Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

stoppende lokjes

Gestart door Rloop zondag 22 oktober 2006, 10:22:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stoppende lokjes
Rloop
gast

stoppende lokjes
Wat is er aan de hand als digitale lokjes als ze even gereden hebben even stoppen stil blijven staan de verlichting wel iets zwakker maar aanblijft en dan weer gaat rijden, het lijkt wel hoe warmer ze worden hoe vaker het euvel?
Re: stoppende lokjes
Citaat van: Rloop op zondag 22 oktober 2006, 10:22:41
Wat is er aan de hand als digitale lokjes als ze even gereden hebben even stoppen stil blijven staan de verlichting wel iets zwakker maar aanblijft en dan weer gaat rijden, het lijkt wel hoe warmer ze worden hoe vaker het euvel?

Rloop,

Dit zijn goede voorbeelden van slecht contact. Hierbij helpt het schoonmaken van wielen, sleper en rail waarschijnlijk al wel. Blijft het euvel dan zit er waarschijnlijk in de loc wat haperende contacten. Dus inderdaad : alles goed schoonmaken en nalopen !
Re: stoppende lokjes
Maar als de wielen of slepers vuil zijn mag toch niet tijdens het stilstaan van de lok de verlichting wel aan blijven, kortom de lok krijgt spanning, het gebeurd ook op willekeurige plaatsen soms gaat ook bij stilstaande loks op de baan die gewoon in het station staan de verlichting ook iets zachter branden dus neem ik aan dat de stroomopname dan vrij hoog is vanuit de travo
Re: stoppende lokjes
Nee ik denk dat ik het verkeerd uitleg, als het lokkie blijft steken blijven de frontlichten branden maar iets zwakker, en van de andere lokkies die aan staan of stilstaan gaan ze ook even ietssiepietsie zwakker branden, de treinen die rijden verminderen NIET van snelheid alleen het stekende lokkie staat even stil en rijd een paar seconden weer verder dit herhaald zich meerdere keren en het stekende lokje neemt dan vrij veel op, travo is zwaar zat baan is schoon is ook maar bij 1 lokkie decoder is goed, zit meer aan het motortje te denken, spuit ik het motortje in met PUreiniger gaat het weer een rijd goed maar na 2 a 3 weken weer retour, olie-en maakt het erger, rijrichting maakt niet uit dus koolborstels verdenk ik ook niet.
Re: stoppende lokjes
Ik zal dinsdag nieuwe koolborstels halen en deze preventief vervangen zo duur zijn die dingen niet, en het anker goed schoonmaken, kijken of het helpt
Re: stoppende lokjes
Blausee-Mitholz
gast

Re: stoppende lokjes
Citaat van: Rloop op zondag 22 oktober 2006, 14:08:19
Ik zal dinsdag nieuwe koolborstels halen en deze preventief vervangen zo duur zijn die dingen niet, en het anker goed schoonmaken, kijken of het helpt

Juist, ankers schoonmaken. Maar doe het dan goed en haal met een speld het vuil tussen de spleten van de lamellen vandaan. Daar ligt je oorzaak. Doe dat wel voorzichting.
Nieuwe koolborstels er in en zorg dat die niet vet worden van de olie. Anker dus zuinig met één druppeltje olie smeren.

Mvg, Johan.
Re: stoppende lokjes
Wat Joahn zegt kan de oplossing zijn.

Dus het motorschild losmaken, (eerst koolborstels verwijderen) daarna de driepolige of vijfpolige anker er uit halen en schoonmaken van het koolstof van de koolborstels. Bij een vijfpolig anker ook de dunne spleetjes aan de kant van het motorschild met een dunne speld vrijmaken van koolstof. (Dit moet je doen als je loc een stukje rijdt en dan stopt enz en je ook merkt dat de decoder heet wordt. Doe je dit niet dan blaas je je uiteindelijk je decoder op.)

Daarna de boel weer in elkaar zetten, koolborstels erin of deze dan vervangen door nieuwe en de boel lichtje olien net zoveel totdat de loc niet meer piept. Maar beter 1 druppel olie te weinig dan te veel. Teveel olie maken je koolborstels kapot. Ze worden dan zacht.

Ik gebruik bij het schoonmaken CRC 2-26 dat maakt schoon en smeert.

Bij locs met een onderhoudsvrije motor hoeft dit niet. Daar hoef je alleen maar schoon te maken en te olien op de plekken waar de beschrijving zegt waar je dit moet doen.


Succes ermee.
Re: stoppende lokjes
het is de BR78 (37073) is circa 2,5 jaar oud, motortje zelf is nog nooit open geweest wel geolied met orginele marklin olie en rijd verder soepel en zonder bijgeluiden, hij is nieuw bij een winkel gekocht dus niet van een markt.
Re: stoppende lokjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: stoppende lokjes
Gewoon je motor schoonmaken. Als je dat niet doet zal je decoder binnenkort de geest geven, je bent gewaarschuwd.
Re: stoppende lokjes
Citaat van: Rloop op zondag 22 oktober 2006, 22:09:42
het is de BR78 (37073) is circa 2,5 jaar oud, motortje zelf is nog nooit open geweest wel geolied met orginele marklin olie en rijd verder soepel en zonder bijgeluiden, hij is nieuw bij een winkel gekocht dus niet van een markt.

