Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag

Gestart door M75 zaterdag 07 februari 2009, 15:05:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Sinds de komst van de digitalisering zijn we gewend geraakt aan een aantal eigenschappen hiervan. Wanneer we een analoge baan, al dan niet met historisch materieel, willen aanleggen, zullen we deze eigenschappen willen introduceren. Belangrijke zaken als onafhankelijke treinbesturing, langzaam optrekken en afremmen en continue wagonverlichting zullen we moeten realiseren. Daarnaast zijn er ook zaken die in ieder geval vergelijkbaar moeten zijn met de huidige digitale situatie, zoals beveiliging en bedieningsgemak.
Enkele zaken die we niet gaan bereiken zijn geluiden van de locomotieven en het continue branden van de frontlichten. De oude Märklin locs op de klassieke M-rails maken hun eigen geluid en voor de continue locomotiefverlichting is een weliswaar eenvoudige, doch ongewenste ombouw nodig.

Waar gaan we starten?

We beginnen met de onafhankelijke treinbesturing. Anders gezegd: met meer dan één trein rijden, waarvan we de snelheid per trein kunnen regelen.
Omdat ik heb geen idee heb waar het gemiddelde niveau van de analoog rijder ligt, laat staan die van elke individuele, bied ik, bij voorbaat, mijn excuses aan als ik u ‘gesneden koek’ presenteer.

Het ovaal

In wezen is, wat wij in de modelbaan wereld een ovaal noemen, een figuur, opgebouwd uit twee halve cirkels, verbonden door twee evenwijdige rechten.
Voor de taalpuriteinen (of taalpuristen) onder ons noem ik dat dus gewoon een ovaal, omdat dat jargon is.
En dan mag het.



Bijna iedereen kent deze baan vanuit zijn startset. De bruine en de rode draad sluiten we aan op de transformator en we kunnen rijden.
We kunnen nu met één trein gaan rijden. Afhankelijk van onze fantasie en het type trein is onze aandacht al snel weg en kan de set naar zolder.

Blokken

Om dat moment nog even uit te stellen gaan we dit ovaal aanpassen voor een tweede trein. Wij doen dat met zogenaamde blokken. Een blok is een baanvak waar maar één trein op aanwezig mag zijn. Om dit te bereiken staat voor ieder blok een sein. Dat sein straalt groen licht uit als het baanvak vrij is en rood als deze bezet is. Er is ook nog zoiets als oranje (in Nederland) of een voorsein, die aangeeft dat er een bezet blok verwacht wordt (Duitsland). Maar het gaat nu niet over seinen en we hebben slechts een ovaal, dus beperkt ik me tot een praktische beveiliging voor onze huidige situatie: rood of groen.
 
Er is altijd ten minste één blok meer dan het aantal treinen, om de boel aan het rijden te krijgen. Dus voor twee treinen, drie blokken:



De blokken geef ik aan met B1, B2 en B3. Het bijbehorende sein vóór het blok met S1, S2 en S3. De schakelrails die de seinen rood en groen zetten met respectievelijk s1a, s2a en s3a en s1b, s2b en s3b.

In de diverse seinboeken van Märklin is dit ook te lezen.
Het lijkt misschien al ingewikkeld, maar dit is nog maar het begin. Zorg ervoor dat je snapt hoe de aansluitingen werken en waarom er drie blokken nodig zijn.

Voordat ik laat zien hoe we twee treinen onafhankelijk kunnen besturen, moeten we echter een klassiek probleem oplossen, die al eerder besproken is op dit forum en ook staat vermeld in het seinboek.
Wanneer een trein een sein groen zet (schakelrail s1b), gaat de trein bij sein S1 rijden. Nadat de vertrekkende trein sein S1 op rood zet (schakelrail s1a), kan het zijn dat een tweede sleper van de eerste trein sein S1 weer groen zet. Zo kan het gebeuren dat er zich in blok B1 een trein bevindt, terwijl het voorliggende sein (S1) op groen staat. We zullen moeten voorkomen dat het sein twee maal op groen gezet wordt. Dat doen we door tussen schakelrails s1b een relais te plaatsen, die door schakelrail s1a wordt aangezet en door een extra schakelrail s1c wordt uitgezet.



Zo, nu zijn de blokken afdoende beveiligd en kunnen we veilig twee treinen laten rijden. Als we dat doen, zien dan het volgende fenomeen: één trein blijft continue rijden (de traagste) en de andere zal bij ieder sein even stilstaan (de snelle jongen). Dat ziet er natuurlijk niet uit. Wat we willen is dat we vrijwel permanent twee treinen hebben rijden, op een zelfde snelheid.

Onafhankelijke treinbesturing

Doordat we de baan in blokken hebben verdeeld, kunnen we delen van de baan apart voeden. Omdat het wisselen bij schakelrail s1a geschiedt, zal het traject van blok B3 nog even door moeten lopen tot na de schakelrail, op de plaats van het zwarte dwarsstreepje. Dit traject ligt na de stopsectie en zal apart gevoed moeten worden. De positie van de blokscheiding hangt af van de snelheid van de trein en de afstand van schakelrail s1a.



