Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bahnhof Lybenort: Nieuwe aanwinsten

Gestart door Yeoman woensdag 11 februari 2009, 17:38:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Station Lybenort: Stationsspoor
Citaat van: marcel01 op vrijdag 23 april 2010, 10:33:47
Dag Ton,

Ik wou je complimenteren met je baan en de wijze waarop je het aanpakt. Die mastjes voor de bovenleiding waren een behoorlijke opsteker. Ik zit er over na te denken. Heb namelijk ruim 50m verdekte spoor die voorzien moet worden van bovenleiding...En ik ben nog aan het tobben..Als ik dat bij jou zo zie dan is het een hele degelijke oplossing en functioneel.

Hoe zit het met de overgang naar het zichtbare gedeelte of heb ik hier overheen gelezen?

groeten,

Marcel

Hoi Marcel,

De tunnelbovenleiding is van Erbert. Dit is inderdaad een mooie oplossing.
Ook omdat de mastjes niet al te hoog zijn.
Het zichtbare deel is nog niet gerealiseerd, vandaar dat je dat nog niet ziet.
M'n bedoeling is om Sommerfeldt bovenleiding in het zichtbare deel te gaan toepassen.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
Iedereen weer bedankt voor je tips en complimenten.
Altijd leuk om te lezen dat ook anderen het mooi vinden wat je aan het maken bent.

De vraag van Irmo zal ik later nog beantwoorden...

Vandaag dan begonnen met een 'werkje' dat wat meer tijd in beslag gaat nemen; namelijk het weatheren van de rails.
Gisteren in Breda een potje verf gekocht (Humbrol Enamel 113), een penseeltje (00) en een railgum (best nog prijzig zo'n klein ding).

Vanmiddag begonnen met de rails te verven.
Even een detailopname (voordat de railgum erover is geweest):


Het gaat niet echt snel. Ik heb 9 rails van 24188 gedaan en dat duurde ruim twee uur.
Maar ja, ik werk liever langzaam en secuur dan snel en slordig.
In totaal moet ik zo'n 100 stuks doen (verschillende lengtes, incl. wissels), dus ben hier nog wel even mee bezig.
Ook doe ik niet teveel rails op dezelfde dag, omdat dat ook de netheid niet ten goede komt.
Ongemerkt ga je toch versnellen of krijg je last van ledematen door een niet optimale houding.

Ik heb nu alleen de rails zelf gedaan. Of ik ook nog de bielzen en/of de bedding doe, weet ik nog niet.
Eerst eens even kijken bij anderen hoe zij dat hebben gedaan.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
Veel succes dan nog met dit priegelwerkje :shock:
Persoonlijk denk ik dat het de uitstraling wel ten goede komt als je de bedding ook weatherd :wink:

Mathijs
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
Geen foto's deze keer.
Heb nu in totaal zo'n 35 stuks rails gedaan, dus ongeveer op een derde van het totaal.
Ik ga gewoon rusitg m'n gangetje...

Vandaag nog wel even 4 stuks K-rail gekocht voor aan de draaischijf.
Kan ik alvast een beetje kijken hoe het K-rail werkt.
Twee zaken moet ik nog uitzoeken (heb nog niet gezocht op forum of ergens anders):
1. Hoe sluit je er stroom op aan;
2. Hoe werk je met massadetectie.

Mocht iemand al het antwoord weten op een vraag of beide, dan hoor ik dat graag van je.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
mooie baan
Re:Station Lybenort: Stationsspoor
Citaat van: Irmo op vrijdag 23 april 2010, 12:10:37
Dag Ton,

Mooie baan ben je aan het maken.
Aan het einde van het jaar ga ik een baan bouwen (ben het baanplan nu nog aan het tekenen, seinen plaatsen etc.)
Ik heb een vraagje: welk materiaal gebruik je als onderbouw van de baan en welk materiaal gebruik je waar de rails oplegt ?

Gr.Irmo

Hoi Irmo,

Ik had je al een PB gestuurd, maar wellicht zijn er meer mensen hier in geïnteresseerd...

