Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bahnhof Lybenort: Nieuwe aanwinsten

Gestart door Yeoman woensdag 11 februari 2009, 17:38:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Dit weekend is dan het tweede schaduwstation helemaal aangesloten.
Zowel de stopsecties worden gevoed via de (door mij gesoldeerde) schakeldecoder als de secties geven via massdetectie het signaal door aan de S88.

Zo ziet het eruit in de CS2 (scherper lukte me ff niet):


De secties 1, 4 en 9 zijn stopsecties:

De secties 10 en 11 heb ik gemaakt, omdat sectie 11 sectie 9 op rood (stoppen) zet.
Volgende stap is de bovenleiding monteren.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Vanochtend de laatste mastjes van het tweede schaduwstation geplaatst.
Het ziet er nu als volgt uit...

Linkerzijde:


Middendeel:


Rechterdeel:


En als laatste het eerste (poging tot een leuk) filmpje:

Kwaliteit is wel minder geworden op youtube

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Hoi Ton.
Je bent ondertussen al flink de hoogte in gegaan!
Leuk dat je nu gelijk een filmpje geplaatst hebt, wel leuk om met iedere (grote) update gelijk een filmpje te plaatsen! 8) :mrgreen:

Succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Was vanmiddag ff in Breda een beetje aan het rondneuzen.
Om enerzijds wat inspriatie op te doen en anderzijds kijken of er leuke nieuwtjes waren te vinden.
Ben teruggekomen met enkele kortkoppelingen.
Maar zag ook de nieuwe Viessmann wisseldecoder/aandrijving.


Eerst maar even een proefexemplaar gekocht.
Morgen ga ik deze dan proberen aan te sluiten en zal meteen ook een filmpje ervan maken.
Kunnen we zien of dat deze ook mooi langzaam schakelt.
Als deze me bevalt dan volgen er nog meer voor in het zichtbare deel.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Test Viessmann wisseldecoder
Vandaag de eerst tests uitgevoerd met de Viessmann wisselaandrijving/decoder (artnr 4554).

Maar voordat ik daarmee begon eerst de hele handleiding eens op m'n gemak doorgelezen.
Het is belangrijk om te weten welke handle je moet gebruiken i.c.m. de gebruikte rails. Hij is geschikt voor K-rail en C-rail. Voor de C-rail driewegwissel heb je twee aandrijvingen nodig. Ook de C-rail kruiswissel kun je ermee aansturen.

Hier zie je de aandrijving onder een bochtwissel:


Tijdens het testen vielen me meteen twee zaken op:
1. De zwarte handle voor handbediening moet je eraf halen. Deze stoort het soepel omschakelen van de wissel
2. Het afdekklepje, welke je eraf moet halen om de juiste handle te plaatsen, moet precies goed teruggeplaatst worden. Aan de onderzijde zitten enkele uitsteeksels, zodat de handle op de juiste manier wordt geleid. Als deze niet goed zit, schakelt de wissel ook niet correct.

Na het omschakelen van de wissel, gaat de aandrijving terug in de neutrale stand. Dit kun je ook horen op de video als de wissel is omgelegd.



Nog even enkele technische gegevens:
In russtand verbruikt de wissel ongeveer 30mA
Tijdens het wisselen is dat ongeveer 100mA

Het wisselen duurt ongeveer twee seconden. Daarna duurt het een halve seconde voordat de wissel weer kan schakelen.
Schakel je per ongeluk verkeerd, dan duurt het dus maximaal 4,5 seconden voordat de wissel weer correct staat.

Ik wil eerst nog even verder testen, voordat ik een beslissing neem of ik deze meer ga toepassen.
Voornaamste test zal zijn de bedrijfszekerheid.
Nu had ik het even provisorisch aangesloten en haperde deze soms.

Groeten,
Ton.

Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Hallo Yeoman,

Mooie en duidelijke demo van de Viessman wisselaandrijving.
Succes met het verder testen.

Groetjes,

Minto Tighfield :D
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Hoi Ton,

Ziet er niet slecht uit.
Ik ben benieuwd naar de verdere test resultaten.

Gr.
René
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
licht het aan mij, of maakt dat ding zoveel herrie?