Tussen de voeding van ieder blok plaatsen we een relais.
We introduceren een tweede trafo (T2) en sluiten de rode draad aan op de relais R1t, R2t en R3t. Hetzelfde doen we met trafo T1.



De stand van de relais R1t, R2t en R3t zorgt ervoor dat de juiste trafo het bijbehorende blok voedt. De stand wordt bepaald door de stand van het relais van het voorgaande blok. Zo wordt permanent dezelfde stand van het relais doorgeven aan het blok, waar de corresponderende trein zich bevindt.
Schakelrail s1a schakelt nu niet alleen sein S1 (rood) en relais R1s (aan), maar ook relais R1t, die voor de juiste rijspanning zorgt in blok B1.

Nu kunnen we de snelheid van de twee treinen apart regelen en er zo voor zorgen dat beide treinen continue rijden. Ik heb uitsluitend Märklin producten gebruikt. Misschien kan het handiger of heb je tips. Reageer!

Hoe ik dit met twaalf treinen doe, komt nog wel. Eerst gaan we het langzaam afremmen en optrekken behandelen.

Rob
Re: Onafhankelijke treinbesturing
Ik heb een vraag over het relais 7045.
Welke draden schakelen het relais ?
Welke draden worden er geschakeld ?

Eigenlijk geldt het zelfde voor 7245.
Is hier de universele schakelaar/relais 7244 bedoeld?

groetjes
Henk
Re: Onafhankelijke treinbesturing
Henk,

Ik gebruik geen symbolen, maar een soort schematisch bovenaanzicht.

Voor de 7045 (universeel schakelrelais met het beroemde grijze kastje) betekent dit dat de getekende draden overeenkomen met de draden uit het echte relais.
De gele spreekt voor zich. De twee blauwe zijn de zgn. schakeldraden om het relais om te schakelen. Bij de derde blauwe (ik schakel immers massa) zie je een klein stukje rood getekend. Dit is de rode draad uit het relais. Deze draad is de geschakelde en wordt verbonden met één van de twee bussen aan de zijkant. Ik gebruik het relais als aan/uit en gebruik dus maar één bus. Dit is de blauwe lijn vanuit de korte zijde.

De 7245 (universeel schakelrelais met het platte zwarte kastje, eenmaal om, twee maal aan/uit) is niet de 7244 (vier maal om). Je kan overigens wel de 7244 gebruiken.
De getekende aansluitingen komen ook hier overeen met de echte. Aan één lange kant komen drie draden: geel (spreekt weer voor zich) en twee blauwe. De linker blauwe schakelt het relais uit (twee maal twee klemmen rechts) en verbindt bij de omschakelaar de middelste met de linker klem. (drie klemmen links) De rechter blauwe schakelt aan en om.

Is het duidelijk zo?

Rob
Re: Onafhankelijke treinbesturing
Veel duidelijker.
Er waren zoveel blauwe draden dat onduidelijk was wat er gebeurde.

groetjes
Henk
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Wanneer komt hier het vervolg van ?
Dit is interresant.

Gerrit H.
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Vind ik ook
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Lid sinds: 2008

offline
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Citaat van: Gerrit H. op vrijdag 04 juni 2010, 17:08:26
Wanneer komt hier het vervolg van ?

Ik heb een aantal maanden dag en nacht moeten werken en ben nu (morgenochtend dus) aan vakantie toe. 8)
Over een paar weken hoop ik de draad weer op te pakken.

Rob
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Oke Rob, doe rustig aan. Lijkt me geen gezond baantje, dag en nacht werken.

Gerrit H.
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Ben benieuwd naar het vervolg. Maar doe het wel rustig met dag-en-nacht werken. Mens moet ook rust krijgen.
Re:Onafhankelijke treinbesturing
CiteerEnkele zaken die we niet gaan bereiken zijn geluiden van de locomotieven en het continue branden van de frontlichten. De oude Märklin locs op de klassieke M-rails maken hun eigen geluid en voor de continue locomotiefverlichting is een weliswaar eenvoudige, doch ongewenste ombouw nodig.

Hoy Rob,

Leuke van dit draadje is dat het óók sommige digitale rijders onder ons interesseert met name die welke  hun treinen digitaal aansturen met een CU 6021 en/of Mobil Station terwijl de baan zelf analoog is ingericht zoals de mijne.

Misschien ook leuk om dit draadje t.z.t. samen te vatten in een Wiki-artikel. Maar doe rustig aan maar wéét dat er méér belangstelling is dan je wellicht denkt!

m.vr.gr.

Jos

Re:Onafhankelijke treinbesturing
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Heel duidelijk beschreven.

Ik gebruik inderdaad ook een 6021, terwijl de baan volledig analoog is bestuurd, inclusief blokken. Ik gebruik alleen geen schakelrails, maar de linker spoorstaaf van de k-rails om relias mee te schakelen. Dit gebeurt in de baanvakken, stations en splitsingen. Op de rangeerterreinen ga ik over op volledig digitaal, want het wordt mij iets te ingewikkeld met relais.

