Mijn eigen draadje van lang terug nog maar eens aanvullen
Ik heb ook andere loks verzwaard en veel meer loks ter vergelijking opgemeten.
Onlangs een BR 80 flink zwaar gemaakt, met zeer goed resultaat. Ding is lekker looiïg en trekt uitstekend (met Maxon motor).
Ik probeer hier mij Excel tabel te plaatsen:
lokgewicht "dragende" assen asdruk
(gram) excl. meeloopwielen (gram)
excl. tender dragende assen
BR 41 analoog 426 4 107
BR 53 verzwaard 656 7 94
Märklin NS 1135 analoog (E-omsch.) 304 4 76
Märklin NS 1135 na verzwaring 344 4 86
Märklin NS 1205 analoog 479 6 80
Electrotren 1309 415 6 69
Märklin 6400 373 4 93
Roco 2400 284 4 71
Roco 2200 289 4 72
Märklin BR 103 (3054, analoog) 537 6 90
BR 80 Märklin analoog onverzwaard 270 3 90
BR 80 Märklin digiESU verzwaard 358 3 119
Alleen loks waar het bij staat zijn verzwaard.
Uiteraard is er wat op aan te merken, want E-loks / draaistelloks hebben motorgewicht op het draaistel en daardoor mogelijk meer asdruk daar dan op het andere draaistel.
Je ziet dus dat mijn verzwaarde BR 53 aan de hoge kant zit. De analoge 41er die ik in eerste instantie ter vergelijking had gepakt, is net toevallig heel zwaar.
Roco loks zitten aan de onderkant, zoals verwacht want over het algemeen lichter gebouwd.
Electrotren 1300 is wat dit betreft een drama, wat mij ook duidelijk bleek een keer op een vloerbaan van mij. Die wacht nog op een aangepast hoeveelheid lood.
En mijn onlangs verzwaarde BR 80 is nu met zijn Maxon motor echt een 'little bull' Bulli.
Bij de trekproef op de tot 8-10% helling (kort stukje maar) van mijn testbaantje, was dat ook te zien. Trok moeiteloos wat andere grote Mä loks maar nét naar boven trokken met veel slippen.
Behalve verse antislipbanden is asdruk of gebrek daaraan ook vaak een oorzaak van onvoldoende trekkracht,
mijns inziens. Als je een lok hebt die staat te malen, wat doe je dan? Er heel licht met je vinger op drukken? Dan rijdt ie doorgaans wel door. Dus, asdruk verhogen, gewichtjes er in. Of een lok in dubbeltraktie laten rijden natuurlijk, maar dat vereist ook nogal wat.
Gr., Hajo