Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Duo Led

Gestart door Eddie E69 dinsdag 03 februari 2009, 11:55:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Duo Led
Eddie E69
gast

Duo Led
Hallo,
ik heb 20x  plcc-2/plcc-3528 Duo Led's (rood/wit) aan geschaft voor zg pendel treinen.
Wisselend Rood/Wit naar gelang de rijrichting.
Volgens de verkoper zijn deze Led's speciaal ontwikkeld voor lok decoders.
www.LedBaron.de
"Beide anode en kathode kunnen direkt via digitaal decoder geschakeld worden".
Nu is mijn vraag hoe deze Led's aan te sluiten op een Esu lokpilot, heeft iemand ervaring met dit soort Led's? :shock:


IF = 20mA
Rood is 1,8-2,10 V 
Wit    is 3,0-4,2 V
Re: Duo Led
Spoorman
gast

Re: Duo Led
De beide anodes knoop je aan elkaar en gaan aan de blauwe draad van de decoder. Neem hier wel een serieweerstand in op van ongeveer 1200 - 1500ohm. De resp. kathodes sluit je aan op de functieuitgangen voor licht, resp. wit (front) en geel (sluit).

Gr, Ben.
Re: Duo Led
Eddie E69
gast

Re: Duo Led
Bedankt voor je snelle reactie,
maar hoe zit het met de verschillende voltages, als ik het goed heb dan moeten deze binnen de waardes blijven, anders krijg je een mix (kleur) licht.
Hoe regel je dat? :o
Re: Duo Led
Lid sinds: 2008

offline
Re: Duo Led
zoals Ben het beschrijft gaat het goed.
met de weerstand stel je de stroom door de led in.
spanning is hier niet van belang.
grotere weerstand, minder stroom - minder licht.
je kan de stroom ook per led aanpassen (dus 4 weerstanden), elke led een weerstand.

maar het voorstel van Ben werkt ook omdat er telkens maar 1 van de 2 leds in 1 behuizing - aan 1 zijde van de lok - zal branden. tenminste als je onderstaand verhaal gebruikt:

je sluit de kathode van led 1 - wit - (voorkant lok) samen met de kathode van led 2 -rood - (achterkant lok) aan op de decoder schakeluitgang (witte draad) en de andere twee kathodes op de andere schakeluitgang (gele draad).

de decoder schakelt de stroom in (welke is afhankelijk van de ingestelde rijrichting) voor maar 1 schakeluitgang tegelijk.

rood en wit schakelen dus gewoon om met wisselen van de rijrichting.
Re: Duo Led
Spoorman
gast

Re: Duo Led
Je krijgt alleen een mix kleur als je beide leds tegelijk aanzet.
Re: Duo Led
Eddie E69
gast

Re: Duo Led
Jongens, bedankt! :D
Ik wacht (zal deze week wel komen) alleen nog op m'n verschillende kleuren LiFY 0.05 draad, en dan ga ik ermee aan de slag. 8)

Trouwens zijn deze Led's nog een beetje te solderen? :?
Ik heb een Weller soldeerstation, instelbaar van 150-450 graden celsius.
Wat raden jullie aan? :shock:
Zou zonde zijn als ik ze zou frituren. :(
Re: Duo Led
Spoorman
gast

Re: Duo Led
Led aansluitingen vertinnen, één voor één en met tussenpozen, draadje vertinnen en plakken maar. Het beste kun je het ledje even ergens op vast plakken. En een loep (of loupe?) is altijd handig. :wink:

Succes en groet, Ben.
Re: Duo Led
Eddie E69
gast

Re: Duo Led
en de (150-450) grades?  :shock:
Re: Duo Led
Spoorman
gast

Re: Duo Led
Eddie,

Van graden heb ik geen verstand, haha. Heb zelf een 15W boutje en daar gaat het prima mee. Als ik aan de punt voel is deze bloedheet, meer weet ik er niet over te zeggen.

Misschien iemand anders?

Gr, Ben.
Re: Duo Led
Freak
gast

Re: Duo Led
Citaat van: Eddie E69 op dinsdag 03 februari 2009, 19:15:25
en de (150-450) grades?  :shock:
Stel de temperatuur van je soldeerbout in op ongeveer 230 graden.

Mvg,
Peter