Opstelling seinen.Ik heb het seinenboek van Viessmann (art.nr 5299), welke ingaat op de Duitse situatie, eens helemaal doorgelezen.
De voornaamste redenen voor aanschaf van het boek waren:
- Hoe plaats je hoofd- en voorsein t.o.v elkaar?
- Waar plaats je welk sein op de baan?
Beide vragen zijn na het lezen van het boek beantwoord.
Laat ik beginnen met de eerste vraag.
Hoe plaats je hoofd- en voorsein t.o.v elkaar?Er zijn twee verschillende methoden die je kunt hanteren:
1. De afstandsgerichte opstelling
2. De functiegerichte opstelling
Wanneer je de
afstandsgerichte opstelling gaat toepassen, kun je kiezen voor precies schaal 1:87, of met behulp van een factor de afstand berekenen.
In het echt is de afstand tussen een hoofd- en voorsein tussen de 400 en 1.200m.
In schaal 1:87 betekent dat dan een afstand liggend tussen de 4,60m en 13,80m
Tenzij je een echt grote baan hebt, zul je deze niet snel toepassen.
Beter is dan om de factor-berekening toe te passen. De factor is 1,25.
Stel je langste trein is 2,00m, dan is de afstand tussen hoofd- en voorsein 2,00m x 1,25 = 2,50m.
Voor een kleine(re) baan kun je beter de
functiegerichte opstelling toepassen.
De afstand tussen hoofd- en voorsein wordt dan bepaald door waar je trein begint met remmen, indien een voorsein 'Stop verwachten' aangeeft. In het echt begint een trein ook dan te remmen. Stel dat je remsectie 2 raillengtes groot is, dan plaats je aan het begin van de remsectie je voorsein en iets voorbij het einde van de remsectie je hoofdsein.
De drie bakens die het voorsein aankondigen zet je dan op een raillengte (18cm) afstand van elkaar; de laatste staat ongeveer 20cm voor het voorsein.
Gezien de grootte van mijn baan ga ik de functiegerichte opstelling toepassen.
De tweede vraag (Waar plaats je welk sein op de baan?) ben ik nog bezig uit te zoeken. Ik heb nog een aantal Märklin lichtseinen op voorraad, maar wil toch ook graag nog enkele vleugelseinen van Viessmann op de baan plaatsen.
Zodra ik daar een antwoord op heb, volgt weer een berichtje.
Groeten,
Ton.