MVG Clint
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Hoi Ton.
Dit lijkt een mooi kant-en-klaar alternatief voor de langzame servo aandrijvingen.

Bedankt voor de demonstratie.

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Citaat van: marklin1995 op dinsdag 23 maart 2010, 08:49:06
Ligt het aan mij, of maakt dat ding zoveel herrie?
De wisselaandrijving maakt inderdaad geluid, zoals ook een normale wisselaandrijving.
Met de camera er dicht op voor het filmen, komt het geluid wat harder over dan de werkelijkheid.
Ik vind het in ieder geval niet te storend, maar da's uiteraard persoonlijk.

Citaat van: AlbertJan op dinsdag 23 maart 2010, 17:42:36
...
Dit lijkt een mooi kant-en-klaar alternatief voor de langzame servo aandrijvingen.
...
Hoi AlbertJan,
Dat was voor mij ook de voornaamste reden om deze te testen.
Ook handig is dat het zowel een wisselaandrijving en -decoder in 1 is.
En dat voor een prijs van 38,95 adviesprijs.

-----------------------------------

Vandaag ook weer diverse tests uitgevoerd.
Eerst de wissel nu goed aangesloten, zodat er geen draadjes per ongeluk loslaten.
Vervolgens een duurtest gedaan van 100 omschakelingen.
Bij de 6e omschakeling ging het mis.
De wissel werd omgegooid en ging meteen erna terug naar de vorige stand.
Daarna heeft de wissel foutloos gewerkt tot aan de 100e keer.

Je kunt deze test nu op drie manieren interpreteren:
- 1 op 6 dat het fout gaat (als je na 6 stopt met tellen)
- 1 op 100 dat het fout gaat
- Of 94 op 94 keer foutloos 8)

Zelf denk ik dat het een kleine hapering was en dat je ervanuit kunt gaan dat deze foutloos functioneert.
De temperatuur was ook in orde. Niet te warm, maar gewoon een beetje opgewarmd.

Mijn conclusie n.a.v. deze test:
Een goed alternatief voor iedereen die niet met servo's of andere oplossingen wil of kan werken en toch wil dat de wissel langzaam omschakelt.

Ik ga in ieder geval mijn overige zichtbare wissels uitrusten met deze wisselaandrijving/decoder.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Ton,

Goed verslag, hier kan ik wat mee......

Gr.
Ron
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Dat geldt voor mij ook. Toen deze wisselaandrijving al weer heel lang geleden voor het eerst werd aangekondigd raakte ik al geïnteresseerd. Helaas kwam de ontwikkeling daarna wat in het slop. Nu is er blijkbaar een product ontstaan dat de moeite waard is. Ik zou graag over enkele weken meer gebruikservaring van je zien, hopelijk is het resultaat dan nog even goed.

Succes met de verdere bouw van je baan.

Groet,
Ronald
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Hmmm, komt voor mij te laat, jammer. Ik heb alle eind micro's uit de marklin spoelen gehaald en schakel nu op 75 ms. Storingen opgelost, maar oh wat schakelen de nieuwe Viesmann aandrijvingen mooi zeg, lijkt wel een servo, bedankt voor het plaatsen, vr gr Arie
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik zal de komende tijd nog wat verder testen met de wissel.
Ook het veranderen van adres moet ik nog testen.
Standaard staat de decoder op adres 1 en die was nog vrij...

Vandaag is een andere aankoop binnengekomen.
Het seinenboek van Viessmann:


Ik wil eerst eens wat meer weten over welke seinen je waar plaatst. En ook in relatie met elkaar.
Bijvoorbeeld hoe ver voor een hoofdsein een voorsein, of afstand tussen een afsluitsein en vleugelsein die bij elkaar staan.
Ook staat er in beschreven hoe je de Viessmann seinen aan moet sluiten.
Kortom voldoende leesstof voor mij de komende tijd in dit bijna 200 pagina's tellende boek.

Groeten,
Ton
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Citaat van: Yeoman op donderdag 25 maart 2010, 19:43:19
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik zal de komende tijd nog wat verder testen met de wissel.

