Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bahnhof Lybenort: Nieuwe aanwinsten

Gestart door Yeoman woensdag 11 februari 2009, 17:38:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bahnhof Lybenort: Nieuwe aanwinsten
Na veel denkwerk, tekenen, planning en afbreken, zijn we dan eindelijk begonnen met de bouw van de nieuwe baan:
Station Lybenort

De eerste fase is uiteraard de onderbouw.
Ik moet toegeven dat het handig is als je vader gepensioneerd timmerman is.
Die is namelijk een stuk handiger met hout dan ik.

Helaas kan ik nog geen foto's laten zien, want m'n camera ligt bij familie en die wonen niet in de buurt.

De start is gemaakt. Als ik foto's heb gemaakt, zal ik ze meteen hier plaatsen.

Als geheugensteuntje nog even m'n baanplan:


Het frame van de onderbouw is gereed. De spanten op maat zagen, is de volgende fase nadat het benodigde hout is gekocht...

Groeten,
Ton
Re: Station Lybenort: Fase 1
Dat ziet er uit als een leuk baanplan, en het zal vast wel handig zijn om een gepenioneerd timmerman als vader te hebben. :lol: Succes met de bouw van je baan :wink:

Mathijs
Re: Station Lybenort: Fase 1
Ziet er gaaf uit dat baanplan! Is het de bedoeling dat het schaduw station er zo klein uitziet? Of zijn het gewoon tijdelijke stop sporen?
Re: Station Lybenort: Fase 1
Hallo Ton,

Het baanplan ziet er schitterend uit, ben benieuwd naar de eerste foto's.
Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Station Lybenort: Fase 1
Lid sinds: 2008

offline
Re: Station Lybenort: Fase 1
@Casper
De ruimte die ik heb is redelijk beperkt, dus elk schaduwstation heeft slechts twee sporen. Echter wil ik eventueel op het uitrijspoor ook een stopplaats creëren als daar behoefte aan is (meer (toekomstige) locs gelijktijdig op de baan).Maar voorlopig heb ik dat niet nodig.

@Tighfield en Mathijs
Bedankt, je wordt via dit draadje op de hoogte gehouden.

Groeten,
Ton
Re: Station Lybenort: Fase 1
Dag Ton

Omdat ik over enkele maanden de onderbouw van mijn baan wil starten heb ik veel belangstelling voor detailfoto's van jouw baan en de maten van het gebruikte hout.

Veel succes met je baan.

Cees
Re:Station Lybenort: Fase 2
Lid sinds: 2008

offline
Re:Station Lybenort: Fase 2
Even mijn draadje weer een schopje geven...

De eerste foto's van de bouw zijn gemaakt.
Let niet op de rommel die onder de baan ligt. Een groot deel van wat er nu onder ligt, zal straks vanzelf verdwijnen wanneer de bouw verder vordert.

Allereerst een paar foto's van de gereed zijnde onderbouw.
Ik heb helaas geen foto's van hoe dit tot stand is gekomen.

Zicht vanaf de noordkant (gordijn even dicht gedaan vanwege hinderlijk tegenlicht):


Zicht vanaf de zuidkant:


Nog even een detail van de draagconstructie:


En om ook aan de achterkant gemakkelijk bij te komen, staat het geheel op wielen.
Elke wiel heeft een draagkracht van 35kg (4x35=140), dus dat zou voldoende moeten zijn. De twee aan de voorzijde hebben tevens een rem:


De onderbouw is dus gereed, zoals je kunt zien op de foto's. En daarmee is fase 1 afgerond. En dus heb ik een pilsje verdiend! :) Deze heb ik ondertussen al genuttigd. 8)

De volgende fase, fase 2, is de spanten zagen die op de onderbouw komen te staan.
Ook hiermee zijn 'we' al een eindje gevorderd. Echter omdat m'n vader de afgelopen maanden een beetje met z'n gezondheid sukkelde, is hier nog niet veel progressie te zien.

