Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

BR 53 rij eigenschappen verbeteren

Gestart door AnalogDriver vrijdag 06 februari 2009, 07:20:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Naar aanleiding van ander draaadje en te plaatsen video maar even een draadje starten over de en mijn Märklin BR 53 en de rijeigenschappen daarvan

Mijn 5* dus herriemakende hoogvermogen 5 polig anker analoge BR 53 slipte op lastige stukken zelfs met een vrij lichte trein. Trekkracht en tracktie laten te wensen over zeker in vergelijking met andere Märklin loks.


Eerst wat verzamelde citaten uit ander draadje, daarna video.


Citaat van: AnalogDriver op donderdag 08 januari 2009, 20:26:30
Citaat van: AlbertJan op donderdag 08 januari 2009, 11:28:38
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 07 januari 2009, 21:59:58
Als ik dat vergelijk met die lange BR 53 wat eigenlijk een oud Märklin model is dat ook nog eens slecht loopt, die krengen doen bijna 200, zeg 190 euro. Veel te veel voor een matig model, zeker in vergelijking met deze pracht 45-er.

Sinds een aantal maanden heb ik ook een BR53, deze is voorzien van hoogvermogen en een ESU MFX sound decoder, deze rijdt geweldig! :lol:



Hier op de prachtige baan van Bert!
Alleen de trekkracht (nog) niet uitgeprobeerd maar dat komt nog.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.



AlbertJan,

Kun je inderdaad de tekkracht met een flinke zware trein (met binnenverlichting / slepers?) eens uitproberen??

De BR53 die ik heb is ook de hoogvermogen 5* versie, maar analoog.
Ik vraag mij af of een ESU de motor beter aanstuurd, maar vrees dat het de constructie is:
te veel wielen, hele voorste drijfwerk is niet aangedreven, daardoor relatief minder asdruk op de aangedreven wielen, en precies bij oneffenhededen in de baan tilt voorste drijfwerk deel het achterste aangedreven drijfwerk in de lucht.
Het is maar een beetje, maar net genoeg.  Terwijl ik dit typ denk ik dat er meer verticale beweging in  drijfwerk moet komen, naast meer gewicht overall in de lok.
Ketel vullen met gewicht??

Ben dus benieuwd hoe jouw digi aangestuurde motor het doet.
Leg wat onderzetters e.d. in je testbaan onder de rails, wat kleine heuveltjes, kijken hoe dat gaat.




Citaat van: AnalogDriver op vrijdag 09 januari 2009, 07:45:31

Heb hier de BR 53 eens opengemaakt: de ketel is hol, dus vulbaar met extra gewicht.

Onderkant ketel is afgeschermd met plastic strip waar ook de omloopplaten aan vast zitten:



Hier zitten 2 gaten in, maar dit lijken geen schroefgaten.

Vraag: weet iemand hoe dit los kan/moet?


Zit het geklemd en dus harder trekken? Bepaalde plek waar ik moet buigen?

Of is dit eenmalig vast en gaat het stuk als ik het loshaal?


Ik wil dit er af hebben om hieronder stukken metaal als extra gewicht te kunnen aanbrengen.




Citaat van: DJ Ronald op vrijdag 09 januari 2009, 11:53:12
Citaat van: AlbertJan op donderdag 08 januari 2009, 17:39:45
Citaat van: DJ Ronald op donderdag 08 januari 2009, 17:16:45
Zou je mij kunnen laten weten hoe de trekkracht is??
Heb je verder nog een fragmentje van de lok + geluid? Ben nu wel nieuwsgierig....... :lol:

@Ronald.
Op dit moment ligt er alleen een kleine testbaan t.b.v. Koploper, maar ik zal proberen (in het weekend?) om filmpje te maken. (ben ik (nog) niet zo goed in, hoor!)

@Davy.
Er zit nu nog maar 1 rookgenerator in, de 2e moet ik nog plaatsen (heb ik ook in de "grote jongens") en dan nog eens proberen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Okee, in ieder geval alvast bedankt voor de moeite.
Kwaliteit van het filmpje vind ik niet zo belangrijk, meer of het misschien een miskoop is voor mijn baan (heuvelachtig).
Groeten! 8)
Ronald




Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Citaat van: AnalogDriver op vrijdag 09 januari 2009, 20:06:47

Ik heb vandaag al via de IJzerhandel bij een Hengelsport zaak loodballetjes gekocht om de ketel mee te verzwaren.