De onderbouw is gemaakt van vurenhout ook de spanten die erop staan.
De rails ligt op berken triplex platen.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
hallo

ik zie dat je ook een viessman motertje hebt
nu mijn vraag is ik rijd met een 60213 (cs2)
ik heb fig 15 genomen op de aanleiding
1. noodstop ingeschakeld
2. heb bruin aan rail - aangesloten
       geel aan +
       blauw met groen aan +
    noodstop uitgeschakeld (stroom aan)en rode draad aangeloten
maar er gebeurt niks

kan je me soms helpen
moet ik de programatie op dcc of op mm2 zetten


mvg benny
       
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
Hoi Benny,

Programmeren van de decoder heb ik nog niet gedaan.
Ik heb hem getest op adres 1 (standaard adres).
Maar in jouw verhaal mis ik wel het toekennen van een adres...

Je moet de procedure nog maar eens van begin af aan uitvoeren.
Blau met groen aan + moet nadat je de noodstop uitschakelt.
Wellicht dat het dan wel goed gaat.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
hallo terug
wat moet ik dan met de rode
of mag ik maar een draadje van de twee gebruiken

groetjes
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
Citaat van: gunmax1 op woensdag 19 mei 2010, 19:03:01
hallo terug
wat moet ik dan met de rode
of mag ik maar een draadje van de twee gebruiken

groetjes


'Blauw met Rood' en 'Bruin' gaan naar min van rails.
'Blauw met groen' en 'Geel' gaan naar plus van rails.

Zo werkt de wisseldecoder bij mij. Zie ook afbeelding 14.
(Afbeelding 15 is wanneer je het adres wilt wijzigen)

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
Citaat van: Yeoman op zaterdag 08 mei 2010, 16:16:38
Twee zaken moet ik nog uitzoeken (heb nog niet gezocht op forum of ergens anders):
1. Hoe sluit je er stroom op aan;
2. Hoe werk je met massadetectie.

Ton,

Rijstroom kun je onderop de k-rail  solderen. Het zwarte metaal even blank schuren en solderen. Ook kun je een draadje aan de contact lipjes aan het uiteinde proberen te solderen. Nadeel daarvan vind ik dat de aansluiting naar de volgende rail niet altijd meer even lekker gaat.
Massa kun je aan de rail zelf solderen. Ik gebruik hiervoor een minimale hoeveelheid S39-RVS vloeistof. Meestal vertin ik het te solderen draadje en tip dat even aan met het kwastje uit de vloeistof. Na het solderen spoel ik de rail af onder de kraan en droog 'm met een handdoek. Wil je de S39 niet gebruiken (het is inderdaad zeer agressieve troep) dan kun je aan de rail-las solderen.
Een massa scheiding voor massadetectie kun je maken door de rail-las te verwijderen en te vervangen door een fleischman 6433 railisolatie. verderop de rail dan weer een contactdraad solderen natuurlijk ;)

Succes
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
Bedankt voor je tips, Arjan.
Hier kan ik zeker wat mee.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
Was vandaag voor m?n werk in Breda.
Ben meteen maar even langs de winkel gereden om een potje verf te halen.
Wilde wel speciaal het nummer hebben welke ik nu ook gebruik voor het weatheren van de rails. Klusje waarmee ik al ver gevorderd ben.
Helaas was degene die ik zocht uitverkocht. :?

Omdat ik toch al parkeergeld had betaald, toch nog even wat meegenomen. :lol:
Anders is het toch ook maar zonde van dat parkeergeld?

M'n eerste 4MFor materiaal, 2 Unimog's op transport, tp IV:


De spiegels moeten er nog op worden gezet.


Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
Hoi Ton

Je schiet al aardig op met je baan zeg,ziet er goed uit.

Misschien ga ik er zelf ook weer aan beginnen het blijft een leuk ontwerp.
Ga je draadje zeker volgen om te kijken hoe de rest ga aan pakken.

Veel plezier met de bouw en ga zo door.

MvGr Hans
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
Mooie wagon  :D
en mooi geweaderd!

Groeten,
Martijn
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
Hoi Hans en Martijn,

Bedankt voor jullie berichtjes...

