Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

1472 fleischmann<mattt.64>

Gestart door Remie zondag 15 februari 2009, 18:43:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
1472 fleischmann<mattt.64>
Hallo, vandaag heb ik de plan V voor mijn verjaardag gekregen. Nu wilde ik graag de Cv waardes van de lichten en snelheid en zo veranderen. Kan iemand mij uitleggen hoe ik hem in programeer modes(om het zo maar te zeggen) kan krijgen met mijn MS. Bij piko hondekop is het  5X op de rijregelaar klikken maar hoe bij de plan V?

En klopt het dat de lichten vlikkeren?
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
Citaat van: Remie op zondag 15 februari 2009, 18:43:51
En klopt het dat de lichten vlikkeren?

lijkt me niet. in het echt ook niet dus... :P
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
Lid sinds: 2007

offline
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
Het programeren van de decoder staat beschreven in het instruktie boekje.
Het is heel standaard. Eerst een reset van de controler (b.v. 6051) Hierna gelijkertijd de richting en de GO toets indrukken. De lampjes gaan nu knipperen. Hierna kun je de CV's aanpassen.
Het staat in het instruktieboekje beschreven.

Wat betreft het flikkeren van de lampjes, ja dat had ik ook.

succes
Paul
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
Ik heb mobile station(1) dus er is geen go:(
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
Citaat van: Remie op maandag 16 februari 2009, 21:40:21
Ik heb mobile station(1) dus er is geen go:(

Remie,

Volgens mij kun je op een Mobile Station geen CV programmeren. Heb je de CS voor nodig of de oude digitale eenhenden. Dus misschien woont er iemand in de buurt met een CS. Als ik het zaterdag had geweten had ik de mijne mee kunnen nemen want toen was ik in Haarlem.

Edwin
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
Citaat van: Edwin op maandag 16 februari 2009, 21:58:03
Heb je oude digitale eenhenden nodig . Dus misschien woont er iemand in de buurt met een CS.

ja, ik heb 6021
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
Lid sinds: 2008

offline
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
En ook mijn Fleischmann Plan V heeft onrustige verlichting !!!
dit kan eigenlijk alleen aan de decoder liggen. (misschien ook weer zo'n Uhlenbrock ?)

Je kunt met een MS wel sommige cv's programmeren (1 t/m 80 en de te programmeren waarde kan ook maar 1 t/m 80 zijn)
De truuk is om bij het aanmelden/invoeren van de nieuwe trein het goede exemplaar te kiezen:

Maak een nieuwe lok aan, kies uit de databank type 36330. (je ziet dan lok Ee 3/3).
Door drukken op ESC kan je onder WIJZIGEN  de NAAM en het ADRES van de lok/trein wijzigen.
Je hebt nu ook menukeuze REG en daar kan je de CV's programmeren:
Eerst de goede CV kiezen, dan de gewenste waarde kiezen en dan programmeren (met de rode knop).

LET OP !
Dit komt uit een ESU-boekje, maar beschrijft wel het programmeren met de MS.
N.B. Ik heb dit zelf niet uitgeprobeerd op de Plan V, die is door de verkoper al op een bepaald adres geprogrammeerd (met zo'n oud, blauw M* ding).

Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
Citaat van: huub op dinsdag 17 februari 2009, 01:26:45
En ook mijn Fleischmann Plan V heeft onrustige verlichting !!!

En de mijne ook. Ligt volgens mij niet aan de decoder, maar aan het feit dat de verlichting niet dubbelpolig is uitgevoerd. M.a.w. er gaat maar 1 draad naar het lampje, en de retour gaat via het frame.
Ik heb al bekeken of dat omgebouwd kan worden, maar ik weet geen oplossing om dit op een redelijk eenvoudige manier te doen.
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
Inderdaad, de verlichting is dan direct aan de massa aangesloten en niet aan de decoder.
Ik ga mijn Plan V van 2 rail naar 3 rail ombouwen en dat is dan ook een punt wat ik zeker goed geregeld wil hebben...