Helaas is de ketel aan de voorkant bij de rookgeneratoren open, dus ik moet echt uitvinden hoe dat stuk kuntstof er uit kan om het lood aan te brengen en af te dichten.
Of de keteldeur forceren, maar die lijkt bij deze muurvast te zitten.

Heeft iemand zo'n stuk kunstof wel eens onder een ketel verwijderd?



Citaat van: digi-jacques op maandag 12 januari 2009, 22:20:58
nu dan, vandaag even de BR53 op zijn trekkracht getest, de grijze versie wel te verstaan, geloof de 3701.

sleepje van 18 wagonnen ging eigenlijk zonder enig probleem rond, viel mij nog heel erg mee



Ja, maar was dit over vlak terrein en zonder scherpe bochten en bochtwissels en bochten in hellingen?

Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 17 januari 2009, 18:41:14

Even kort over de BR 53 hier: operatie 'vislood' is voltooid, de lok is behoorlijk verzwaard om de asdruk (gewicht per as) te verhogen.

Ik zal van de week even een apart draadje met foto's aanmaken.

Maar kort: deel van ketel en vuurketel verzwaard met visloodjes en dikke bout+moer achter de keteldeur. Kap alleen weegt nu 429 gram (geen weging vooraf bekend helaas)

Resultaat:  :D :D  Geen slippen meer, lok trekt middelzware tot zware treinen nu wel de brug op en bochten door. Nog steeds wel met meer moeite dan de (analoog aangestuurde) 5* motor doet vermoeden en de 5* motor maakt veel herrie, maar een hele vooruitgang.


Morgen middag ruim ik baatne weer op, laatst dag dus. Vandaag veel meer video  gemaakt, waarschijnlijk van de week kan ik dit monteren en posten tegen het einde van de week.



Citaat van: digi-jacques op zaterdag 17 januari 2009, 21:17:50
zoals eerder vermeld heb ik de 53 getest bij mij en eigenlijk geen centje pijn. de volgende keer dat ik hem eens open heb zal ik voor de statitieken even de lege kap wegen :)

trouwens, mijn andere 53, de foto-anstrich heb ik alleen het elektronische schakelrelais eruit gehaald(en natuurlijk wat weerstandjes) en gewoon digi omgebouwd, met een permanent magneet erbij natuurlijk :lol:

loopt zeer mooi nu.

(jaja fulco, volgende keer komt ie ook uit de verpakking :lol:)


Graag lok-kap gewicht eens meten met digi weegschaal!
Dit was ik vergeten vóór de ombouw.


Dus wellicht is digi ombouw met permanent magneet (kan dat i.c.m. 5* anker???) wel de oplossing  8)



Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Citaat van: DJ Ronald op vrijdag 23 januari 2009, 17:02:45
enne, heeft die BR 53 ook een gewone 3-polige motor met, zeg maar, normaal Marklin schild??
(of zou iemand wat detailfoto's van de lok willen maken?! :P)
Groeten,

Ronald


Citaat van: DJ Ronald op zaterdag 24 januari 2009, 12:39:12
Al googlend kwam ik opeens deze opengewerkte BR 53 tegen:



Dit is echter de kondenstender uitvoering, maar ik neem aan dat het principe t zelfde is??
Groeten! 8)

Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Citaat van: BR53 op zondag 25 januari 2009, 21:19:51
Citaat van: DJ Ronald op zondag 25 januari 2009, 11:36:11
Denk ook dat het wel logisch is dat ze niet erg populair zijn.
Omdat ze open zijn, zijn ze natuurlijk ook erg vuil- en breekgevoelig.
Maar kun je me vertellen of daar (en in de 3102) de standaard marklinmotor + schild zitten??
Groeten! 8)


Hier heb je alle 53'ers op een rij;

Art.Nr. Zeitraum Umschalter Motor Epoche Betr.Nr Betreiber Farbe, Sonstiges
3102 1979-1988 Relais DCM III 53 001 DRG schwarz
8302 1979-1981 DC DCM III 53 001 DRG schwarz, HAMO
3302 1989 Elekt.U DCM II 53 001 DRG grau/schwarz
3602 1989 Dig.6080 DCM II 53 001 DRG grau/schwarz
3502 1989-1993 Elekt.U DCM 5* II 53 001 DRG schwarz
3702 1993-1995 Dig.6090 DCM II 53 001 DRG schwarz
3301 1995-1999 Delta DCM II 53 002 DRG grau
3701 1995-1999 Dig.6090 DCM II 53 002 DRG grau
33021 1999 Delta DCM II 53 003 DRG schwarz, mit Kondenstender
37021 1999 Dig.60901 DCM II 53 003 DRG schwarz, mit Kondenstender
37029 1999 Dig.6090x DCM II 53 003 DRG schwarz, mit Kondenstender, aufgeschnitten
37022 2004 Dig.6090mfx DCM II 53 DRG h.grau, Fotolackierung, mit Kondenstender

Groeten,
Br53


3502 is de 53er die ik hier heb.

