met dit doel en dit kan ook nog worden doorgetrokken naar het lokdepot.
Nu we het er toch over hebben, voor de kenners: het spoor tussen station en rangeerterrein functioneert ook meteen als uithaalspoor. dit levert de gedachte op om de sporen van het industrie terrein andersom aan te sluiten op de 'ring'.
De bedoeling van spoor 1 en 2 is inderdaad dat ze 'omloopsporen' voor elkaar kunnen zijn. Hiermee kan bijvoorbeeld ook nog de lok aan de andere kant van de trein gezet worden (pendelen, oftewel heen en terug rijden). Dus goed gezien, je logica klopt als een bus.

groeten,
Hessel.
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
zo aangezien trackdesing dicht is met vakantie heb ik besloten om drail ook aan te schaffen en heb een eigen versie gemaakt met mijn nieuwe ideen



ik hoor graag wat jullie der van vinden

Reinder

ps weet iemand hoe ik de afbeelding groter kan maken
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
heb al wat geprobeerd maar ziet erg een beetje waazig uit

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baanplan hoogveld cs
Hoi Reinder,

Ik vind dit al een stuk beter. Volgens mij mist echter nog de aansluiting rechtsboven met het blauwe rangeerterrein. als je de verborgen gele sporen (ga ik tenminste vanuit dat ze verborgen zijn) laag genoeg kunt krijgen t.o.v. het station dan zou je het station nog aan de muurkant kunnen zetten.

Olaf
Re: Baanplan hoogveld cs
Citaat van: Falcon op vrijdag 20 februari 2009, 13:47:16
Als je de verborgen gele sporen (ga ik tenminste vanuit dat ze verborgen zijn) laag genoeg kunt krijgen t.o.v. het station dan zou je het station nog aan de muurkant kunnen zetten.
Of je laat de gele sporen op dezelfde hoogte en brengt het station boven deze sporen aan, met een loopbrug verbinding (de oude of nieuwe van Faller) naar de perrons.
Zie voor een voorbeeld van wat ik bedoel de derde en vierde foto op dit draadje over de baan van Jumbo.

Door de verticale wand wegneembaar te maken kun je nog bij de verborgen sporen komen.

Verder vind ik de verandering echt een verbetering, alleen jammer dat je de rolbrug niet gunstiger aangesloten krijgt.

Groet,
Ronald
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
dank julli wel voor de fijne reacties

@falcon
ik maak de gele sporen niet lager laat ze gewoon op gelijke hoogte liggen maar tussen de gele en grijse sporen komt een wantje te staan daardoor lijkt de tafel kleiner en zie je de sporen niet.

@rorail
het perron komt aan de voorzijde en dan ga ik die nieuwe voetgangersbrug van faller gebruiken om de sporen te overbrugen en ja die rolbrug blijft lastig mischien verkoop ik hem wel als iemand hier op het forum intresse heeft graag een pbtje

als er nog suggesties zijn of ik heb iets over het hoofd gezien dan hoor ik het graag

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
de Hoeve
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
wow Reinder, je kunt er zelf ook wat van!
dat goederen station imponeert. en ik vind het leuk dat aardig wat kritiekpuntjes op een of andere manier in dit nieuwe plan zijn opgelost. je mooie lange treinen zullen echt tot hun recht komen op de lange vrije baan.
alleen die rolbrug dan he. als je je effe boos maakt los je dat volgens mij ook nog wel even op.

er is nu toch een soort schaduw station gekomen (gele sporen). maar ga je aan de bovenkant over links spoor als je uit het 'schaduw station' komt?

kun je die blauwe sporen niet wat langer maken, (bijv. in de bocht al in de bocht aftakken), voor lange treinen heb je ook lange rangeersporen nodig...

succes,
Hessel.
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
ja daar boven moet ik nog even 2 wissels leggen. en dan die rolbrug ja ik niet echt een andere plek of manier en die blauwe sporen waren bedoelt als kopstationetje maar ben ik niet helemaal tevreden over. weet iemand toevalig hoe ik van die slanke wissel bovenin een bocht maak van 90 graden?

