Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Advies gevraagd voor schaduwstation

Gestart door Ron21 woensdag 04 februari 2009, 19:31:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies gevraagd voor schaduwstation
Hallo allemaal,

Ik ben met de ruwe opzet van mijn schaduwstation bezig Het is de bedoeling om lange sporen te maken zodat ik 2 treinen of misschien wel 3 per spoor kwijt kan. (Koploper moet dit gaan regelen). Ik heb ca 420cm x 120cm tot mijn beschikking maar met 2 wisselstraten en dan de bochten blijft er maximaal 180-200 cm over voor de opstelsporen. Nu heb ik een opzet gemaakt met bochten erin om toch de lengte te maken. Op het plan zie je dat ook de R1 is gebruikt, gaat dit problemen opleveren met lange rijtuigen die in de bocht stil komen te staan en bij wegrijden zouden kunnen ontsporen ?

Graag jullie advies of eventueel andere opties.

Groeten

Ron

Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Ik denk niet dat R1 bochten problemen zullen geven. Märklin heeft er juist altijd voor gezorgd dat het allemaal blijft werken. Bij andere merken kun je meer problemen verwachten (bv de ROCO TEE-RAm).

En je schaduwstation kun je nog iets verder optimaliseren, door de onderste wisselstraat al bij de 224 te laten beginnen (met een wissel links)
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Bedankt voor je advies.
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Zorg dat het langste deel van de trein met de loc voorop op het rechte deel staat. Dan heb je de minste problemen bij het optrekken. En indien mogelijk de zware wagens zo dicht mogelijk achter de loc en de lichte achteraan.

En maak gebruik van de optrekvertraging die je kan instellen. Opdat alles rustig op gang komt.

Groeten

olav
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
En probeer de zware en lange treinen op de sporen te zetten met de grootste radiussen. Verder denk ik niet, dat je grote problemen zult krijgen.

Roy
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Als je e.e.a. wilt automatiseren met stopstukken, houd er dan rekening mee dat locs, afhankelijk van hun decoder en evt vetragingsvoorzzieningen, bijzonder abrupt kunnen optrekken maar vooral stoppen. Op recht spoor vangen de koppelingen die krachten wel op, maar in een krappe boog zou je bij abrupt stoppen ontsporingen kunnen krijgen.
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Ron rijdt met Koploper en deze regelt minimumsnelheid en het start en stopgedrag netjes. Decoder optrek en afremvertaging staat doorgaans laag of zelfs uit bij gebruik van Koploper. Netjes afremmen is in schaduwstations ook niet nodig bij lage snelheden.

Over je bochten: bij gebruik van R1 kun je in de problemen komen met 1: 87 rijtuigen of zoals Egmaf zegt treinstellen zoals o.a. de hondekop en alle moois wat ongetwijfeld gaat komen dit jaar.

Over je blokken: ga gebruik maken van dynamische blokken/bloklengtes. Met 2 bezetmelders heb je je hele schaduwstation geregeld ongeacht het aantal sporen. Meer info bij Pahasoft of op het Koploperforum.

Gr, Ben.
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Citaat van: spoorman op vrijdag 06 februari 2009, 16:35:57
Netjes afremmen is in schaduwstations ook niet nodig bij lage snelheden.

Klopt, maar ondanks het feit dat de treinen bij mij redelijk op schaalsnelheid rijden schrik ik af en toe nog wel eens van het geweld waarmee met name de met 60760 uitgeruste locs tot stilstand komen. Hoe meer wagens (sleepje twee-assers bijvoorbeeld) hoe "heftiger" het klinkt. Echter, de sporen van mijn SS zijn recht en tot nu toe is het altijd goed gegaan :-)
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Citaat van: spoorman op vrijdag 06 februari 2009, 16:35:57
Over je bochten: bij gebruik van R1 kun je in de problemen komen met 1: 87 rijtuigen of zoals Egmaf zegt treinstellen zoals o.a. de hondekop en alle moois wat ongetwijfeld gaat komen dit jaar.
Ik bedoelde daarbij vooral niet-Märklin materieel.
Voor zover ik weet rijdt 99,99% van al het Märklin spul ook probleemloos over R1, incl. 1:87 rijtuigen. Andere merken (met name ROCO) hebben daar soms meer moeite mee.
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Heeft M* dan 1:87 rijtuigen?
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
In ieder geval hebben mijn Roco 1/87 geen problemen met 360mm straal.

Groeten

olav
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Op mijn baan met M-rails rijdt een Piko Hondekop over R1 zonder problemen. Alleen bij wissels met hoge lantaarns zijn er problemen.