Zodirect of vanavond mijn video's met daarin ook foto's en uitleg van mijn aanpassingen tot nu toe  :!:
Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Hallo Hajo,

bedankt voor dit draadje! :D
Bij mij is de Br 53 ook inmiddels binnengestoomd, de 3102 wel te verstaan! :P
Deze moet dus nog worden omgebouwd naar digitaal, dat gebeurd z.s.m.! 8)
groeten,

Ronald
Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren

OK, de video in 2 delen bij elkaar 15 minuten met mijn BR 53
ergens halverwege foto's en het verhaal van het verzwaren.


In het kort: omdat de BR 53 meer assen heeft dan gemiddelde Märklin lok is de asdruk (druk per as) lager. Om dit te corrigeren moet het lok gewicht omhhoog. Daarom: ketel vol lood pompen, dikke bout en moer er bij.

Verder is de constructie ongelukkig: de assen achter de 2e cyllinder zijn aangedreven, de voorste niet, die lopen mee. Daar is weinig aan te doen.

Het verzwaren helpt wel degelijk, maar echt mooi trekt deze 53-er nog niet bij moeilijke stukken. Dat doen andere loks met zelfde trein stukken beter.

Deel 1 en 2:

http://www.youtube.com/watch?v=A4INxSURva4
http://www.youtube.com/watch?v=ut4iYyA1iL0

Hajo
Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Leuke filmpjes.
Maar jonge jonge, wat laat je die 53-er ontzettend hard rijden!
Geen gezicht voor zo'n loc.
De mijne (3302) is omgebouwd met een 60760 setje en loopt echt heel erg mooi. Wanneer je de decoder goed regelt qua Vmax en vertraging loopt de loc zeker fraai.
Peer
Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
hallo,

Mijn 37021K heb ik onlangs uitgeprobeerd op de baan van vriend 3Rail.
Hij heeft een mega-sleep van ongeveer 30 Amerikaanse kolenwagons. Normaliter worden deze door een BigBoy rondgetrokken.

M'n BR53 had er nul problemen mee. Ook op de stijglus geen problemen.
Er zijn al aardig wat locs gestrand voor deze sleep.

Natuurlijk is e.a. Uitgebreid gefilmd. Zodra deze film op het forum beschikbaar is dan zal ik er naar linken.

Groeten,
Br53
Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Citaat van: Peertje op vrijdag 06 februari 2009, 19:03:38
Leuke filmpjes.
Maar jonge jonge, wat laat je die 53-er ontzettend hard rijden!
Geen gezicht voor zo'n loc.


De mijne (3302) is omgebouwd met een 60760 setje en loopt echt heel erg mooi. Wanneer je de decoder goed regelt qua Vmax en vertraging loopt de loc zeker fraai.
Peer

Snelheid: ja, als ik aan het filmen ben zit er vaak niemand aan de knoppen, en dan loopt de trein soms harder om op andere stukken maar net door te komen.

Dank voor bevestiging van decoder inbouw succes. Tenzei ik een slecht exemplaar heb, is er dus nog hoop.



Algemeen: ik ben er nog niet uit of het 5 polige anker dan gehandhaafd blijft

Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Hoi Hajo,

De Br53 is een lange lok met alleen aandrijving op de achterste drijfgroep.
Tussen de drijfgroepen heeft de lok een scharnierende konstruktie om nog door de krappe bogen te kunnen rijden.
Maar dit scharnier werkt alleen in het horizontale vlak en niet in het vertikale vlak.
En omdat jouw M baan niet al te vlak ligt, met al die bruggetjes en hobbels over kabels en drempels, kan ik me goed voorstellen dat de achterste drijfgroep, in de holle delen van de baan minder goed op de baan wordt gedrukt dan op rechte trajecten.
Met lood los je dit maar ten dele op, mede omdat de oorzaak niet in de lok zelf zit.
Ik vind het ook zonde van de lok, met al dat lood erin en door het hoge gewicht zal je een hoger slijtage aan je wielen en assen en asbussen krijgen.
Ook staat M-rail erom bekend dat ze vaak een klein beetje verbuigen, zodat je veel "bergen" en "dalen" in je baan hebt.
Dit alles maakt dat de lok snel slipt.