Doe gewoon wat ik hierboven heb beschreven. Kan je het niet zelf laat het dan een handelaar doen of neem contact op met een treinclub bij je in de buurt.

Locs vergen onderhoud. En Wim heeft gelijk doe je niets dan gaat je decoder kapot en dan is het kassa.

Succes. Laat maar weten of het gelukt is.
Re: stoppende lokjes
Even een vraagje wat is PUreiniger?  :?
Re: stoppende lokjes
maakt vuil vetten olien lakken harsen kleefstoffen en teer los ook geschikt voor het reinigen van schijf en trommelremmen bevat geen  CFK hebben ze bij ons op de zaak ook goed voor de rails verdamt en lost op
Re: stoppende lokjes
kan ook is in iedergeval niet voor inwendig gebruik
Re: stoppende lokjes
JanPieter
gast

Re: stoppende lokjes
gummetje! olie! spiritus! stof verwijderen! alles kan helpen!
Re: stoppende lokjes
raar verhaal, de lok rijd en na een tijdje stop ie voor 1 a 2 seconden verlichting alles blijft gewoon branden en daarna rijd ie weer door, hij rijd verder soepel geen rare geluiden, staat hij een tijdje stil dan rijd hij ook weer een tijdje goed en dan begint het weer
Re: stoppende lokjes
JanPieter
gast

Re: stoppende lokjes
Hallo,
wat voor soort rails heb je trouwens?
van welk ijzer??
Als je nikkelzilver-rails hebt, kan dat niet aan de rails liggen! Die geven de 12 volt altijd goed door.
Re: stoppende lokjes
c rail maar die is ok anders gaat de verlichting ook uit en het is op willekeurige plaatsen
Re: stoppende lokjes
lok 37072 een br78 en een br52 kondenz 37172 het zijn decoders met dipswitchjes, soms gaat het weer een hele tijd goed en dan begint het weer tijdens het rijden 1 a 2 sec stilstaan terwijl de functies blijven werken dus spanning krijgt hij, en dan rijd hij weer door lijkt wel een stroombeveiliging die aanspreekt in de decoder zelf
Re: stoppende lokjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: stoppende lokjes
Omdat ik ook actief ben in de enduro motorsport ben ik in het bezit van een luchtcompressor en bussen remmenreiniger. Voordat ik een loc ombouw spuit ik hele drijfwerk in met remmenreiniger, ook de wielen en assen. Vervolgens met perslucht alles goed schoon- en vooral DROOG blazen en hierna spuit ik alle bewegende delen in met MO s2 spuitvet.

Dit werkt perfect.

Jeroen
Re: stoppende lokjes
dat stoppen, seconde stilstaan en weer verder puffen waren toch scheef staande of slecht koolborsteltjes, vreemd want zelfs 1 lokje was amper een jaar oud en nog nooit open geweest, hier zat het gleufje van het borsteltje zelfs 90 grd t.o.v met veertje, marklinfoutje? maargoed bent weer opgelost
Re: stoppende lokjes
Toch nog problemen met een lokkie gehad dat steeds stoppen, opgestuurd ter reparatie, had er zelf geen zin meer in, bleek dat de koperen plaatjes op de rotor geheel ingesleten waren bijna een halve mm, vraag is nu is dit door teveel druk van de borstels of verbranden door vonken?
Re: stoppende lokjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: stoppende lokjes
Citaat van: Rloop op donderdag 31 mei 2007, 00:25:09
Toch nog problemen met een lokkie gehad dat steeds stoppen, opgestuurd ter reparatie, had er zelf geen zin meer in, bleek dat de koperen plaatjes op de rotor geheel ingesleten waren bijna een halve mm, vraag is nu is dit door teveel druk van de borstels of verbranden door vonken?

Had je de koolborstels door een paar roestige spijkers vervangen  :?: :roll: :mrgreen:

Dan moet de druk op de koolborstels veel te hoog zijn geweest.
En....is het anker vervangen?
Re: stoppende lokjes
ja anker is vernieuwd oude hadden ze meegestuurd, koolborstels waren de eerste set orgineel van marklin dus ik weet niet of de druk te hoog was
Re: stoppende lokjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: stoppende lokjes
Citaat van: Rloop op woensdag 07 maart 2007, 22:32:22
dat stoppen, seconde stilstaan en weer verder puffen waren toch scheef staande of slecht koolborsteltjes, vreemd want zelfs 1 lokje was amper een jaar oud en nog nooit open geweest, hier zat het gleufje van het borsteltje zelfs 90 grd t.o.v met veertje, marklinfoutje? maargoed bent weer opgelost

Zo'n 90 Grd gedraaide koolborstel snijdt in de collector en holt em uit.
Maandagochtend lokje geweest denk ik.  :? :shock:
Istie onder garantie gerepareerd?