Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Algemene Märklin waarde

Gestart door Eddie E69 woensdag 04 februari 2009, 19:04:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Algemene Märklin waarde
Eddie E69
gast

Algemene Märklin waarde
Hallo mede Märklinisten,
graag jullie mening:

Stel dat Märklin echt ter ziele gaat, en dan bedoel ik dat er ook echt niks meer te krijgen zal zijn, wat gaat er dan met de Koll. waarden van het materieel gebeuren?

Ik zelf denk dat de Koll. waarden en de prijzen op o.a. Marktplaats en Ebay als een raket omhoog zullen schieten.

Wat denken jullie, moeten we als een gek nog Märklin spullen aanschaffen?
Of werken we daarmee de evt prijs stijging zelf in de hand?
Re: Algemene Märklin waarde
Eerst zal het dalen en na 5 of 10 jaar zal het echt gaan stijgen want de kwaliteit van het Marklin materiaal kan bijna geen enkel merk evenaren.

Re: Algemene Märklin waarde
Lid sinds: 2008

offline
Re: Algemene Märklin waarde
Citaat van: Davy op woensdag 04 februari 2009, 19:47:21
Eerst zal het dalen en na 5 of 10 jaar zal het echt gaan stijgen want de kwaliteit van het Marklin materiaal kan bijna geen enkel merk evenaren.


ik hoop toch dat je bedoelt:
bijna geen enkel merk kan de kwaliteit van het Marklin materiaal evenaren ?
Re: Algemene Märklin waarde
Citaat van: Eddie E69 op woensdag 04 februari 2009, 19:04:46
Hallo mede Märklinisten,
graag jullie mening:

Stel dat Märklin echt ter ziele gaat, en dan bedoel ik dat er ook echt niks meer te krijgen zal zijn, wat gaat er dan met de Koll. waarden van het materieel gebeuren?

Ik zelf denk dat de Koll. waarden en de prijzen op o.a. Marktplaats en Ebay als een raket omhoog zullen schieten.

Wat denken jullie, moeten we als een gek nog Märklin spullen aanschaffen?
Of werken we daarmee de evt prijs stijging zelf in de hand?

Mijn mening: Ik denk dat de prijzen de komende tijd redelijk stabiel blijven.  De laatste 2 jaren zit er een lichte daling in de prijzen.
Het aanbod is zeer groot, de vraag matig, dus dat veroorzaakt zeker geen prijzen die als een raket omhoog zullen schieten.
Over 10 jaar zullen de prijzen waarschijnlijk nog verder dalen als 3-rail helemaal uit de (nieuw)markt is verdwenen. Er zal nauwelijks vraag zijn naar een systeem dat niet meer courant is, zeker niet bij een volgende generatie treinhobby-isten.

Ik denk wel dat het verstandig is om nu een flinke voorraad slijtage-onderdelen aan te schaffen. Zoals slepers, koolborstels, antislipbanden e.d. als je wilt blijven rijden met je marklin treinen.
Er zullen best wel slimme jongens zijn die grote partijen daarvan opkopen en dat over een aantal jaren als het via de reguliere kanelen niet meer te koop is,  dan voor schandalig hoge prijzen gaan verkopen.
Zo gaat het tenminste ook bij automerken die ter ziele zijn gegaan.


Re: Algemene Märklin waarde
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Algemene Märklin waarde
Eerst krijg je mensen die snel een winkel leeg kopen,
Dan krijg je de mensen die alles weg doen en wat anders gaan doen,
Dan krijg je op een gegeven moment dat de unieke dingen weg zijn.
En dan gaat alles pas meer waard worden, naar mate het aanbod kleiner wordt.
Maar voorlopig is er nog zo extreem veel, kijk naar beurzen, hoeveel Märklin daar ligt.

Robbert.
Re: Algemene Märklin waarde
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Algemene Märklin waarde
En dan nu het positieve scenario:
Marklin start door, slijtage onderdelen blijven leverbaar. De rails ook.
De waardes blijven constant of zullen zakken. alleen het jaren vijfig begin jaren zestig spul in nieuwstaat wordt duurder.
Re: Algemene Märklin waarde
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Algemene Märklin waarde
Eddy,

leuke vraag,ik heb er ook al over zitten denken wat de gevolgen zouden zijn.
Starters in de hobby zullen een ander merk kiezen,als er alleen Roco,Fleischmann,Hornby startsets in de winkels liggen ben je die groep kwijt.
De generatie die het merk Marklin iets zegt en die bereid zijn hoge verzamelaars prijzen te betalen sterft ook langzaam uit.
Marklin heeft de laatste jaren ongeloofelijk veel (over) geproduceerd,wagon sets,kleur varianten beurshallen vol witte doosjes.
Golden oldie's zoals Krokodillen,Capitolen,LMS stomers zullen wel hun waarde behouden maar de rest zal eerder in waarde dalen dan stijgen.