Allereest hadden we twee platen van 240x120 (16mm? dikte) en nog eentje in dezelfde grootte van 9 mm dikte gekocht en laten thuis bezorgen.
Vervolgens deze in het juiste formaat gezaagd. Echter bleek een van de platen totaal niet goed gelijmd, waardoor deze dus waardeloos was.
M'n vader ging 's maandags terug naar de Karwei en hij kon deze zonder problemen (ook al was die in stukken gezaagd) omruilen. De plaat werd gratis thuis bezorgd, want in de auto past die niet.

Een totaal overzicht van wat we gezaagd hebben:


En nog even een close-up van twee gereed zijnde spanten:


Omdat fase 2 nu even stilligt, ben ik ook alvast begonnen met fase x (ik heb nog geen idee welk nummer die fase zal krijgen). In fase x worden de gebouwen voor op de baan gemaakt.

Ik ben bezig met het schilderen van de Faller watertoren (nr. 120143). De standaard kleur vind ik niet mooi. Het reservoir wil ik sowieso in een andere kleur. Ik heb afgelopen zondag al wat ideetjes opgedaan over hoe een watertoren qua kleur eruit kan zien in combinatie met weersinvloeden.

Vanmiddag zal ik nog enkele foto's plaatsen van het schilderen van de watertoren.

Voorlopig laat ik het hier even bij.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Ton,

Waarom maak je hem niet helemaal dubbelsporig met 2 hondebot uiteinden. Je hebt dat al bijna helemaal zo ontwropen.

Olaf
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Citaat van: Falcon op zaterdag 13 juni 2009, 12:01:56
Ton,

Waarom maak je hem niet helemaal dubbelsporig met 2 hondebot uiteinden. Je hebt dat al bijna helemaal zo ontwropen.

Olaf

Hoi Olaf,

Aan de linkerkant is dat misschien wel een goed idee. Rechts zie ik er zelf niet zo het nut van in. Treinen moeten toch wachten, totdat het spoor wordt vrijgegeven.
Bedankt voor de tip in ieder geval.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
De beloofde foto's van de watertoren.

Allereerst even een foto van de verpakking om ieders geheugen op te frissen...


En op de achterkant een beeld van hoe het eruit zou zien zonder verven/weatheren (vreemd genoeg heeft het origineel geen groene tank):


Dan enkele onderdelen alvast grijs geverfd (het losstaande hokje en een deel van de omgang):


Het rooster in ht midden van de foto eerst grijs geverfd. Moet later nog wat zwart als toevoeging krijgen:


Bodemplaat van de watertoren ook een grijze kleur. Weet nog niet zeker of ik deze kleur behoud of het in een zandkleur ga verven:


Het bijgebouwtje en de kolom van de watertoren (verschillende) grijze kleuren gegeven:


Tot zover de vorderingen van het verven.
Wordt binnenkort weer vervolgd.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
De Airbrush er maar eens bijgepakt. Ik heb niet zo'n heel duur geval en ook geen compressor. Ik doe het nog met de fles.


Eerst even een foto hoe het eruit ziet, voordat het wordt geverfd.
Dat groen past beter bij circus Mondolino  :)


En dan aan de slag:




En dan klaar:


Vind het nu al mooier eruit zien, terwijl er ook nog geweatherd moet worden.
Maar eerst even laten drogen nu.

Tot zover.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
ziet er netjes uit hoor
complimenten

groet robert
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Er lopen een paar projectjes nu door elkaar heen.

Van de week eens bezig geweest met de tip van Olaf.
Ben een uurtje of zo bezig geweest om in de linkerkant van het spoorplan deze volledig dubbelsporig te maken. Ik kwam echter telkens niet goed uit met de rails. Heb dit voorlopig even geparkeerd. Wellicht ga ik er later nog eens mee verder.

Vandaag begonnen met het uittekenen van de rails op de platen voor beide schaduwstations.
Eerst alle rails uitgelegd op een plaat:




Op de tweede foto zie je linksonder het potloodje liggen met eraan bevestigd een blokje hout van 2 cm. Deze tegen de rails houden en dan voorzichtig lijnen trekken.
En ook aangeven waar de openingen moeten komen om later de wissel onderlangs van onderhoud te kunnen voorzien.