Koen
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
Lid sinds: 2007

offline
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
CiteerInderdaad, de verlichting is dan direct aan de massa aangesloten en niet aan de decoder.
Dat is inderdaad de reden, ik heb bij mijn plan V de lampgaatjes uitgeboord zodat de lamp met een stukje krimpkous in het gat past. Tevens de bodemlaat waar het lampje tegenaan wordt gedrukt ook geïsoleerd. Nu is de massa van het lampje elektrisch van het chassis gescheiden
Aan de massa van het lampje een massadraad gesoldeerd en op de decoder aangesloten.

Let wel op dat de massa van het lampje niet het metaal van de bodemplaat kan raken anders wordt de decoder een tijdelijke elektrische verwarming.  :shock:

Paul

p.s  ik zag in mijn vorig antwoord de 6051 noemde,  :oops: dit was verkeerd ik bedoelde de 6021.
De 6051 is natuurlijk de interface.
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
Ik heb mijn plan V  kunnen instellen. Ik heb een regional expres startset en daa stond reg ook bij. Maar wat heb de 146 van m* aan dat reg?

@ paul,
Ik snap niks van het ombouwen, dus ga het niet doen.  Lijkt me er wel mooi uit zien!
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
Citaat van: paulH op dinsdag 17 februari 2009, 18:33:08
Dat is inderdaad de reden, ik heb bij mijn plan V de lampgaatjes uitgeboord zodat de lamp met een stukje krimpkous in het gat past. Tevens de bodemlaat waar het lampje tegenaan wordt gedrukt ook geïsoleerd. Nu is de massa van het lampje elektrisch van het chassis gescheiden
Aan de massa van het lampje een massadraad gesoldeerd en op de decoder aangesloten.

Let wel op dat de massa van het lampje niet het metaal van de bodemplaat kan raken anders wordt de decoder een tijdelijke elektrische verwarming.  :shock:

Dat is toch niet perse nodig?
Ik heb de plan V onlangs eens goed bekeken en gezien dat de bodemplaat via schroeven uiteindelijk in verbinding staat met de printplaat. Als je op de printplaat de nodige verbindingen doorslijpt kan je met een gerust hart de bodemplaat gebruiken voor de elektrische verbinding met de lampjes.
De bodemplaat staat verder nergens in verbinding met de wielen oid.
Of heb ik het mis?

Koen
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
Dus als je een schoef bij de lapjes gaat veilen dan heb je betere lichten?
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
Lid sinds: 2007

offline
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
KNed
CiteerDat is toch niet perse nodig?
Ik heb de plan V onlangs eens goed bekeken en gezien dat de bodemplaat via schroeven uiteindelijk in verbinding staat met de printplaat. Als je op de printplaat de nodige verbindingen doorslijpt kan je met een gerust hart de bodemplaat gebruiken voor de elektrische verbinding met de lampjes.
De bodemplaat staat verder nergens in verbinding met de wielen oid.

Bij mijn plan V zijn de draaistellen elektrisch met de bodemplaat verbonden. Maar mijn plan V is af fabriek al 3 rail.
Wellicht dat de constructie van een 2 rail uitvoering anders is.

Remie
CiteerIk snap niks van het ombouwen, dus ga het niet doen.

Heel verstandig, alleen doen als je het stoort en  weet wat je moet doen.

Gelukkig is het aanpassen van de CV waarden gelukt dus je probeem is over.
Nu maar eerst genieten van deze nieuwe verschijning op je baan.  :D



m.v.g.
paul
Re: 1472 fleischmann<mattt.64>
Citaat van: paulH op donderdag 19 februari 2009, 21:44:41
Bij mijn plan V zijn de draaistellen elektrisch met de bodemplaat verbonden. Maar mijn plan V is af fabriek al 3 rail.
Wellicht dat de constructie van een 2 rail uitvoering anders is.

Volgens mij is er bij de 2 rail inderdaad standaard geen verbinding tussen bodemplaat en draaistel (behalve dan via de printplaat bovenop).

Koen