Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

lokpilot v 3.0 programmeren met IB?

Gestart door JWS zaterdag 07 februari 2009, 21:40:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Heb net mijn eerste groene eloc uit 1955 omgebouwd mbv permanent magneet en een lokpilot v 3.0 en wil nu wat gaan programmeren.  Als ik DCC byteniveau programmering gebruik, krijg ik keurig b.v. CV 1 =  en als ik dan bv 2 intoets na 5 sec ringelen "geen loc" . Wat doe ik fout? ik heb alleen de motor aangesoldeerd, heb nog geen lampjes voor 18 v. (die spanning kan ik geloof ik ook nog programmeren tot 16V, niet?).
Ben benieuwd,
groet,
Jan Willem
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Alleen de motor is voldoende. De IB ziet kennelijk "niets". Stomme vraag, zitten de koolborstel erin en zoja: maken ze goed contact?

Gr, Ben.
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
ja, koolborstels zitten erin, hij rijdt zijn rondjes! Ook een SIK, gekocht met decoder, rijdt z'n rondjes maar wordt in de programmeermode niet uitgelezen, ook "geen loc", maar ik weet niet wat voor decoder daar in zit??
gr.
Jan Willem
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Is je programmerspoor goed aangesloten? Laat je lok daar eens op rijden, doet deze het dan? (dus niet in programmeermode)
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
ja, doet het!?
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Dan wordt het ingewikkeld. Je loks rijden goed, ook op het programmeerspoor maar je leest geen decodersettings. Ik mag aannemen dat je geen fout maakt bij het programmeren? Zijn er loks die wel te programmeren zijn?

Gr, Ben.
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Het wordt zeker ingewikkeld! Tot laat in de avond alles geprobeerd. Toen lukte het ineens om "via hoofdspoor programmeren" het nummer van de sik van 3 op 4 te krijgen. Vanmorgen lukte het "ineens" om via CVbyte ook de lokpilot te programmeren. Max. snelheid, etc. en ook de dimbaarheid van de lampjes. Ik neem aan dat de (originele) lampjes nu ook niet meer door zullen branden.
De sik daarentegen krijg ik niet meer geprogrammerd, bv van 4 naar 2, geeft nog steed bij byteprogrammering "geen loc".
In de gebruiksaanwijzing (Nederlands) vd IB staat in het programmeermenu 1e niveau als laatste optie "zoek decadres". Doch die heb ik in mijn IBprogrammermenu niet?
Ik gebruik alleen een ovaaltje, met alleen één loc tegelijk erop. Ik doe alles alleen via de programmeeraansluiting, die via het relais via menu voor programmeren resp rijden hoorbaar (en zichtbaar) wordt omgezet.
Probleem is nog: wat voor decoder zit er in mijn omgebouwde sik, en hoe kan ik die lezen resp. programmeren?
gr.
Jan Willem
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Beste Jan,
Niet alles door elkaar mengen en leren of het gaat niet lukken.
1
Lok met lokpilot: gaat nu alles 100 % ok of niet, anders is er toch nog iets niet ok.
Kun je nu via het programmeerspoor werken of niet.
Je hebt een klein ovaaltje, aangesloten via wat: programmeerspoort uitgang of hoofdspoor.
Je zegt via hoofdspoor gaat het, heb je dan de aansluitingen veranderd ?
Je kunt toch niet via hoofd en programmeer uitgang hetzelfde ovaaltje aansluiten of toch ?

2
Wat voor een decoder heeft de sik, merk en type en is deze wel via DCC te programmeren

Mvg

Olivier
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
JW,

Heb jij je hoofdspoor op de programmeer aansluiting aangesloten? Dan zit daar je probleem. Maak even een stukje rail vast aan je programmeerspoor aansluiting, ga daar op programmeren en het zal lukken.

Gr, Ben.
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Citaat van: Olivier77 op zondag 08 februari 2009, 18:53:07
Beste Jan,
Niet alles door elkaar mengen en leren of het gaat niet lukken.
1
Lok met lokpilot: gaat nu alles 100 % ok of niet, anders is er toch nog iets niet ok.
Kun je nu via het programmeerspoor werken of niet.
Je hebt een klein ovaaltje, aangesloten via wat: programmeerspoort uitgang of hoofdspoor.
Je zegt via hoofdspoor gaat het, heb je dan de aansluitingen veranderd ?
Je kunt toch niet via hoofd en programmeer uitgang hetzelfde ovaaltje aansluiten of toch ?

