Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

SBB Cargo Am 842 37643

Gestart door Blausee-Mitholz zondag 22 oktober 2006, 00:19:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SBB Cargo Am 842 37643
Blausee-Mitholz
gast

SBB Cargo Am 842 37643
Al enige tijd is de SBB Cargo Am 842 leverbaar onder het Márklin nummer 37643



Hoewel dit loktype niet helemaal past in de inzet van mijn modelbaan heb ik na lang twijfelen toch dit model aangeschaft.

Ik had van te voren al uitgevogeld dat aan dit model het e.a niet klopt. Het betreft een in de SBB kleuren gespoten uitviering van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB.
Met name de roosters van de koeling in de lange huif kloppen niet met de SBB uitvoering.
Ik vindt het wel slordig dat men het niet aangepast heeft maar het zij zo  :|

Ondanks de beroerde veroudere aandrijflijn van al deze modeluitvoeringen is het rijgedrag toch wel soepel. De Escap klokankermotor doet het een iedergval prima. Deze wordt door een MFX decoder aangestuurd.

Minpunten van dit model zijn:

1- decoder is zichtbaar in het machinistenhuis. Misschien is het weg te werken  :roll: maar dat had toch op zijn minst van af fabriek al zo moeten zijn  :|

2- Op de K-wissels tilt de sleper het draaistel een fractie op  :shock:
Dat soort kwalen had ik van Märklin toch niet verwacht. De sleper heeft gewoon onvoldoende ruimte.
Dit euvel heb ik reeds opgelost door nokjes op de sleperhouder weg te knippen zodat de sleper meer slag heeft.
Het model rijdt nu dan ook soepel over alle K-wissels heen.
Voor zo ver ik zie zullen alle modellen van dit soort (NS 6400, Carin en alle andere aanverwante modellen) dit euvel vertonen op een iedergeval K-wissels. Van C en M wissels heb ik geen zicht op.
Het is zeer slorig van Márklin dit niet te onderkennen bij product ontwikkeling en later bij de productie

Gelukkig is het zelf makkelijk op te lossen.

Verder ziet het model er goed uit en trekt een flinke trein de helling op.

Al met al ben ik toch wel blij met dit model, heb ik eindelijk een 6400 achtige lok op de baan  8)

Ondanks de slordigheden van Márklin is het zijn 200 euro wel waard.

Mvg, Johan.

Re: SBB Cargo Am 842 37643
Lid sinds: 2006

offline
Re: SBB Cargo Am 842 37643
Re: SBB Cargo Am 842 37643
Ik heb de Carin die rijdt bij mij op M-rails en K-rails en C-rails op de club. Ik heb hem geen rare dingen zien doen. Ook niet op wissels. Decoder is bij de oudere modellen niet zichtbaar. Maar toen gebruikten ze een printplaatje nu een 21 polige stekker en dan hebben ze een probleem.

Wat bedoel je daarmee: "Ondanks de beroerde veroudere aandrijflijn", want wat dat betreft kan Roco nog wat leren wat betreft aandrijving op alle assen voor haar AC locs en zeker qua trekkracht.
Re: SBB Cargo Am 842 37643
Blausee-Mitholz
gast

Re: SBB Cargo Am 842 37643
Citaat van: Davy op zondag 22 oktober 2006, 19:30:54
Wat bedoel je daarmee: "Ondanks de beroerde veroudere aandrijflijn", 

Märklin heeft bij de ontwikkeling van het model 6400 de oude aandrijflijn techniek toegepast die ze al jaren gebruiken bij hun modellen van de DB Br 212 (b.v. 33723 of 37725).
Deze aandrijflijn bestaat uit een aantal tandwielen met een gaffel overbrenging. Daar zit opzich nog al wat dooie slag in bij wisselen van rijrichting, zag maar speling. De overbrenging zelf geeft ook nog al wat mechanische weerstand. De robuste oude vertrouwde Märklin motoren raggen wel door maar de fijngevoelige klokankermotoren hebben meer moeite met dit type overbrenging (vooral met decoders zonder last regeling zoals delta decoders)
Beter zou zijn geweest als Mäklin bij deze modellen de aandrijflijn met wormwielen had toegepast. Een goedkopere constructie beter toegesneden op klokanker motoren.
(Hint voor mensen die niet weten wat ik met de veroudere aandrijflijn bedoel, trek eens een Br 212, een 6400 en een nieuwe Hobby-lok los. Dan zie je wat ik bedoel)

Ik wilde dit model dan ook niet blind kopen meer eerst zien rijden, hetgeen ook geschied is.