Groet,
Bert
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Heel nuttig.
Deze basale informatie over analoog blokrijden is schaart op het www, terwijl er veel vragen over zijn.
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Lid sinds: 2008

offline
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Citaat van: tummy op woensdag 09 juni 2010, 10:00:02
Hoy Rob,

Leuke van dit draadje is dat het óók sommige digitale rijders onder ons interesseert met name die welke  hun treinen digitaal aansturen met een CU 6021 en/of Mobil Station terwijl de baan zelf analoog is ingericht zoals de mijne.

Misschien ook leuk om dit draadje t.z.t. samen te vatten in een Wiki-artikel. Maar doe rustig aan maar wéét dat er méér belangstelling is dan je wellicht denkt!

m.vr.gr.

Jos

Jos,

Voor ik verder ga, heb ik de schema's duidelijker gemaakt. (zal ze snel plaatsen)
De vraag die ik tegenkwam was of bij een combinatie van digitaal en analoog de bruine draden verbonden kunnen worden. Ik heb zelf (nog) geen ervaring met digitaal, vandaar de vraag.

Tweede vraag: moeten de spanningsloze trajecten (rood op mijn tekeningen) bij digitaal rijden van spanning worden voorzien als het sein rood staat?

Rob
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Hoi Rob,

CiteerDe vraag die ik tegenkwam was of bij een combinatie van digitaal en analoog de bruine draden verbonden kunnen worden. Ik heb zelf (nog) geen ervaring met digitaal, vandaar de vraag.
De bruine (retour) draden van de verschillende trafo's kunnen verbonden worden vermits deze trafo's "in fase" staan. Het controleren hiervan is al -tig keer beschreven op dit forum! Hier gebeuren toch wel eens ongelukjes mee die ik zelf vermijd door in mijn baan de analoog gestuurde seinen/wissels en schakelrails apart te voeden. Zelfs de aanwezige overweg wordt bij mij door een aparte trafo gevoed.

CiteerTweede vraag: moeten de spanningsloze trajecten (rood op mijn tekeningen) bij digitaal rijden van spanning worden voorzien als het sein rood staat?

Het analoog gestuurde sein vóór het blok "regelt" dus met zijn rode draden de digitale spanning in het bewuste blok. Dus bij "rood" géén digitale spanning in op het blok.

mvrgr
Jos

Re:Onafhankelijke treinbesturing
Lid sinds: 2008

offline
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Jos,

Ik heb de schema's vervangen. Nu wil ik graag de situatie analoog/digitaal intekenen, maar misschien kan jij aangeven welk deel wanneer van spanning moet worden voorzien.
Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe 'digitaal' een analoog rood sein herkend.
Wat ik wel weet is dat als je een stoptraject spanningsloos maakt, de verlichting uit gaat en dat dat bij digitaal anders gaat.
Ik kom er niet uit. Ik kan het ook niet testen, want ik heb geen 'digitaal'.  :oops:

Rob
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Beste Rob,

Bij analoog haal je de spanning in het rood staande blok van de lok, bij digitaal zegt de digitale centrale (mits iemand, of de computer, dan met de centrale op 0 zet) tegen de decoder in de lok: stoppen met rijden, en dat is dus een actie in de locomotief, als dat niet kan dan het stuk voor het sein ook spanningsloos maken.

Bij oudere decoders is het wel handig om een beetje spanning, dus met een weerstand, op het stroomloze stuk te zetten, dan onthoudt de decoder zijn rijrichting.

Ik ben pas nog bij iemand geweest die zijn digitale baan excellent met relais en stroomloze stukken had geautomatiseerd, maar nu tegen de plotselinge stops en het uitgaan van het licht "aanhikte", hij heeft inmiddels een Ra* en het rijdt en remt nu een stuk mooier (en heeft weer wat te doen met decoders voor zijn wissels en seinen)

Groet, Anne W

Re:Onafhankelijke treinbesturing
CiteerIk heb bijvoorbeeld geen idee hoe 'digitaal' een analoog rood sein herkend.
Wat ik wel weet is dat als je een stoptraject spanningsloos maakt, de verlichting uit gaat en dat dat bij digitaal anders gaat.
Ik kom er niet uit. Ik kan het ook niet testen, want ik heb geen 'digitaal'

Rob, gezien jouw onbekendheid met digitale besturing adviseer ik je deze nog niet  in bovengenoemde schema's op te nemen en door te gaan met het onderwerp "Onafhankelijke (analoge) treinbesturing".

mvrgr
Jos
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Lid sinds: 2008

offline
Re:Onafhankelijke treinbesturing
Het afremmen en optrekken van de treinen

Ik kan me de tijd nog herinneren dat je vrienden en familie versteld kon doen staan als je een trein bij een rood sein automatisch stopte. Daar hoef je nu in dit digitale tijdperk niet meer mee aan te komen. Reacties als “Hij staat wel erg snel stil” is wat we tegenwoordig kunnen verwachten. Omdat niet iedereen zijn baan wil digitaliseren zal ik een methode beschrijven om op ‘eenvoudige’ wijze het langzaam afremmen en optrekken te kunnen realiseren, met uitsluitend Märklin artikelen van vóór 1975, gecombineerd met mijn universele dubbele diodematrix, zoals elders op dit forum is beschreven.
Ik kan in deze theoretische verhandeling natuurlijk niet laten zien wat het effect is, maar na tests kan ik jullie verzekeren dat het verbluffend realistisch is. (boven verwachting, zogezegd)

