Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hag 240 Ae 8/8 BLS met ESU LokPilot V2.0 decoder

Gestart door Jajekra zaterdag 14 februari 2009, 17:03:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hag 240 Ae 8/8 BLS met ESU LokPilot V2.0 decoder
Vandaag binnengekregen HAG Ae 8/8 BLS met door de Hag fabriek geïnstalleerde lokdecoder ESU LokPilot V2.0

De gebruiksaanwijzing spreekt alleen over het bedienen/ programmeren van deze lok met Märklin 6020 of 6021.

Van de Hag fabriek uit is aangegeven dat de ESU ingestelde parameters voor deze lok zijn aangepast.
Ingesteld adres is 3

Mijn vraag is kan ik deze lok zonder meer bedienen/programmeren met de Mobiel Station.
Re: Hag 240 Ae 8/8 BLS met ESU LokPilot V2.0 decoder
Ja alleen bedienen op adres 3 als de decoder een multiprotocol decoder is, ga daar maar wel van uit

Mvg, Johan
Re: Hag 240 Ae 8/8 BLS met ESU LokPilot V2.0 decoder
Met de MS is het ook mogelijk CV's / parameters te programmeren.
Dit staat in het ESU-boekje van Lokpilot V3 ----- let op ! versie drie dus !

de MS:
voeg een nieuwe lok toe in de MS, kies loktype 36330 uit de databank.
bij LOK wijzigen kan je naast de naam en het lokadres ook registers c.q. CV's veranderen. zit onder menukeuze REG.

maar of het ook kan bij een lokpilot2 weet ik niet.....
denk van wel, omdat het ook met een oude 6020/21 kan.

tip:
schrijf op wat je er in programmeert !
Re: Hag 240 Ae 8/8 BLS met ESU LokPilot V2.0 decoder
Allen dank voor uw/jullie reactie.


Wat ik eigenlijk zeker wil weten is of je de lok zonder schade te veroorzaken met de MS kunt laten rijden. Of moet dit voor de zekerheid met een Märklin 6020/6021. Daarna zal het misschien nodig zijn de parameters te veranderen. Hoewel HAG, neem ik aan, de beste parameters proefondervindelijk heeft bepaald en ingesteld.
Re: Hag 240 Ae 8/8 BLS met ESU LokPilot V2.0 decoder
MS genereerd gewoon een Motorola II signaal, daar treed geen enkele schade bij op.
Je zult wss alleen je adres willen veranderen.

Mvg, Johan
Re: Hag 240 Ae 8/8 BLS met ESU LokPilot V2.0 decoder
Het allermooist is als je de programmer koopt van Esu. Deze sluit je op je pc aan en de programmeer rails en je kunt zeer nauwkeurig die hele decoder programmeren. Eventuele Firmware updates kun je zo ook installeren. Een ander voordeel is dat je een backup kan maken van de originele instellingen en je kunt de cv waarden ook uitlezen. En dat kan nou geen één märklin centrale  :?

Er is echter één nadeel: de prijs. Dat ding kost 140 Eurie.....

Aan de andere kant, als je een HAG lok kan betalen.... :D :D
Re: Hag 240 Ae 8/8 BLS met ESU LokPilot V2.0 decoder
Citaat van: ArtMan op donderdag 19 februari 2009, 11:31:58

Aan de andere kant, als je een HAG lok kan betalen.... :D :D

Och ? 303,--  nieuw Digitaal in OVP incl verzendkosten uit Zwitserland is te doen.

Overigens allen nog bedankt voor de adviezen.

De lok heeft intussen zonder problemen zijn proefritje gehad. Het lijkt alleen of de snelheid wat schokkerig wordt opgevoerd. Is het aanpassen van de maximum snelheid hiervoor een oplossing?
Re: Hag 240 Ae 8/8 BLS met ESU LokPilot V2.0 decoder
Waarschijnlijk de instellingen in je decoder. Zie mijn andere recente draadje over mfx decoder en het draadje over hamo magneet en instellingen keuhn decoder.  Let op de parameters van die keuhn decoder zou ik niet zonder meer overnemen. Andere forumleden zijn inmiddels erg blij met m'n tips  :D

Download de handleiding van de lokpilot 2. Esu heeft zeeerrrrrr goede documentatie en bij de lokpilot 3 is er een heeelllll stuk gewijd aan finetunen van je decoder. Zo uit mijn hoofd cv 52, 53 en 54 zijn interessant.

Ik moest bv de I faktor een heel stuk naar beneden bijstellen voordat m'n lok goed begon te lopen.

Maakt jouw lok bij rijstap 1 (fahrstufe1) geen sprong?

ik moet je wel zeggen dat als ik jou was deze decoder met iets anders zou programmeren dan een ms....

Heb je de decoder in je ms niet toevallig op motorola 14 staanbij jouw lok? Want dan heb je kans dat 'ie beroerd gaat rijden. Kies voor Motorola 27 of 28.

