Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²

Gestart door Roy woensdag 11 februari 2009, 12:23:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
[Voor laatste updates, zie onderaan]

Hey,

vandaag tijdens mijn werk had ik een hele goede ingeving, voor het maken van modelbomen. Ik was al een tijd op zoek naar de juiste kabel, om te kunnen gebruiken. Opeens viel me op, dat de goede kabel, dichter in de buurt was, dan ik dacht...

Roy
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Ik ben nieuwsgierig!!
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Dat heb ik nou ook altijd, tijdens werk of colleges regent het ideeen in de bovenkamer, maar als ik naast de baan sta komt er niks zinnigs uit.

Ik ben benieuwd.
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Citaat van: BR86 op woensdag 11 februari 2009, 13:01:59
Dat heb ik nou ook altijd, tijdens werk of colleges regent het ideeen in de bovenkamer, maar als ik naast de baan sta komt er niks zinnigs uit.

Ik ben benieuwd.

Heb ik nou ook altijd last van......
Op school en in drukke periodes weet ik altijd wat ik aan me baan moet doe'; is t vakantie--> allemaal kwijt  :?
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Ik ben zelf ook heel vergeetachtig, daarom schrijf ik heel veel op!

Roy
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Nou je houd ons wel in spanning :P
ps: heb ik nou ook altijd, je bedenkt iets dan ben je thuis en dan is het: "wat was het nou ook alweer dat ik had bedacht?"

Mathijs
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Citaat van: Big-Roy op woensdag 11 februari 2009, 16:30:26
Ik ben zelf ook heel vergeetachtig, daarom schrijf ik heel veel op!

Als je nu de "gouden ingeving" maar niet vergeet! :shock: :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Oei, net de zoekfunctie gebruikt, en ik zie dat het idee met de bomendag van het forum al gebruikt is. Bomen gemaakt van koperen kabel......

Nou, dan maar mijn foto´s.

Kabel gedeeltelijk gestript en gesoldeerd


De eerste sprieten.


Nog meer sprieten.


Ik heb de stam eerst van de ommanteling ontdaan, en toen alles gesoldeerd. (zodat ie niet uit elkaar kan vallen.) Ik gebruik kabel die amper gewikkeld is. Dit werkt heel fijn, maar hij wil in het begin dus uit elkaar vallen. Na het solderen is dit probleem opgelost. De kabel die ik gebruik is 25mm2. Het zijn wel erg veel losse draadjes! Ik heb ook een stuk van 16mm2 meegenomen bij mijn leverancier. Dit zal wel een heel stuk schelen.

Deze kabels kan ik evt leveren, als er interesse is. Ook het solderen kan ik dan evt doen. Kabel is gewoon op lengte te bestellen, en kost maar een paar euro´s.

Groetjes,

Roy

Ik ben nu bezig met de laatste verdelingen. Daarna moet ik hem eigenlijk gaan dopen in vloeistof, om de kabeltjesstructuur weg te krijgen.
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Hahaha.. onze 'Vriendjes' zullen trots op je zijn!
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Ondanks dat het een bekend idee is, ben ik wel benieuwd wat je er van maakt.
Dus wat mij betreft ga vooral door en plaats de foto's.

Groet Jac.
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Citaat van: AlbertJan op woensdag 11 februari 2009, 17:26:09Als je nu de "gouden ingeving" maar niet vergeet! :shock: :wink:
Da's geen goud, joh... da's koper...  :mrgreen:
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Details details als het maar mooi is, en het idee is wel goud waard.
Zorg je voor een veilig transport :lol: :P

Mathijs
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
kleine tip: niet met vier takken op dezelfde hoogte beginnen; er is geen boom die dat doet.

groet, Bram
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Te laat.....

(in mijn modelbouwwereldje groeien ze af en toe wel zo)

Het moeten trouwens 3 aftakkingen worden, en 1 doorlopende stam.

Roy
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gouden ingeving voor het maken van bomen.
Ha die Roy.

Citaat van: Big-Roy op woensdag 11 februari 2009, 17:30:58
Oei, net de zoekfunctie gebruikt, en ik zie dat het idee met de bomendag van het forum al gebruikt is. Bomen gemaakt van koperen kabel......

