Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (de uitslag!)

Gestart door M75 zaterdag 07 februari 2009, 14:50:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het getoonde onderdeel is te gebruiken:
voor lastregeling (cruisecontrole)

0 (0.0%)

als snelheidsregelaar

1 (4.2%)

als dimmer voor verlichting

3 (12.5%)

voor besturing van een wisselstraat

4 (16.7%)

als gelijkrichter

10 (41.7%)

voor continue wagonverlichting

0 (0.0%)

voor het langzaam optrekken en afremmen van treinen

1 (4.2%)

voor de beveiliging van een schaduwstation

3 (12.5%)

voor alle bovenstaande toepassingen

0 (0.0%)

voor iets anders, maar niet voor bovenstaande toepassingen

0 (0.0%)

nee, het dient nergens voor

2 (8.3%)

Totaal aantal stemmen: 12

Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (de uitslag!)
In de tijd van de koude oorlog speelden de Amerikaanse contraspionage, via de KGB, een apparaat door naar de Sovjet-Unie. De schakeling had geen enkel nut, maar was zo ingenieus in elkaar gezet, dat het de Russische topgeleerden ten minste een jaar aan puzzelen kostte, zodat zij al die tijd uitgeschakeld waren.
Of dit verhaal waar is en of het werkelijk gelukt is de topgeleerden een jaar uit te schakelen, weet ik niet.



Voor mijn analoge baan wil ik bovenstaand apparaat toepassen.
Ik heb hem zelf uitgedacht en gemaakt.
Mijn vraag is: waarvoor gebruik ik het?

Natuurlijk mag je vragen stellen, waarna jouw keuze altijd is te wijzigen.

Veel succes,

Rob
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen?
ik denk gelijkrichter...
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen?
Volgens mij heb ik jou gezien in opsporing verzocht.
Dit ken toch nie goe zijn jo.
Mot dinsdag terug naar het ziekenhuis , ga je gelijk mee?? :lol:

Mvg: Alex

Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen?
Gerard,

Het was mijn bedoeling dat dit de inleiding zou zijn voor een paar 'analoge' draadjes. Vandaar dat ik hem in 'Analoge besturing' had geplaatst.
Maar in het E-café is ook goed hoor.

Rob

Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen?
Als je dat er nu meteen bijgezet had...
Met de inleiding over de spionagediensten van de USA en de USSR leek het meer op een Café-verhaal.
Zet je bedoeling er in de inleiding bij, dan gaat dit topic terug naar "Analoge besturing".
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (voor de analoge baan)
Ik heb gestemd op gelijkrichter. Ik dacht eerst aan besturing van een wisselstraat, echt iets voor mij om eerst iets moeilijks te denken. Maar eigenlijk zijn het gewoon 6 gelijkrichterjes (Greatzschakelingen)

groeten, Martin
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (voor de analoge baan)
Volgens mij moeten dat bruggelijkrichters voorstellen.
Graetz-schakeling

met dank aan Wikipedia.

Blauw = wisselspanning
Groen= - en +

groetjes
Henk
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (voor de analoge baan)
Kijk eens goed naar het eerste blokje en zet het schema van de diodes eens op. Wat valt je dan op ?.

Mvg,
Peter
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (voor de analoge baan)
[off topic]
Het topic is weer terug bij "Analoge besturing".
[/off topic]
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (voor de analoge baan)
En zo blijft Gerard ook weer bezig :?
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (voor de analoge baan)
Weten we eindelijk wat zo'n adviseur doet:

Een beetje topics heen en weer schuiven

Rob

Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (voor de analoge baan)

Al twintig antwoorden!
Nog één dag kiezen mogelijk.

Woensdag maak ik het goede antwoord bekend.

@ Gerard

Kan jij morgenavond de poll sluiten?

Rob
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (voor de analoge baan)
Citaat van: M75 op maandag 09 februari 2009, 22:53:46
Weten we eindelijk wat zo'n adviseur doet:

Een beetje topics heen en weer schuiven

Rob




Citaat van: M75 op maandag 09 februari 2009, 22:59:46

Al twintig antwoorden!
Nog één dag kiezen mogelijk.