Over de roosters die niet kloppen heb ik zelfs al een oplossing............
Ik kan het gedeelte wat niet klopt wegfrezen en daar met gaas en messning stripjes de roosters maken. Het betreft overigens slechts één zijde. Bij de SBB Am 842 is de lange neus a-symetrisch.

Mvg, Johan.
Re: SBB Cargo Am 842 37643
Sorry hoor, maar ik vind aandrijving op alle assen geen verouderde aandrijving en de deltadecoder bestaat ook niet meer.
Re: SBB Cargo Am 842 37643
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: SBB Cargo Am 842 37643
Davy, het punt was dat ze beter een wormwiel konden gebruiken dan de oplossing die ze nu hebben gekozen. Omdat de "oude" oplossing al een tijdje in productie is, noemen we het dus verouderd aangezien er dus betere alternatieven zijn.

Groeten,
Herman
Re: SBB Cargo Am 842 37643
Blausee-Mitholz
gast

Re: SBB Cargo Am 842 37643
Citaat van: Davy op zondag 22 oktober 2006, 21:25:10
Sorry hoor, maar ik vind aandrijving op alle assen geen verouderde aandrijving

Davy, hoeveel kwartjes heb je nog nodig voordat ze vallen  :roll:

Het aantal aangedreven assen doet even niet ter zaken, het gaat om de wijze hoe de assen aangedreven worden.
Een draaistel moet kunnen draaien (bewegen) om een lok door een boog te kunnen laten rijden.
Daarvoor heeft Märklin al in de 60/70 jaren voor de Br212 een constructie bedacht met veel tandwielen en een gaffel. De gaffel is de schaken tussen het starre chassis en het bewegende draaistel om de draaiende beweging van de motor over te brengen vaar de assen.

later is de cardan aandrijving met wormwiel in talloze modellen (van andere fabrikanten dan Márklin) met succes toegepast. En laar Márklin nu ook in de Hobby-loks de cardan aandrijving toepassen.

In mijn ogen was in het model 6400 een cardan aandrijflijn beter op zijn plaats geweest dan de huidige (verouderde) gaffel techniek.

Ik hoop Davy dat nu het kwartje bij je is gevallen (zo niet dan geeft ik de hoop voor je op...............)

Mvg, Johan.
Re: SBB Cargo Am 842 37643
Hoeft niet hoor. Maar of de ene aandrijving nu beter is dan de andere zal mij een zorg zijn. Als de loc maar netjes rijdt en een lange levensduur heeft en een behoorlijke trekkracht heeft en dat heeft dit model. En stil is.

En de worm cardan aandrijving heeft ook zijn nadelen. Hoe vaak heb ik niet gezien bij Roco's dat de cardan aandrijving losschiet. Bij Marklin heb ik dit nog niet tegengekomen en ik heb inmiddels 7 locs met cardan aandrijvng. Dat wil zeggen motor in het midden en 2 cardanassen naar de wielstellen. En of dit nu gaffel of worm overbrenging is zal mij een zorg zijn.

Ieder soort aandrijving heeft zijn voor en nadelen. Voor dit model is gekozen voor die aandrijving toendertijd en als over 10 jaar dit model opgewaardeerd wordt kiest men misschien voor een andere soort aandrijving.


Re: SBB Cargo Am 842 37643
Blausee-Mitholz
gast

Re: SBB Cargo Am 842 37643
Zo vandaag het model even gefotografeerd  :lol:



Citaat van: Davy op zondag 22 oktober 2006, 19:30:54
Decoder is bij de oudere modellen niet zichtbaar. Maar toen gebruikten ze een printplaatje nu een 21 polige stekker en dan hebben ze een probleem.