We beginnen met eens in te zoomen op het onderstaand schema.
Ten opzichte van het eerdere schema zijn een paar kleine aanpassingen gemaakt: een paar stekers aan de blauwe draden zijn nu groen i.p.v. rood en de blok- en ralaisnummers zijn beter op elkaar afgestemd. Het komende onderwerp refereert aan dit schema:



Omdat een rem- en vertrektraject nogal wat ruimte inneemt, zal het ovaal flink vergroot moeten worden. De blokken zijn dan ook veel langer, maar dat kunt u zich wel voorstellen.
Het deel van het sein, volgend op Blok 1 van het schema ziet er dan als volgt uit:



In tegenstelling tot wat gebruikelijk is, namelijk een blok te beginnen met een sein, sluit ik een blok af met een sein. Voor de werking en beveiliging heeft dit geen effect, maar deze oplossing is nodig i.v.m. de voeding van de diverse baanstukken.
We zien een deel van Blok 1 met ongeveer één meter na het sein de overgang naar Blok 2.
Wanneer we ook de onafhankelijke treinbesturing (twee treinen) implementeren krijgen we het onderstaande beeld:



Dit is de basis van waaruit we gaan werken.
Vóór we gaan beginnen bepalen we eerst hoe lang de rem- en optrektrajecten moeten worden. In het voorbeeld zijn beiden ongeveer een meter. Hoe langer hoe beter zou ik willen zeggen, maar we zijn vaak beperkt door de totale lengte van een blok.
Om aan te geven waar de trajecten beginnen en eindigen plaats ik vast een maar schakelrails, die we later nodig zullen hebben. Twee schakelrails vlak voor het remtraject en één schakelrail na het optrektraject. Het eind van het optrektraject valt samen met het eind van het blok, derhalve ligt de schakelrail dus in het volgende blok.



Tevens plaats ik vast twee stuks universele dubbele diodematrices, waarmee we de rijspanning gaan regelen, zodat de trein rustig stopt en weer langzaam zal optrekken.

De werking van de universele dubbele diodematrix.

Als we de universele dubbele diodematrix gebruiken als spanningsregelaar, moeten we de groene uitgangen paarsgewijs verbinden om een antiparallelle opstelling van de diodes te creëren.
Om meer spanningsreductiestappen te realiseren, verbinden we ook de blauwe aansluitingen paarsgewijs, doch één aansluiting verschoven ten opzichte van de groene paren. We beginnen met het aansluiten van de baanspanning op de matrix:



Vanaf nu geef ik de snelheid aan door de mate waarin ik de rijspanning reduceer.
Een ‘1’ geeft de spanning aan, zoals die door de trafo is ingesteld. Een ‘2’ betekent dat de rijstroom door één paar diodes gevoerd wordt. En zo verder.
Dus: hoe hoger het nummer, hoe langzamer de trein zal rijden.
Deze snelheidsaanduidingen staan bij de aansluitingen en in het baanvak boven. (de groene ‘3’)
Op het baanvak zijn ook de diverse baanstukken aangegeven, waarin de spanning stapsgewijs af zal moeten nemen, respectievelijk toe zal moeten nemen. De overgangen zijn aangegeven met een zwart dwarsstreepje. Op deze overgangen zal de middenrail geïsoleerd moeten worden.

Stijgen en dalen

Het deel van het blok waar de trein op volle snelheid mag rijden is verbonden met aansluiting ‘3’. (dus door 2 paar diodes) Dit noem ik de nominale snelheid. Om deze snelheid ook op een stijgend traject te kunnen vasthouden heb ik de mogelijkheid op een baanstuk te verbinden met aansluiting ‘2’. Wanneer we dalen sluiten we het baanstuk aan op ‘4’.
Dit betreft de rechte trajecten. In bogen reduceren we de snelheid met één punt. Dus voor dalen in een boog kiezen we aansluiting ‘5’. Deze aansluiting wordt ook gebruikt voor wisselstraten. Aansluiting ‘6’ is voor de snelheid bij het binnenrijden van een station, voor dat het remmen voor rood is ingezet.
Behandeld heb ik de aansluitingen die nu reeds van een nummer zijn voorzien. Het betreft hier dus statische waarden. Een wisselstraat of helling springt immers niet op groen. Om dynamische snelheidsregeling te maken, zoals in dit hoofdstuk bij de seinen verbinden we aansluiting ‘3’ met een verderop gelegen aansluiting en ontstaat het volgende situatie:



Hebben we eerder gezien dat het linker deel de matrix van ‘1’ tot en met ‘6’ loopt, heeft het gedeelte dat we voor het rem- en optrektraject gebruiken een bereik van ‘3’ tot en met ‘9’.  De extra lage snelheden hebben we nodig om de trein tot stilstand te brengen.