Het weatheren van de rails is bijna ten einde.
Maar ja, nu het WK bezig is en ik de afgelopen weken vaak buiten de deur was voor m'n werk heeft het allemaal wat langer geduurd dan vooraf gedacht.
Het lastigste waren toch wel de wissels, maar die functioneren nog allemaal correct.
Niet teveel verf op de wisseltongen, regelmatig tijdens het drogen ze bewegen en dan komt het wel goed.
Zal van het weekend een paar foto's toevoegen, dan kunnen jullie ook zien hoe het er nu uitziet.
Zelf vind ik het een stuk mooier en realistischer dan hoe het was.
Ik moet alleen nog even goed bekijken en nadenken of en hoe de draaischijf moet worden aangepakt.
Oh ja, of de bielzen ook nog een behandeling krijgen, denk ik ook nog over na.
Wellicht eens bij WimN z'n draadje eens goed lezen hoe hij dat heeft gedaan.

En nu weer de volgende wedstrijd bekijken...

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
Hallo Ton,

Oh oh ik dacht even kijken naar je weather ervaring maar ziet wel heel wat anders hele mooie nieuwe aanwinsten die ook gezien mogen worden.

Zet ze wel goed vast op de wagon anders gaan ze bij het rijden een eigen wereld lijden, dat is niet de bedoeling. :lol:

Ik las dat je zelf met de wissel bezig was geweest en ojee dat is een mega klus en een precies werkje als ik het zo lees, laat ik het dan nog maar even op de rechte stukjes rails houden  :lol: maar we zijn wel benieuwd naar je kunsten dus laat ons niet lang in spanning houden.

En ben je nog niet zover heel veel succes.

Groet Wim.
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
Citaat van: Wim N op zaterdag 19 juni 2010, 08:54:45
...
Oh oh ik dacht even kijken naar je weather ervaring maar ziet wel heel wat anders hele mooie nieuwe aanwinsten die ook gezien mogen worden.

Zet ze wel goed vast op de wagon anders gaan ze bij het rijden een eigen wereld lijden, dat is niet de bedoeling. :lol:
...

Hoi Wim,

Er zitten ook klemmetjes bij de set om te wagens vast te zetten op de wagon.
Maar ik heb nog meer nieuwe aanwinsten:
Nog even de foto?s van mijn laatste aanwinsten:




Beide setjes gaan gebruikt worden voor in de ringlocloods, welke ik nog ga aanschaffen.
Kwam deze toevallig tegen en heb ze toen maar meegenomen.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Stationsspoor weatheren
Nu dan de foto?s van het weatheren van de rails.

Wat heb ik allemaal gedaan de afgelopen twee maanden?
Ik ben begonnen met alle rechte en gebogen rails te weatheren. Daarna de de ontkoppelrails, vervolgens de gebogen en rechte wissels, daarna de kruiswissels en als laatste de aansluitsporen naar de draaischijf en de rails op de draaischijf zelf.

Over de wissels en draaischijf nog wat extra uitleg

De wissel:


De wissel heb ik in twee etappes geverfd. Eerst een kant van de wissel waar de wisseltong vrij van ligt en ook die helft van de wisseltong en de volgende dag de andere zijde. De wisseltong heb ik met minimale verf aan de kwast geverfd om te voorkomen dat deze vast komt te zitten. Ook tijdens het drogen telkens na een paar uur de wissel even bewogen om te voorkomen dat deze vast komt te zitten.
Dit proces heb ik voor alle rechte, gebogen en kruiswissel zo uitgevoerd.

De kruiswissel was nog wel wat bewerkelijker, omdat deze vier wisseltogen heeft:


De draaischijf:




De draaischijf heeft gisteren en vandaag de behandeling gehad. Of ik nog meer ga weatheren dan de rails op de draaischijf weet ik nog niet. Op zich kan dat later altijd alsnog worden gedaan.

Oh ja, de eerste paar rails in beide schaduwstations heb ik ook geweatherd. Deze komen straks wel in de tunnel te liggen, maar als je een eindje de tunnel inkijkt, zie je tenminste geen glimmende rails.

