Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Helaas zijn deze tot 1 juni uitgesteld.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Elektronicatechniek
| | |-+  Trafo+Wissels.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Trafo+Wissels.  (gelezen 5156 keer)

wilsma

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Trafo+Wissels.
« Gepost op: dinsdag 10 februari 2009, 23:38:14 »

Hallo allemaal,
Een nogal domme vraag van een niet-techneut :
Hoeveel wissels kan ik aansluiten op een 32 VA en een 60 VA trafo ?
Graag een antwoord die niet àl te technisch is, zodat ik het begrijp.

groeten, Willem.
Gelogd

KlaasZ

  • Gast
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 11 februari 2009, 00:16:30 »

Een wissel trekt alleen maar stroom op het moment dat het geschakeld wordt. Normaal gesproken schakel je maar 1 wissel tegelijk. Dus feitelijk is er geen probleem.
Gelogd

wilsma

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 11 februari 2009, 00:26:50 »

Hallo,
 Bedankt voor het antwoord.  Ik begrijp dus dat ik gerust mijn 32 VA trafo kan gebruiken voor het bedienen van +/_  15 à 20 wissels ?

groeten, Willem.
Gelogd

Erik Baas

  • Gast
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 11 februari 2009, 02:08:16 »

Ja, zonder enig probleem kun je er zelfs ook nog de wissellantaarns mee voeden: dat kost 1 VA per lampje (bij M-wissels), en nog veel minder voor de LED's in de C- en K-wissels.
Gelogd

wilsma

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 11 februari 2009, 02:44:51 »

Hallo Erik,
Hoeveel lampjes kan je laten branden, lantaarns,verlichting in gebouwen,etc

groeten, Willem.
Gelogd

Erik Baas

  • Gast
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 11 februari 2009, 14:05:37 »

Reken voor die lampjes ook maar op 1 VA per stuk, dus max. 32 resp. 60 lampjes per trafo.
Gelogd

minirailz

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 11 februari 2009, 16:27:21 »

maar die gaan iedere keer uit als je een wissel schakelt :!:

Dennis
Gelogd
Trein voor Rotterdam Eindhoven en Maastricht.
Trein gaat niet verder, einde van dit gedicht. André van Duin

YC52000

  • Gast
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 11 februari 2009, 16:58:46 »

waarom zouden die uit moeten gaan?


gr
yacoub
Gelogd

minirailz

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 11 februari 2009, 16:59:33 »

omdat wissels een piekstroom hebben.
de lichtjes dimmen, hoe meer lichtjes des te groter het 'dim-effect'

Dennis
Gelogd
Trein voor Rotterdam Eindhoven en Maastricht.
Trein gaat niet verder, einde van dit gedicht. André van Duin

Gerard-ns

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 11 februari 2009, 17:05:48 »

hoi dennes en yacoub

als je voor de lampjes een arparte trafo pakt
dan heb je er geen last van

gerard
Gelogd

YC52000

  • Gast
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 11 februari 2009, 17:07:02 »

krijg jij dan niet last van een beetje veel trafo's
Gelogd

minirailz

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 11 februari 2009, 17:07:34 »

ja, veel transfo's, of leren leven met flikkerende lampjes :)

Dennis
Gelogd
Trein voor Rotterdam Eindhoven en Maastricht.
Trein gaat niet verder, einde van dit gedicht. André van Duin

Erik Baas

  • Gast
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 11 februari 2009, 18:00:57 »

Maar is het dan niet slimmer om voor de wissels b.v. een oude 10VA trafo in te zetten ? Het vermogen is groot genoeg om een of meer wissels tegelijk om te kunnen zetten, en het kost niet veel.

P.S.: Ik heb er nog eentje over, vandaar... ;)  :mrgreen:   (http://link.marktplaats.nl/223830261)
« Laatst bewerkt op: zondag 01 maart 2009, 18:11:43 door Erik Baas »
Gelogd

wilsma

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 11 februari 2009, 23:12:20 »

Hallo allemaal,
Om het overzichtelijk te houden, kan ik dus het volgende doen:
-1 ; 60 VA trafo voor de "besturing" van de treinen.
-2 ; 32 VA trafo voor de wissels.
-3 ; 32 VA (oude blauwe trafo-220 V) voor verlichting.
Ik hoop dat ik het nu allemaal goed begrepen heb. Het is misschien een beetje omslachtig volgens jullie, maar ik ben niet zo'n techneut !
groeten, Willem.
Gelogd

robl64

  • Gast
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009, 18:06:52 »

Hallo,

Binnenkort wil ik beginnen met het aansluiten van mijn schaduwstation. Heb dus nog maar net de ruwbouw klaar.
Vraagje... ik ben van plan om al mijn terugmeld en wisseldecoders in een la onder de baan centraal bij elkaar op te bergen. De lijn naar de stroom is dus kort maar de afstand tot de wissels is behoorlijk (meter of 3 a 4) in sommige gevallen. Heeft er iemand ervaring met een dergelijke opstelling... Zou ik niet te veel stromverlies hebben naar mijn wisselmagneten op deze manier...?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Rob
Gelogd

Acido

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stand 7 :-)
    • Acido's Website
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009, 18:22:43 »

Zou ik niet te veel stromverlies hebben naar mijn wisselmagneten op deze manier...?