Hoe is het eigenlijk met het onderhoud van deze aandrijvingen?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze regelmatig gesmeerd zouden moeten worden...?!
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Geweldig,

Had dit draadje nog niet ontdekt,ga hem zeker nu volgen.
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Wat een mooi alternatief voor zowel een servoaandrijving als de standaard M wisselaandrijving. Ga ik zeker in het zichtbare gedeelte van mijn baan toepassen. Een duidelijk filmpje, bedankt voor het plaatsen.

Aad K.
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Ton,

super dat je de moeite neemt om jouw ervaringen hier kenbaar te maken.

Citaat van: EgMaf op zaterdag 27 maart 2010, 22:35:44

Hoe is het eigenlijk met het onderhoud van deze aandrijvingen?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze regelmatig gesmeerd zouden moeten worden...?!


Ben hier ook wel benieuwd naar.

Groetjes, John
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Bedankt allemaal voor de reacties op mijn test-sessie.
Gisteren heb ik nogmaals 50 maal geschakeld en deze sessie verliep foutloos.

Wat betreft onderhoud wordt in het boekje vermeld dat je:
- Of na 500 omschakelingen de wissel moet smeren
- Of na 6 maanden moet smeren.

Hiervoor hebben ze (uiteraard) de bijpassende olie ook te koop; Art.nr. 6858.
Het punt waar gesmeerd moet worden is op zich goed bereikbaar (zie foto).

Smeren van de wissel:

Bron: Viessmann website

Bij inbouw moet je er dus rekening mee houden dat de aandrijving altijd goed bereikbaar is.

De complete handleiding is ook te downloaden vanaf de site van Viessmann.
(Moet je wel voor de Duitse taal kiezen).

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Hallo Ton,

Uit de gebruiksaanwijzing: daar staat iets anders. :P



Maar op Stummi komt meneer Viessmann persoonlijk hier op terug:

Es gab in verschiedenen Foren bereits Diskussionen darüber, dass die Nutzung des neuen Viessmann Weichenantriebs wegen der angegebenen Wartungsintervalle zu umständlich sei. Leider ist ein Missverständnis schuld an dieser zu kurzen Angabe.

Richtig ist: Der Weichenantrieb ist wartungsfrei (In der gedruckten Anleitung ist leider ein Wartungsintervall angegeben, welches nicht stimmt). Allerdings empfehlen wir, die mechanischen Teile alle 100.000 Schaltvorgänge zu schmieren. Unter realistischen Bedingungen muss innerhalb der Lebensdauer also i.d.R. nicht nachgeschmiert werden. Selbst wenn der Antrieb täglich 50mal (extrem hoher Wert) schaltet, ergeben sich ca. 6 Jahre Betriebsdauer ohne Wartungsaufwand. Wenn man bei der Zahl der täglichen Schaltvorgänge einen realistischeren Wert ansetzt, dann erhält man eine weit höhere Betriebsdauer.

Von der Zuverlässigkeit des Weichenantriebs kann man sich auf jeder großen Messe, bei der Viessmann ausstellt, überzeugen.

Grundsätzlich ist klar, dass mechanische Teile ab und an mal gepflegt werden müssen. Das ist bei Loks ja nicht anders...


Bepaal zelf of je deze dure aandrijving in grote aantallen wilt toepassen. Je zult er maar 25 aanscaffen en na een jaar blijkt dat het allemaal niet zo lekker loopt......

Gr, Ben.
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Hoop dat dat dan de waarheid is.
In mijn boekje (gedrukt exemplaar hier voor me) staat toch echt 500 wisselingen of 6 maanden.

Zie ook de PDF:


Ik heb er zelf ongeveer 8 nodig, maar wil eerst even de ervaring van deze ene bekijken.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Citaat van: Yeoman op zondag 28 maart 2010, 10:32:18
Wat betreft onderhoud wordt in het boekje vermeld dat je:
- Of na 500 omschakelingen de wissel moet smeren
- Of na 6 maanden moet smeren.

Hiervoor hebben ze (uiteraard) de bijpassende olie ook te koop; Art.nr. 6858.
Het punt waar gesmeerd moet worden is op zich goed bereikbaar (zie foto).

Hoi Ton.
Dat smeren lijkt mij dan toch wel een behoorlijke handicap!
Indien dit echt na ongeveer 500 omschakelingen noodzakelijk blijkt te zijn, dan is dit een behoorlijke onderhouds klus! 8)
Net even uit zitten te rekenen dat je tussen 10-40 baan bedrijfsuren, dit onderhoud zou moeten verrichten.