Volgende stap is het uitzagen op de lijntjes, maar dat gaat dit weekend niet meer gebeuren.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
goed bezig, zeer interessant, ga ik zeker blijven volgen

groeten Wim
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Het was en is vandaag lekker weer, dus heb een dagje vrij genomen om...

Jawel, te werken aan de baan.
Heel de dag lekker buiten gestaan (in de schaduw) en de platen gezaagd waarop ik de railplannen heb getekend. (Zie eerdere foto's)

Gebruikt gereedschap:
- Potlood;
- Boormachine;
- Decoupeerzaag;
- Groffe vijl;
- Schroevendraaier;
- Houtlijm;
- Schuurpapier.

Het merendeel zelf gedaan met een enkele instructie/tip van m'n vader.
Als laatste ook nog samen een paar stukken hout aan elkaar gelijmd en daar ook nog wat zaagcontouren op aangebracht.

Foto's volgen (waarschijnlijk) van het weekend.
Nu weer even van de zon gaan genieten lezend in het MM.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Iets later dan gepland en maar 1 foto...

Zondagmiddag nog even kortstondig gezaagd (in de schaduw).
In een van de spanten moest nog een aantal gaten worden gezaagd.
Daar ben ik dus mee bezig op de foto:


Verder heb ik eens zitten nadenken over de bekabeling van de baan.
Eerst maar eens de zoekfunctie gebruikt op het forum en het woord 'ringleiding' ingetypt. Nou dan heb je voldoende hits en dus ook de benodigde info gevonden.
Ik heb nog geen idee of ik een booster nodig zal hebben, maar ik ga er wel rekening houden.

Ik had het volgende in gedachte:
Op elk spant en binnenzijde van de buitenkant van de baan plaats ik kroonsteentjes voor de ringleiding. Op elk spant voor en achter, anders kan het geen ringleiding worden  :)
Echter plaats ik meteen reserve kroonsteentjes voor het geval een booster nodig blijkt te zijn of wellicht in de toekomst.
Vanaf elk kroonsteentje ga ik naar een verdeelplaatje.
Op elk verdeelplaatje komen de draden vanaf de baan.
De baan zelf verdeel ik al wel in verschillende stroomkringen, mocht een booster nodig zijn.

Mocht iemand andere/betere ideeën hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Citaat van: Yeoman op dinsdag 30 juni 2009, 21:18:34


Verder heb ik eens zitten nadenken over de bekabeling van de baan.
Eerst maar eens de zoekfunctie gebruikt op het forum en het woord 'ringleiding' ingetypt. Nou dan heb je voldoende hits en dus ook de benodigde info gevonden.
Ik heb nog geen idee of ik een booster nodig zal hebben, maar ik ga er wel rekening houden.

Ik had het volgende in gedachte:
Op elk spant en binnenzijde van de buitenkant van de baan plaats ik kroonsteentjes voor de ringleiding. Op elk spant voor en achter, anders kan het geen ringleiding worden  :)
Echter plaats ik meteen reserve kroonsteentjes voor het geval een booster nodig blijkt te zijn of wellicht in de toekomst.
Vanaf elk kroonsteentje ga ik naar een verdeelplaatje.
Op elk verdeelplaatje komen de draden vanaf de baan.
De baan zelf verdeel ik al wel in verschillende stroomkringen, mocht een booster nodig zijn.

Mocht iemand andere/betere ideeën hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Groeten,
Ton.