Ook met de bomendag was dit een "gouden" tip, nu jij dit zelf ook ontdekt hebt is het zeker een gouden ingeving! 8)

Heb zelf ook al wat materiaal verzameld en "moet" binnenkort ook eens echt iets gaan maken.
Met bomendag hier erg veel zin en ideeën opgedaan en met jouw ingeving erbij zal dit zeker gaan gebeuren.

Heel veel succes. (het skelet is er al bijna! 8))
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Ben er nog mee bezig. het vlechten is veel werk, en zie door de draadjes de boom nietmeer.  :shock:
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Zover ben ik nu: (alleen de doorlopende stam bovenzijde nog afwerken. Daarna alles een beetje in model brengen)




Foto´s zijn niet echt duidelijk. Elk klein takje loopt uit op maar 1 kern van de draad. (diameter per kern is kleiner als 0,1mm)

Roy
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Werk je ze af met silflor?

Duur maar wel mooi!


groet, Bram
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Ik weet niet precies, hoe ik straks verder moet. Eigenlijk moet ik iets hebben, waar ik de boom straks een paar keer in kan soppen, waardoor hij mooi bruin wordt, en de groefjes tussen de draden helemaal vol gaan lopen. Ik dacht al aan een pot bruine verf, maar ik ben dan bang, dat als je een keer aan een tak komt, dat de verf dan gaat barsten op de splitsingen.

Roy
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Ik heb gevraagd bij Railz hoe ze dat doen die gebruiken verdunde das klei met water.
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Zoveel mogelijk laten vollopen met soldeer.

gr Tobo.
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Hoi,

Deze methode van bouwen is pas beschreven in railhobby, daar wordt aangegeven de stam inderdaad te laten vollopen met soldeer.

groet, Bram
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
De stam heb ik idd al gesoldeerd. (voordat ik begon met buigen). Maar nu heb ik alle knoppunten en takjes gebogen. Moet ik die ook allemaal solderen?

Roy
(ps. hoezo is deze methode "duur"? Omdat het veel werk is? de kabel is niet zo heel duur hoor.)
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Hoi Roy,

Ik denk dat de stam laten vollopen het belangrijkste is aangezien je die blijft zien, de rest zit straks toch achter het loof verborgen . :)

Misschien wat proberen en anders laatje de mislukte boom toch weer kappen :lol: Wel met herplant plicht!!!!!! :shock: :lol:

gr Tobo.
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Sorry had het verkeerd begrepen, inderdaad soldeer is een goede oplossing.

Succes Frans
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Dus dat wordt alles solderen? Dat wordt me nog een hele klus.

Roy
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
welnee, beetje creatief zijn, een echte boom is toch ook niet helemaal glad.

gr Tobo
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
hi roy, hoe hoog maak je je boom? vaak maakt men ze te klein, 20cm zou die toch moeten zijn... of is het jonge aanplant?
:D

grt michel
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
hij is ongeveer 20cm, dus in 1:1 een meter of 18.

Maar moet ik nu alle vertakkingen (hoe klein dan ook) gaan solderen?

Roy
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Roy
Ik doe het met op kleur gebrachte houtlijm evt dikker gemaakt met ouderwetse vim, droogt snel en je kunt evt de takken nog wat dikker maken.

Aart
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Héé Roy!
Dat ziet er al goed uit!
Kijk anders even bij het verslag van de bomendag, daar staan ook goede voorbeelden bij! 8)
Het solderen (tip Vriendjes) hoeft alleen maar bij de stam en de knooppunten.
Voor de houtkleur stam en takken gebruiken zij gezeefd "hardhout" zaagsel en dit alles wordt geplakt met haarlak.
Voor de bladeren zo'n vlies Heki die je in kleine stukjes knipt of trekt en dan een beetje vormt tijdens het opbrengen.
(bron bomendag door Vriendjes)

Lees het nog maar eens na en een modelbomenwereld gaat voor je open.

Veel succes,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.
Als je opziet tegen het "solderen", wat ik kan begrijpen, waarom gebruik je niet een primer voor metaal, voordat je de "bruine" kleur opbrengt.