In de praktijk zal dit wel meevallen, maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden! :?

Vraag aan Koploper specialisten.
Is dit trouwens iets wat in het programma Koploper bijgehouden kan worden?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Hallo Albert Jan,

het antwoord is Nee,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Hoi Walter.
Jammer, maar wel bedankt voor het antwoord!
Ik ben allang blij dat dit voor de locs wel kan! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Citaat van: AlbertJan op zondag 28 maart 2010, 11:07:00
Hoi Ton.
Dat smeren lijkt mij dan toch wel een behoorlijke handicap!
Indien dit echt na ongeveer 500 omschakelingen noodzakelijk blijkt te zijn, dan is dit een behoorlijke onderhouds klus! 8)
Net even uit zitten te rekenen dat je tussen 10-40 baan bedrijfsuren, dit onderhoud zou moeten verrichten.
...

Hoi AlbertJan,

Blijkbaar zijn er twee versies van de handleiding waarin twee verschillende onderhoudsintervallen in zijn beschreven.
Zoals Ben eerder opmerkte kan dat dus ook 100.000 schakelingen ipv 500 zijn.
Dat vind ik dan ook een leukere interval voor een onderhoudsbeurt ;)
Misschien ga ik het maar eens navragen in Dortmund over een paar weken.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Vandaag maar even een mailtje gestuurd naar Viessmann over het onderhoud van de wisselaandrijving.

Hun reactie:
Wir freuen uns sehr über Ihr Interesse an unserem Weichenantrieb und danken für Ihre
Anfrage.

Leider ist uns in der gedruckten Anleitung ein Fehler unterlaufen. Die Anleitung auf
der Homepage ist richtig. Der Antrieb ist wartungsfrei.

Bitte entschuldigen Sie die Missverständnisse.

Für weitere Fragen stehen wir Ihnen gern zur Verfügung!

Mit freundlichen Grüßen

Viessmann Modellspielwaren GmbH


De wisselaandrijving is dus onderhoudsvrij.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Station Lybenort: Test Viessmann decoder
Citaat van: Yeoman op woensdag 31 maart 2010, 13:18:55
De wisselaandrijving is dus onderhoudsvrij.

Kijk, dat zijn nu van die dingen die wij graag willen horen! :lol:

AlbertJan.
Re:Station Lybenort: Opstelling seinen
Opstelling seinen.

Ik heb het seinenboek van Viessmann (art.nr 5299), welke ingaat op de Duitse situatie, eens helemaal doorgelezen.
De voornaamste redenen voor aanschaf van het boek waren:

  • Hoe plaats je hoofd- en voorsein t.o.v elkaar?
  • Waar plaats je welk sein op de baan?

Beide vragen zijn na het lezen van het boek beantwoord.
Laat ik beginnen met de eerste vraag.

Hoe plaats je hoofd- en voorsein t.o.v elkaar?

Er zijn twee verschillende methoden die je kunt hanteren:
1. De afstandsgerichte opstelling
2. De functiegerichte opstelling

Wanneer je de afstandsgerichte opstelling gaat toepassen, kun je kiezen voor precies schaal 1:87, of met behulp van een factor de afstand berekenen.

In het echt is de afstand tussen een hoofd- en voorsein tussen de 400 en 1.200m.
In schaal 1:87 betekent dat dan een afstand liggend tussen de 4,60m en 13,80m  :shock:
Tenzij je een echt grote baan hebt, zul je deze niet snel toepassen.
Beter is dan om de factor-berekening toe te passen. De factor is 1,25.
Stel je langste trein is 2,00m, dan is de afstand tussen hoofd- en voorsein 2,00m x 1,25 = 2,50m.

Voor een kleine(re) baan kun je beter de functiegerichte opstelling toepassen.
De afstand tussen hoofd- en voorsein wordt dan bepaald door waar je trein begint met remmen, indien een voorsein 'Stop verwachten' aangeeft. In het echt begint een trein ook dan te remmen. Stel dat je remsectie 2 raillengtes groot is, dan plaats je aan het begin van de remsectie je voorsein en iets voorbij het einde van de remsectie je hoofdsein.
De drie bakens die het voorsein aankondigen zet je dan op een raillengte (18cm) afstand van elkaar; de laatste staat ongeveer 20cm voor het voorsein.