Het gedrag van analoge locomotieven bij lage snelheid

Natuurlijk klagen ‘analogen’ over het abrupt stoppen van treinen bij een rood sein. Maar zo abrupt is dit niet. Weliswaar stop de trein vaak binnen 20 cm, maar dit gaat toch vrijwel gelijkmatig. Wanneer een trein echt langzaam rijdt, stopt deze met een schok. Je kan dit zien en horen als je er een sleep aan hangt. De wagons klappen als het ware om elkaar. Omdat we door het (gecontroleerd) vertragen met een zeer lage snelheid bij het spanningsloze gedeelte aankomen, zal dit effect dus optreden. Het stoppen gaat dan dus eigenlijk slechter dan wanneer we met volle snelheid aankomen. We staan dan in ons achteruit, figuurlijk dan, en zullen voor een ‘zachte landing’ moeten zorgen.

De oplossing

Wanneer we na het remmen de trein een lichte spanning geven, te laag om te WEG te rijden, maar voldoende om net DOOR te rijden, is het schokeffect verdwenen. Hiervoor is de ‘9’ op de rechter matrix. Een normale ‘9’, volgend op ‘8’ zou de aansluiting rechtsonder op de linker matrix zijn, maar daar staat te veel spanning op om de schok te voorkomen. De stroom om aansluiting ‘9’ op de rechter matrix gaat door slechts één diode en heeft al een lage spanning van ‘7’.
Ik weet niet hoe je dit anders moet omschrijven, maar het heeft praktisch het juiste resultaat. Deze zeer, zeer lage spanning komt op een kort stukje rails, niet langer dan de lengte van een sleepcontact. Wanneer het sein op groen springt, zal dat de trein daardoor weer kunnen vertrekken.

Na deze uitleg kunnen we over gaan tot het aansluiten van de diverse baanstukken:



Let op het korte stukje voor het spanningsloze gedeelte met snelheid ‘9’.

Dit is de eerste stap naar een realistisch rijgedrag. Er is nog een aantal problemen op te lossen, maar dat komt later.

Rob

Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Interresante opstelling en uitleg, Rob!

Zou je de verwachte rijspanning misschien
bij de betreffende railsegmenten kunnen
zetten voor een duidelijker overzicht?

Groeten,

Erik.
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Erik,

Op de laatste afbeelding staan groene cijfers bij de railsegmenten. Deze geven de spanning weer, zoals beschreven.
De exacte spanning is afhankelijk van de stand van de trafo en vind ik niet echt relevant.
Volgens mij geeft een antiparallelle geschakeld diodepaar een spanningsval van 0,7 volt.
Als de '1' overeenkomt met 16 V, dan is '2' 15,3 V, '3' 14,6 V etc.
Alleen de '9' wijkt dan af en is 'heel heel weinig' V.

Rob

Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Oke, Rob bedankt voor de uitleg!

Groeten,

Erik.
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Prachtige uitleg!


groeten minitreintje/Dylan
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Rob,
Indrukwekkend, 35 jaar geleden was ik ook zo bezig... is toen nooit verder gekomen omdat het zoveel werk is en zo vreselijk veel bedrading opleverd.
Vraag? Wat is je motivatie voor dit project? Waarom niet gewoon een digitaal ' ding'  gebruikt?
Is me niet helemaal duidelijk...
Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Rob,
Ik verzamel Märklin van vóór 1976 en dat rijdt nu eenmaal analoog.
35 jaar geleden ben ik gestopt en ga nu verder waar ik gebleven was.
Toen had ik een baan, enkelspoor, met zes blokken en vier treinen. De rest van het Märklin assortiment was dromen, want te duur.
Nu kan ‘voordelig’ aanschaffen wat toen niet kon, dus kan ik nu ook maken wat toen niet kon.
Natuurlijk zie ik de voordelen van digitaal wel, ik ben zelf ICT-er. Maar aan het huidige niveau is nog wel wat te verbeteren, wat ook zal gebeuren, met de nodige vervangingskosten.
Analoog is ‘dood’ en geeft dus geen tijdsdruk. Ideaal voor mijn hobby.
De ‘vreselijk veel bedrading’ ben ik ook al tegengekomen en ik vraag mij af of het allemaal wel te realiseren is. Dit betekent dat ik een praktisch maximum zoek (aantal treinen, aantal blokken, aantal sporen in het (schaduw)station en aantal stappen vertraging) om het nog net mogelijk te maken. Als het niet lukt heb ik in ieder geval bewezen dat digitaal de toekomst heeft. :D

Tot slot wil ik doorgronden wat de Märklin ingenieurs voor ogen stond bij het ontwikkelen. Denk aan 3-rail, wisselspanning en schakelen over massa. Mede daarom heb ik besloten om uitsluitend met Märklin artikelen, van vóór 1976, te werken (op een standaard diode, kroonsteentjes en de onderbouw na). Dus zelfs het vastzetten van de draden gaat met de Märklin krammen.

Genoeg motivatie?
Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Hey,

En zijn de nieuwere m-rails niet iets beter dan die van voor 1976? :lol: Dus welke gebruik je daar van?

Mvg,Wijbe
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Wijbe,

Ik heb diverse M-rails van na 1975, maar daar doe ik dus niets mee.
Ik heb mezelf deze beperking opgelegd.
als ik op 'beter' of 'betrouwbaarder' af moet gaan, kom ik uiteindelijk op C-rails.
Dat wil ik dus niet.
Er zijn nog wel andere en vervelender beperkingen, zoals het niet kunnen of mogen gebruiken van universeel relais 7244.

