Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Kortsluiting in M wissel

Gestart door dees zondag 15 februari 2009, 12:09:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kortsluiting in M wissel
Ik heb in een 5142 M wissel kortsluiting. Zodra ik de gele draad aansluit (blauwe liggen nog los) maakt hij kortsluiting.
Wie weet hoe ik de wissel kan doormeten met een multimeter (welke weerstand op welke punten) ?

Alvast bedankt
Re: Kortsluiting in M wissel
Tussen één van de blauwe en gele draden is een weerstand van rond 30 Ohm.
Meet je tussen de gele draad en bruin (railbedding) ongeveer 0 Ohm dan de gele draad eens contoleren op sluiting.
Meet je tussen één van de blauwe draden en bruin (railbedding) ongeveer 0 Ohm deze draden eens controleren op sluiting.


Mvg,
Peter
Re: Kortsluiting in M wissel
Alles gemeten en nergens 0 ohm, tussen blauw en geel 30 ohm, dus wat zou het nog meer kunnen zijn ?
Re: Kortsluiting in M wissel
Aliebengalie
gast

Re: Kortsluiting in M wissel
bij je lantaarn/lampje iets niet goed (als die er tenminste opzit) ken het model ff niet uit mijn hoofd.

Mvg: Alex
Re: Kortsluiting in M wissel
Doet het weer !
Ik heb de boel losgehaald, niets kunnen ontdekken en weer in elkaar gezet. Geen kortsluiting meer. Er viel een klein stukje soldeer uit, wellicht was dat de oorzaak.
Re: Kortsluiting in M wissel
Ik heb een soortgelijk probleem bij 1 van mijn wissels. Als er spanning op komt dooft het lampje langzaam, hoor je iets zoomen en slaat de transformator uit. Ik ga ook proberen om hem los te solderen, ik zag volgens mij vonkjes onder de wissel, alleen heb ik dit maar 1x gezien en niet kunnen herproduceren onder een betere hoek.

EDIT: Probleem gevonden na het los solderen van de draden, hieruit werd al duidelijk dat deze wissel al eens door iemand is aangepast(2e hands). Er blijkt dus een stukje soldeer onder de spoel vast te zitten, ik denk dat dit voor kortsluiting zorgt. Ik weet nog niet precies hoe ik het weg moet krijgen.

Heeft iemand toevallig ook een slimme manier om aan veertjes te komen voor deze wissels(5202/5221)?
Re: Kortsluiting in M wissel
Update: Oplossing gevonden. Blijkt dus dat het boompje dat de wissel omzet(duwt via het veertje de wissel naar de goede positie, staat op de magneet aangesloten) contact maakte met de middenrail. Omdat hij boven de middenrail langsging kwam hij hier constant tegenaan, dit veroorzaakte ook de vonken. Nu ga ik het aanpassen zodat hij weer correct functioneert.
Re: Kortsluiting in M wissel
veel succes Capser :)

Mathijs
Re: Kortsluiting in M wissel
Citaat van: Mathijs op zondag 22 februari 2009, 14:56:25
veel succes Capser :)

Mathijs

T'is alweer klaar, was even de middenrail weer goed tikken(deze was ook ingezakt) en daarna het boompje voorzichtig bij buigen. het enige wat ik nu nog zoek zijn veertjes.
Re: Kortsluiting in M wissel
Citaat van: Casper op zondag 22 februari 2009, 15:01:10
[..... het enige wat ik nu nog zoek zijn veertjes.
Zijn het zulke veertjes ?
Dat zijn de veertjes die ook in de oude omschakelrelais zitten. Elke Märklin dealer hoort die op voorraad te hebben.
Re: Kortsluiting in M wissel
Klaas heeft gelijk, ik heb ook ooit een missend veertje gehad in een m-rail wissel (heb nu c-rails maar toen nog niet) en toen ik een nieuwe nodig had kon mijn handelaar mij die direct geven (goed hij moest even zoeken maar heeft het wel gevonden)

Mathijs
Re: Kortsluiting in M wissel
Fantastisch! Die moet ik hebben!  :D
Re: Kortsluiting in M wissel
Casper,

Het veertje wat jij moet hebben heeft het nummer 353080.

Mvg,
Peter
Re: Kortsluiting in M wissel
Freak, staat dit toevallig niet in de online catalogus? Of ik moet verkeerd zoeken, dat kan natuurlijk ook.
Re: Kortsluiting in M wissel
Citaat van: Freak op zondag 22 februari 2009, 16:25:51
Het veertje wat jij moet hebben heeft het nummer 353080.
Ik ben toch wel benieuwd hoe je zoiets vindt. Met behulp van dat nummer heb ik wel dat veertje gevonden, maar hoe kun je nou zien waar zo'n veertje in hoort te zitten? Of heb je nog bronnen buiten de website van Märklin?
Re: Kortsluiting in M wissel
Hallo Casper,

Als je een keer de explodedview wilt hebben.

Verder staat het volgende op de online site

Art. Nr.35308
Ersatzteil FEDER
Preis 0,79 €

Mvg,
Peter
Re: Kortsluiting in M wissel
Freak, lijkt mij best interresant! Dank voor de info, ik ga morgen eens op zoek naar die veertjes!
Re: Kortsluiting in M wissel
Citaat van: Casper op zondag 22 februari 2009, 17:12:33lijkt mij best interresant!
Is naar je toegestuurd, ook van de anderen.

Mvg,
Peter
Re: Kortsluiting in M wissel
Lid sinds: 2006

offline
Re: Kortsluiting in M wissel
peter waarom zet je die link hier niet gewoon neer ben er ook in geintressseert.
Re: Kortsluiting in M wissel
Citaat van: timjoo op zondag 22 februari 2009, 21:42:00peter waarom zet je die link hier niet gewoon neer ben er ook in geintressseert.
Omdat er geen link naar toe is.

Mvg,
Peter
Re: Kortsluiting in M wissel
Peter, wil je misschien ook nog antwoord geven op mijn vraag hoe je kunt zien dat het veertje Art. Nr.35308 geschikt is voor een M-wissel? Ik kan dat op de Märklin site nl. niet vinden.
Re: Kortsluiting in M wissel
Waar ik het vandaan heb is geen link naar toe.

Mvg,
Peter
Re: Kortsluiting in M wissel
Dat dacht ik al, maar je kan toch wel vertellen waar je het wel vandaan hebt?