Gezien de grootte van mijn baan ga ik de functiegerichte opstelling toepassen.

De tweede vraag (Waar plaats je welk sein op de baan?) ben ik nog bezig uit te zoeken. Ik heb nog een aantal Märklin lichtseinen op voorraad, maar wil toch ook graag nog enkele vleugelseinen van Viessmann op de baan plaatsen.

Zodra ik daar een antwoord op heb, volgt weer een berichtje.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Opstelling seinen
Hallo Yeoman,

Succes met de seinen.
Ik ben blij voor je dat de wisselaandrijving "Wartungsfrei" is.

Groetjes,

Minto Tighfield :D
Re:Station Lybenort: Opstelling seinen
Hallo ton,

Ik lees nu net je hele draadje en ik moet zeggen dat ziet er perfect uit!! Prachtige bouw en mooie treinen heb je al. Ook die bovenleiding in je schaduwstations, vond je het niet praktischer om een opvanger te maken voor je pantograven?
Die Viessmann wisseldecoder is inderdaad een aardig alternatief voor een servo, alleen ik schrok erg van de prijs  :shock:.
Ik ben dan ook erg benieuwd of je met deze wisselmotoren doorgaat. Voor wat betreft je seinen daar hoop ik nog wat van te leren, want daar heb ik ook geen kaas van gegeten.
Succes met je verder bouw en ik blijf je draadje volgen.

Groeten ronald  :D
Re:Station Lybenort: Opstelling seinen
Hoi Ton,

Dat is hele interessante lectuur. 8)
Ik ben heel benieuwd naar het vervolg.

Gr.
René
Re:Station Lybenort: Opstelling seinen
Citaat van: Minto Tighfield op maandag 05 april 2010, 13:33:22
...
Ik ben blij voor je dat de wisselaandrijving "Wartungsfrei" is.
...

Hoi Minto,
Daar ben ik zelf ook erg blij mee :)

Citaat van: Varekamp op maandag 05 april 2010, 20:08:07
...
Ook die bovenleiding in je schaduwstations, vond je het niet praktischer om een opvanger te maken voor je pantograven?
...

Hoi Ronald,
Had misschien ook gekund, ik vond dit wel een goed(koop) alternatief.
Deels tweede hands gekocht.

Citaat van: Varekamp op maandag 05 april 2010, 20:08:07
...
Die Viessmann wisseldecoder is inderdaad een aardig alternatief voor een servo, alleen ik schrok erg van de prijs  :shock:.
Ik ben dan ook erg benieuwd of je met deze wisselmotoren doorgaat.
...

Tja,
Prijs is niet goedkoop, maar een wisselaandrijving + digitale decoder van M* zijn ook prijzig.
Ik ga zeker verder met deze aandrijving.

Citaat van: Lokkie op maandag 05 april 2010, 21:01:20
...
Dat is hele interessante lectuur. 8)
...
Hoi René,
Er staat zeker veel interessants in... een echte aanrader.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Opstelling seinen
Waar plaats je welk sein op de baan?

De tweede vraag heb ik nu ook een antwoord op. Heb eens zitten puzzelen en kom tot de volgende layout:


De letters op de baan verwijzen naar:
A. Uitrijsein 76394 ? voorsein 76383 (Märklin)
B. Uitrijsein 76394 ? voorsein 76383 (Märklin)
C. Uitrijsein 76394 ? voorsein 76383 (Märklin)
D. Afsluitsein 4517 (Viessmann)
E. Uitrijsein 4502 ? rangeersein 4515 - voorsein 4511 (Viessmann)
F. Uitrijsein 4502 ? rangeersein 4515 - voorsein 4511 (Viessmann)
G. Inrijsein 76393 ? voorsein 76383 (Märklin)
H. Bloksein 76391 ? voorsein 76383 (Märklin)
I. Afsluitsein 76372 (Märklin)
J. Afsluitsein 76372 (Märklin)
K. Afsluitsein 76372 (Märklin)
L. Wachtsein 4519 (Viessmann)
M. Afsluitsein 4517 (Viessmann)
N. Afsluitsein 4517 (Viessmann)

De plaats van de voorseinen zijn nog niet ingetekend. Ook de precieze lokatie van de hoofdseinen kan nog ietsje wijzigen. De Viessmann seinen hebben ook ondervloers ruimte nodig. Deze mogen uiteraard het onderliggende spoor niet blokkeren.