                                                                                  Kees

Re: Algemene Märklin waarde
Citaat van: Robber op donderdag 05 februari 2009, 09:02:18

Ik denk wel dat het verstandig is om nu een flinke voorraad slijtage-onderdelen aan te schaffen. Zoals slepers, koolborstels, antislipbanden e.d. als je wilt blijven rijden met je marklin treinen.
:shock:  :?
Re: Algemene Märklin waarde
Citaat van: Robber op donderdag 05 februari 2009, 09:02:18
Ik denk wel dat het verstandig is om nu een flinke voorraad slijtage-onderdelen aan te schaffen. Zoals slepers, koolborstels, antislipbanden e.d. als je wilt blijven rijden met je marklin treinen.






Niet zo paniekerig man, het stikt van de slijtage onderdelen , zo snel zijn ze niet uitverkocht.
Trouwens, hoevaak vervang jij antii-slip bandjes en koolborstels?? :? :?

Re: Algemene Märklin waarde
Citaat van: peter1234 op donderdag 05 februari 2009, 12:01:58
Citaat van: Robber op donderdag 05 februari 2009, 09:02:18
Ik denk wel dat het verstandig is om nu een flinke voorraad slijtage-onderdelen aan te schaffen. Zoals slepers, koolborstels, antislipbanden e.d. als je wilt blijven rijden met je marklin treinen.


Niet zo paniekerig man, het stikt van de slijtage onderdelen , zo snel zijn ze niet uitverkocht.
Trouwens, hoevaak vervang jij antii-slip bandjes en koolborstels?? :? :?

Ik doe niet paniekerig, maar als de produktie stopt dan is de vooraad op een zeker monent een soort van op. Koolborstels vervang ik niet zo vaak. Antislipbanden wat vaker, maar dat komt eigenlijk niet door slijtage maar meer door uitdroging. Als je met een lok gaat rijden die een tijd (een jaar ofzo) stilgestaan heeft in de vitrine dan loopt er wel eens een antislipbandje af. Ook komt het wel eens voor dat als ik een lok uit de vitrine pak, dat het K-railsje waar hij op staat aan de wielen met de antislipbanden zit vastgekoekt.
Re:Algemene Märklin waarde
supermodel
gast

Re:Algemene Märklin waarde
Citaat van: Eddie E69 op woensdag 04 februari 2009, 19:04:46
Stel dat Märklin echt ter ziele gaat, en dan bedoel ik dat er ook echt niks meer te krijgen zal zijn, wat gaat er dan met de Koll. waarden van het materieel gebeuren?

Ik zelf denk dat de Koll. waarden en de prijzen op o.a. Marktplaats en Ebay als een raket omhoog zullen schieten.
Interessante vraag die je opwerpt, al heeft de tijd deze imiddels ingehaald vanwege de economische teruggang die invloed heeft op de realisatie van topprijzen.

Herr Koll noteert opbrengsten van onbeschadigd materiaal op gespecialiseerde veilingen, waar gegoede burgers geld neertellen voor de klassieke verzamelstukken. Op Ebay worden alle kwaliteiten verhandeld en deze veiling is eigenlijk geen juiste graadmeter voor toppers.
In het algemeen bezitten de recente modellen (op enkele uitzonderingen na) geen verzamelwaarde, aanmerkelijk boven de aanschafprijs. De opbrengsten hiervan varieren sterk in de tijd.

Mocht Marklin met productie stoppen dan valt te verwachten dat een splitsing ontstaat in waarden voor klassiekers en modern materiaal. Ik baseer dit op ontwikkelingen in de filatelie toen deze liefhebberij in Nederland minder populair werd. Railmateriaal zal de meeste waarde inleveren, zoals hierboven al werd geopperd.
Re:Algemene Märklin waarde
Onderdelen als slepers ed gaan aanschaffen??

Veel succes maar ik zou het niet doen...

Als...ALS ons merk er niet meer zou zijn dan gaat er zeker een fabrikant opstaan die alle marklinisten tegemoed gaat komen en in het 3rail vacuum gaat springen immers Roco e.a. maken nu toch al wisselstroom varianten?
Ik denk dat als het zo ver zou komen het 3 rail systeem een algemener verhaal gaat worden zoals nu al het geval is bij gelijkstroom..

groet, Bram
Re:Algemene Märklin waarde
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Algemene Märklin waarde
Geen vertrouwen meer in de heer Pluta en gevolg?

Geloof niet zozeer dat een fabrikant als Märklin,met een zeer grote schare aanhangers in binnen-en buitenland zomaar ten onder gaat.

Sterker nog zoiets is juist gewild,dat zag je maar aan de geldwolven van Kingsbridge Capitel.