Overigens waren voor 1976 de toenmalige rails de beste :lol:, dus dat komt wel goed.

Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
rob
Ja snap het, mijn verhaal is ongeveer gelijk als kind alleen maar kwijlen voor de vitrines en nu is kopen geen probleem. Ik ben niet zo een verzamellaar heb wel wat oude loks die ondertussen ongeveer 1 miljoen keer beter rijden nu met een esu decoder derin... wel hele stukken van de baan met de nostagische M-rail (die van 35 jaar oud inclusief de er afgeschropte roest...) zicht gedeelte ontstaat langzaam een berglandschap diorama hier wel alles K-rail.... schitterend materiaal...Leuke van die treinhobbie dat echt iedereen zijn eigen 'ding' kan doen...
Veel succes met je project...ik blijf het wel volgen..
Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Hoi rob ik heb ook alleen maar analoog en materialen uit jaren 70-75.
Mooi hoe je dit in elkaar zet en ben er trots op, gewoon omdat in analoge versie ook manieren zijn om dingen te maken zoals met het digitale gebeuren
zeg maar.Alleen wat meer bedrading maar wel leuk om te doen het is tenslotte eenmaal hobby :D
Vraagje, hoe zit die matrix in elkaar heb jij daar een schema van of werk jij die nog uit op deze topic de komende tijd?
Ik zou hem vast willen maken n.l voor mijn eigen baan waar nog aan ga beginnen binnenkort.

Met vr. gr Theo :D
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Theo,

Ik ga nog verder met dit topic, want het is nog niet af, maar niet meer met de uitleg van de matrix.
Voor het schema van de matrix en meer, leg ik hier een en ander uit.

Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Ik ben verrast met dit draadje, heel erg leuk (ook al rij ik zelf tegenwoordig gecombineerd).
Goede stof, goed uitgelegd.
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
thanks voor de informatie en blijf dit volgen ben benieuwd.

Groeten Theo.
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Kermit65, Dylan, e.a.,

Dank voor de complimenten. :D Ik doe mijn best.
De volgende tekeningen/schema's zijn klaar, alleen het verhaal nog.
Ik hoop dan uit te leggen hoe een trein bij groen (bijna) volle snelheid door blijft rijden.
Tot gauw...

Rob

Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Stel je rijdt met trek-duw combinaties (met minimaal een sleper voor en achter).



Klopt het, dat dan B1 en S1 even lang zijn, dat je dan de logica omdraait?

Elke trein zet dan het blok dat hij inrijdt aan het eind en dan pas ook het naderend sein op rood. De tweede en/of derde sleper mag dat niet ook doen, dus er moet een relais tussen om dit te voorkomen.
Je gebruikt dan per blok minimaal twee relais: de een als bezetmelding (voorkomen dubbelmelding) en de ander voor de stroomaanvoer respectievelijk stroomonderbreking.
Je zou dan ook twee contactrails nodig hebben per blok.
Alleen kun je de seinlogica zo niet bedienen (het seinrelais niet gebruiken zoals het bedoeld is)....
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Jan,

Voor ik een complete uitleg geef, wil ik zeggen dat B1 een blok is en S1 een sein.
De baan is dus in slechts drie blokken verdeeld, nl B1, B2 en B3.
De seinen (dus niet de rode baanstukken) zijn respectievelijk S1, S2 en S3 en staan voor het blok.

Kijk even of jouw verhaal met deze informatie dan nog klopt.
Ik leg het dan graag uit, want ik denk dat de schakelrail die het sein op rood zet niet met een extra relais beveiligd hoeft te worden. Groen daarentegen wel en dat is ook gebeurd.

Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Citaat van: M75 op vrijdag 03 december 2010, 00:45:09
Jan,

Voor ik een complete uitleg geef, wil ik zeggen dat B1 een blok is en S1 een sein.
De baan is dus in slechts drie blokken verdeeld, nl B1, B2 en B3.
De seinen (dus niet de rode baanstukken) zijn respectievelijk S1, S2 en S3 en staan voor het blok.

Rob


Goed, laat ik me even richten op een detail:



Je bedoelt dat in principe  geldt dat als een trein aan begin en eind een sleper heeft, dat dan het roodgekleurde stuk bij het sein groter wordt. Bij Sein S1 zou dat maximaal de lengte van Blok B3 zijn? En voor de rest blijft alles, ook de logica, gelijk?
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Jan,

Citaat van: Jan22 op donderdag 02 december 2010, 21:24:48
Stel je rijdt met trek-duw combinaties (met minimaal een sleper voor en achter).

