Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ACTS 6705 met LED verlichting

Gestart door Romar maandag 09 februari 2009, 19:11:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ACTS 6705 met LED verlichting
Hoi,

Na de 1708, heb ik ook in de 6705 van Roco LED verlichting gezet.

Bij de setjes krijg je via de mail een duidelijke handleiding toegestuurd.


We beginnen met het afhalen van de kap.


Ook hier gaan de lichtgeleiders er uit.


Met een boortje zijn de seinen weer wat ruimer gemaakt, zodat het printje er passend in gaat.


Diodes zijn niet meer nodig, dus kunnen er uit.


En de lampjes zijn er ook uit gehaald.


Voordat we de draden gaan aansluiten, gaan we bepalen wat de voorkant is en wat de achterkant van de lok is.

Dit doe je als volgt:
Op het printplaatje staan cijfers en letter, als je deze kunt lezen(dus ze staan niet op de kop) dan staat de lok de goede kant op.

Dan gaan we nu de eerste twee draden aansluiten.
De blauwe draden komen op een aansluiting waar eerst een gloeilampjes zat.

En de witte draad wordt op een niet gebruikt soldeereilandje gezet. Let wel op dat je deze aan de juiste kant van het gaatje soldeerd.


Aan de andere kant komt de witte draad op de plek van een diode te zitten.
De blauwe draad zit weer op een soldeerpunt van een gloeilampje.


De groene draden worden op de decoder aansluiting gezet. Voor dat je ze hier aan soldeerd, even een cocktailprikker in de decoder huls steken. Dit voorkomt dat deze vol loopt met tin.


Decoder weer terug op zijn plek


De gele draden soldeer ik aan de extra functie uitgang van de decoder.


Als dit is gedaan en de kap zit er weer op is dit het resultaat:

Printje als deze uit staat


Frontseinen


Sluitseinen


Rangeersein


Gevarensein



Ik heb voor een clublid ook de wisselstroom versie van deze lok voorzien van een printje met LEDs.
Hier voor is ook deze beschrijving te gebruiken. De print van de wisselstroom versie is vrijwel het zelfde, alleen de aansluitingen voor de stroom afname zijn iets anders.


Mvg,

Romar
Re: ACTS 6705 met LED verlichting
Man, voordat ik snap wat je hier allemaal gedaan hebt, ben ik wel 10 jaar verder denk ik.
Ziet er prachtig uit.

Kun je zoiets ook laten doen, door iemand? Bijvoorbeeld in een winkel ofzo?
Ik ben namelijk én niet technisch, én veel te bang dat ik iets kapot maak, waardoor mijn lokje zo de prullebak in kan.
Momenteel heb ik er maar één, dus dat zou heel zonde zijn.

Groetjes, René
Re: ACTS 6705 met LED verlichting
René,

Het lijkt moeilijker als dat het is. Maar inderdaad, als je dit nog nooit gedaan hebt is het nieuw voor je. Misschien is er een forumlid bij jou in de buurt die je wilt helpen. Hier ben je ook welkom, maar hier is oost brabant. :lol:

Romar,

Weer een leuk topic van jou!

Gr, Ben.
Re: ACTS 6705 met LED verlichting
Citaat van: spoorman
Het lijkt moeilijker als dat het is.
- - - - - -
Weer een leuk topic van jou!

Inderdaad, het lijkt moeilijker dan het is, maar de handleiding die er bij zit is erg duidelijk.
Gewoon aan beginnen dan komt het wel goed. En als er vragen zijn zet je ze toch gewoon hier neer?

Of je gaat opzoek naar iemand in de buurt die ervaring heeft, en je wil helpen bijvoorbeeld, een club(lid) of misschien wel een forumgenoot zoals Ben al zei.

Misschien dat ik je de handleiding kan mailen? Kun je vast kijken hoe en wat, heb je misschien een beter beeld van de aanpassing en of je dat aan kan/durft?

