Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Oude transformator op nieuwe spanning?

Gestart door Roland dinsdag 10 februari 2009, 12:08:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oude transformator op nieuwe spanning?
Hallo,

Al vele jaren is de netspanning 230 Volt. Nu wil ik na 11 jaar weer met de hobby beginnen en kom ineens tot ontdekking dat de transformatoren (de oudere blauwe) een ingansspanning hebben van 220 Volt. Da's al 10 Volt wat ik er nu teveel zou opzetten.

Nou woon ik in een nieuwbouwhuis en op nog geen 100 meter staat de verdeelkast voor het elektra. Na enkele metingen (overdag, 's avonds en 's nachts) kom ik tot ontdekking dat de spanning op ons net rond de 233, oplopend tot 237 Volt ligt.

Dat houdt dus in dat die oude trafo's zo'n 17 Volt teveel kunnen krijgen op de primaire spoel, waardoor de secundaire spoel ook teveel spanning gaat afgeven en er dus teveel spanning op de gehele baan komt te staan (ik rijd overigens analoog, maargoed, lampjes enzo krijgen wel die spanning).

Is dit erg? Kan dit kwaad? Is het aan te raden om van die witte nieuwere trafo's te kopen en die blauwe weg te gooien???

Wie oh wie kan me hier een antwoord op geven? Of gebruikt iedereen nog die blauwe trafo's van Marklin?

Roland.
Re: Oude transformator op nieuwe spanning?
Het kan inderdaad geen kwaad om de oude blauwe trafo's te gebruiken. Omwisselen voor een witte is meer een commercieel verhaaltje. Wanneer je er geen domme dingen mee doet zijn ze volstrekt veilig. Voor een te hoge secundaire spanning hoef je niet bang te zijn. Zeker niet als de trafo goed belast wordt. Voor overbelasting hoef je ook niet bang te zijn, want daar zijn ze voor beveiligd.
Re: Oude transformator op nieuwe spanning?
Toen de netspanning 220V was, was de toegestane afwijking van de spanning +/- 10%. De spanning kon dus maximaal 242V worden.
Nu is de netspanning 230V, maar de toegestane afwijking is +/- 6%. Dat geeft een maximale spanning van 243,8B.
Het verschil tussen de maximale spanning vroeger en nu is zo klein dat dat praktisch verwaarloosbaar is. Dat hele omwisselverhaal is dus inderdaad een commerciƫel indiananenverhaal.
Re: Oude transformator op nieuwe spanning?
Ah, kijk, mensen met verstand van zaken!

Niet dat ik nu dus al witte transformatoren gekocht had, dat niet, maar die zijn wel geschikt voor 230 Volt. Maar ik had inderdaad de tolerantie over het hoofd gezien, de 10% en 6%, dus ja, het kan wel.

En nee, ik sluit geen twee trafo's parallel aan en laat van de ene dan de stekker uit het stopcontact, want dat is inderdaad vragen om problemen, of liever gezegd; een korte broek en zwart haar  :lol:

Dank voor de snelle antwoorden, 't is zeer verhelderend!

Groet,

Roland.
Re: Oude transformator op nieuwe spanning?
Ja , op dat antwoord van KlaasZ heb ik werkelijk niks aan te vullen, als ik thuis was geweest voor Klaas zijn reactie geplaatst had, had ik je hetzelfde verteld :)
Re: Oude transformator op nieuwe spanning?
Sommige decoders overleven de omschakelpuls van zo'n oude trafo niet!
Re: Oude transformator op nieuwe spanning?
Citaat van: laurens66 op dinsdag 10 februari 2009, 18:32:34
Sommige decoders overleven de omschakelpuls van zo'n oude trafo niet!
Ook niet van de nieuwe overigens....
Re: Oude transformator op nieuwe spanning?
Citaat van: laurens66 op dinsdag 10 februari 2009, 18:32:34
Sommige decoders overleven de omschakelpuls van zo'n oude trafo niet!

Dan is het een heel slechte decoder.

Sommige decoders overleven sowieso een omschakelpuls niet, zoals bijv. Kuehn. Daarom altijd even in de gebruiksaanwijzing kijken of ze geschikt zijn voor analoog bedrijf (lees omschakelpuls)