John.
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.(nu met prijs!)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.(nu met prijs!)
Oke, allemaal bedankt voor de tips. Ik zal hem eens afmaken, en daarna de knooppunten solderen. De tip van de houtlijm vind ik wel een goede. Maar ik neem dan aan, dat houtlijm overschilderbaar is? Is het niet mogelijk, om hem gewoon een paar maal (tussentijds laten drogen) en een pot bruine verf te soppen? (evt verf verdikken met bloem ofzo, of zaagsel).

Ik heb de rekening van de kabel binnen, en ik schrok ervan. (zo goedkoop!)

Als er mensen interesse hebben, kan ik evt de kabel wel leveren. De 16mm2 kost dan ? 6,50 per meter. De 25mm2 kost ? 10,- per meter. Prijs is natuurlijk excl. evt verzenden.

Roy
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.(nu met prijs!)
Aan alle bomen planters op dit forum,

Op de bomen dag is dit probleem behandeld en wij hopen dat een ieder daar zijn voordeel uit weet te halen.

Allereerst een kabel met wat minder draden maar wel dikker is dus al steviger om mee te werken.
Soldeer de kruispuntjes even aan zodat ze niet uit elkaar kunnen draaien, geef de stam zo hier en daar even wat tin dan wordt de stam ook lekker stevig.
Dan heb je het geraamte, dan zijn er veel mogelijkheden om de stam en takken wat dikker te maken en de koperkleur te verdoezelen.
Ook de gedraaide boom moet nog een echte stam en takken krijgen die aanvaard baar zijn voor het type boom.
De ene boom heeft een glade bast en de ander is weer ruw kijk dus goed in de natuur welke boom je maakt.

Als je nu een spuitbus blankelak neem en spuit de boom helemaal in, strooi er vervolgens fijn zaagsel over de takken en over de stam grof zaagsel.
Je kan dit meerdere keren herhalen net zolang dat je de boom op dikte vind die je wil hebben,

Je kan ook bomenpasta gebruiken is in een goeie hobby zaak te koop en smeer daar de geheleboom mee in.
Ook dit kan je weer meerdere keren herhalen tot de dikte bereikt is die je wil.

Je kan ook een wolledraad wikkelen om de stam en takken en dan met een kwast er houtlijm over heen smeren (onverdund).

Dan komt het kleuren van de stam en takken doe dit met een kwast of met de airbru (luchtkwast) .

Ook het loof aanbrengen kan op vele manieren, er is veel tekoop op dat gebied, wij maken alles zelf van stof tot vlok, waar wij de bomen met loof voorzien.

Tot zover Groeten J&J Vriend

Dan nog even dit, als je de draad inelkaar draai laat dan meteen een bloembind draadje meelopen tot de eerst volgende zijtak.
Nu kan de stam niet uitelkaar vallen en met solderen heb je hier alleen maar gemak van.
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.(nu met prijs!)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.(nu met prijs!)
Super! Wat een duidelijke uitleg.

Ik ga vanavond verder torsen. Daarna ga ik alles solderen. Omdat het een nogal uitgebreide boom is, zal dat wel even duren. Daarna ga ik wat van de tips hierboven gebruiken!

Nogmaals bedankt

Roy
Re: Eindelijk de juiste kabel gevonden, om bomen te maken.(nu met prijs!)
Hallo Roy,

Kijk eens in dit draadje, http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13271.msg209710#msg209710 , dit is zo ongeveer zoals wij de bomen op de bomendag geleerd hebben te maken.
Als opvulling tussen de takken werd gebruik gemaakt van losse takjes zeeschuim, met hout lijm gelijmd, hetgeen daarna met blanke lak bespoten en met groen strooisel bestrooid werd.
Thuis heb ik de basis op dezelfde manier gedaan, maar inplaats van zeeschuim heb ik vijver filter, in een zeegroene kleur, gebuikt.
Dit filter materiaal trek je zover mogelijk uit elkaar, of zover als jij vindt dat nodig is, hiervan knip je kleine strookjes en deze plak je met houtlijm op de uiteinden van je takken en hier en daar wat meer naar binnen.
Na drogen volg je weer hetzelfde proces van inspuiten met blanke lak en bestrooien.
Ik heb zelf nog tussendoor de fibre op de boom ingespoten met groene acryl verf, het beetje verf dat dan op de takken of de stam komt heeft het effect van mos of een verkleuring van de stam en takken.