Kunt het net zo doen als ik heb gedaan een plank nemen en daar kroonstenen op schroeven,
daar tussen blank draad spannen.
Gewoon bruin of blauw massief, strak trekken en rekt de draad een stukje uit, en dan kun je de isolatie er makkelijk aftrekken.
Dan maak je van die balken en "ringleiding onder je baan" het hoeft geen ringleiding te zijn!
Het gaat er om dat je een korte afstand tot je rails hebt.
Ik heb bv. draden bruin en rood en geel,
en dan om de meter ongeveer aansluiten onder je rails, kijk maar op mijn topic, voor een uitleg  :D
Gr Einte
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Citaat van: Einte op dinsdag 30 juni 2009, 21:31:53
Citaat van: Yeoman op dinsdag 30 juni 2009, 21:18:34


Verder heb ik eens zitten nadenken over de bekabeling van de baan.
Eerst maar eens de zoekfunctie gebruikt op het forum en het woord 'ringleiding' ingetypt. Nou dan heb je voldoende hits en dus ook de benodigde info gevonden.
Ik heb nog geen idee of ik een booster nodig zal hebben, maar ik ga er wel rekening houden.

Ik had het volgende in gedachte:
Op elk spant en binnenzijde van de buitenkant van de baan plaats ik kroonsteentjes voor de ringleiding. Op elk spant voor en achter, anders kan het geen ringleiding worden  :)
Echter plaats ik meteen reserve kroonsteentjes voor het geval een booster nodig blijkt te zijn of wellicht in de toekomst.
Vanaf elk kroonsteentje ga ik naar een verdeelplaatje.
Op elk verdeelplaatje komen de draden vanaf de baan.
De baan zelf verdeel ik al wel in verschillende stroomkringen, mocht een booster nodig zijn.

Mocht iemand andere/betere ideeën hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Groeten,
Ton.

Kunt het net zo doen als ik heb gedaan een plank nemen en daar kroonstenen op schroeven,
daar tussen blank draad spannen.
Gewoon bruin of blauw massief, strak trekken en rekt de draad een stukje uit, en dan kun je de isolatie er makkelijk aftrekken.
Dan maak je van die balken en "ringleiding onder je baan" het hoeft geen ringleiding te zijn!
Het gaat er om dat je een korte afstand tot je rails hebt.
Ik heb bv. draden bruin en rood en geel,
en dan om de meter ongeveer aansluiten onder je rails, kijk maar op mijn topic, voor een uitleg  :D
Gr Einte

Tip: 'k zou niet alle isolatie verwijderen tenzij je de kroonstenen kort bij elkaar zet. Het koperdraad blijft niet strak staan dus is er een kans  opkortsluiting....
Je kunt makkelijk op verschillende  plekken de isolatie alvast verwijderen voor dat je de bedraging onder de tafel monteerd: http://www.derangeerbaan.com/frame-modulebouw/bouw-frame-module-1/08-montage-bedradingskokers-ringleiding kijk op foto 46 en 55.

Succes,
Gr,
Rutger
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Ik had er bij moeten zeggen dat de draden als gitaarsnaren zijn gespannen, ik heb nergens last van.



Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Ja, dat ziet er mooi strak uit!! Ik kreeg ze niet zo strak, hoe heb je dat gedaan?

Gr,
Rutger
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Citaat van: TRUKO op dinsdag 30 juni 2009, 21:50:10
Ja, dat ziet er mooi strak uit!! Ik kreeg ze niet zo strak, hoe heb je dat gedaan?

Gr,
Rutger

Ik heb de draad aan een kant aan mijn schuurdeur vast gedraad, goed vastzetten.
Dan de andere kant om een tang draaien en maar trekken, je voelt dat de draad langer word, en mooi recht is. dan kun je makkelijk de isolatie er aftrekken, en dan op maat knippen.
Als je hem monteert eerst aan een kant vastzetten, en dan aan de andere kant met de kniptang beetpakken achter de kroonsteen en dan de tang draaien, dan trek je hem strak en dan vastschroeven, lijkt dan net een gitaarsnaar.
Ben niet zo goed in uitleggen en schrijven.
Hoop dat het lukt.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
@Rutger en einte,

Bedankt voor jullie info. Hier kan ik zeker iets mee gaan doen.
Maar voorlopig even alleen van de zon genieten. Tis iets te warm boven. 8)

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Hallo Ton,

Het ziet er geweldig uit, je plan en wat je al gebouwd hebt.