Alvast bedankt

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
de Hoeve
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
hallo Reinder!
het past makkelijker als je de blauwe boog zonder wissel op het bovenste spoor aansluit. het kopstation is dan ook over rechte wissels bereikbaar. wat ik bedoel zie je hier in de rode circel:



nog even over je goederenstation:
als je het onderste kopspoor omdraait en van rechts naar links laat lopen (dus naar het goederen station toe) , wordt het beter bruikbaar als opstelspoor. ik zou er dan ook nog een tweede bijleggen.

ik hoop dat je hier nog iets aan hebt, groeten
hessel
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
of ik het kopstation ga plaatsen is nog even de vraag maar ik wil wel die wissel in de bocht want anders zijn mijn opstelsporen bovenin erg kort

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
zo mensen na een tijdje toch weer een soort update

Ik zit met een dilema en vraag daarom jullie mening ik loop igenlijk al tijden rond met het idee om geen doorgangs maar een kop station te maken. En dan los van het kopstation een dubbelsporige hoofdbaan. Maar ik breek alleen me hoofd over de wisselstraten om de trein van het kopstation de goede richting op te krijgen op de doorgaande baan. Ik weet niet of er meer mensen zijn met een kopstation en wat zijn jullie bevindingen ermee. Dus bij deze vraag ik jullie wat jullie vinden van eeen kopstation of doorgaansstation zit namelijk erg in een dilema. van wat ik nu moet doen of huidige plan of kopstation of toch iets total anders. Dus vraag ik jullie mening wat jullie het mooist vinden of wat het meeste mogelijkheid biedt

Ik hoor graag van jullie

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baanplan hoogveld cs
Hoi Reinder,

Ik heb ook lang over een kopstation gedacht en dit was zelfs mijn uitgangspunt van mijn eerste baanontwerpen. Uiteindelijk heb ik er vanaf gezien omdat ik veel met stoomlocs rijdt, die dan iedere keer gekeerd moeten worden. Ik had het gevoel dat dit niet voor een mooie doorloop zorgde. Ik nu alleen een pendelbaan gemaakt van het grote station naar een lokaal station. Voordelen zijn mijn inziens: minder wissels nodig, minder ruimte nodig, je kan makkelijker ruimte creeeren voor bredere perrons, veel rangeermogelijkheden en activiteiten, staat mooi. Ik zou overigens wel een paradebaan maken die om het station heen gaat zodat je de treinen ook gewoon door kan laten rijden. Het blijft echter ook nu weer een persoonlijk iets. Succes met je beslissing. De goede richting op krijgen is overigens niet zo moeilijk. Dit kan je bereiken door een halve hondekop toe te passen of een verborgen keerlus die op het doorlopende traject aansluit.
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
dan zou ik alleen moeten kijken waar ik die keerlus verberg. Maar ik heb nu al ondekt dat die wissel straat nog best lastig is te maken en best wat ruimte in neemt. Dus moet er goed over nadenken of ik het wel doe een kopstation mischien deels en grens station of zo ga zo en zo het sporenplan aan passen. heb namelijk een mooi idee gezien in het marklin railplan boek voor banen vanaf 3 meter

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
Hoi,

Als je met dubbelspoor van en naar je kopstation gaat heb je een aan- en afvoer spoor. Als je de doorgaande baan maakt volgens het "hondebot" principe, kan je je baan oprijden en kom je vanzelf weer in de gelegenheid om van je hoofdbaan af te vertrekken naar je kopstation. Je hebt dan alleen twee keer een "keerlus". Hiervan kan je er een verbergen onder je kopstation en de ander misschien in het landschap.  Ik ben zelf op dit moment ook aan het kijken of dat iets voor mij is, daarom zal ik dit goed gaan volgen. Ik rijd alleen Nederlands materieel, daarom heb ik een keerlus onder het kopstation ingetekend en de ander naar mijn schaduwstation door laten lopen.

Succes,

Tim
Re: Baanplan hoogveld cs(update nieuw baanplan)
zo na een tijdje stilte presenteer ik hier een deel van mijn nieuwe plan



effe uitleg de rode sporen komen op 10cm hoogte zodat er spoor onderdoor kan. Dus ik krijg een verhoogte vrije hoofdbaan met zo weinig mogelijk wissels. En de zwarte balken zijn de perrons en die worden ongeveer 330 cm lang en dat is knet voldoende :lol:



de groene sporen gaan naar basis nivo dus die zakken 9cm hoop alleen dat het niet te steil is. Weet niet of iemand dat kan beoordelen aan de aangegeven hoogtes

Moet nu het goederenspoor nog maken op basis nivo en dat komt dan links. Verder wil ik de goederen sporen ook een dubbelsporige baan geven zodat er 4 treinen tegelijk kunnen rijden. en dan kan ik nog rustig rangeren.

