Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bahnhof Lybenort: Nieuwe aanwinsten

Gestart door Yeoman woensdag 11 februari 2009, 17:38:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
mooie kraan :shock:.
had hem nog niet eerder gezien.
wat heb je ervoor betaald (Als k vragen mag :))


gr mark
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Citaat van: mark15 op woensdag 12 augustus 2009, 16:10:33
mooie kraan :shock:.
had hem nog niet eerder gezien.
wat heb je ervoor betaald (Als k vragen mag :))


gr mark

Op eBay Duitsland gekocht voor 130 euro.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Hoi Ton,

Mooi draadje, heb wat zaken gezien die ik zeker ook ga toepassen bij de bouw van mijn baan.
Leuk dat je zo gedetaileerd fotoverslag in je topic plaatst.

Veel succes met je verdere bouw.

Groet Jos
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Ziet er goed uit.
In de Miba van maart 2009 staat een artikel en test over deze kraan, inclusief de inbouw in de scenery.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Ton,

mooie kraan en de onderbouw ziet er al heel netjes uit. Veel succes met de verdere bouw.

Groetjes, John
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
erg mooie kraan hoor  :shock: :shock:
veel plezier ermee ik ben benieuwd hoe je dit moois gaat toepassen
groet robert
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Goed nieuws over de bokkraan; die werkte in 1 keer perfect. Twee draadjes aansluiten (rood en bruin) naar de CS2. Bokkraan handmatig invoeren op de CS2 op adres 3. De eerste functie (licht) fungeert als schakeling tussen de haak en de bok. Met de snelheidsregelaar bedien je de motortjes.
Heb het symbool van de lamp op de CS2 meteen ook vervangen door een symbool van een haak. Is de haak geel, dan wordt de haak bediend; is de haak wit, dan wordt de bok bediend.
Filmpje zal ik later (van de week) nog eens plaatsen.

Ondanks het  warme weer ben ik toch ook weer een beetje aan het zagen geslagen.
Eerst eens alle rails uitgelegd van schaduwstation 2 met eronder al een deel van de gezaagde ondergrond:


Hier en daar een beetje passen en meten en voldoende ruimte naast de rails, zodat de bovenleidingsmastjes er ook nog bij kunnen. Zoals je ziet, ontbreekt er nog een stukje:


Zojuist even bij de bouwmarkt langs geweest voor extra hout (berken multiplex).
Dat op maat zagen wordt morgen of later deze week gedaan.
Het is nu veel te warm en er zijn weinig schaduwplekjes hier  om te zagen.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
ziet er netjes uit goed afgewerkt houtwerk
dit beloofd een bijzonder mooi baan te worden suc6 er mee
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Ik heb eens zitten nadenken over de bekabeling van de baan en toebehoren.
Zelf had ik het volgende idee om te realiseren.

Ringleiding
Er komt een ringleiding (niet volledig rond) voor de volgende onderdelen:
a)   Digitale rij en schakelstroom (rood en bruin)
b)   Digitale rij en schakelstroom (rood en bruin) schaduwstations
c)   Verlichting (lichtsterkte niet regelbaar) (geel en bruin)
d)   Verlichting (lichtsterkte wel regelbaar) (geel en bruin)

In totaal dus 8 draden in de ringleiding.

Onderdeel a en b worden op dezelfde transformator aangesloten. Mocht ik in de (nabije) toekomst te weinig vermogen hebben, dan kan ik vrij eenvoudig en snel een extra booster aansluiten. Slechts een paar draadjes omleggen en het extra vermogen is toegevoegd.

Vanaf elke draad op de ringleiding wil ik meerdere verdeelplaatjes monteren, waarop de stroomverbruikers worden aangesloten. Vanaf het verdeelplaatje loopt dan een draad naar de verbruiker. De draad van de verdeelplaat naar de ringleiding wordt gesoldeerd.