Groetjes,

Tighfield :D
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Hallo,

nog even over de ringleiding.

CiteerDan maak je van die balken en "ringleiding onder je baan" het hoeft geen ringleiding te zijn!
Het gaat er om dat je een korte afstand tot je rails hebt.

dit woord is inderdaad een eigen leven gaan leiden: het hoeft helemaal geen ring te zijn! het is een handige en goede manier van bedraden. gebruik VD-draad (installatiedraad van 2,5mm: is blauw of bruin of geelgroen. zwart draad is maar 1,5mm). ik heb een voorbeeldje getekend:



recht maken van koperdraad: eventjes uit-rekken en het is zo recht als een kaars! uitrekken doe je door één kant vast te zetten en aan de andere kant met een combinatietang een flinke ruk aan de draad te geven.

het strippen van installatiedraad: met de draad tussen duim en een scherp mes langs over opensnijden (mes plat tegen de draad aanleggen). restant van de isolatie kun je er dan makkelijk aftrekken.

monteren onder de baan: de draad niet in stukjes knippen, maar kroonsteenstrips over de draden rijgen. de kroonstrips onder de baan vastschroeven (max. 50cm tussenruimte) en dan pas de schroefjes aandraaien om de draden te klemmen. monteer strips van 6 aansluitingen, de niet gebruikte komen beslist later nog van pas! in plaats van kroonsteenstrips, worden soms soldeerstrips gebruikt, dat kan ook.

solderen: koperdraad eerst vertinnen en op die plek de aansluitdraad naar de rail vastsolderen. gebruik hiervoor soepel draad van 0,75mm, liefst twee kleurig.

doe je voordeel er mee!

groeten.
Hessel.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Citaat van: Yeoman op dinsdag 30 juni 2009, 21:18:34

Daar ben ik dus mee bezig op de foto:



Groeten,
Ton.


Ho ho Ton,

Dat is toch wel uit te houden een beetje zweten is niet zo erg je kunt er nog bij gaan zitten ook dus niet klagen maar zagen.

Gaat wel goed komen zorg dat je netjes en opgeruimd te werk gaat en dan komen de update's ook veel mooie en duidelijker over, veel succes blijf je bouw volgen.

Groet Wim.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Citaat van: de Hoeve op zondag 05 juli 2009, 14:36:24
recht maken van koperdraad: eventjes uit-rekken en het is zo recht als een kaars! uitrekken doe je door één kant vast te zetten en aan de andere kant met een combinatietang een flinke ruk aan de draad te geven.
Ander truukje: eerst geheel strippen, dan één kant vastzetten en de andere kant in de boormachine. Draad is dan gelijk uitgehard en kaarsrecht.

Gr, Ben.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Citaat van: de Hoeve op zondag 05 juli 2009, 14:36:24
Hallo,

nog even over de ringleiding.

CiteerDan maak je van die balken en "ringleiding onder je baan" het hoeft geen ringleiding te zijn!
Het gaat er om dat je een korte afstand tot je rails hebt.

dit woord is inderdaad een eigen leven gaan leiden: het hoeft helemaal geen ring te zijn! het is een handige en goede manier van bedraden. gebruik VD-draad (installatiedraad van 2,5mm: is blauw of bruin of geelgroen. zwart draad is maar 1,5mm). ik heb een voorbeeldje getekend:



recht maken van koperdraad: eventjes uit-rekken en het is zo recht als een kaars! uitrekken doe je door één kant vast te zetten en aan de andere kant met een combinatietang een flinke ruk aan de draad te geven.

het strippen van installatiedraad: met de draad tussen duim en een scherp mes langs over opensnijden (mes plat tegen de draad aanleggen). restant van de isolatie kun je er dan makkelijk aftrekken.

monteren onder de baan: de draad niet in stukjes knippen, maar kroonsteenstrips over de draden rijgen. de kroonstrips onder de baan vastschroeven (max. 50cm tussenruimte) en dan pas de schroefjes aandraaien om de draden te klemmen. monteer strips van 6 aansluitingen, de niet gebruikte komen beslist later nog van pas! in plaats van kroonsteenstrips, worden soms soldeerstrips gebruikt, dat kan ook.

solderen: koperdraad eerst vertinnen en op die plek de aansluitdraad naar de rail vastsolderen. gebruik hiervoor soepel draad van 0,75mm, liefst twee kleurig.

doe je voordeel er mee!

groeten.
Hessel.