Het merendeel van de Märklin-seinen heb ik al in m?n bezit. Dit zijn allemaal lichtseinen.
Eigenlijk moet sein G ook een bloksein zijn, maar ik heb nog een inrijsein liggen, vandaar.
Van Viessmann heb ik nog helemaal niets, dus dat wordt nog even doorsparen ;)
De Viessmann seinen zijn vleugelseinen en bijpassende rangeerseinen.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Opstelling seinen
Ik zou de voorseinen bij de uitrijseinen weglaten, die staan daar normaal niet, en is dus zonde van je geld. Wel zie je daar vaak 'afsluitseinen' staan. Bij inrijseinen wil je nog wel eens voorseinen tegenkomen omdat de bloklengte in een station vaak beperkt is, maar dan eigenlijk alleen als het een station van ondergeschikte orde is, waar treinen ook zonder halt doorrijden. De normale afstand tussen een voorsein en een hoofdsein is minimaal 1000 meter, op schaal dus ca 12 meter. Op nevenbanen waar onder de 100 km/u wordt gereden kan deze afstand minder worden. Zoals wel vaker moet je dus de boel wat samendrukken, het ziet er al goed uit als de tussenafstand ca 1 meter bedraagt. Aan de rechterkant zou ik voor de boogwissel een inrij sein plaatsen wat Hp0/1/2 kan tonen (evt met voorsein met alleen Vr0/2 gezien de achter de uitrijseinen liggende wissels). Links zou ik hetzelfde doen, tenzij je alleen in de richting van C inrijdt, dan kun je volstaan met een sein dat alleen Hp0/2 toont. Het voorsein voor bloksein H zou linksonder kunnen, zeg maar halverwege de twee wissels. Sein E en F zou ik verder richting de wissel plaatsen (rechtsonder), dan hou je meer opstellengte voor je perronsporen over.

Walter
Re:Station Lybenort: Opstelling seinen
Hoi Walter,

Bedankt voor je commentaar.

Als ik je goed begrijp, zou je bij A, B, C, E en F geen voorsein plaatsen?
Bij de vleugelseinen wil ik ook direct ervoor een afsluitsein plaatsen, zodat dezelfde seinbeelden kunnen worden getoond als bij A en B.

Bij C wordt in beide richtingen gereden. Van links naar rechts door de 'normale treinen'. Van rechts naar links alleen als een loc vanuit de draaischijf de baan op gaat. Anders moet die eerst helemaal rond gaan rijden.

Helemaal rechts eindigt de baan in een tunnel. Een inrijsein heb ik daar niet geplaatst, omdat er vlak achter het schaduwstation is en ik daar eventueel ook een overweg wil plaatsen.

Ik zal kijken of ik E en F verder naar rechts kan plaatsen. Eronder loopt het spoor naar een schaduwstation, dus weet niet of dat gaat lukken.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Opstelling seinen
Ton,

klopt helemaal!

Als bij C alleen loks linksom rijden, zou je kunnen overwegen daar alleen een afsluitsein te plaatsen. Een lok is over het algemeen namelijk geen trein, maar een rangeereenheid, waarvoor de afsluitseinen gelden. Begrijp ik goed dat je lichtseinen en vleugel seinen door elkaar wilt gebruiken?????? Dat is ook niet erg gebruikelijk. Er is vast wel iemand die daar foto's van kan laten zien, maar dan zal het maar voor ee hele korte periode zijn, omdat de gebruikte seinen ook afhangen van de bediening. Voor lichtseinen zijn dat schakelkasten en tegenwoordig computers, voor vleugelseinen zijn het mechanische stelbanken.. Als je twee seinhuizen gebruikt, één oud voor de vleugelseinen, en één brandnieuw voor lichtseinen, kun je natuurlijk nabootsen dat je net in die overgangsfase zit. Kun je leuke tafereeltjes maken,, bv waar de lichtseinen staan nog 'oude' vleugelseinen plaatsen die 'afgekruist' zijn, of een bouwploeg die zo'n sein aan het demonteren is....
Gaat vast mooi worden!