1. Ik heb alleen een ovaaltje aangesloten op de programmeeruitgang van de IB. Als ik de IB op programmeren zet, hoor je de klik van het relais en geeft het schermpje programmeren aan, en kun je vervolgens kiezen voor wat je wil programmeren: Uhlenbrock, DCC, Selextrix EN OOK programmeren via het hoofsspoor! geldt alleen voor DCC decoders. Dat bedoelde ik met hoofdspoor programmeren. Als ik de IB op rijden zet, via de programmeeruitgang van de IB, slaat het relais af en kun je gewoon rijden.
De lokpilot gaat nu goed, ik heb een tweede ESU lokpilot kunnen programmeren!

2
Wat voor een decoder heeft de sik, merk en type en is deze wel via DCC te programmeren.
Dat is precies mijn vraag, want bij een poging om te programmeren geeft de IB "geen loc" bij DCC byte programmeren (bij een poging om uit te lezen waar bv CV1 op staat),  of soms toch wel "OK" bij CV1 veranderen, doch dan verandert er niets.   

Mvg

Jan Willem
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Citaat van: spoorman op zondag 08 februari 2009, 19:05:09
JW,

Heb jij je hoofdspoor op de programmeer aansluiting aangesloten? Dan zit daar je probleem. Maak even een stukje rail vast aan je programmeerspoor aansluiting, ga daar op programmeren en het zal lukken.

Gr, Ben.


nee, ik heb alleen een ovaaltje, permanent aangesloten aan de programmeeruitgang van de IB. Daar kan je mee rijden, of programmeren, je hoort het relais aantrekken, resp afvallen.
"programmeren via hoofdspoor" is een menu optie van IB onder programmeren, die op enig moment werkte, op hetzelfde ovaaltje.
Dat was mijn observatie althans.
groet,
Jan Willem
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Beste Jan,

Ik ben blij dat punt 1 ok is

Punt 2
Welke sik ? hoe is die omgebouwd ? Origineel ?
Hoe kunnen wij weten welke decoder er in de sik zit.
Blijkbaar ene die niet op DCC reageer.
Even open doen en lezen of er iets op staat of een foto nemen en hier neerzetten.
Dan kunnen wij U misschien helpen zul je misschien verder kunnen

Mvg

Olivier
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Olivier: de Eloc doet het ook niet.

J-W: ik denk dat je probleem ligt in spanningsverlies in programmeermode. Zou toch adviseren een kort spoortje met een korte draadverbinding te maken voor het programmeren. Dan kun je zaken uitsluiten en zo tot een oplossing komen.

Gr, Ben.
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Ben,

Hij heeft geschreven dat de elok ok was

Mvg

Olivier

Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Hoi Jan  Willem,

Zet eens een weerstand van +/_ 47 ohm in serie met het programmeerspoor (en gebruik ook eens een klein stukje rails als programmeerspoor) en de IB.

Bij mij deed dat wonderen.

groet Tobo.
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Citaat van: Olivier77 op dinsdag 10 februari 2009, 14:16:32
Ben,

Hij heeft geschreven dat de elok ok was

Mvg

Olivier


Ik begrijp uit de tekst van de start van dit topic dat de elok ook niet te programmeren is. Hoe dan ook, de oplossing is aangegeven.

Gr, Ben.
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Hallo Jan Willem,

Weet je zeker dat je aansluitingen niet het bekende roet in het eten gooien? Met andere woorden: zit niet het standaard aansluitsetje ter ontstoring bij Analoog gebruik, in de aansluit rail?

Dat geeft die effecten die jij beschrijft...

Je andere punt ´zoek adres´. Dat is een SO waarde die gezet moet zijn. Dat is deze bij jou dus niet en daarom is die niet zichbaar. Ik weet hem niet uit mijn hoofd, maar ff zoeken, dat levert je antwoord op.

Groet,
Leendert
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Beste Ben

Even wat verder lezen, daar zij hij dat het  ok was

Mvg

Olivier
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Citaat van: leendert op dinsdag 10 februari 2009, 17:54:08
Hallo Jan Willem,


Je andere punt ´zoek adres´. Dat is een SO waarde die gezet moet zijn. Dat is deze bij jou dus niet en daarom is die niet zichbaar. Ik weet hem niet uit mijn hoofd, maar ff zoeken, dat levert je antwoord op.