PS, zit er op die motoraansturingprint een potmeter om de sterkte van de cruisecontrol te regelen?
Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Wat veel mensen vergeten is dat antislipbandjes langzaam uitrekken en hun grip tussen wielen en rails verliezen. Ook olie om te smeren komt wel eens op de bandjes terecht, dit komt de grip ook niet ten goede.
Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Citaat van: Buzz_4stroke op vrijdag 06 februari 2009, 21:06:43
Wat veel mensen vergeten is dat antislipbandjes langzaam uitrekken en hun grip tussen wielen en rails verliezen. Ook olie om te smeren komt wel eens op de bandjes terecht, dit komt de grip ook niet ten goede.

Goed punt om te noemen: 3 van de 4 banden vervangen  :), vanwege oprekking en losjes zitten. 4e was wel goed.


Andere punt van verticale verschillen: klopt, doe je weinig aan. Potmetertje nog eens bekijken.

Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Citaat van: AnalogDriver op vrijdag 06 februari 2009, 21:16:45
Andere punt van verticale verschillen: klopt, doe je weinig aan.

Klopt, van wege de kap bevestiging constructie kun je het schanier geen verticale ruimte geven.

Mvg, Johan
Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Ik heb er 2, 2 x de 3702.

1 is omgebouwd met een 60760 set , V-max gezet op 38, optrek/afrem op 08, rijdt prima :P

2e is omgebouwd ***** motor met Marklin MFX Sound, ook V-max op 38 optrek/afrem op 08, rijdt helemaal perfect :P :P

Je moet inderdaad geen "knikken" in je baan hebben , of met een hele lange sleep (25 metalen Olie wagonnetjes) in een R1 bocht op willen trekken, dan gaat het wel slippen  8), dit gaat daarintegen op R3 R4 en R5 prima :P

Mvg Gert
Re: BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Even een meting en asdruk berekening gedaan vanochtend:

Verzwaarde 53er vergeleken met een analoog BR 41, alleen de lok op de weegschaal, tender zo vastgehouden dat die geen invloed op gewicht heeft.


   lokgewicht (gram)        "dragende assen"            asdruk (gram)
               excl. tender   excl. meeloopwielen"     dragende assen

BR 41 analoog        426                    4                         107
BR 53 verzwaard    656                    7                           94

Dus mijn verzwaarde 53er heeft per as nog steeds iets minder druk dan een vrij willekeurige vergelijkbare Märklin stoomlok
Hoewel het nu in de buurt komt.


Eigenlijk zou ik het lok gewicht van een analoge ongemodificeerde 53-er moeten weten.
Wie heeft een goede digi weegschaal en een dergelijke 53-er en kan vergelijkbare meting lokgewicht exclusief tender uitvoeren?


Citaat van: Kappa op vrijdag 06 februari 2009, 20:52:24

Ik vind het ook zonde van de lok, met al dat lood erin en door het hoge gewicht zal je een hoger slijtage aan je wielen en assen en asbussen krijgen.


Dit valt dus naar mijn idee reuze mee, dan zou ie echt heel véél zwaarder moeten zijn. En dat is ie niet, zit nog steeds in zelfde ordegrootte.

Groet,
Hajo
Re:BR 53 rij eigenschappen verbeteren: ook andere loks verzwaren - metingen

Mijn eigen draadje van lang terug nog maar eens aanvullen

Ik heb ook andere loks verzwaard en veel meer loks ter vergelijking opgemeten.
Onlangs een BR 80 flink zwaar gemaakt, met zeer goed resultaat. Ding is lekker looiïg en trekt uitstekend (met Maxon motor).

Ik probeer hier mij Excel tabel te plaatsen:

                                lokgewicht            "dragende" assen          asdruk
                                  (gram)            excl. meeloopwielen         (gram)
                               excl. tender                                 dragende assen


BR 41 analoog                           426                   4                  107
BR 53 verzwaard                         656                   7                   94
Märklin NS 1135 analoog (E-omsch.)      304                   4                   76
Märklin NS 1135 na verzwaring           344                   4                   86
Märklin NS 1205 analoog                 479                   6                   80
Electrotren 1309                        415                   6                   69
Märklin 6400                            373                   4                   93
Roco 2400                               284                   4                   71
Roco 2200                               289                   4                   72
Märklin BR 103 (3054, analoog)          537                   6                   90
BR 80 Märklin analoog onverzwaard       270                   3                   90
BR 80 Märklin  digiESU  verzwaard       358                   3                  119


Alleen loks waar het bij staat zijn verzwaard.