Hoe vast te maken?
Zelf dacht ik eraan om toch met stekkertjes te werken, tenzij de draad wordt vastgemaakt aan iets ?onbereikbaars? (bijv. onder de rails)

Voorbeeldje:

Verlichting van een huisje:
Verdeelplaatje ? stekker --- draad ? mof - stekker ? draad --- verlichting

Stroom naar de rails:
Verdeelplaatje ? stekker --- draad ? mof - stekker ? draad --- solderen - rails

Ik heb ervoor gekozen om een extra mof en stekker ertussen te zetten voor het geval er iets weggehaald moet worden. Dan hoeft niet de hele draad los te worden gemaakt, maar alleen een enkel stekkertje.

Opmerkingen/tips zijn uiteraard altijd welkom.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Hallo Ton,

Leuk idee die ring leiding, heb ik ook gedaan.
Kijk maar eens naar mijn draadje hoe ik dat heb gedaan.
Je hoeft niet zo veel draden als ring leiding te hebben.
Voor de verlichting kun je de bruine draad gezamelijk nemen, voor digitaal zul je wel moeten splitsen.
En ik zou alles solderen ivm. storingen, geen stekkers gebruiken.
Doe maar een lusje onder je baan, kun je er gewoon nog bij aan de bovenkant.

Gr Einte
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Het was weer even geleden dat ik wat berichtte, maar ik heb niet stil gezeten.
Ben voornamelijk bezig geweest met passen en meten om ervoor te zorgen dat het schaduwstation goed past. Hier en daar heb ik ook nog wat aanpassingen moeten doen aan de spantenopbouw, maar het is allemaal goed gekomen.

Een paar foto's ter illustratie:


Omdat soms wel erg dunne randjes overblijven, heb ik enkele latjes tegen het spant aangelijmd voor extra versteviging en op de bovenkant zorgt het voor extra draagvlak voor de stationsplaat.


Zo meteen weer meer...
Re: Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
Lybenort krijgt aansluiting op railnetwerk

Vandaag was het moment van het leggen van de eerste rails.
De plaatstelijke muziekkapel van Lybenort zorgde voor een feestelijk tintje.
Van heinde en verre waren mensen erop af gekomen om deze bijzondere gebeurtenis te aanschouwen.
Hieronder enkele foto's van deze mijlpaal in de geschiedenis van het pitoreske stadje Lybenort.



Een balonnenverkoper was er ook snel op afgekomen om een graantje mee te pikken.


Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
Hoi Ton, de baan  begint al behoorlijke vormen aan te nemen, wat opvalt is de hele mooie afwerking, ben benieuwd naar het vervolg.
Ik heb zelf helaas geen openingsfeestje voor de baan bevolking gehouden, maar bij jou ze hebben het wel naar hun zin zo te zien, vr gr Arie :D
Re:Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
gefeliciteerd
en succes dat ze een beetje doorwerken zodat je straks ook met de eerste trein kunt gaan rijden !!  :lol: :lol: :lol:
groet robert
Re:Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
Gefeliciteerd met het leggen van de eerste rails. :P

Het houtwerk ziet er trouwens fantastisch uit en dat beloofd wat voor het vervolg.

Gr.
René
Re:Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
Iedereen bedankt voor de complimenten.

Het feestje heeft maar enkele uren geduurd. Daarna moest er weer snel gewerkt worden 8)

Het resultaat:




De railzen van het laagst gelegen schaduwstation zijn nu gelegd.

Even snel een paar aansluitdraden naar de baan en de eerste proefrit kan beginnen:




Helaas kon ik de rookvloeistof zo snel ff niet vinden, dan was het plaatje nog leuker geweest.
Die laatste foto vind ik trouwens zelf erg geslaagd 8)

De definitieve bedrading moet uiteraard nog wel worden aangelegd. Ook moet ik de rails nog in blokken en elk blok weer in secties gaan verdelen.
De secties 1, 4 en 10 zijn stopsecties.