Ik heb het volgende idee:

In dit plan worden de sporen verlengd volgens de paarse lijnen.
Hiermee creeer je de opstelsporen volgens het donkerblauwe idee (allemaal van dezelfde lengte). Door gebruik van de boog hebben de sporen toch verschillende lengtes.
De sporen worden nu zo lang dat 2 korte treinen op 1 spoor passen. Hier zou je de detectie op kunnen aanpassen zodat koploper hier mee kan werken. (Hoe moet je aan een Koploper-deskundige vragen)
Door 1x 24206 te gebruiken komt de wisselstraat op 30 graden.

groetjes
Henk



Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Citaat van: spoorman op vrijdag 06 februari 2009, 16:35:57
Over je bochten: bij gebruik van R1 kun je in de problemen komen met 1: 87 rijtuigen of zoals Egmaf zegt treinstellen zoals o.a. de hondekop en alle moois wat ongetwijfeld gaat komen dit jaar.
Wat ik bedoel te zeggen is dat bij de R1 bocht de 1:87 rijtuigen of treinstellen elkaar gaan raken. Ik heb een verborgen spoor aan moeten passen om die reden. Deze had de normale afstand hart tot hart maar dit was te weinig. Het is maar een tip.

Dat 1:87 stellen of een Hondekop een R1 bocht kunnen berijden snap ik wel.

Gr, Ben.
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Goed idee henk!!!!

Roy
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Citaat van: Henk op vrijdag 06 februari 2009, 17:53:24
Op mijn baan met M-rails rijdt een Piko Hondekop over R1 zonder problemen. Alleen bij wissels met hoge lantaarns zijn er problemen.
.......

groetjes
Henk


En als je nu de lantaarn weghaalt (voor in het schaduwsyayion dan)?

Groeten

Olav
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Hallo allemaal,

Bedankt voor het meedenken  :D

@ spoorman:  inderdaad met dynamische bloklengte. Heb hier al mee getest met een proef baan.

@ Henk: Ik heb het aangepast zoals je op de afbeelding hieronder ziet.



Morgen eens de boel neerleggen en kijken of het gaat werken.

Groeten

Ron
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Citaat van: Henk op vrijdag 06 februari 2009, 17:53:24
Op mijn baan met M-rails rijdt een Piko Hondekop over R1 zonder problemen. Alleen bij wissels met hoge lantaarns zijn er problemen.

Ik heb het volgende idee:

In dit plan worden de sporen verlengd volgens de paarse lijnen.
Hiermee creeer je de opstelsporen volgens het donkerblauwe idee (allemaal van dezelfde lengte). Door gebruik van de boog hebben de sporen toch verschillende lengtes.
De sporen worden nu zo lang dat 2 korte treinen op 1 spoor passen. Hier zou je de detectie op kunnen aanpassen zodat koploper hier mee kan werken. (Hoe moet je aan een Koploper-deskundige vragen)
Door 1x 24206 te gebruiken komt de wisselstraat op 30 graden.

groetjes
Henk


Henk,

Op zich prima, jouw oplossing.
Maar jouw onderbouwing klopt toch niet.
Het donkerblauwe idee, de zgn harp, is van toepassing op het oorspronkelijke plan.
Jouw uitwerking creëert juist sporen van verschillende lengte.
Waarschijnlijk ben je door de bogen in de war gebracht.

Rob
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Volgens mij staat bij mijn opmerking "Door gebruik van de boog hebben de sporen toch verschillende lengtes."
Maar het verschil in lengte van R1 en R2 is geen 2x 172

groetjes
Henk
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Henk,

Vergeet de bogen.
Als je naar de buitenste en de binnenste baan kijkt zie je wat ik bedoel. (alleen rechte tellen)
Jij maakt een trapezium en geen harp.

Rob


Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Harp of trapezium maakt mij niets uit. Het ging erom om zoveel mogelijk lengte in de sporen te krijgen en dat is gelukt, Althans op papier.

Vandaag nog geen tijd gehad om het in elkaar te steken dus het zal morgen wel worden.

Groeten

Ron
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Ik had toch tijd om de boel eens neer te leggen.  8) Toen bleek dat het toch niet helemaal lekker lag in de r5 bocht dus met wintrack even wat zitten pielen en nu zit het beter. Ook de ingang van station aangepast.

Dit is het nw plan:



Zo ziet het er nu uit:




Nog iemand met een ander idee ?

Groeten

Ron
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
je trein kan maar uit een richting van baan wisselen.als de loc de andere kant op riujd kan die niet wisselen

maar dat is wat ik denk
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Het is ook de bedoeling om maar 1 richting op te rijden.
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Hallo Ron,

Ik ben nieuw hier, maar zit wat rond te snuffelen en zo kwam ik hier terecht.
Wat ik vreemd vind : aan het begin van het schaduwstation maken de treinen zo'n gekke slinger.
Zou je in de bocht ervoor niet een ander stukje kunnen leggen zodat die sporen wel evenwijdig lopen en dan zou de eerste wissel rechtdoor en linksafbuigend kunnen. Je hebt dan onder in de boog wel voor ieder spoor een kort recht stukje nodig, maar dit verlengt alleen je spoor maar, dus niet erg denk ik

Hopenlijk begrijp je wat ik bedoel.

Vriendelijke groet,

Menno
Re: Advies gevraagd voor schaduwstation
Menno,

Bedankt voor je tip en het meedenken. Die slinger zit toch niet in het zicht en de treinen hebben er geen last van.

Groeten

Ron