Walter

Re:Station Lybenort: Opstelling seinen
Hoi Walter,

Bedankt voor je toevoegingen.

Wel even een opmerking over de combinatie vleugel- en lichtseinen.
Ik weet niet meer waar ik het op de foto heb gezien, maar het bestaat in het echt ook ergens in Duitsland.
De ene zijde van het station waren lichtseinen en de andere zijde nog vleugelseinen.
Vandaar ook dat ik rechts en rond de draaischijf de oude seinen plaats en op de overige plaatsen lichtseinen.
Twee seinhuizen plaatsen zal ik over nadenken.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Opstelling seinen
Mede dankzij de input van Walter heb ik een nieuwe indeling gemaakt.

Het plaatje van de baan staat hier enkel berichten boven.
De letters op de baan verwijzen naar:
A. Uitrijsein 76394 (Märklin)
B. Uitrijsein 76394 (Märklin)
C. Afsluitsein 76371 (Märklin)
D. Afsluitsein 4517 (Viessmann)
E. Uitrijsein 4502 ? rangeersein 4515 (Viessmann)
F. Uitrijsein 4502 ? rangeersein 4515 (Viessmann)
G. Inrijsein 76393 ? voorsein 76383 (Märklin)
H. Bloksein 76391 ? voorsein 76383 (Märklin)
I. Afsluitsein 76372 (Märklin)
J. Afsluitsein 76372 (Märklin)
K. Afsluitsein 76372 (Märklin)
L. Wachtsein 4519 (Viessmann)
M. Afsluitsein 4517 (Viessmann)
N. Afsluitsein 4517 (Viessmann)

Ik hoef nu dus minder voorseinen te kopen, maar heb wel een uitrijsein in de aanbieding nu.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: IR-lichtsluis
Voor de degene die niet zo vaak kijken in het electronica hoekje, ook hier even een kort verhaaltje waar ik mee bezig ben.

Ben dus bezig geweest met het in elkaar zetten van een ir-lichtsluis. Na de 2e poging is het me uiteindelijk gelukt.
Op de foto?s kun je zien hoe het er nu uitziet.

Bovenzijde (aan de draadjes links en rechts zitten de IR-zender en IR-ontvanger):


Onderzijde:


De IR-zender en ?ontvanger heb ik alvast maar aan draadjes gesoldeerd. Ik moet nog wel even zien hoe ver ik ze maximaal van elkaar kan plaatsen, zodat ze nog blijven functioneren.

Filmpje van de werkende lichtsluis:


De overweg heb ik in elkaar gesoldeerd tijdens de tweede electronicadag.

Het volgende wat ik nog moet hebben is een ?vertragings? timer. De lampen moeten nog blijven knipperen een in te stellen periode nadat de lichtsluis weer vrij is.
Ik heb gezien dat Busch ook een kant-en-klaar model verkoopt. Dus of ik deze zelf ga solderen, moet ik nog even bekijken. Wat het me aan componenten gaat kosten, speelt uiteraard ook mee.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: IR-lichtsluis
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Station Lybenort: IR-lichtsluis
Hoi Ton,

volgens mij had ik je al eens deze oplossing aangeboden . . .  :lol:

Groeten,

Erik
Re:Station Lybenort: IR-lichtsluis
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 13 april 2010, 22:38:00
Hoi Ton,

volgens mij had ik je al eens deze oplossing aangeboden . . .  :lol:

Groeten,

Erik

Hoi Erik,

Bedankt voor het helpen herinneren.
Ik was die ondertussen vergeten :shock:
Heb je toevallig ook een bestelnummer van conrad?
Ben wel even benieuwd hoe die eruit ziet en wat die kost.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Stationsspoor
Om te weten hoeveel rails ik nu nog precies nodig heb, heb ik het zichtbare deel even uitgelegd in de woonkamer. Ik heb dan meteen zelf ook een beter beeld hoe lang elk stationsspoor zal zijn.