En ook nog moet ik de ringleiding aanleggen.
Daar ben ik ook nog wel even mee bezig.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
hoi Ton,

leuk verslag, en mooie baan!!

succes met het verder bouwen! :wink:

gr. Gert Jan
Re:Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
Hallo Ton,

Heel netjes en met een erg leuk verslag van het in gebruik nemen van de rails, wat op een heel netjes ruwbouw ligt.

Heb je super gedaan ben benieuwd naar het vervolg van je bouw, dat komt vast goed.

Groet Wim.
Re:Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
mooi verslag en mooie foto's
succes met je vorderingen !!
groet robert
Re:Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
Citaat van: Yeoman op zondag 13 september 2009, 13:58:51


Hou je hier wel genoeg ruimte vrij voor de bovenleiding?
Re:Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
stoomloc rijdt zonder bovenleiding hoor !!!
:lol: :lol: :lol: :lol: sorry moest even  8)
groet robert
Re:Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
Citaat van: EgMaf op maandag 14 september 2009, 12:51:13
Hou je hier wel genoeg ruimte vrij voor de bovenleiding?

Op de foto vertekent het wellicht een beetje, omdat ik iets lager heb gefotografeerd dan waar de loc rijdt.

In de schaduwstations komt de speciale tunnelbovenleiding.
Ik heb 82mm ruimte vanaf de bodem gemeten waarop de rails ligt. De mastjes zijn 88mm hoog, maar de draad zit iets lager. In theorie zou het dus voldoende moeten zijn.
Alhoewel ik wel enige vrees heb wat betreft het schaduwstation 1 niveau hoger. Deze route gaat gedeeltelijk onder de draaischijf door en dat wordt nog spannend. Misschien moet ik daar nog wat kunst en vliegwerk gaan toepassen 8)
Maar die zorg is voor later.
Eerst maar eens zorgen dat het electrische deel voor schaduwstation 2 gereed komt.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Leggen van de eerste rails
Heel leuk de verjaardagscadeau's die je hebt gehad, en die kraan is echt tof :cool:
Mooi dat er nu een aansluiting op het spoor is :)

Mathijs
Re:Station Lybenort: Onder st(r)oom
Het is weer eens tijd voor een update.
Er is heel wat gebeurd de laatste weken.
Allereerst moest er een plekje komen voor de CS2.
Een uitschuifbare lade onder de baan:



Voor het geval je je afvraagt of hout op hout wel goed glijdt; de truc is om de de plank die op de rail schuift in te smeren met een beetje kaarsvet.

Vervolgens was het tijd om de ringleiding aan te gaan leggen.
Er zijn niet veel foto's van, maar een kleine indruk:

Kroonsteentjes voor de aftakking naar de baan:


En met de draden van de ringleiding eraan verbonden:


Voor de verdeelplaatjes gebruik ik solderplaatjes. Oorspronkelijk waren ze 30 lang, maar ik heb ze in drie delen gezaagd:


In totaal is er op 7 plaatsen een aansluiting van de ringleiding naar de rails.

De drie stopsecties worden bediend door een schakeldecoder van Viessmann:


Het schaduwstation is in totaal in 16 secties onderverdeeld. Elke sectie geeft via de S88 een signaal naar de CS2:


Om even snel alle contacten te testen heb ik op 1 pagina 16 contacten opgenomen.
Zo heb je een makkelijk overzicht:


En dan kijken of alles werkt met behulp van de CS2:


Er zijn drie plaatsen in het schaduwstation waar een trein stil kan staan. De S88 contacten schakelen verschillende rijwegen, waardoor het schaduwstation volledig automatisch wordt bediend.
Zoals te zien is, kun je dus altijd 'zien' waar in het schaduwstion zich een trein of losgeraakte wagon staat.

De volgende stap is om de rails op enkele plaatsen vast te leggen (bijv. bij wissels) en de tunnelbovenleiding te monteren.

De loshangende draden worden nog niet vastgemaakt. Het kan zijn dat het hele schaduwstation nog iets naar links of rechts moet worden verschoven voor een perfecte aansluiting met niveau 1 en 0. Dus dat blijft voorlopig een beetje rommelig eruit zien.