Voor de volgende fase wordt het volgende nog aangeschaft:
a) De stationsplaat
b) Nog enkele ontkoppelrails en stootblokken
c) Seinen
d) 3 stuks S88

Als ik a en b heb, dan ga ik beginnen met het bouwen van de zichtbare sporen.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Evaluatie
Het jaar is weer half voorbij, dus tijd voor een evaluatie moment.

De laatste maanden ben ik bezig geweest met verschillende zaken uit te proberen.

Zelf bouwen van een ir-lichtsluis
Dit is me goed bevallen. Ik ga dus nog meer lichtsluizen zelf bouwen voor gebruik op de modelbaan. Ze zullen dan in eerste instantie gebruikt worden voor de aansturing van een spoorwegovergang. Welke spoorwegovergang dat gaat worden,weet ik nog niet. Die van Weinert vind ik wel erg mooi. Ze hebben ze in verschillende lengtes en met of zonder ?behang?.

Viessmann wisseldecoder
Deze ga ik toch niet toepassen op m?n baan. De voornaamste reden is toch het geluid. Toen ik deze inbouwde op de baan werd het geluid toch wel meer dan wanneer ik hem los uittestte. Ondanks dat de rails toch wel los op het hout lag. Jammer, maar helaas. Dan ga ik toch weer terug naar de Märklin wisseldecoder/aandrijving. Dan maar geen langzaam bewegende wissels. Wellicht in de verre toekomst iets om te verbeteren, maar voorlopig dus niet.

Combinatie vleugel- en lichtseinen
Ik had het idee om op de rechterzijde van het station enkele vleugelseinen van Viessmann te plaatsen. Echter vanwege de diepe inbouw, kom ik in de problemen met m?n schaduwstation. Kortom op de hele baan komen alleen de lichtseinen van Märklin te staan.

Welke proefprojecten staan er nog op de planning?
Op zich staan er niet zo heel veel proefprojecten meer op de planning:

Ringlokloods
Ik moet nog bekijken hoe groot de ringlokloods gaat worden bij de draaischijf. Dit is beter in te schatten/te bepalen door mij wanneer de stationsplaat er ligt inclusief de aansluiting naar het schaduwstation richting de brug. Ik wil minimaal 6 sporen (waarvan 1 buitenspoor) op de draaischijf aansluiten, maar als er nog eentje bijkan, dan dat ook graag. Ook weet ik nog niet welke lokloods het gaat worden. Het moet er eentje zijn die tevens geschikt is voor bovenleiding, want ik wil op termijn ook de draaischijf van bovenleiding (van Sommerfeldt) gaan voorzien.

Timer
Ik heb al van verschillende medeforummers tips gekregen over een timer welke je kunt gebruiken in combinatie met de ir-lichtsluis. Dit wil ik ook nog verder gaan onderzoeken, maar zal pas later dit jaar of begin volgend jaar gaan plaatsvinden.


In ieder geval is er dus nog volop te doen.
Eerst maar eens het stationsdeel gaan bouwen.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Evaluatie
Oh ja, vandaag kwam er ook weer een pakketje binnen voor me.
De inhoud:
- 3 ontkoppelrails
- 2x S88 van Viessmann
- 1 Lichtsein van Märklin



Wat betreft de rails heb ik alleen nog enkele stootblokken nodig en k-rails voor aan de draaischijf. Va de lichtseinen heb ik alleen nog de afsluitseinen nodig (7 stuks). Sommigen in hoogmodel uitvoering en sommige in laagmodel uitvoering.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Evaluatie
Hoi Ton,

Mooie spulletjes heb je er weer bij. 8)
Leuk om zo even de evaluatie te lezen.
Van Viessmann heb je ook armseinen die je niet hoeft in te bouwen, bv. type 4601.
Deze ga ik ook toepassen omdat ik ook geen ruimte heb om ze in te bouwen.

Gr.
René
Re:Station Lybenort: Evaluatie
Citaat van: Lokkie op vrijdag 02 juli 2010, 12:29:06
Hoi Ton,

Mooie spulletjes heb je er weer bij. 8)
Leuk om zo even de evaluatie te lezen.
Van Viessmann heb je ook armseinen die je niet hoeft in te bouwen, bv. type 4601.
Deze ga ik ook toepassen omdat ik ook geen ruimte heb om ze in te bouwen.