Dit is het zelfde idee wat ik al een tijdje geleden hier heb verteld op 30 juni  :mrgreen: :mrgreen:



Dat idee van de boormachine is voor mij nieuw, volgens mij krult het draad hiermee op in plaats van dat het strakker wordt  :) :(

Gr Einte
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Hallo Ton

Dat gaat al op schieten en ziet er erg netjes uit.
Het deed me gelijk denken aan iets waar ik eens aan begonnen was maar wegens omstandigheden heb moeten afbreken hier een paar foto's er van.







Heb je het idee ook uit het marklin magazin ?

Ik ga zeker je baantje volgen veel succes met de bouw.

vr gr hans
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Citaat van: Einte op zondag 05 juli 2009, 17:25:54
Dat idee van de boormachine is voor mij nieuw, volgens mij krult het draad hiermee op in plaats van dat het strakker wordt  :) :(
Ik zou zeggen probeer het eens uit voordat je aanneemt dat het niet werkt. :?
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Hallo allemaal!

CiteerDit is het zelfde idee wat ik al een tijdje geleden hier heb verteld op 30 juni 
CiteerDat idee van de boormachine is voor mij nieuw, volgens mij krult het draad hiermee op in plaats van dat het strakker wordt 
Einte, dat klopt helemaal. we zijn het wel vaker eens. en als ik kijk naar de foto van jouw werk, snap ik ook wel waarom.
met mijn post heb ik ook vooral jouw opmerkingen willen benadrukken, omdat ik hier en daar op dit forum toch nog wel eens wat onzin over de ringleiding tegenkom. vandaar.

groeten, Hessel.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
@Hans,
Heb het inderdaad geleend uit een Märklin Magazine. Alleen is de mijne gespiegeld, anders past het niet goed in de kamer. Raam kan dan niet meer open, vandaar.
Jammer dat jij met jouw baan bent gestopt; het zag er tot nu toe veelbelovend uit.

De rest bedankt voor de complimenten en tips en trucs.
Ik ga er zeker m'n voordeel mee doen.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Vandaag binnen gekomen:


Tunnelbovenleidingsset van Erbert om 10 meter rails van bovenleiding te voorzien. Er zitten slechts 20 mastjes bij, dat lijkt me wel wat weinig. Dat zou betekenen om de 50 cm een mast. Voor rechte trajecten gaat het misschien nog wel, maar in de bochten moeten er dat toch meer zijn. Zelf dacht ik aan om de 20/25cm een mast. Ook zitten er geen schroefjes bij om de mast op de ondergrond vast te zetten, dus die moet ik ook nog ff nabestellen.

De bruggelijkrichters heb ik meteen maar meebesteld. Die ga ik gebruiken voor de remmodule i.c.m. de 76xxx lichtseinen van Märklin. En wellicht voor andere doeleinden.

Daarnaast heb ik vanochtend nog wat spul gekocht, maar dat mag ik pas met mijn verjaardag openen en laten zien. 8)

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Overgenomen van Madmenno:

Foto even geleend van Menno.