Woensdag maak ik het goede antwoord bekend.

@ Gerard

Kan jij morgenavond de poll sluiten?

Rob

Yup, komt in orde.
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (voor de analoge baan)
Op verzoek van Rob (zie de post hierboven) is de poll nu gesloten.
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (voor de analoge baan)
Ik dacht dat de Gerard een moderaander was  :D en nu lees ik dat hij adviseur is ook al, manmanman die moet ze nogal binnen rijven zeg. Met de kar tegelijk. Een kar gevuld met euromuntjes uiteraard.  :lol: :lol:
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (voor de analoge baan)
Gerard,

Kunnen we de uislag ook zichtbaar maken?

Rob
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (voor de analoge baan)
Bij mij is die uitslag nu zichtbaar. Bij jou dus niet?

Edit: is het nu zichtbaar?
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (voor de analoge baan)
ja, nu wel.

Rob
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (voor de analoge baan)
De uitslag van de poll is wel zichtbaar, maar wat is nou het goede antwoord op de vraag?
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (voor de analoge baan)
De titel luidt: ?hoe moet ik dat dan anders uitleggen?? Ik heb gekozen voor een poll, omdat ik anders niet weet hoe ik de veelzijdigheid moet beschrijven van een apparaat, bestaande uit 24 diodes en twee kroonsteenstrips. Ik dank de deelnemers voor hun belangstelling en in het bijzonder Gerard, voor het onder de aandacht brengen in diverse rubrieken  :D en Johnnytrein voor het bovenin houden van de topic, door het plaatsen van off-topic berichten.  :) :)

Er hebben 24 gasten meegedaan. Ik zal nu de meest gekozen antwoorden behandelen.

De meeste deelnemers (10) hebben ?als gelijkrichter? gekozen.
En inderdaad is het apparaat als gelijkrichter te gebruiken:



De Brawa stoeltjeslift van de kerstbaan heeft een tijdje gefunctioneerd met dit apparaat, tot ik in de doos een zakje tegenkwam met een gelijkrichter.
Maar zes gelijkrichters naast elkaar is misschien wat onlogisch.

Een paar mensen (3) kozen voor ?als dimmer voor verlichting?.
In het draadje van de kerstbaan heb ik al uitgelegd hoe de spanning kan worden teruggebracht door diodes antiparallel in de stroomkring op te nemen. Het daar omschreven apparaat is een variant van het hier getoonde.



Zoals je kan zien is het inderdaad mogelijk om dit apparaat te gebruiken als dimmer voor verlichting.

Maar als de spanning voor verlichting kan worden gereduceerd, dan kan dat natuurlijk ook met de rijspanning. Eén deelnemer heeft dat ook ingezien en heeft gekozen voor ?als snelheidsregelaar?.



Door de diverse aansluitingen te verbinden met een baanvak, kan bij een constante instelling van de trafo, de trein langzamer of sneller rijden.

Door bij stijging een iets uitgang te kiezen met een iets hogere spanning en in een dalend baanvak een uitgang met een wat lagere spanning, komen we tot een constante snelheid en werkt dit apparaat als cruisecontrole (lastregeling).
Deze manier van lastregeling is qua geavanceerdheid natuurlijk niet te vergelijken met de modernste uitvoeringen.

Wanneer dit wordt toegepast rond een stopsectie, wordt deze functie dan ook gebruikt ?voor het langzaam optrekken en afremmen van treinen?. (1 stem) Bij deze toepassing zal een complexere aansluiting op dit apparaat nodig zijn, omdat bij rood de trein moet remmen en bij groen hij op snelheid moet blijven rijden.

De mogelijkheid te kiezen voor ?voor continue wagonverlichting? (0) is een beetje flauw, omdat dit eigenlijk dezelfde toepassing is. Een slimme schakeling zorgt ervoor dat de rijstroom ter plaatse van een tweede sleepcontact een continue spanning heeft, onafhankelijk van de rijspanning op het traject waar het eerste sleepcontact zich bevindt. Niemand heeft dan ook deze mogelijkheid gekozen.