Eerst even de foto?s?
Ik heb de draaischijf er ook even bijgelegd om te zien hoe dat eruit ziet:


Vanaf de andere kant gezien:


Zoals je (wellicht) kunt zien, ontbreken nog de stootblokken en drie ontkoppelrails.
Of ik de C-rail stootblokken ga toepassen al dan niet verlicht of de K-rail stootblok op een C-rail geschoven weet ik nog niet. Ik vind de ruimte achter het C-rail stootblok namelijk wel erg groot... zonde van die verloren ruimte.

Weet iemand wellicht wanneer je een verlicht stootblok moet toepassen? Ik heb hierover niet zo snel iets kunnen vinden.

Tot slot nog even een sfeerplaatje van m?n laatste aanwinst:


Goed dat volgende week alweer Houten is, want ik moet eerst alle rails nu gaan weatheren. In totaal toch zo?n 20 meter rails. Kan ik daar op zoek gaan naar verf in de juiste kleur.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Stationsspoor
Hoi Ton,

Dat ziet er niet verkeerd uit. 8)

Gr.
René
Re:Station Lybenort: IR-lichtsluis
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Station Lybenort: IR-lichtsluis
Citaat van: Yeoman op woensdag 14 april 2010, 11:12:37
Heb je toevallig ook een bestelnummer van conrad?
Ben wel even benieuwd hoe die eruit ziet en wat die kost.

Dag Ton.

Conrad nrs. 190407 - 8A en 242121 - 8A zijn modules en 191280 - 8A en 242120 - 8A
zijn bouwpakketjes. Let op: volgens mij allemaal met gelijkstroomvoeding van 12V!

Groeten,

Erik
Re:Station Lybenort: Stationsspoor
Al neuzend kwam ik dit topic tegen en heb vervolgens besloten om Williamsville weer op de schop te gooien (dat moest toch vanwege de ruimte die ik enigszins moest beperken. Dit ziet er veel levendiger uit dan het strakke wat ik eerst voor ogen had.

Plannen volgen later (zie ander topic), maar dit ziet er top uit allemaal. Ik ben benieuwd...!
Re:Station Lybenort: Stationsspoor
Dag Ton,

Ik wou je complimenteren met je baan en de wijze waarop je het aanpakt. Die mastjes voor de bovenleiding waren een behoorlijke opsteker. Ik zit er over na te denken. Heb namelijk ruim 50m verdekte spoor die voorzien moet worden van bovenleiding...En ik ben nog aan het tobben..Als ik dat bij jou zo zie dan is het een hele degelijke oplossing en functioneel.

Hoe zit het met de overgang naar het zichtbare gedeelte of heb ik hier overheen gelezen?

groeten,

Marcel
Re:Station Lybenort: Stationsspoor
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:Station Lybenort: Stationsspoor
Dag Ton,

Mooie baan ben je aan het maken.
Aan het einde van het jaar ga ik een baan bouwen (ben het baanplan nu nog aan het tekenen, seinen plaatsen etc.)
Ik heb een vraagje: welk materiaal gebruik je als onderbouw van de baan en welk materiaal gebruik je waar de rails oplegt ?

Gr.Irmo
Re:Station Lybenort: Stationsspoor
Minto Tighfield
gast

Re:Station Lybenort: Stationsspoor
Hallo Ton,

Schitterende voorbereiding weer, complimenten.
Ik heb verlichte stootblokken gebruikt op alle doodlopende sporen welke ik individueel kan in- of uitschakelen. Brandt het lampje dan staat er stroom op, zoniet dan staat er geen stroom op.
Ik heb 14 van dergelijke sporen. Ze worden gebruikt voor het "parkeren" van lokomotieven danwel lange treinstellen zoals o.a. de koplopers, de ICE, de VT-08 en de VT-10.
Ook heb ik nog een doodlopend spoor t.b.v. onderhoudwerkzaamheden. Stroom eraf en ik kan vrijelijke materiaal van het spoor afhalen danwel erop zetten.

Groetjes en succes verder.

Minto Tighfield :D
Re:Station Lybenort: Stationsspoor
Ton,

Mooie baan! Niet te groot, maar wel uitdagend.
Blijf ons op de hoogte houden.
Top

MvG
Peter
Re:Station Lybenort: Stationsspoor
mooi mooi zo blijf door gaan! dit wordt een mooie baan