In totaal 40 meter draad en 100 portaaltjes. Ik heb nu wel genoeg voor alle ondergrondse sporen.
Menno nogmaals bedankt.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
hallo yeoman,veel geluk en plezier gewenst van het plaatsen van je bovenleiding. op deze baan ga ik geen bovenleiding zetten heb niet genoeg,maar eens beetje kleiner te gaan ooit doe ik het wel is heel mooi vind ik zelf.maar das ieders keuze dus bij deze veel bouwplezier toegewenst.

groeten peter37
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Hallo ton,

Ik zag dat je je tunnel en schaduwstations gaat voorzien van bovenleiding, heb je anders te kort ruimte onder je baan? Ben benieuwd naar je bouwwerkzaamheden, de spantenbouw zag er al verzorgd uit.

Succes verder en groeten Ronald
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
@Ronald,
Ik denk dat het wel gaat goed komen met de tunnelbovenleiding. Heb al wat opgemeten, dus het zo net wel moeten passen. Anders pas ik de spanten nog een beetje aan.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Zo vandaag is m'n vakantie begonnen, dus ben gelijk weer aan de slag gegaan.
Vanochtend eerst even naar de bouwmarkt om nog wat houten platen te gaan halen. Tevens gezocht en gevonden houtschroeven om de tunnelportaaltjes vast te kunnen zetten.
Het hout heb ik nodig, omdat ik me eerder in het project heb verzaagd  :?
De ruimte naast de sporen was (net 1,5 cm) te smal om de tunnelportaaltjes goed te kunnen plaatsen.
Bij de auto aangekomen trouwens bleek ook dat het hout niet paste :shock:
Dus laat het dan maar thuisbezorgen. Kost wel 15 euro extra...
Ze komen het morgenmiddag brengen, dus dan kan ik daarmee pas weer aan de slag.

Vanmiddag lekker in de zon bezig geweest met de spanten die aan de buitenzijde komen in de juiste vorm te zagen. Gewoon met de decoupeerzaag. Kost minder moeite, maar maakt wel en hoop kabaal. M'n oren tuteren nog een beetje  :lol:
Fase 2 is dus weer in volle gang, na een korte periode stil te hebben gelegen.

Groeten,
Ton.

Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Citaat van: Yeoman op donderdag 25 juni 2009, 19:20:57

Schuurpapier.

Groeten,
Ton.


Hallo Ton een schuurblokje op het schuurpapier er overheen te vouwen kan ook geen kwaad minder kans op splinters in je handen. :shock:

Veel succes met de ruwbouw, je maakt er een mooi bouwverslag van waardoor het voor ons erg leerzaam zal zijn geweldig.

Groet Wim.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Citaat van: Wim N op woensdag 29 juli 2009, 18:04:22
Hallo Ton een schuurblokje op het schuurpapier er overheen te vouwen kan ook geen kwaad minder kans op splinters in je handen. :shock:

Ja, dat gebruik ik ook. Had die tip ook al van m'n vader gekregen  :wink:
Maar toch bedankt, want nu is het ook hier weer vermeld...

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Nu dan weer even een foto van de werkzaamheden.
Hierop zie je een groot deel van de spantenopbouw.


Let ook op de gaten aan de achterzijde. Dit is gedaan om ook vanaf de achterzijde gemakkelijk(er) bij de schaduwstations te kunnen komen.

Vanavond wordt het achterste deel op het frame in de slaapkamer gemonteerd. Het begint nu dan echt een beetje vorm te krijgen.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
slim bedacht met je gaten van achter op de kader.. Je heb al een mooi stukje kader!
Gr kenny
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Hallo Ton,

Fijne vakantie gewenst en veel plezier met de bouw. Ziet er al geweldig uit.

Groetjes,

Tighfield :D
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Gisteravond in de rust van de voetbal nog even aan de baan gewerkt.
Wedstrijd was trouwens slecht; dan doet NAC het tot nu toe veel beter Europees 8)... 9 doelpunten voor en 0 tegen. Maar we dwalen af.

Waar waren we gebleven. Oh ja, in de rust van de voetbal ben ik dus bezig geweest met de baan.
De achterzijde van de opbouw heb ik eropgeschroefd:


Nu krijg ook ikzelf al beter een indruk hoe het op de kamer eruit komt te zien. Ook wat betreft de hoogte. Ik denk dat dat wel goed is. Het stationsdeel komt op ongeveer 1 meter hoogte, vanaf de grond gemeten, te liggen.