Dit lees ik nu pas.
Als ik spreek over een trein met meer dan één sleper, bedoel ik één voor de loc en de ander(n) voor wagonverlichting.
Sommige Märklin stoomlocs hebben twee slepers, maar beiden in de locomotief. Die beschouw ik als één.
Treinstellen (ik ken alleen de RAM TEE 3070/3071) hebben twee slepers, maar wisselen van functie bij richtingverandering.
Jij spreek kennelijk over een trek-duw cominatie, waarbij de slepers voor en achter zijn doorverbonden. Hier heb ik geen rekening mee gehouden.
Dit zal wel een probleem blijven, omdat je dan altijd de stroomloze trajecten even lang moet maken als de trein. Ik zal eens nagaan hoe dit opgelost kan worden.
Overigens is deze situatie (als je dat bedoelt tenminste) niet standaard Märklin en daar bouw ik wel op.

Citaat van: Jan22 op zaterdag 04 december 2010, 17:59:38
[Je bedoelt dat in principe  geldt dat als een trein aan begin een eind een sleper heeft, dat dan het roodgekleurde stuk bij het sein groter wordt. Bij Sein S1 zou dat maximaal de lengte van Blok B3 zijn? En voor de rest blijft alles, ook de logica, gelijk?

Ik houd altijd aan dat een blok minimaal twee maal de treinlengte is. Ik jouw situatie zou dus het rode gedeelte de helft van een blok zijn. Of er dan nog voldoende overblijft voor de rest?
Misschien moet de verhouding blok/trein groter, maar dan blijft mijn principe overeind.
In geen geval mag een schakelrail in het rode gedeelte liggen.

Verder lijkt het mij lastig als er 'gewone' treinen rijden i.c.m. een trek-duw. De 'gewone treinen staan dan al aan het begin van het rode traject stil.

Het is een boeiend vraagstuk, dat je hier aandraagt.
Heb je zelf deze trek-duw combinaties op jouw baan? Hoe heb jij het opgelost?
Ik heb zelf ook al een idee, maar misschien kan het eenvoudiger.

Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Goed op zich dat je de vraag bij me terug legt.

Het punt is, ik ben bezig met een baanaanleg. Halverwege die aanleg werd een van twee lussen onverwacht een kopstation door een ingreep in de ruimte.  Ik heb treinstammen die kopmaken en treinstammen die pendelen.

Tot dan ging ik er altijd van uit dat een lok met enkele wagens ertussen, en achteraan een stuurstandrijtuig, de lok altijd voorop had rijden, en dus kon volstaan met een enkele sleper per trein.

De noodzaak van een kopstation, veranderde de logica. De baan gaat nu bestaan uit een lus met een kopstation aan het eind. De lus lag er al.
De liggende baan is functioneel  voor te stellen als een heel lange (dubbelsporige) lus.

Omdat bij trekduw-combinaties (pendelen) de lok afwisselend duwt en trekt, dus afwisselend voor en achteraan rijdt, meen ik voor logica behoud op tussen-stations de stuurstand ook van sleper te moeten voorzien. Dat onderscheidt ze van treinen met alleen getrokken stammen.

Mijn vraag komt dus voort uit een logica probleem dat zich ook moet voor hebben gedaan bij de allereerste m* baan met een kopstation.  Alleen had ik op mijn vroegere M-banen met metaal-rails nooit een kopstation, en ik had geen trekduw combi's ....

Ik heb dus nooit eerder nagedacht over de gevolgen voor het seinwezen op tussen gelegen stations.


Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Ik geloof dat ik het snap. Het enige verschil met jouw aanpak, zit in de overeenkomst: bij mij moet de schakelrail in het blok aan het eind zitten, zo ongeveer waar het sein staat afgebeeld.
Die schakelrail stuurt via een ander relais het blok op dat moment stroomloos.
Elke trein zet zichzelf op stop, indien het eerste relais aan staat.
Als dat uit staat, dan kan de schakelrail geen signaal versturen, en rijdt de trein dus door. Het eerste relais controleert dus of het volgende blok veilig is of onveilig (het rode licht van het 'sein'), en het tweede relais bepaalt of de trein het huidige blok mag inrijden of niet, en of hij mag vertrekken (het groene licht van het sein) .  Voor de rest blijft dan alles gelijk.

R1 aan, dan kan R2 uitgezet door de trein (betekent Stoppen).
R1 op Uit en R2 op Aan (vertrekken mag).
Allebei UIT (Blok Buiten Bedrijf),
Allebei Aan (binnenrijden is veilig)

In het volgende blok aangekomen moet R1 aangezet worden in dit blok, en R2 aan in het blok ervoor. Je houdt dus altijd een vrij blok tussen de treinen vrij............
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Hallo Rob,

Tof draadje heb jij. Het vertragen met diodes lijkt me wel een interessant item. Een klein vraagje heb ik daarbij: ik veronderstel dat dit dit gewone digital locs niet gaat storen, maar wat met digitaal locs met optrek en afremvertraging en bij analoge locs uit de 3500 reeks? Gaan deze laatsten moeilijkheden krijgen bij ingestelde optrek en afremvertraging??
Volledig digitaliseren is geen optie voor mij gezien ik te veel locs dien om te bouwen en het dan een wel héél dure grap gaat worden. Ik blijf dus analoog, maar met de  hulp van je diodematrix kunnen we ook analoog lekker vertragen!

Alvast een prettig eindejaar toegewenst en nog veel treinplezier!