Mischien heb je er wat aan.
Regards
Leslie
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
[update 16-02]

Zojuist alles gesoldeerd. heb er ongeveer een uur ofzo over gedaan.



Roy
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Nou het lijkt al steeds meer op een boom vind ik :o 8)

Mathijs
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Dat ziet er al heel goed uit.

Mvg Jac.
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
[update 18-2]

Hallo,

inmiddels ben ik alweer wat verder. Na het solderen heb ik de boom even ontvet in een bak met heet sop. Daarna goed laten drogen. Vervolgens met een kwastje de hele boom geschilderd met grondverf. (zou ook met een spuitbus kunnen denk ik). Daarna ben ik de stam en de dikste vertakkingen gaan afwerken met "plastiform". Dit heb ik heel lang geleden eens gekocht bij een hobbyzaak. Het lijkt op heel fijn zaagsel, wat je moet mengen met water. na opdrogen is het bijna echt hout. Dit heb ik in diverse laagjes op de boom aangebracht met een borsteltje. Voordeel van dit spul is, dat na natmaken, het spul weer langzaamaan zacht wordt. Als je het wat ruw aangebracht hebt, kun je het na opdrogen, met een nat borsteltje weer een beetje gladstrijken.

Ik was het denken, hoe ik de volgende stap moest gaan doen. Ik wilde de takjes wat dikker hebben, en de gevlochten structuur mag nietmeer zichbaar zijn. Ik had bijvoorbeeld een blik bruine verf kunnen kopen, en hem daar vaak genoeg in soppen. Wat ik heb gedaan, is het volgende.

We hadden nog een hele grote emmer met hechtmiddel staan van de verbouwing. Dit spul wordt tegenwoordig eerst op sterk zuigende/korrelige muren gestreken, voordat men gaat betegelen/stucadoren/behangen/.... Dit voorkomt het meteen wegzuigen van het water, wat aanwezig is in bijvoorbeeld stucmiddel en tegellijm.

Dit spul is heel dik, als het in de emmer zit, maar je kunt het gewoon met water verdunnen. Ik heb dus dit spul genomen,en ca 2:1 (2 delen hechtmiddel, 1 deel water) verdunt. Nu sop ik de hele boom erin, en laat hem uitdruppen. Daarna even het boompje "uitslaan", zodat de druppeltjes verdwijnen.

Inmiddels heb ik de boom 3x gesopt, en ziet het er zo uit. Ik ga gewoon zolang door, totdat ik hem goed vind.



Roy
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
gaat mooi worden Roy, heb je een kleurtje door he hechtmiddel gedaan?
Aart
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Hey Aart,

Nee het is spierwit dus de boom ook.Zal wel door de schaduw komen.

Roy
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Het wordt al een echte boom, je doet het erg goed.


                                                                              Arie
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
DE boom wordt steeds meer een boom en minder een kabelboom, ga vooral zo door het ziet er goed uit hoor :)

Mathijs
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Ook dit ziet er goed uit.

Groet Jac.
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Heb hem vanmorgen eens gespoten met beige filler. (soort dunne spuitplamuur). Omdat het hechtmiddel doorzichtig opdroogt, kon ik wat slecht zien, hoe het er nou eigenlijk uitzag. (wellicht de volgende keer inderdaad wat kleurstof bij het hechtmiddel doen.)



Ik vind het er al erg goed uitzien. Ik denk dat ik maar eens ga kijken, wat voor kleur ik hem zal gaan spuiten.

Roy
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Roy,

dat begint toch al aardig in de buurt van  een voltooid projectje te komen hoor :lol:

Mathijs
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Mooie boom, ben erg benieuwd wat de kleur wordt.


                                                                                Arie
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Hé Roy, dat begint er erg goed uit te zien. 8)

Gr.
René
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Boom zelf aan het maken van kabel 25mm²
Ha die Roy!
Dit begint er al steeds meer op te lijken.
Geweldig om dit "prototype" zo te zien "groeien"! 8)
Het lijkt mij ook dat ik de eerste blaadjes al zie ontvouwen!? :o

Veel succes met dit "groei proces".
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.