Suc 6

Arthur
(Die best een beetje jaloers is op jouw lok  :) )

Re: Hag 240 Ae 8/8 BLS met ESU LokPilot V2.0 decoder
Arthur,

Ben momenteel op vakantie in Otterlo. Als ik thuis ben zal ik de waardes die HAG zelf heeft aangepast tov de instellingen van ESU doorgeven. Mij zegt het nog niet zoveel. mogelijk voor jou als expert klare taal! Een ESU programmer is niet goedkoop. Ben ik mijn gunstige aankoop van de lok weer kwijt. :lol:
Overigens was ik verrast dat mijn hoogste bod succes had. Ik vind het al heel lang een van de mooiste loks van de BLS. Ik ben er dan ook heel blij mee. Kan begrijpen dat je jaloers bent
Re: Hag 240 Ae 8/8 BLS met ESU LokPilot V2.0 decoder
Jaap,

Fijne vakantie, mooi daar hè?

Ik koop die programmer voor jou dan geef je mij die lok :mrgreen:

Laten we één ding voorop stellen: ik ben geen expert maar door ontzettend veel te lezen en eindeloos dingen uit te proberen leer je een hoop.

Er kan nog een ander probleem zijn in jouw geval nu ik je verhaal zo doorlees. Je hebt hem van ebay begrijp ik zo. Dan is de kans heel groot dat het een vitrine model is en heel erg lang heeft stilgestaan. Het heeft dan geen zin om hem een paar drupjes olie te geven. De motor moet in dat geval schoongemaakt worden. Een eerste vereiste voor een perfecte digitale aansturing. Er is zelfs kans dat hier en daar al verharsing is opgetreden.

Bovenstaande theorie vind ik veel aannemelijker dan instellingen van je decoder. Neem het zekere voor het onzekere en wees er zeker van dat de aandrijving en motor brandschoon zijn en voorzien zijn van nieuwe smering. Dit model is te mooi om daar niet naar te kijken. Breng hem desnoods naar Keuterman (oa reperateur van HAG en Märklin) om hem na te laten kijken.

Groetjes en fijne vakantie verder.

Arthur

Re: Hag 240 Ae 8/8 BLS met ESU LokPilot V2.0 decoder
ArtMan,

Jaap heeft helemaal geen probleem maar stelt een vraag of de lok te bedienen of te programmeren is met een MS. Dat kan, hij heeft geen Esu programmer nodig en de lok hoeft al helemaal niet naar Keuterman.

Gr, Ben.
Re: Hag 240 Ae 8/8 BLS met ESU LokPilot V2.0 decoder
CiteerHet lijkt alleen of de snelheid wat schokkerig wordt opgevoerd

Hi Ben,

Hoezo geen probleem? En verder zeg ik niet wat Jaap moet doen. Het zijn alleen maar adviezen. En omdat hij niet thuis is in de wereld van decoder programmeren attendeer ik hem alleen maar op de programmer. Ik zeg niet dat hij die moet kopen zeker omdat dat ding 140 Euro kost. Dat vermeld ik ook netjes in mijn reactie.

Ik heb zelf ook spullen gekocht via ebay. En een voldongen feit is dat veel mooie spullen vaak in een vitrine hebben gestaan. Niks mis mee maar ook ik heb meegemaakt dat de olie dermate was ingedikt dat de motor de aandrijving bijna niet meer "Rond" kreeg. Gevolg: snelheid wordt schokkerig opgevoerd of de lok blijft schokkerig rijden. Als dat zo is dan adviseer ik om zo'n mooie lok een goede onderhoudsbeurt te geven.

Dan de opmerking dat je een lok kan programmeren met een ms. Het kan maar vraag niet hoe. Kun je cv waarden uitlezen met een ms? Nee. Dus als jij een avond wat aan het experimenteren bent dan vergeet je op een gegeven moment de ingestelde waarden als je die niet noteert.

Maar je hebt gelijk hoor Ben. Als je heel strikt de forumregels volgt dan ben ik (zijn we)  Off-Topic bezig.

Mocht Jaap nog vragen hebben dan nodig ik hem van harte uit om mij een pb te sturen.

gr,
Arthur
Re: Hag 240 Ae 8/8 BLS met ESU LokPilot V2.0 decoder
Het is geen vitrinemodel! De lok is door HAG in 2005 geproduceerd en van een ESU decoder voorzien. Instructie boekje van ESU is voorzien van een datum en Fa. stempel + handtekening van de Fa. HAG uit Mörswill. HAG heeft de standaardwaarden volgens hen aangepast aan de eigenschappen van deze lok. Overigens heeft deze Hag Kogellagers die je volgens de gebruiksaanwijzing niet mag smeren/olieen. Als ik terug ben van vakantie zal ik  proberen met MS wat te veranderen. Voornamelijk tussen de eerste en de tweede stap van de snelheid zit een groot verschil.
Re: Hag 240 Ae 8/8 BLS met ESU LokPilot V2.0 decoder
Ah sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen Jaap. Nee 2 jaar geeft geen problemen  8)

Je zegt een groot snelheids verschil tussen de eerste en tweede stap? Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat de snelheidscurve niet helemaal mooi geprogrammeerd is.

Mocht je nou moeite hebben met die MS dan wil ik je eventueel wel verder helpen met m'n Trix MobileStation. Die praat dcc en die kan ook cv waarden uitlezen. Zo programmeer ik namelijk meerdere multiprotocol decoders. In dcc heb je wat meer mogelijkheden. Dat is het leuke van die locpilot 2, die praat zowel motorola als dcc.

Als je gaat programmeren met ms dan raak je wel de ingestelde waarden kwijt die door de fabriek zijn ingezet. Die kun je niet uitlezen met ms..... Of heb je die waarden op papier staan?