Gr.
René

Hoi René,

Klopt, die seinen had ik ook gezien van Viessmann. Alleen hebben ze die alleen als enkelvoudige of twee-voudig gekoppelde uitvoering.
Vandaar dat ik helemaal ben afgestapt van het idee.
Misschien dat ik ze nog plaats onderaan bij de brug op de doorgaande spoor. Daar heb ik geen problemen met de onderliggende sporen.
Ben ik er toch nog niet helemaal aan uit  :wink: omdat ik het wel een leuk zicht vind die vleugelseinen... en m'n vriendin ook :)

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Evaluatie
Nu het WK is afgelopen, hebben we weer wat meer tijd voor de andere hobby.
Vandaag de rails doorgeknipt voor de massadetectie.
Verder gebeurt er boven niet veel, want daar is het nog veel te warm.
Hopen op wat minder warme dagen...

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Evaluatie
Hoi Ton,

Mooie spullen weer, wat betreft de warmte is het gelukkig veel minder nu, was inderdaad niet te harden afgelopen week.
Mooi seinplan heb je gemaakt, ben er zelf ook mee bezig op papier, valt niet mee maar maakt een modelbaan wel kompleet. Over de kosten maar niet te spreken. 8)
Veel suc6 met je baan, ziet er goed uit.
Re:Station Lybenort: Evaluatie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Station Lybenort: Evaluatie
Hoi Ton.
Het valt zeker niet mee om in de zomermaanden nog wat aan de baan te bouwen.
Niet alleen de warmte maar ook allerlei (interessante) sport evenementen, vakantie en wat nog meer, legt de bouw van de baan vaak behoorlijk stil. (soort bouwvak! :roll:)
Maar je hebt wel hele leuke nieuwe spullen er bij, waar je zeker een leuke bestemming voor weet te vinden! 8)

Succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Station Lybenort: Evaluatie
dat zit er al mooi uit die rails. mare krijg je wel goed contact op die engelsman aangezien je ook die plaatjes hebt geschilderd

mvg
Reinder

Re:Station Lybenort: Evaluatie
Citaat van: hoolsema op vrijdag 16 juli 2010, 09:24:19
dat zit er al mooi uit die rails. mare krijg je wel goed contact op die engelsman aangezien je ook die plaatjes hebt geschilderd

mvg
Reinder

Hoi Reinder,

Ik heb het getest enkele dagen nadat ik het had geschilderd en toen gaf het geen probleem.
Zal het binnenkort nog eens goed bekijken.
In ieder geval bedankt voor je berichtje hierover.


Gisteren trouwens nog een verlichtingssetje gekocht voor een nog aan te schaffen personenwagon.
Het is 2x 73400 en stroomvoerende koppeling 72021.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Evaluatie
Voor m'n verjaardag nog drie auto's gekregen.

Allereerst een old-timer BMW:


Een VW Kever:


Een VW bus uit de Flower-Power tijd:


Passen allemaal goed bij m'n baan.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Evaluatie
Leuke wagentjes. 8)

Gr.
René
Re:Station Lybenort: Niveau nul
De titel van het topic slaat niet op mezelf 8)

Nee, ik heb vandaag weer hout in ontvangst mogen nemen (het was te groot om zelf in de auto mee te nemen) en dat dient voor de bouw van de stationsplaat op niveau 0.
Ik heb bijna alle rails nu in huis, enkel nog wat stootblokken en korte railstukjes.
Maar in ieder geval voldoende om de volgende fase te gaan starten.
Binnenkort dus de eerste foto's van een stationsplaat vol met rails.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Niveau nul
Ik kijk er naar uit.

groeten minitreintje/Dylan
Re:Station Lybenort: Stationsspoor
In de vakantie heb ik genoeg tijd om weer eens verder te gaan met de baan.
Vandaag ben ik dan begonnen met het zagen van de stationsplaat.