Groeten,
Ton.

Re:Station Lybenort: Onder st(r)oom
hallo

mooie locs en een mooi baanplan ik blijf dit volgen!!!!!!

MVG Kevin :D :D
Re:Station Lybenort: Onder st(r)oom
Hallo Ton,

Mooie baan wordt jouw plan. Ik heb het even vlug doorgelezen. Ziet er mooi uit.
Dat idee voor je Central Station: zoiets wil ik met mijn nieuwe baanplan ook maken. Alleen komt er bij mij waarschijnlijk een Ecos te staan. De foto heeft mij aahgespoord om ook zoiets te maken.
Veel plezier en succes met de bouw.

Groetjes

Harry
Re:Station Lybenort: Onder st(r)oom
Citaat van: Yeoman op zondag 13 september 2009, 12:19:31
Lybenort krijgt aansluiting op railnetwerk



Een balonnenverkoper was er ook snel op afgekomen om een graantje mee te pikken.


Groeten,
Ton.

Hallo,

Van welk merk is die balonnenverkoper?
Ik ben daar namelijk na op zoek, voor op m`n nieuwe station.

Mvg, Martijn
Re:Station Lybenort: Onder st(r)oom
 
Ton.

  Ik wil even reageren op de hoogte van je SchaduwStations omdat ik deze baan ook aan het maken ben .
Neem aan dat je het ontwerp in Wintrack hebt getekent en deze staat standaard ingesteld op 9 cm. hoogte en geeft bij hoogte kontrole geen fouten . Nu is het zo dat je jouw rails op een bepaalde dikte triplex legt en deze dikte moet je er van af trekken , nu wordt de hoogte dus minder .
Een trein , loc  heeft een bovenmaat van ongeveer 8 cm. nodig .
Zelf heb ik deze fout te laat ontdekt en moet alles aanpassen .
     Als je digitaal rijdt heb je ook geen bovenleiding nodig in je SchaduwStations , alleen moet je ze opvangen bij je spanten en tunnels .
Hoop dat je er wat aan hebt , en veel bouwplezier .
 
    M.v.g. Ruud .
Re:Station Lybenort: Onder st(r)oom
Hallo Martijn,

De ballonnenverkoper kun je volgens mij van Preiser kopen. setje 24659.

Groetjes

Harry
Re:Station Lybenort: Onder st(r)oom
Citaat van: Kroko14253 op vrijdag 30 oktober 2009, 20:43:42
... De foto heeft mij aangespoord om ook zoiets te maken....

Hoi Harry,
Ik vond het zelf ook wel handig om op deze manier controle te kunnen hebben over datgene dat straks niet direct zichtbaar is.

Citaat van: Shadow op vrijdag 30 oktober 2009, 21:07:42
Ik wil even reageren op de hoogte van je SchaduwStations omdat ik deze baan ook aan het maken ben .
Neem aan dat je het ontwerp in Wintrack hebt getekent en deze staat standaard ingesteld op 9 cm. hoogte en geeft bij hoogte kontrole geen fouten . Nu is het zo dat je jouw rails op een bepaalde dikte triplex legt en deze dikte moet je er van af trekken , nu wordt de hoogte dus minder .
Een trein , loc  heeft een bovenmaat van ongeveer 8 cm. nodig .
Zelf heb ik deze fout te laat ontdekt en moet alles aanpassen .
     Als je digitaal rijdt heb je ook geen bovenleiding nodig in je SchaduwStations , alleen moet je ze opvangen bij je spanten en tunnels .