De reden om dit apparaat te ontwikkelen is om met een knop of schakelrail een aantal wissels in de juiste stand te zetten. Bij gelijkstroom gebruikt men daar een diodematrix voor. Bij wisselstroom gaat dat niet, tenzij je de diodematrix dubbel uitvoert. En dat is precies wat dit apparaat is: een dubbele diodematrix:



Dit apparaat is dan ook ?voor besturing van een wisselstraat?. Vier deelnemers hebben deze gedachtegang kunnen volgen.

Als we zo wissels kunnen schakelen, kan dat natuurlijk ook met seinen:
Één groen, de rest rood. Heel simpel (te simpel) is dit de toepassing in mijn schaduwstation. Later zal ik wel eens precies omschrijven hoe ik mijn schaduwstation beveiligd heb, maar voor nu is voldoende te weten dat ?voor de beveiliging van een schaduwstation? (3), nogmaals een toepassing is van dit apparaat als dubbele diodematrix.

Concluderend stellen we vast dat het enige juiste antwoord is:

?voor alle bovenstaande toepassingen?

Niemand had deze mogelijkheid gekozen. Maar daar ging het ook niet om. Door jullie antwoorden ben ik in staat geweest om dit verhaal te schrijven.

Wat de twee gasten voor ogen hadden om ?nee, het dient nergens voor? te kiezen weet ik niet. Misschien naar aanleiding van het inleidende verhaal? Het forum is toch geen geheime dienst die uitgeschakeld moet worden? Of is het omdat zij digitaal rijden? Inderdaad dient het dan nergens voor en is dit antwoord eigenlijk ook een beetje goed.

Gefeliciteerd allemaal.

Rob
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (de uitslag!)
Dus met andere woorden bijna iedereen heeft een beetje gelijk.

Je kan morgen nog ff mee als ik weer naar ziekenhuis mot.
Ze hebben wel ff tijd voor je hoor.  :lol: :lol: :lol:

Maar een leuk raadseltje.

Mvg: Alex
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (de uitslag!)
Heel leerzaam dit Rob!
Dit is nou zoals de treinen hobby vanouds is geweest; met simpele middelen zelf  uitdenken en knutselen een schitterend resultaat neerzetten.
Dat is nog eens wat anders als dat digitale spul wat je fantasie volledig uitschakelt en tegenwoordig al kapot uit de doos komt.

Ap.
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (de uitslag!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (de uitslag!)
JEUJ, ik had OOK gelijk! :lol:
(had gelijkrichter)
groeten! 8)
Re:Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (de uitslag!)
Dag Rob,

Heel interressant, jouw oplossing om analoog  langzaam te vertragen en langzaam te versnellen.

In jouw artikel vermeld je :
   "Wanneer dit wordt toegepast rond een stopsectie, wordt deze functie dan ook gebruikt ?voor het langzaam optrekken en afremmen van treinen?. (1 stem) Bij deze toepassing zal een complexere aansluiting op dit apparaat nodig zijn, omdat bij rood de trein moet remmen en bij groen hij op snelheid moet blijven rijden."

Is voornoemde complexere aansluiting ooit reeds aan bod gekomen? Kan je zulke aansluiting wat nader toelichten?

Mijn dank voor je welwillendheid.

Vriendelijke groeten.

Rik.
Re:Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (de uitslag!)
Rik,

De complexere aansluiting is nog niet op het forum getoond.
Ik heb hem wel en zal hem vanavond op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13983.0 tonen.

Rob
Re:Hoe moet ik dat dan anders uitleggen? (de uitslag!)
Dag Rob,

Bedankt voor uw reactie.

Ik kijk uit naar je publicatie van de complexere aansluiting, om een trein bij groen licht, op snelheid te laten doorrijden en dit op een stopsectie, gekoppeld aan  een remmodule (langzaam optrekken en langzaam afremmen van treinen onder vorm van een diodematrix).  Ik volg je draadje  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13983.0    "Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag".

Enig mooi je gebrachte deskundige info met de nodige schema's. Duidelijke en klare uitleg.

Ik ben ervan overtuigd dat menig 3rail-forummers hiervan volop leren en genieten.

Ons aller dank.

Met vriendelijke groeten.

Rik.