Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Dienstregeling opzetten

Gestart door rscosworth woensdag 11 februari 2009, 15:39:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dienstregeling opzetten
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Dienstregeling opzetten
Goede middag,

Op mijn toekomstige baan wil ik de goederentreinen met de hand besturen, en alle personentreinen geheel geautomatiseerd laten rijden volgens een dienstregeling.

'k Wil ze onderverdelen in 4 groepen:

"stoptreinen" (Sprinter, Plan-v en een mDDM)
"sneltreinen" (Koploper en een IRM)
"interregio" (ICR stam en een IC+ stam)
"buitenland" (stam D-rijtuigen en een slaaptrein)

Er komt 1 schaduwstation met voor elke trein een eigen opstelspoor.
Het schaduwstation is vanaf meerdere kanten in- en uit te rijden.
De trein moet dus vanaf het schaduwstation naar het zichtbare station kunnen rijden in alle richtingen. (schematisch baanplan volgt...)



Daarbij wil ik tot op de minuut naukeurig een dienstregeling in elkaar zetten.
Bijv. elke dag om 16:04 moet er vanuit het westen een stoptrein op spoor 1a binnen komen rijden, en vertrekken om 16:10 richting het oosten. (en vervolgens weer terug naar zijn eigen spoor in het schaduwstation)

Of deze stoptrein nu de sprinter, plan-v of mDDM is, maakt niet uit, zolang het maar een stoptrein is.

Is dit mogelijk met koploper?
Re: Dienstregeling opzetten
Wat is jou tijd, modeltijd of echte tijd?

Gr, Ben.
Re: Dienstregeling opzetten
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Dienstregeling opzetten
echte tijd. stel dat ik om 16:00 thuis kom, en ik zet de pc aan, dan wil ik na 4 minuten alleen die ene stoptrein langs zien komen.
Re: Dienstregeling opzetten
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Dienstregeling opzetten
Bij deze het schematische baanplan:



Al het grijze is "niet zichtbaar".
Alleen de zwarte sporen liggen in het zicht.


Alle treinen staan in het schaduwstation dezelfde kant op.
Als ze er uit rijden, kan je zowel van links naar rechts, als van rechts naar links.

Normaal gesproken staan alle treinen opgesteld in het schaduwstation, en alleen volgens dienstregeling komen ze langs rijden.

Enig idee of het mogelijk is wat ik wil?
Re: Dienstregeling opzetten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Dienstregeling opzetten
Hallo Richard.
Omdat jouw vraag ook mijn interesse gewekt heeft, ben ik net door mijn Koploper boekwerk "gelopen" maar ik heb, helaas, niets over jouw vraag kunnen vinden.
Volgens mij is er ook geen enkele relatie tussen Koploper en de werkelijke tijd.
Het enige wat je tot dusverre kunt gebruiken is je "modeltijd" instellingen in "echte" seconden.

Dit lijkt mij toch wel een hele leuke vraag voor Paul Haagsma, via het Koploper forum.

Ik ben zeker erg benieuwd wat het antwoord is! (of nog mooier, wordt!)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Dienstregeling opzetten
Mis ik nu wat?
In koploper kan je kiezen tussen modeltijd of echte tijd.

Mark
Re: Dienstregeling opzetten
Richard,

Ik denk dat je eerst in Koploper maar eens een baan moet gaan maken en daarna kun je in testmode zaken uitproberen. Begin in het echt met een testovaaltje met een inhaalspoor. Meld je als je zover bent op het Koploperforum, daar zit heel veel kennis.

Gr, Ben.
Re: Dienstregeling opzetten
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Dienstregeling opzetten
Hallo,

je kan de wachttijden per treintype instellen in koploper, ook in vaste routes is wat mogelijk, echter ben ik geen voorstander van het gebruik van vaste routes uitgezonderd rangeerbewegingen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Dienstregeling opzetten
CiteerOp mijn toekomstige baan wil ik de goederentreinen met de hand besturen, en alle personentreinen geheel geautomatiseerd laten rijden volgens een dienstregeling.
En waarom wil je de goederentreinen met de hand besturen ?.

Mvg,
Peter
Re: Dienstregeling opzetten
Hoi,

Normaliter wil ik mij bewust afzijdig houden, daar ik eigenlijk maar op 1 plaats Koplopervragen wil beantwoorden, echter er wordt hier een aantal dingen geroepen die misschien wel/niet waar zijn.

Wat kan Koploper nu:
- in vaste treinroute kan je een trein laten wachten op een tijdstip van een uur. Dit is ALTIJD de modeltijd.
- een speciale actie kan je laten gebeuren afhankelijk van de modeltijd of de echte tijd op de Pc.

Vragen specifieke vragen graag op Koploperforum.

Ik onderschrijf trouwens wel de opmerking van Walter over vaste treinroutes. Leuke anecdote: de tweede gebruiker die met Koploper wilde gaan rijden (Koploper stond toen nog niet eens op het internet) wilde het wel gaan proberen, maar wilde perse mogelijkheden tot vaste routes hebben (die zaten ook in andere pakketten). Dat had Koploper op dat moment niet. Ik heb hem toen beloofd dit in te bouwen. We zijn nu ruim 10 jaar verder en hij heeft de vaste treinroutes nooit gebruikt. Variabel rijden is veel leuker en minder voorspelbaar.  :)

Mvg,
Paul.
Re: Dienstregeling opzetten
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Dienstregeling opzetten
Bedankt voor de reacties! 'k Zal me binnenkort aanmelden op het koploperforum, zeker omdat ik me er meer in wil gaan verdiepen.


Mijn idee van trein rijden is niet hetzelfde als vele anderen hier. Veel mensen gaan 1 of 2 uurtjes per week echt naar zolder om daar met treinen te rijden. (niet negatief hoor!)

Mij lijkt het leuker om de computerkamer en treinenkamer te combineren. Elke dag zit ik wel een uurtje of 2 uurtjes achter de computer, en dan wil dan mn treinen voorbij zien komen. De treinen zijn te duur om er 1 uurtje per week mee te rijden. 'k Wil ze elke dag voorbij zien komen.

't leek me altijd al leuk om langs het spoor te wonen... en op deze manier creƫer je dit een beetje.


En als ze op vaste tijden rijden, dan kun je gelijk de tijd een beetje in de gaten houden.
Als de plan-v voorbij komt, dan weet je dat het bijna etenstijd is ;)


Er mogen overigens wel goederentreinen tussendoor komen voor de afwisseling. Maar de personentreinen wil ik in vaste stammen en op vaste tijden hebben rijden. (geen rangeerwerk). Mocht ik even niks anders te doen hebben, dan wil ik met de hand goederentreinen kunnen samenstellen en vervolgens de hoofdbaan op sturen. (maar dan wil ik bijvoorbeeld die goederentrein een dag later pas weer terug zien uit dezelfde richting als waar hij vandaan gekomen is.....)