Hoi Ruud,

Ik heb zelf AnyRail gebruikt, maar dat maakt op zich niet zoveel uit.
De hoogte die ik heb (staat al eerder in mijn draadje) is 90 mm. De plank waarop de rails ligt is 8 mm, dus dan hou ik nog 82 mm over.
De tunnelbovenleiding is van Erbert. De mastjes zijn 88 mm hoog.
Echter zit de draad iets lager en wat blijkt nu bij het inbouwen? Het past.
(Iets wat ik vooraf al had berekend).
Ik heb boven de draad nog 2 mm ruimte over.
Ik zal van de week nog eens wat foto's plaatsen.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Onder st(r)oom
Citaat van: Yeoman op vrijdag 30 oktober 2009, 18:12:43
Het is weer eens tijd voor een update.
Er is heel wat gebeurd de laatste weken.
Allereerst moest er een plekje komen voor de CS2.
Een uitschuifbare lade onder de baan:



Voor het geval je je afvraagt of hout op hout wel goed glijdt; de truc is om de de plank die op de rail schuift in te smeren met een beetje kaarsvet.

Groeten,
Ton.


Hallo Ton,

Leuk bedacht zo met een uitschuifbare lade maar je kunt ook aluminium U profieltjes aan de zijkanten gebruiken.
Want bij het heen en weer halen van de lade is de kans groot dat er hele kleine stukje kaarsvet vrijkomen en als het in de zomer erg warm is dan kan dit vloeibaar gaan worden en problemen voor het vloerbedekking kan gaan worden.

Succes trouwens bij de opbouw je gaat netjes te werk.

Groet Wim.
Re:Station Lybenort: Onder st(r)oom
Hoi Wim,

Bedankt voor je tip.
De vloerbedekking is vinyl, dus mocht er iets opkomen dan kan ik het gemakkelijk verwijderen :)

Nu weer (even) verder met de tunnelbovenleiding.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Onder st(r)oom
Het was toch iets meer werk om de tunnelbovenleiding te monteren dan gedacht. Ik heb in totaal 73 mastjes gebruikt om de bovenleiding aan op te hangen. In de bochten staat er ongeveer elke 10-12cm een mastje en op de rechte stukken om de 20-23cm. Dit heb ik gedaan (op advies van MadMenno), zodat de draad altijd goed op de juiste positie boven de rails blijft lopen.



Detailfoto's heb ik niet veel, want met kunstlicht (en flits) komt dat niet goed over op de foto. Dus ik heb slechts enkele voorbeelden. Misschien dat ik komend weekend nog wat betere foto's maak.

Wat ik nog wel ook even wil laten zien en uitleggen, is de gebruikte methode.
Hoe kun je snel en gemakkelijk controleren of de bovenleiding op de juiste positie zit? Met een e-loc rijden is niet echt handig, dus heb ik een wagonnetje gepakt. Vervolgens op een blokje hout een pantograaf gemonteerd. Deze zit ongeveer op dezelfde hoogte als op een e-loc.



Zoals je kunt zien, zijn de gaten in de spanten hoog genoeg, want deze mooie 150-er kan er met pantograaf omhoog mooi onderdoor :)


Daarnaast heb ik in de woonkamer al even het volgende schaduwstation uitgelegd. De rails past allemaal perfect. Ik moet alleen nog een setje kopen, want 1 wissel kan ik nu nog niet digitaal bedienen.
Er moet dus ook weer wat besteld gaan worden :)


Het volgende wat moet gaan gebeuren, is weer wat zaagwerk voor het volgende schaduwstation.
Daarnaast zullen ook de draden onder de baan een beetje netjes moeten worden vastgemaakt.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Onder st(r)oom
Nog even een detailopname van de tunnelbovenleiding.
Op onderstaande foto is goed te zien de splitsing vanwege een wissel:


Terwijl ik aan het fotograferen was, bleek ook al dat er een inspectie gaande was. Snel ook hiervan even een foto gemaakt. Helaas was het rond lunchtijd, dus waren de mannen niet aanwezig:


Ook kwam er een stoomloc voorbij gereden:


Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Vandaag dan ook begonnen met het tweede schaduwstation.
Op de plaat eerst weer alle rails uitgelegd en vervolgens afgetekend:


Het weer was vandaag te wisselvallig, dus buiten zagen zat er niet in.
De weersvoorspelling de komende dagen maar eens goed in de gaten gaan houden.
Tot dan is het even afwachten en zoeken naar werkzaamheden die zijn blijven liggen.
Zodra ik weer wat te vertellen heb, meld ik me wel weer.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Ziet er al mooi uit wat je gemaakt hebt. Die bovenleiding is volgens mij erg makkelijk in gebruik. Ga zo door. Groeten Daan
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Daan nog bedankt voor je complimenten.