En iedereen nog bedankt voor de eerdere complimenten en toevoegingen.

Groeten,
Ton.

Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Voorlopig even de laatste foto's van de stand nu.
De achterzijde van de spantenopbouw staat definitief op z'n plek. Deze is dan ook al volledig vastgeschroefd.
De overige spanten zijn slechts met een enkele schroef vastgemaakt, zodat ik ze nog gemakkelijk er weer vanaf kan halen.


Even een detail van hoe de spanten aan de onderbouw zijn bevestigd.
In 1 gaatje is de schroef bevestigd, de overige 2 nog niet.


Een zicht op het rechterdeel van de baan:


Een zicht op het linkerdeel van de baan:


De oplettende kijker ziet dat de tussenspanten nog niet helemaal de juiste vorm hebben. Dit is bewust zo gedaan, omdat we nu goed kunnen aftekenen op welke hoogte we moeten uitkomen aan de voorzijde.

Hoe blijven de spanten nu goed op hun plek? Aan de voorzijde en de achterzijde worden ze geklemd tussen twee stukjes hout:

Deze zijn met spijkers en houtlijm op de achterspant bevestigd. Dit is overal gedaan waar we met spijkers hebben gewerkt. Dus ook een beetje houtlijm, zodat het goed vastzit.


En nu even vakantie houden...

Groeten,
Ton.




Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Voor mijn verjaardag nog enkele spulletjes voor de modelspoor hobby gekregen:


- Het welbekende soldeerstation
- Een gereedschapsetje
- Reizigers en senioren
- Een auto.

Vooral de eerste twee komen de volgende maanden goed van pas, want dan gaat ook het electrische deel een rol spelen.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Hallo Ton,

Van harte gefeliciteerd met je 40ste verjaardag.
Groetjes,

Tighfield :D
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
ziet er goed uit
nogmaals gefeliciteerd en een fijne vakantie gewenst
groet robert
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Nog gefeliciteerd en de foto's geven aan dat er geen prutser aan het bouwen is.
Ga vooral zo door en houd ons op de hoogte !
Ik ben zelf vooral benieuwd naar de scenery.

Robbert.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Citaat van: Robbert op maandag 03 augustus 2009, 20:11:47
... de foto's geven aan dat er geen prutser aan het bouwen is....
Bedankt, Robbert. Ik zal het doorgeven aan m'n vader, want hem komt alle eer toe.

De overige lezers/schrijvers ook nog bedankt voor de felicitaties en complimenten.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fase 1 gereed! (fase 2 is begonnen)
Vandaag binngekomen de aankooop via eBay Duitsland.
De bokkraan van Uhlenbrock (ook geschikt voor Märklin digitaal systeem)


En even de doos uitgepakt.


Het dak moet ik er zelf nog opzetten.
Op de cabine rechtsonder zit een kleine lijmvlek (niet goed te zien op de foto), maar ik ga het ding toch weatheren...
Lantaarns ga ik wellicht nog vervangen door echte.
En zoals je kunt zien, komt een deel van de bokkraan ondervloers te zitten.
Ik twijfel nog waar op de baan ik hem zal gaan plaaten.
Op het goederenspoor direct achter het station, of rechts boven bij de twee doodlopende sporen. Is ook afhankelijk van welk thema ik daar ga realiseren.

Daarnaast ben ik weer aan het zagen geslagen. Dit keer in m'n eentje, dus helaas ff geen foto's. Ik doe vanaf nu met wat meer voorbereiding. Heb geen zin om weer nieuw hout te gaan halen, omdat ik iets te fanatiek heb gezaagd. Beter eerst wat groter zagen dan nodig dan enkele cm's te klein.

Zal vanavond ook weer eens met m'n vader overleggen. M'n ouders komen langs voor de BBQ. Tis een elektrische, dus al het regent, verhuizen we naar binnen.

Groeten,
Ton.