De eerste stap was het klaarleggen en uitleggen van het sporenplan op de plaat.


Op een paar kleine zaken na (stootblokken en korte stukjes rails) is het sporenplan gereed:


En dan vervolgens met de decoupeerzaag aan de slag (ik had uiteraard wel weer eerst alle rails netjes opgeborgen):


Ook tussendoor (meerdere keren) op de baan controleren of het zagen goed is gegaan. Niet teveel ineens eraf gezaagd:


En dan uiteindelijk met de rails er nog los op even voor de foto:
(Op de voorgrond komt dan nog de draaischijf te liggen)


Ik ga met kleine spijkertjes de rails tijdelijk vastklemmen op de plaat. Op die manier kan ik namelijk de plaat op z?n kant zetten en op een gemakkelijkere manier alle draden aan de onderzijde solderen. Is wel handiger dan onder de baan te moeten zitten en dan boven je hoofd alles te moeten doen.

Bij het passen zag ik dat ik schaduwstation -1, welke aan de rechterzijde aansluit op het station, iets naar rechts moet verplaatsen. Hiervoor moet ik echter wel een stukje van zowel de stationsplaat als het schaduwstation afzagen. Dat doe ik wel even met een kleine zaag op de baan zelf.

Eerst morgen nog enkele rails kopen en dan weer verder met het aansluiten van de stationssporen, zodat erop gereden kan worden.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Stationsspoor
Mooi gedaan die baan ben benieuwd naar het vervolg.

groeten minitreintje/Dylan
Re:Station Lybenort: Stationsspoor
Hoi Ton,

Dat ziet er weer netjes uit. 8)
Ik heb mijn rails ook tijdelijk even vastgezet zodat ik ook de plaat op ze kant kan zetten om aan de bedrading te werken.
Dat werkt heel erg prettig.

Gr.
René
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Naar aanleiding van wat ik gezien heb op vakantie en nogmaals hier op het forum heb gezien bij o.a. Lokkie, heb ik m?n seinenplan herzien.

Het definitieve plan gaat er nu als volgt uitzien:


De letters op de baan verwijzen naar:
A. Uitrijsein 76394 (Märklin)
B. Uitrijsein 76394 (Märklin)
C. Uitrijsein 76393 ? voorsein 76383 (Märklin)
D. Bloksein 76391 (Märklin)
E. Uitrijsein 76394 (Märklin)
F. Uitrijsein 76394 (Märklin)
G. Inrijsein 4502 ? voorsein 4511 (Viessmann)
H. Bloksein 4500 - voorsein 4509 (Viessmann)
I. Afsluitsein 76372 (Märklin)
J. Afsluitsein 76372 (Märklin)
K. Afsluitsein 76372 (Märklin)
L. Wachtsein 4519 (Viessmann)
M. Afsluitsein 76371 (Märklin)
N. Wachtsein 4519 (Viessmann)

Op positie D komt de railbus z?n passagiers afleveren, vandaar daar geen afsluitsein, maar een bloksein.
Nu weet ik ook precies wat ik nog moet gaan aanschaffen.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
je hebt het mischien al vermeld maar hoe groot is je baan
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Citaat van: niko op donderdag 26 augustus 2010, 00:35:19
je hebt het mischien al vermeld maar hoe groot is je baan

Hallo Nico,

Op pagina 1 zie je het complete baanplan.
De lengte van de baan is ongeveer 2.85m.
De breedte is 1.45m links en rechts 1.15m.
In totaal drie lagen (twee schaduwstations) die samen een lengte hebben van ongeveer 40m rails.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
ha owkey dank je wel
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Hoi Ton,

Je seinenplan ziet er goed uit. 8)

gr.
René
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Hey René,

Bedankt voor je compliment :)

Het weer nodigt niet echt uit om buiten iets leuks te gaan doen...
Vanochtend heb ik alle wissels een definitief adres gegeven en allemaal getest. Op drie na dan, want daar zit nog geen aandrijving in.
Na zaterdag zullen deze ook voorzien zijn hiervan.
Op het keyboard van de CS2 ook alle wissels een naampje gegeven en ervoor gezorgd dat het juiste symbool erbij staat.
Tevens op de layout pagina ook de wissels nu correct gekoppeld, zodat ook dat met elkaar functioneert.