Nu wordt deze fout hopelijk niet meer gemaakt,aangezien ze investeerders zoeken in dezelfde branche (klassiek speelgoed).

Maar hoe het met de waardes zit van de modellen,is afhankelijk van het voortbestaan van Märklin.

Mvg Hans V200.0

Re:Algemene Märklin waarde
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Algemene Märklin waarde
Sommige modellen zullen stijgen in waarde. Dat zie je nu al gebeuren bij niet meer geleverde modellen. Ik zoek bijvoorbeeld de uitbreidingsset voor de VT11.5. Deze was 227 euro en voor die prijs kun je hem nu niet meer kopen. Zo zijn er genoeg voorbeelden. Het is dus wat de markt op dat moment vraagt, moeilijk te voorspellen welke artikelen straks veel geld waard worden. Je kunt wel hanteren dat wat nu heel duur is, later meer in prijs gestegen is.

Als Marklin echt stopt dan heb je kans dat het merk heel beperkt weer wordt voortgezet door een ander bedrijf. Kijk maar hoe het Lima, Roco en Fleischmann vergaan is.
Ik denk dat het nu de goede kant op gaat met Marklin. De kosten zijn omlaag, het assortiment is beperkt  :(, minder startsets  :(  en men probeert de doelgroep te vergroten. Ze gaan het heus wel redden, het is geen DSB Bank! Marklin is niet weg te denken.
Re:Algemene Märklin waarde
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Algemene Märklin waarde
Maarten: Als je goed zoekt kun je nog veel voor een redelijke prijs vinden hoor. Klik hier maar eens.

On topic: ik zat laatst te bladeren in een catalogus uit 1964. Vrijwel alle locs die je toen kon kopen zijn nu minstens 4x zo veel waard (behalve dan de startsetlocs). Ik weet niet of het over 40 jaar het zelfde is met het huidige assortiment, maar zo ja dan levert het een beter rendement dan de bank :mrgreen:.
Re:Algemene Märklin waarde
Aloude wijsheid: de waarde wordt bepaald door vraag en aanbod. Als de vraag hoger is dan het aanbod zullen de prijzen stijgen en omgekeerd. Niet alleen het aanbod is bepalend, maar dus ook de vraag: als het aantal modelspoorliefhebbers afneemt, zal het aanbod stijgen en de prijs dalen. Niet alleen het voorbestaan van M* is dus relevant, maar ook het voorbestaan van modelspoorliefhebbers.
Re:Algemene Märklin waarde
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Algemene Märklin waarde
Als ik zo "om me heen lees" denk ik dat het daarmee wel goed zit. Volgens de man van de Märklinwinkel in Nijmegen is de populariteit van "treintjes" de laatste jaren weer aan het toenemen. Wij (en dus hopelijk ook Märklin) zijn nog niet verloren :D.
Re:Algemene Märklin waarde
supermodel
gast

Re:Algemene Märklin waarde
Citaat van: RutgerAls ik zo "om me heen lees" denk ik dat het daarmee wel goed zit. Volgens de man van de Märklinwinkel...
Exacte cijfers heb ik niet. Op dit forum las ik juist het tegenovergestelde, dat de treinenliefhebber in aantal afneemt. Nu kun je nog onderscheid maken in enerzijds de bezitter en de bouwer/rijder die niet nieuw aanschaffen en anderzijds de koper van nieuw spul.

On topic: De nieuwprijzen hebben flink geschommeld. In de jaren 50 was Marklin buitengewoon kostbaar, vandaar dat je die periode hier weinig aantreft. In de jaren 60 lag dit anders, een komplete baan uit die tijd koop je dan ook voor een klein prijsje. Vanaf 1975 zijn de nieuwprijzen jaarlijks met drie tot vijf procent gestegen, tot in de jaren 80 de bekende ketens begonnen te stunten. Wie herinnert zich nog de Marklin afdeling van Vroom en Dreesman?
Naar mijn smaak is de verhouding tussen produkt en prijs zoekgeraakt in de tweede helft van de jaren 90. Die Schoene Wuertemburgerin was toen zeer kostbaar met een aanschafprijs van 700 gulden. De zwarte uitvoering hiervan wordt thans verkocht voor minder dan 200 euro, dus reken je verlies maar uit. En dan heb ik het nog niet over de digital bedieningsapparatuur die nog geen kwart opbrengt van de oorspronkelijke aanschafprijs.

Inderdaad komen prijzen tot stand door vraag en aanbod. De vraag naar een bepaald soort materiaal kan aantrekken of juist wegvallen. Zo kon je rails met vaste middengeleider in de jaren 80 en 90 kado krijgen, niemand gaf erom. Momenteel betaal je er al dezelfde prijzen voor als 'gespikkelde' middengeleider. Als er meer mensen om vragen komt er een run op ($$-ogen) en gaat het naar de hoogst betalende (gek).