Ik hoor graag jullie reactiees en op of afbouwende kritiek of opmerkingen

Groet

Reinder

Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
zo hier nog een kleine update




Groet

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
Reinder,

Ik ben even de weg kwijt je hebt nu zoveel updates dat ik niet meer weet wat je nu wil en waar je nog tegenaan loopt, dus waar je nog suggesties voor wil hebben. Wat ik er nu nog van snap is dat je een dubbelsporige hoofdbaan hebt getekend met een aftakking naar het schaduwstation. Maar wat wil je nu nog? En is je plan van een kopstation helemaal over boord gegooit?

Succes,

Tim
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
Beste veer hier volg even een uitgebreide uitleg
de rode sporen zijn de hoofdsporen die liggen 10cm boven nivo 0. de groene sporen zijn afdalingen die richting nivo 0 gaan waar het rangeerterein komt. op nivo 0 komt ook een dubbelsporige baan die deels onder de rode sporen zal lopen behalve links want daar komt het spoor er onder vandaan en daar komt het rangeerterein + opstelsporen. Wat betrefd suggesties bedoel ik bijvoorbeeld: heling percentage of dat de wissels niet mooi liggen. Maar daar valt eigenlijk pas later over te beoordelen. En wat betrefd het kop station je de ruimte die ik nodig heb is mij te groot. En als ik een hondebot vorm maak dan moet ik alles beveiligen met decoder en terugmeld decoder en dat wordt mij te duur en dat vindt ik persoonlijk  niet zo intressant. en het idee dat ik nu heb kreeg ik van de week in a'dam en toen ik de railmagezine las over de verhoogte sporen dwars door rotterdam

Hoop dat je het nu beter snapt

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
Hoi Reinder,

Nu is het mij duidelijk, lijkt mij een mooie oplossing voor een probleem waar ook ik tegenaan loop, namelijk treinen willen laten rijden zonder je hele tafel vol te moeten gooien met spoor.
Ik wacht de volgende updates met spanning af.

Succes,

Tim
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
zo even een grote udate

Ik ga binnenkort mijn eigen woning betreden omstreeks 1 julie en ga daarom nu geen tijd en geld in de trein meer investeren aangezien ik nog een hoop moet kopen voor mijn apartement servies, bestek, kasten, bank, enz en dat gaat me genoeg kosten. En ik weet niet of er straks wel ruimte is voor een treinbaan. En als dat past wordt het waarschijnlijk n-spoor maar dat weet ik nog niet zeker. Maar dat is ook nu niet belangrijk. Dus wie dit topic volgde sorry maar er komen geen updates meer.

Groet
Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
Aliebengalie
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
Reinder.
Ik wens je in ieder geval heel veel suc6 toe straks als je een eigen woning hebt.
Heb wel 1 advies Reinder.
Probeer zoveel mogelijk spullen van je trein te bewaren.
Ik heb het vroeger ook weg gedaan voor 1 habbekrats.
Ben er 10 jaar later weer aan begonnen,maar je eerste mooie locs vergeet je nooit meer,en die krijg je ook nooit meer.
Nogmaal heel veel suc6 gewenst.

Mvg: Alex
Re: Baanplan hoogveld cs
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan hoogveld cs
heel veel succes met je nieuwe woning
en natuurlijk veel plezier ermee
treinen hebben nu geen prioriteit maar wel een beetje blijven slapouwehoeren op het forum he !!!!!
groet robert
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
natuurlijk blijf ik lekker ouwehoeren hier op het fourm en geen aandacht aan de trein schenken is echt moeilijk geloof mij. En als ik straks in mijn appartement zit zal ik zeker weer aan de trein beginnen. En dan wordt het waarschijnlijk op baan aan katrollen aan het dak maar alles is nog niet helemaal rond ik ga maandag een bod uit brengen en dan hopen dat ze er op ingaan want het appartement dat  ik wil is eigenlijk net iets te duur

Reinder
Re: Baanplan hoogveld cs
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan hoogveld cs
heel veel succes met bieden dan !!!
en als je erin zit kan je ook een baan rond de kamer doen hebben er meer gedaan hier op het forum is er ook 1
ikzelf wil eigenlijk ook nog eens vanuit mijn al ontworpen schaduwstation helemaal rond de zolder lijkt me gaaf om de koploper en alle andere treinen een flinke afstand te zien rijden
maar goed ik denk dat je er wel wat op vindt
nogmaals succes
groet robert
Re: Baanplan hoogveld cs
hoolsema
gast

Re: Baanplan hoogveld cs
nou ik denk niet dat  ik hem rond de kamer doe hihi want dan kan ik geen kasten meer kwijt en zitten de deuren in de weg en de ramen zitten ook niet zo hoog

Reinder