Komende weken heb ik door de week weer weinig tijd om aan de baan te werken. Vakantie is dan voorbij en ben meerdere dagen van huis voor een opdracht in Genk en nog eentje in Amsterdam.
Op het forum kan ik dan nog wel actief zijn :)

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Ton, bij G heb je een uitrijsein staan, maar je verlaat daar toch geen station? ( alleen het schaduwstation volgens mij)  Volgens mij zou bij G een bloksein horen.

Gr.  Charlie
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Citaat van: Charlie op donderdag 26 augustus 2010, 13:46:41
Ton, bij G heb je een uitrijsein staan, maar je verlaat daar toch geen station? ( alleen het schaduwstation volgens mij)  Volgens mij zou bij G een bloksein horen.

Gr.  Charlie

Hoi Charlie,

Bijna goed  :wink:

De treinen rijden bij mij rechts.
Dus Sein G staat naast het spoor naar het station toe.
Hier wil ik drie seinbeelden aan kunnen geven.
Sein H is een bloksein dat de tunnel ingaat. Daar dus alleen Stop en Rijden.
Misschien dat ik Sein G ook maar ff beter 'inrijsein' kan noemen...

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Hoi Ton,

Ik snap het, maar dan zou je dus twee inrijseinen achter elkaar hebben als ik het goed zie. G en dan C. In dat geval zou C kunnen vervallen toch? Tenslotte geeft G  al de drie seinbeelden aan om het station in te komen.

gr.  Charlie
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Hoi Charlie,

Sein C gebruik ik, omdat dat spoor van twee kanten uit bereden wordt.
Is dus eigenlijk een uitrijsein (naam ook even gewijzigd). :)

Misschien een beetje verwarrend allemaal.
Het zal duidelijker worden als straks de seinen op hun juiste plek staan.
Ik moet alles van Viessmann nog aanschaffen en nog drie afsluitenseinen van Märklin.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Hoi Ton,

Ja als uitrijsein snap ik hem wel. Had het kunnen weten, hij staat rechts als je het station verlaat.
Succes verder.

Gr.  Charlie
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Even een foto van enkele van m'n nieuwste aanwinsten (nu een keer) op de baan.

De personentrein is nu compleet (4 wagons, 1e-klas, buffet, 2e-klas en 2e-klas/bagagerijtuig);
En het setje goederenwagons dat uitstekend past achter de BR64:


Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Hoi Ton,

Die komt me bekend voor. Heel veel plezier ermee:).

Groeten,

Daan
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Citaat van: daanknoben op zaterdag 04 september 2010, 13:59:58
Hoi Ton,

Die komt me bekend voor. Heel veel plezier ermee:).

Groeten,

Daan

Tja, hoe zou dat komen... :wink:

Vanmiddag de auto opgehaald van de garage.
Ook weer ruim 500 euro armer :(, maar nu rijd hij weer top.
Altijd vervelend dit soort onverwachte uitgaven.

Hier nog ff een plaatje ervan op vakantie (met m'n vriendin erin).


Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Definitief seinenplan
Citaat van: Yeoman op zaterdag 04 september 2010, 10:48:55



Groeten,
Ton.


Hallo Ton,

gefeliciteerd met je mooie aanwinsten ziet er mooi uit net als je rails die je heb geweatherd.
En nog nog niet Over de mooie beryl gesproken in de mooie auto bofkont.

Omdat je nu vijf honderd euro lichter bent geworden over je onverwachte uitgaven zal ik toch meer even kijken naar het stukje gebogen rails want de wisel staat nu wel goed maar als deze perongeluk bij het opnieuw plaatsen ofzo omgaat en je gaat weer test rijden met een trein over dat spoor dan weet ik niet of de loc wel tegen als deze rechtdoor rijdt zo de afgrond in.

je Kan het stukje rails ook even om kunnen draaien of een stootblokje

Sucecs verder met de bouw kijk mee en volg het wel bijna op de voet.

Groet Wim.