Uiteraard is er wat op aan te merken, want E-loks / draaistelloks hebben motorgewicht op het draaistel en daardoor mogelijk meer asdruk daar dan op het andere draaistel.

Je ziet dus dat mijn verzwaarde BR 53 aan de hoge kant zit. De analoge 41er die ik in eerste instantie ter vergelijking had gepakt, is net toevallig heel zwaar.

Roco loks zitten aan de onderkant, zoals verwacht want over het algemeen lichter gebouwd.
Electrotren 1300 is wat dit betreft een drama, wat mij ook duidelijk bleek een keer op een vloerbaan van mij. Die wacht nog op een aangepast hoeveelheid lood.  :O


En mijn onlangs verzwaarde BR 80 is nu met zijn Maxon motor echt een 'little bull' Bulli.  :D
Bij de trekproef op de tot 8-10% helling (kort stukje maar) van mijn testbaantje, was dat ook te zien. Trok moeiteloos wat andere grote Mä loks maar nét naar boven trokken met veel slippen.


Behalve verse antislipbanden is asdruk of gebrek daaraan ook vaak een oorzaak van onvoldoende trekkracht, mijns inziens.
Als je een lok hebt die staat te malen, wat doe je dan? Er heel licht met je vinger op drukken? Dan rijdt ie doorgaans wel door. Dus, asdruk verhogen, gewichtjes er in. Of een lok in dubbeltraktie laten rijden natuurlijk, maar dat vereist ook nogal wat.

Gr., Hajo
Re:BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Hajo, zou dat verzwaren ook lukken bij een NMBS reeks 64 waarbij de antislip bandjes op het voorste aandrijf wiel zitten ?


Re:BR 53 rij eigenschappen verbeteren: ook andere loks verzwaren - metingen

Het totale lokgewicht neemt toe, dus ja.

Ik ken de lok niet (plaatje?), maar als je een zelfde situatie hebt als met een BR53 dat bij knikken in de baan de voorste wielen geen contact maken, dan is dat een ander probleem.
Maar ook dan helpt extra gewicht op de andere assen altijd nog wel wat. "Baat het niet, schaadt het ook niet".


Bezwaren als extra slijtage van assen e.d., ach, dan zou je echt miniatuur Wunderland inzet moeten hebben denk ik om daar wat van te merken. De meesten van ons hebben veel meer loks dan permanent rijden en als ze rijden, dan is dat toch niet een dag aaneen, toch?

Hajo
Re:BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Hajo, Het is de NMBS versie van de BR 38 "http://www.ajckids.com/products/Marklin/37033" Trouwens de BR 38 uit set 26549 heeft hetzelfde probleem. Wat zich bij mijn baan bij deze loc's voordoet ze blijven op c rails bogen 24130 en 24230 gewoon met slippende wielen staan. Dus niks helling te steil want ik heb nog nergens hellingen.
Re:BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Citaat van: Johnnytrein op zondag 25 september 2011, 09:32:49
Hajo, Het is de NMBS versie van de BR 38 "http://www.ajckids.com/products/Marklin/37033" Trouwens de BR 38 uit set 26549 heeft hetzelfde probleem. Wat zich bij mijn baan bij deze loc's voordoet ze blijven op c rails bogen 24130 en 24230 gewoon met slippende wielen staan. Dus niks helling te steil want ik heb nog nergens hellingen.

Dag Johnny

Ik heb bij deze lok het aan druk veertje op de middenste aandrijf as wat ingekort, met direkt een beter rijden als resultaat.
Wel heb ik een andere as met antislip band bij besteld, om dan de indeling te krijgen zoals bij de Br 23 - 39230 -35.

Jos
Re:BR 53 rij eigenschappen verbeteren
Ja Jos, dan zit er niks anders op dan beide locs ooit eens te laten aanpassen door iemand zoals jij.
Re:BR 53 rij eigenschappen verbeteren
ik heb bij die van mij het schroefje wat de 2 draaistellen verbind weggehaald waardoor hij meer op die achterste as drukt :)