Er zit helemaal geen 21 polige stekker in het model.



Een losse MFX decoder is rechtstreeks op de printplaat gesoldeerd.
Het model heeft overigens een Maxon motor bij de eerste uitgeleverde 6400 modellen was dat een Escap motor. Biede Made in CH  8)



De MFX decoder staat recht op in het machinisten huis. Er is inderdaad geen andere plek voor te vinden.



En dat ziet er dus zo uit.



De ingewikkelde aandrijflijn met veel tandwielen en een gaffel (in het gaatje in het tandwiel steekt de gaffel).
Een cardan overbrenging was simpeler en goedkoper geweest.

Mvg, Johan.

Re: SBB Cargo Am 842 37643
Vroeger was de decoder geintegreerd op die printplaat. Maar een printplaat met een mfx decoder hebben ze nog niet voor dit model. Of er is geen plaats.

Voor de V90 37900 of 37901 beide met de nieuwe sinusmotor hebben ze dit wel trouwens daar zit de mfx decoder geprikt op een 21 polige stekker.

Re: SBB Cargo Am 842 37643
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: SBB Cargo Am 842 37643
Ik blijf het een misser van Marklin vinden die aandrijving met zo'n gaffeltje. Is toch een aandrijving met een hoop speling en slijtage.
En voordat je die gaffel weer terug erin hebt na het schoonmaken, brrrr.(tenminste bij m'n  V100)
Re: SBB Cargo Am 842 37643
Blausee-Mitholz
gast

Re: SBB Cargo Am 842 37643
Wegens tijdgebrek (ja ja ik werk ook nog) kon ik het sleper probleem er vanmiddig niet bijvoegen. Bij deze dan.

Het draaistel met sleper werd althans hier op de modelbaan op de K-wissels een fractie opgetilt. Een iedergeval genoeg om tractieverlies te veroorzaken. Bij kruipen over de wissels bleef de lok af en toe hangen op de sleper.

Jammer genoeg heb ik geen foto van kunnen maken want ik had het probleem al opgelost voordat ik de fotosessie maakte.



Hier zien we het draaistel waar geen slaper onder zit. Echter wel een sleper op de wielen voor massa. De houder is precies het zelfde als de houder met sleper. Bij "A" zien we een nokje welke 4 stuks op de houder bevinden. Op iedere hoek één.



Hier het draaistel met sleper. Bij "B" heb ik de nokjes weggeknipt met een klein zijkniptangetje.
Met nokjes slaat de sleper op de wissels tegen de nokjes aan en heeft de slaper net onvoldoende ruimte om te bewegen en tilt het draaistel een fractie op van de rails. Zijn de nokjes weg dat is er niets meer aan de hand en heeft de sleper ruim voldoende ruimte om te bewegen.
De nokjes bevinden zich niet aan het draaistel van de lok maar echt op de sleperhouder. (Bij verwijderen van de sleper gaan de nokjes dus ook mee). Zet ik dus een nieuwe sleper op de lok dan heb je de nokjes ook weer terug.
De nokjes hebben verder geen enkele functie, zijn dus nutteloos en zitten dus alleen maar in de weg.

Mvg, Johan.
Re: SBB Cargo Am 842 37643
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: SBB Cargo Am 842 37643
Hallo Johan,
bedankt voor je beschrijving en
scherpe foto's...

Alleen ga ik mij zolangzamerhand afvragen
waarom je jouw verbeteringen niet
direkt doorgeeft aan Marklin Goppingen?

Zij hebben op hun site een prachtig
in te vullen E-mail formulier.

Zij doen daar echt iets mee;
getuige mijn vraag over de 6400:
of deze ook met een aandrijving komt zoals de
37900 en 37901..
Antwoord: Ist in die Planung...

Daar zitten ook technische mensen
die aan verbeteringen werken,
alleen kan niet alles in een keer...
Vergeet niet dat Marklin in een overgangsfase zit.

Johan, ga zo door en ik hoop dat Marklin jouw
verbeteringen overneemt...

Verbetergroeten
van
Wim