Groet,
Leendert


Het gaat om de optie die in de Ned. handleiding van de IB uit 2000 onder 9.7 staat. Ik kan geen SO vinden om de genoemde menuopties te installeren.
Weet iemand wel raad?
groet,
Jan Willem
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
JW,

SO is 836, default is 0, zet deze op 1 en je hebt het menu.

De complete lijst staat overigens hier.

Gr, Ben.
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Citaat van: spoorman op zondag 15 februari 2009, 17:38:57
JW,

SO is 836, default is 0, zet deze op 1 en je hebt het menu.

De complete lijst staat overigens hier.

Gr, Ben.

Dank je wel Ben,
had ik nooit zelf gevonden!
groet,
Jan Willem
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Dit kun je ook vinden in het changes document wat bij de update zit voor en van de IB.
Het programmeren van een Lokpilot in CV-Byte mode moet absoluut geen probleem zijn.


De zoekadres optie moet je helemaal niet gebruiken, hij is niet voor niets uitgezet door Uhlenbrock. -;)

Wil je een adres weten, dan gebruikje CV1, deze lees je gewoon uit en je weet het.
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Citaat van: Sprinter op dinsdag 17 februari 2009, 18:10:24
Dit kun je ook vinden in het changes document wat bij de update zit voor en van de IB.
Het programmeren van een Lokpilot in CV-Byte mode moet absoluut geen probleem zijn.


De zoekadres optie moet je helemaal niet gebruiken, hij is niet voor niets uitgezet door Uhlenbrock. -;)

Wil je een adres weten, dan gebruikje CV1, deze lees je gewoon uit en je weet het.


Het programmeren van de lokpilot is inderdaad geen probleem (meer). Wrs een slecht contact van de koperdraadborstel.
Het probleem zit hem nu in de sik die met een onbekende decoder is uitgerust. Ik kan hem nu wel uitlezen met zoek decoder, maar hij reageert niet op het nummer wat hij dan vervolgens opgeeft. Op dit moment geeft "zoek decoder" adres 1, en hij rijdt op adres 4! Rara!? Hoe ik hem op 4 heb gekregen? Niet meer te reproduceren. Het lukt me niet om de sik open te maken en te kijken wat voor decoder erin zit.
Op CV1 reageert hij niet goed: gn loc!
De sik staat op DCC 128 stappen, hij kruipt perfect, maar ik krijg hem niet op een ander adres. Nog iets met de loc special options doen?
Ik maak er wel een erg IB verhaal van........
groet,
Jan Willem

Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Gebruik je misschien de oude verlichting nog? Sommige verlichting kan teveel spanning trekken waardoor een decoder niet in de programmeer modus komt. Bij Keuhn waarschuwen ze daar uitvoerig voor.
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Hallo Jan Willem,

Citaat van: JWS op dinsdag 17 februari 2009, 21:51:28
Het probleem zit hem nu in de sik die met een onbekende decoder is uitgerust.
als je de decoder uit kunt lezen kijk dan eens wat er in CV 8 en 7 staat

CV7 + 8: Zo kom je erachter wie de fabrikant is:
CV8: fabrikant code en CV7: type nummer.

Mvg,
Peter
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Citaat van: ArtMan op donderdag 19 februari 2009, 11:36:28
Gebruik je misschien de oude verlichting nog? Sommige verlichting kan teveel spanning trekken waardoor een decoder niet in de programmeer modus komt. Bij Keuhn waarschuwen ze daar uitvoerig voor.

geen verlichting in de sik, moet nog aangelegd worden!
gr.
Jan Willem
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Jan Willem,

Heb je al eens geprobeerd om hem met een andere centrale te programmeren? Of doen je andere loks het wel goed?

grt,
Arthur
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Citaat van: ArtMan op vrijdag 20 februari 2009, 07:09:55
Jan Willem,

Heb je al eens geprobeerd om hem met een andere centrale te programmeren? Of doen je andere loks het wel goed?

grt,
Arthur

2 lokpilots en 1 Marklin decoder werken goed en zijn te programmeren. Alleen deze ene SIK. Komt van MTE , misschien is dan de decoder bekend?
gr.
Jan Willem
Re: lokpilot v 3.0 programmeren met IB?
Kan van alles zijn. Misschien een Keuhn?

Is een goede decoder hoor!

Hij kan natuurlijk ook gewoon defect zijn.