Vanavond weer eens de decoupeerzaag ter hand genomen.
Het tweede schaduwstation begint al z'n grove vorm te krijgen.


Uiteraard eerst alles weer iets te groot uitgezaagd. Ik vind het makkelijker om het in 2e instantie pas op maat te zagen. Kan ik alvast een beetje kijken hoe het eruit komt te zien. Een stukje teveel afzagen is zo gebeurd. Erbij zagen is me nog niet gelukt  8) :lol:

Op de volgende foto kun je goed zien dat de delen elkaar overlappen en nog niet 100% aansluiten.


Hoop dat het goed te zien is, want de huiskamervloer als ondergrond geeft niet zoveel contrast...
Overmorgen maar eens kijken om het verder op maat te gaan zagen.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
hoi Ton,

leuke bovenleiding :) lijken wel een beetje op die stripjes van Mehano:P
jammer dat je nog niet kunt zagen omdat het slecht weer is.

dan blijkt zo´n schuur in de tuin toch wel erg handig:)
weliswaar van mijn vader want ik ben 16 maar toch, en mijn opa heeft nog een paar mooie zaagbokken dus dat gaat bij mij goed  8)

maarja dat is weer over mij en het gaat hier over jou dus veel succes en ik hoop dat je snel kunt gaan zagen en weer verder kunt :)

gr, Ron
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Na een dagje uitrusten, gisteren weer verder gegaan met het tweede schaduwstation.

Eerst even de gezaagde delen uitgelegd en met de rails erop kijken of het allemaal goed aansluit:


Alleen het laatste deel nog even op maat tekenen en daarna zagen:




Er moet toch wel wat gezaagd worden, zo te zien:


En als de zaag er dan in is gezet, past het precies:


De delen ook even op de spanten geplaatst.
Zo hier en daar heb ik de gaten toch ietsje breder moeten maken, zodat het hele schaduwstation wat kan verschuiven. Dit heb ik gedaan vanwege de aansluiting met het zichtbare stationsdeel. Mocht het niet helemaal goed aansluiten, dan moet het schaduwstation nog wel wat kunnen verschuiven naar links of rechts.


Ook moet ik de cirkel links door midden zagen en vervolgens met korte plankjes weer aan elkaar gaan schroeven.
Nu kan ik het namelijk niet door de gaten schuiven:




Maar dat komt van de week nog wel een keer.
Tot zover m'n update vandaag.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Ton dat ziet er weer strak uit met al dat multiplex  :D

Ga zo door en succes met je baan.

Gr Einte
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
hallo ton,

ziet er weer mooi uit,blijf je volgen heel mooi gemaakt allemaal.  :P


groeten peter
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Veel werk zo te zien voor al die de multiplax op maat uit te zagen.
mooi werk geleverd! :) :)

Groetjes,
Alexander
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Hallo Ton,

Tot nu toe prachtig werk geleverd, indrukwekkend.

Groetjes,

Tighfield :D
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Zoals te zien bij nieuwe aanwinsten, heb ik nu ook een treinstel voor op de baan.
Echter toen ik het bijgesloten boekje las, moest ik even slikken...
Er stond in dat je geen bovenleidingmasten moch plaatsen aan de binnenzijde van een 360mm bocht :shock:
Iets wat ik in het schaduwstation dus wel had gedaan.
Meteen even een proefritje gereden en er bleek nog ongeveer 2 mm ruimte te zijn tussen de mast en de trein. Dit vond ik te riskant.
Op onderstaande foto zie je een voorbeeld van een ander rijtuig.


