Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Loksound micro 0,5A aansluiten: hoe stroomsterkte motor meten?

Gestart door markos zondag 15 februari 2009, 20:05:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loksound micro 0,5A aansluiten: hoe stroomsterkte motor meten?
Ik heb nog een loksoundmicro onder garantie gekregen.

Er is mij verteld dat ik die niet meer in mijn V60 mag stoppen, want dan zou die weer kapot gaan... :(

Om die reden zou ik dus eerst willen meten welke motor geschikt is voor inbouw.
Nu heb ik nog een Roco liggen met een faulhauber motor, maar of die niet te groot is zou ik eerst zeker willen zijn...

Hoe kan ik nu meten hoeveel Ampere een motor trekt?

Marco
Re: Loksound micro 0,5A aansluiten: hoe stroomsterkte motor meten?
Welke faulhaber motor is het? Indien hij van sb-modellbau komt, kan die je waarschijnlijk ook vertellen hoe hoog het maximale stroomverbruik is. Een goede verdeler moet je dit trouwens kunnen vertellen.

Anders zelf meten. Want meten is weten.
belast laten draaien en meten met een ampère meter. Schroef de kap er af. Maak 1 draadje van de motor los en zet er een ampère meter tussen. Hang er een normale sleep wagens aan en laat hem bijvoorbeeld op een spiraal omhoog vertrekken.

Persoonlijk denk ik dat een micro beter geschikt is voor N.

Re: Loksound micro 0,5A aansluiten: hoe stroomsterkte motor meten?
Citaat van: buckfast_beekeeper op zondag 15 februari 2009, 20:20:57
Persoonlijk denk ik dat een micro beter geschikt is voor N.

Ik heb nog gevraagd aan de leverancier om hem dan om te wisselen voor een V3,5 maar dat kon niet....
prijs was gelijk, dus zou niet weten waarom...

Ik ga het iig eens een keer proberen uit te zoeken...

marco
Re: Loksound micro 0,5A aansluiten: hoe stroomsterkte motor meten?
Marco schreef : "Ik heb nog gevraagd aan de leverancier om hem dan om te wisselen voor een V3,5 maar dat kon niet...."
prijs was gelijk, dus zou niet weten waarom...)

Als deze nieuw in de doos zit zou ik niet weten waarom hij hem niet omruild.... :?
Ik zou zeggen weg bij die leverancier!! :( :?
Er zijn genoeg andere leveranciers.

groet

erik
Re: Loksound micro 0,5A aansluiten: hoe stroomsterkte motor meten?
Citaat van: buckfast_beekeeper op zondag 15 februari 2009, 20:20:57belast laten draaien en meten met een ampère meter. Schroef de kap er af. Maak 1 draadje van de motor los en zet er een ampère meter tussen. Hang er een normale sleep wagens aan en laat hem bijvoorbeeld op een spiraal omhoog vertrekken.
En hard meelopen om de meter af te lezen. :mrgreen:

Mvg,
Peter
Re: Loksound micro 0,5A aansluiten: hoe stroomsterkte motor meten?
Wat ik wel eens gedaan heb is motor los maken van decoder en op een trafo laten draaien met een meter er tussen. Motor belasten met de vingers en kijken wat ie doet.
Als laatste blokeer ik de motor even, dan zie je hoe goog de amp schiet. Normaal gesproken blokeert een motor nooit in de lok wielen zullen slippen tenzij er iets in de aandrijflijn blokeerd.
Je zult ontdekken dat nieuwere motoren niet zoveel meer stroom trekken. Een gemiddelde H0 lok komt nauwelijks boven de 300 m-amp uit.

Mvg, Johan
Re: Loksound micro 0,5A aansluiten: hoe stroomsterkte motor meten?
Bedankt Johan!

Dat is idd een goede tip

Het geeft ook gelijk weer een beetje moed dat ik mogelijk ook een H0 lok kan aansturen met deze decoder!

Marco
Re: Loksound micro 0,5A aansluiten: hoe stroomsterkte motor meten?
Citaat van: markos op zondag 15 februari 2009, 20:05:31
Nu heb ik nog een Roco liggen met een faulhauber motor, maar of die niet te groot is zou ik eerst zeker willen zijn...
Als het een echte Faulhaber is, dan staat er op het plastic aan de kant van de aansluitingen een typenummer. Als je dat hebt kun je op de Faulhaber site de specificaties van de motor opzoeken. Daar staat echt alles wat je weten moet.
Re: Loksound micro 0,5A aansluiten: hoe stroomsterkte motor meten?
ik heb hem uit mijn BR 23105 gehaald, maar dat is geen echte Faulhauber motor...

Na aansluiting blijkt dat de motor
Bij vol kracht
Zonder belasting: 0,2A
Stevige belasting: 0,5A
Blokkering 1,2A

Halve kracht:
Zonder belasting: 0,15A
Stevige belasting: 0,4A
Blokkering: 0,65A

Nu rijd ik nooit hard, ik stel mijn decoders zo in dat ik slechts ca 30% van voluit kan rijden.

Wat denken jullie is dit verantwoord?
Blokkering van de aandrijving in een tender lijkt me bijna uitgesloten?

Marco
Re: Loksound micro 0,5A aansluiten: hoe stroomsterkte motor meten?
Marco,

Uiteindelijk zal ook in deze lok je Loksound micro de geest geven. Ik zou het niet doen als ik jou was.

Gr, Ben.
Re: Loksound micro 0,5A aansluiten: hoe stroomsterkte motor meten?
Wellicht tevens een echt klokankermotortje met minder stroomverbruik inbouwen  :roll:

Mvg, Johan
Re: Loksound micro 0,5A aansluiten: hoe stroomsterkte motor meten?
Hallo Marcos,

In welke lok wil je hem inbouwen ?. In je eerste bericht heb je het over een V60 en een Roco.
Nu heb je hem uit een BR23 gehaald en gemeten. De V60 en BR23 hebben een SFCM motor. De micro-decoder is niet geschikt voor dit type motor.
Zoals Ben het aangeeft zal de decoder (snel) de geest geven, of zoals Johan aangeeft een ander motortje.

Mvg,
Peter
Re: Loksound micro 0,5A aansluiten: hoe stroomsterkte motor meten?
Hoi Freak,

Ik zal het even verduidelijken:

Hij zat in een Marklin V60 met 5 sterren motor.
Waar het nu overgaat is een Roco BR 23105

Marco
Re: Loksound micro 0,5A aansluiten: hoe stroomsterkte motor meten?
Ik Zit hier net nog even met mijn V60 voor mijn neus en wilde toch graag weten hoeveel Ampere die nu trekt.

Dat valt eigenlijk reuze mee (Marklin 5sterren motor):
Ingebouwd in de lok, met draaiende wielen
Full Speed: 0.24A
Full Speed en hele zware belasting (wielen staan bijna stil): 0,4A
Geblokkeerde wielen 0,7A

Lijkt me zo gezien eigenlijk bijna niet mogelijk dat die door overbelasting het loodje heeft gelegd...?

Marco