Ronald
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Ronald,

Ik heb geen ervaring met digitale locs, maar ik denk dat als een loc, bij analoog bedrijf, een remvertraging heeft, dit wat dubbelop is. Ik ga in ieder geval uit van een traditionele analoge loc. Misschien dat een lezer hier ervaring mee heeft?

Ook jij een prettige jaarwisseling gewenst en natuurlijk ook de anderen die bijdragen aan dit draadje en natuurlijk de lezers van dit draadje en verder alle deelnemers aan het forum en de gasten op dit forum en de moderators en tot slot van al deze groepen hun gezinnen en andere familieleden en vrienden, kennissen, collega's en en en ...

Gelukkig nieuwjaar.  :D

Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Die schema's zijn schitterend mooi, waar teken je die mee?
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Citaat van: Jan22 op maandag 10 januari 2011, 14:32:26
Die schema's zijn schitterend mooi, waar teken je die mee?

Jan,

Ik maak ze in Microsoft Photo Editor, een soort luxe Paint.
Pixel voor pixel. (kabeltjes zijn 2 pixels breed, en één pixel schaduw)
De baanstukken doe ik met copy/paste vanuit de demoversie van Wintrack.
Alleen dan zijn mijn schema's zoals ik ze wil, ook al kost het wel wat tijd.  :(
Ik ben blij dat je ze mooi vindt.  :)

Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Hallo Rob,

Ik kan bijna niet wachten op het vervolg. Ik heb door ruimte gebrek (nog) geen spoorbaan maar dit is wel een grote wens. Ik rij analoog omdat ik vind dat digitaal rijden voor mij persoonlijk nog niet die voordelen heeft die er nu reeds aan toegschreven worden. De onderdelen die je voor de besturing gebruikt zijn die nog in de handel of zijn er goede alternatieven ??

Groet Jeroen
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Als je een bezoekje aan Houten  brengt, zie je alle onderdelen bij elkaar.
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Hallo Rob,

Interessante materie dat stuk over langzaam oprijden en afremmen. Ik ben zelf ook met een analoge baan bezig om exact dezelfde redenen als die van jouw. Een droom van jaren geleden verwezenlijken. Als mijn huidig (analoge) project af is ga im me richten op digtaal...maar zo ver is het voorlopig nog niet.

Momenteel ben ik nog druk bezig met het implementeren van de seinen en een bloksysteem. Ik had voor mezelf al geaccepteerd dat het inbouwen van natuurlijk oprijden en afremmen van treinen in een analoge baan er niet inzat...maar toen las ik jouw stukje over universele dubbele diodematrixen.

Ik vroeg mij af uit welke onderdelen deze bestaan en of deze ook kant en klaar te koop zijn. Bv. heeft Viessmann ze bijvoorbeeld kan en klaar in hun assoritment? of moet ik bij conrad diverse onderdelen bestellen en solderen?  :?

Groetjes Pieter

Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Je zou ook hier kunnen kijken:alternatieven en prijzen

en vooral hier voor het principe van de diodematrix
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Schitterend onderwerp Rob, bedankt voor je info en tijd, ik heb echter twee vragen betreffend de schakelrail en contactrail;
De schakelrail, moet deze altijd ism een sein gebruikt worden? Zo wordt hij in het foldertje wel beschreven. Zo niet is hier een tekening van?
Een contactrail kan ingezet worden voor de automatische bediening van een wissel, maar met of zonder relais?
Deze vragen stel ik vanwege mijn basiskennis op het gebied van eletronica en de wederopvan (m-rail) van mijn hobby.
Bij Voorbaat dank
Robin.
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Robin,

Beiden zijn bedoeld om een sein of wissel te schakelen, ook al doen ze dat op een andere manier.
Bij een contactrail maken de wielen contact en bij een schakelrail de sleper. Het voordeel van een schakelrails t.o.v. een contactrail is dat de puls korter is. Zeker bij lange treinen geeft een contactrail een onnodige, veel te lange puls, omdat zolang er wagons over de contactrails rijden de verbinding in stand blijft.

Contactrails worden tegenwoordig vooral gebruikt voor bezetmelding. Een wagon of rijtuig zonder sleper zal immers via de wielen contact maken.
Voor het schakelen van elektro-magnetische producten als wissels en seinen, worden sinds de introductie van de schakelrails in 1964  in de M* foldertjes uitsluitend de schakelrails gebruikt.
Je zou kunnen zeggen dat de schakelrail de contactrail heeft vervangen.

Rob

Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Beste Rob,

De info die je me hebt gegeven, kende ik (deels) al, mijn vragen gingen echter om of ik een sein verplcht moet gebruiken bij een van deze railzen, ik heb nl nergens een tekening/text gevonden die het tegendeel heeft bewezen.
Met Dank

Robin 
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Citaat van: robinpk op vrijdag 22 april 2011, 22:36:16
Beste Rob,

De info die je me hebt gegeven, kende ik (deels) al, mijn vragen gingen echter om of ik een sein verplcht moet gebruiken bij een van deze railzen, ik heb nl nergens een tekening/text gevonden die het tegendeel heeft bewezen.
Met Dank

Robin 


Robin,

Ik begrijp jouw vraag kennelijk niet. :oops:
Kan je hem anders stellen?

Rob