@ Ben

Dankje, het was ook weer leuk om te doen. Maar ja, dat is met alle prjecten waar ik mee bezig ben zo  :mrgreen:


Mvg,

Romar
Re: ACTS 6705 met LED verlichting
Mooi om te zien hoe je zoiets helemaal aanpast! Het ziet er ook gaaf uit, Vallen de leds ook meer op dan de gewone verlichting?
Re: ACTS 6705 met LED verlichting
Hier iets meer uitleg....

klik hier



                                            EDIT Marcel : te grootte link ingekort :!:.
Re: ACTS 6705 met LED verlichting
Ik zou zeggen dat het nu niet meer fout kan gaan :) Wat zijn eigenlijk de mogelijkheden om LEDS in te bouwen in analoge loks?
Re: ACTS 6705 met LED verlichting
Afgezien van het gevarensein enz enz, bijna hetzelfde.
Re: ACTS 6705 met LED verlichting
Heb dit setje ook besteld en geplaatst.
Doch blijf met 1 probleem zitten.
Als ik op de MS de verlichtings knopje drukt ,gaat alles branden kop en sluit tegelijk.
Heb het netjes volgens tekening gedaan en stekker zit niet op zijn kop.
Alleen de aansluiting volgens boven staande tekening kan ik nog proberen.
Led verlichting in deze loc is echt top.
Brand erg netjes en zonder doorschijning.

Mvg: Alex
Re: ACTS 6705 met LED verlichting
Dan heb je toch ergens iets verkeerd gedaan. Controleer alles nog eens opnieuw.

Gr, Ben.
Re: ACTS 6705 met LED verlichting
Citaat van: spoorman op woensdag 04 maart 2009, 18:43:50
Dan heb je toch ergens iets verkeerd gedaan. Controleer alles nog eens opnieuw.

Gr, Ben.

Ik weet het Ben,ben soms erg lomp en af en toe misschien wel eens beetje seniel,dit kan met de leeftijd te maken hebben.... :lol:
Maar echt alles volgens tekening gedaan,snap er echt geen snars van.
Heb hem hier voor me staan en ga zo proberen de aansluiting te doen zoals hierboven,kijken of dat werkt.
Als ik er een helemaal los maak dan blijft de andere print gewoon branden (front+sluit). Aansluiting GROEN zit ook zoals hierboven bij de decoderstekker (groen).
Mvg: Alex
Re: ACTS 6705 met LED verlichting
Alex, we zijn allebei even oud, komen allebei uit Charlois en nog niet seniel dus daar ligt het niet aan. :lol:

Gr, Ben.
Re: ACTS 6705 met LED verlichting
Ben dus wel een beetje lomp - oplossing was erg simpel (heeft alleen bijna een week geduurd voor de oplossing).
Het witte draadje rechts solderen op het rechter vierkantje staat er , en had ik gedaan.
Alleen niet te zien was dat er een stukje soldeer liep naar het rechter deel.
Hierdoor brand dan zowel front als sluit verlichting tegelijk .
Alie is weer blij .
En wat is het een mooie loc voor erg weinig geld met goede rijeigenschappen.... :lol:
Echt helemaal toppie.

Mvg: Alex
Re:ACTS 6705 met LED verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:ACTS 6705 met LED verlichting
Hallo Romar

mag dit naar de wiki

Re:ACTS 6705 met LED verlichting
Natuurlijk mag dat.  :thumbup:

Mvg,

Romar
Re:ACTS 6705 met LED verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:ACTS 6705 met LED verlichting
Citaat van: Romar op zondag 13 februari 2011, 19:45:24
Natuurlijk mag dat.  :thumbup:

Mvg,

Romar

Hallo Romar

bedankt

Mogen alle  andere verslagen ook

Re:ACTS 6705 met LED verlichting
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:ACTS 6705 met LED verlichting
Niet zo schreeuwen John ;) Rustig vragen kan ook ;)
Re:ACTS 6705 met LED verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:ACTS 6705 met LED verlichting
Citaat van: Sascha op zondag 13 februari 2011, 23:12:09
Niet zo schreeuwen John ;) Rustig vragen kan ook ;)

Hallo Sascha

Oké
:D :P
Done
Re:ACTS 6705 met LED verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:ACTS 6705 met LED verlichting
*** De informatie die in dit draadje staat, is nu óók beschikbaar in de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar

John, 3railforum Wiki Medewerker