Neehoor, een meter of vier mag geen probleem zijn :-)

Strooomverlies over grote afstanden geldt eigenlijk alleen voor rijstroom die over deze afstand via de rails wordt gevoerd (overgangsweerstanden tussen de rails). Bij het met draden aansturen van wissels hoef je je daar geen zorgen om te maken.
Gelogd

Henk

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Henk's modelbaan "HenkieTrein"
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009, 22:31:25 »

Zou ik niet te veel stromverlies hebben naar mijn wisselmagneten op deze manier...?
Neehoor, een meter of vier mag geen probleem zijn :-)
Stroomverlies over grote afstanden geldt eigenlijk alleen voor rijstroom die over deze afstand via de rails wordt gevoerd (overgangsweerstanden tussen de rails). Bij het met draden aansturen van wissels hoef je je daar geen zorgen om te maken.
Eerder in dit topic heeft al iemand genoemd dat het schakelen van de wissel een piekbelasting geeft. Bij lange draden kan het zijn dat de wissel niet voldoende omschakelt als je een korte puls geeft.
Remedie : verleng de puls of druk iets langer op de knop.
Je kunt veel wissels op een trafo aansluiten en er dan toch 2 tegelijkertijd laten omschakelen.

groetjes
Henk
Gelogd

KlaasZ

  • Gast
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009, 23:32:27 »

Bij lange draden kan het zijn dat de wissel niet voldoende omschakelt als je een korte puls geeft.
Dit kan ik even niet volgen. Spoelaandrijvingen schakelen zo snel dat je wel een hele korte puls moet geven om het te laten mislukken. Als de weerstand van de toevoerdraden zo groot wordt dat de stroom te laag is, dan zal een langere puls ook niet werken.

Even een voorbeeld: een K-wissel trekt ongeveer 500mA. Bij 16V betekent dat dat de spoelweerstand 32 ohm is.
We sluiten dat wissel aan met 10 meter draad van 0,14mm2, dat heeft een weerstand van 1,25 ohm.
De totale weerstand wordt dan 33,25 ohm, waardoor de stroom zakt van 500 naar 480mA. Dat verschil is zo weinig dat het wissel daardoor echt niet gaat weigeren.
En mochten de draden zo lang worden dat het echt niet meer werkt, dan kun je altijd nog dikkere draden nemen.
Gelogd

Henk

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Henk's modelbaan "HenkieTrein"
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 14 februari 2009, 00:37:47 »

Een spoel heeft als eigenschap dat deze verzet tegen een wisselende stroom.
Een korte puls wordt gesmoord (smoorspoel) en heeft hierdoor weinig kracht om aan te trekken en om te schakelen.
Een langere puls geeft wel de mogelijkheid om helemaal aan te trekken en dus om te schakelen.
Probeer het maar eens uit. Vooral oudere wissels schakelen zekerder als je een langere puls gebruikt.

groetjes
Henk
Gelogd

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 14 februari 2009, 00:45:49 »

een spoel heeft bij wisselstroom impedantie (dit is wisselstroom-weerstand) maar die verandert niet met de tijd. Het geschetste zal dus een mechanisch effect zijn.
Gelogd

KlaasZ

  • Gast
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 14 februari 2009, 09:48:28 »

Een spoel heeft als eigenschap dat deze verzet tegen een wisselende stroom.
Dat weet ik. Maar ik heb er wel eens aan gemeten, en het blijkt dat de zelfinductie van de gebruikelijke wisselspoelen verwaarloosbaar is ten opzichte van de ohmse weerstand.
En ik heb ook geconstateerd dat ze meestal om gaan binnen 1 periode van de wisselspanning, dus binnen 20mS. Het heeft dus volgens mij geen zin om de puls naar een wissel langer te maken dan een halve seconde, als het wissel dan nog niet om is, dan is er iets anders aan de hand.

Bovendien ging het hier om de invloed van de bedrading. En volgens mij heb ik met de berekening in mijn vorige bericht tamelijk overtuigend laten zien dat je het wel erg bont moet maken voordat de weerstand van de bedrading een merkbare invloed krijgt.
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 14 februari 2009, 10:47:40 »

Even een voorbeeld: een K-wissel trekt ongeveer 500mA.

Mijn inziens trekt een K-wissel iest meer dan 1 ampere.
Ik had hier Edits wisseldecoders met twee ULN op elkaar. Die zijn begrenst op 1 amp. Ik had er toch spoelen bij niet niet lekker overtuigend om gingen. Edits vervangen door Viessmann 5211 en ze schakelden een stuk overtuigender. (5211 kan max 2 amp aan)

Alleen ik heb nu alle wisselspoelen er uitgegooid en vervangen door servo's

Mvg, Johan
Gelogd

Mark147

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 14 februari 2009, 11:25:37 »

Was de vraag niet hoeveel wissels er konden worden aangesloten op een trafo?

Groet

Mark

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 14 februari 2009, 11:32:56 »

Was de vraag niet hoeveel wissels er konden worden aangesloten op een trafo?

Groet

Mark

Wel honderden, je schakeld normaal gesproken de wissels na elkaar en nooit tegelijk. Dus per keer een schakelpuls van iets meer dan 1 ampere. Alleen als je op die trafo ook treinen laat rijden krijg je een probleem want die snoepen vermogen weg

Mvg, Johan
Gelogd

Mark147

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 14 februari 2009, 12:02:47 »

Yep, ik weet dat en jij weet dat, alleen volgens mij dwaalde de discussie wat af  :D

Gr

Mark

robl64

  • Gast
Re: Trafo+Wissels.
« Reactie #25 Gepost op: maandag 16 februari 2009, 09:53:32 »

Geweldig bedankt voor alle reacties..
Ik geloof dat ik dus met een gerust hart mijn decodertjes bij elkaar kan plaatsen.

Nogmaals bedankt.. ik heb weer een en ander geleerd over weerstand en stroomverlies.

Gr,
Rob
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.046 seconden met 23 queries.