Je ziet ook hier beperkte ruimte. Dus toch besloten om ze om te zetten, nu ik er nog makkelijk bij kan.
Het resultaat:


Nu ben ik verzekerd van correct rijden in de bocht.
Alleen staat er nog op 1 andere plek een paar mastjes aan de binnenzijde van een 360mm bocht. Die staan net iets verder van de baan af, en hier voorzie ik geen problemen. Je kunt ze zien op de onderstaande foto.

Ondertussen is ook het volgende schaduwstation voorzien van rails:








De drie wissels zijn al voorzien van decoder een aandrijving, dus dit deel kan ook worden aangesloten. Ik mis alleen nog de Viessmann artikelen 5213 (schakeldecoder) en 5217 (S88).
De verschillende baandelen moeten nog wel aan elkaar worden geschroefd.

Maar voordat ik verder ga met het tweede schaduwstation, moeten eerst nog de draden onder de baan netjes worden weggewerkt. Leuk werkje  :?

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Hallo Ton,

Een tip voor je draden onder de baan, gebruik boekbinders, vast zettten met lijmpistool.
Bij mij zitten er al drie dozen onder de baan.

Succes hier mee.

Gr Einte
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Ziet er goed uit. 8)
Gelukkig kon je er nog bij om de masten te verplaatsen.
Succes verder.

Gr.
René
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Citaat van: Einte op maandag 14 december 2009, 21:17:21
Hallo Ton,

Een tip voor je draden onder de baan, gebruik boekbinders, vast zettten met lijmpistool.
Bij mij zitten er al drie dozen onder de baan.

Succes hier mee.

Gr Einte
Ik zal eens kijken of ik die methode ga toepassen. Heb op dit moment nog verschillende gedachten/opties hiervoor.

Citaat van: Lokkie op maandag 14 december 2009, 21:19:05
Ziet er goed uit. 8)
Gelukkig kon je er nog bij om de masten te verplaatsen.
Succes verder.

Gr.
René
Ja, al doende leert men.
Bij het volgende schaduwstation ga ik nog meer/beter proefrijden met treinen met (lange) wagons.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Ik heb de afgelopen weken wel weer wat gedaan, maar niet echt spectaculair om van foto's te voorzien.
Het tweede schaduwstation krijgt ondertussen ook de stroom van de ringleiding.

Gisteren in Houten wat spulletjes opgehaald, zodat ik weer verder kan.
Onder andere van Viessmann een 5217 (S88) en een 5293 (bouwpakketje van 5213 (schakeldecoder)).

Vandaag dus begonnen met het bouwpakketje in elkaar te solderen.
Het was voor mij het eerste 'grote' soldeer project en ik ben er best tevreden over 8)

Het begin:


Hier zitten er al wat componentjes opgesoldeerd:


Nu weer wat meer:


En zo is het klaar, voordat het dekseltje erop gaat:


In totaal heb ik er iets meer dan 3 uur over gedaan. Of het snel of langzaam is weet ik niet, maar een eerste korte test toonde in ieder geval aan dat het functioneert.

Voor de soldeerdeskundigen onder ons, ook een foto van de onderzijde.
Dan kunnen jullie beoordelen of ik het netjes heb gedaan voor een eerste keer.


Groeten,
Ton.


Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Hallo Ton,

Je hebt het netjes gesoldeerd, en je kunt het beter kalm aan doen ipv. een chip op te blazen die toevalig verkeerd zit.

Gr Einte
Re:Station Lybenort: Volgend schaduwstation
Citaat van: Einte op zondag 10 januari 2010, 20:58:55
Hallo Ton,

Je hebt het netjes gesoldeerd, en je kunt het beter kalm aan doen ipv. een chip op te blazen die toevalig verkeerd zit.

Gr Einte

Helemaal mee eens...

Net de schakeldecoder aangesloten aan de cs2 en elke uitgang even getest.
Het werkt allemaal perfect.
Geeft me wel zelfvertrouwen om dit soort zaken wat vaker zelf te gaan doen.
En het is ook leuk om te doen.

Groeten,
Ton.